Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling


Aud Stokman

Recommended Posts

  • Svar 221
  • Created
  • Siste svar

Siden dere alle fikk med dere at jeg skreiv en PEN HUND (og konsekvent skreiv hund), så skjønner jeg ikke helt hvorfor dere alle er nødet til å presisere at det kan være en pen hund, selv om den ikke nødvendigvis er en rasetypisk akita, belger, greyhound, KO osv..

BIS står for Best In SHOW, det regner jeg med at dere altvitende veteraner veit.. Det ligger litt i navnet at det er show da, eller?

Og i og med at få andre enn Aud her har peiling på KO, så syns jeg at det blir litt for teit at hele diskusjonen her skal gå over i en debatt om hvor pen/utypisk KO hennes Grommis er.. Javel, så er ikke dere imponert over hva de har vunnet, men veit dere om hun er rasetypisk pen? Neppe.. Hva krangler dere med Aud for om det da? :rolleyes:

At jeg "krangler" er dine ord 2ne, det jeg har påpekt - nettopp fordi det er så få som av naturlige grunner kan KO er at gruppeplasseringer IKKE sier noe om kvaliteten på hunden som KO.

Mens eieren av denne KOen påstår at det er en fantastisk KO, og at det er et udiskutabelt faktum... You see? (Denne tråden tyder vel på noe annet...)

Jeg har også forsøkt å forklare at plasseringer gitt av folk som virkelig kan rasen sin, som har vært oppdrettere en stund, som har dømt på spesialer og "vet" hva de snakker om - de tar jeg av meg hatten for - hva en eller annen allrounder måtte mene som har fått autorisasjonen sin uten noensinne å ha sett en av rasen før imponerer ihvertfall ikke meg... (Det er det lille poenget Inustaff ikke har fått med seg heller - det er forskjell på den som kan skryte av å ha krysset Nordpolen på ski, og å ha gjort det med fly... Begge har krysset Nordpolen, og inntil man spør hvordan så vet man ikke forskjellen heller, ikke sant?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så vennlig å ikke tillegge meg ting som jeg verken tenker eller har skrevet. Jeg har ikke skrevet noe som om det du du skrev var et spesifikt angrep på meg, i så fall ville jeg skrevet det direkte, slik at jeg var sikker på at du skjønte det. Jeg tror ikke at du har noen gruppe/BIS plasseringer siden du ikke vil fortelle om dem. Det må det faktisk være lov til å anta.

Beklager om jeg tilla deg ting som du ikke representerer - men når jeg sa hva jeg syntes og hva jeg vektla av utstillingsmeritter, så gikk automatisk diskusjonen over på meg, våre hunder, hva vi har vunnet osv. Dette var ingen persondiskusjon, jeg diskuterte generelt - ikke om deg eller grommisen din, så derfor skjønte ikke jeg hvorfor du så skulle diskutere meg istedet for å holde diskusjonen på et saklig og generelt nivå. Og når det gjelder gruppeplasseringer, BIS, BIR, BIM og nuch - så har du lov å anta hva som helst uten at jeg kan legge meg opp i det. Det gir deg ikke mere rett, men du kan selvsagt anta så mye du vil. Om jeg, som anonym her inne, hadde fortalt at jeg hadde de og de premieringene/plasseringene - ville du trodd meg? Som anonym ville det ha vært vanskelig å bevise dette uansett, og da mente jeg at det var best å ikke si noe som helst om resultater.

Jeg snakket på generelt grunnlag om utstilling, og om hva jeg ville lagt vekt på når jeg skulle kjøpe min neste hund. Og at jeg stoler mer på en rasedommer enn en allrounddommer bør da ikke være en så veldig provokativ uttalelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rasedommer, til og med en spesialrasedommer, kan også være en allrounddommer.

En rasedommer? En rasedommer er definisjonen på den dommeren som dømmer en bestemt rase på en bestemt utstilling.

Da sier man f eks: "Rasedommeren likte hunden kjempegodt, men gruppedommeren var ikke like begeistret for bevegelsene". (altså henvist til resp dommer i resp ring på en gitt dag/utstilling).

En spesialdommer er en som er SPESIALIST (dvs har kunnskaper over et generelt/allment nivå for dommerstanden) om en bestemt rase. Noen er spesialdommere for puddel, andre er spesialdommere for bulldog - og for alt jeg vet kan det finnes spesialdommere for KO også...

Ingen kan være spesialister på ALLE raser som finnes godkjente i FCI systemet - men en allrounddommer har startet dommergjerningen sin engang, og i vårt system skjer det som regel ved at de har oppdrettet og stilt ut en rase over tid, og har fått anbefaling gjennom sin spesialklubb/raseklubb om å starte på dommerutdannelsen. Da blir de som regel først autorisert for sin rase, som de da bør være spesialdommere for...

Det sier seg selv at man ikke kan pløye like dypt i materien for alle raser når man blir godkjent for mange hundre :o

Ikke rart denne diskusjonen har vart i langdrag hvis du ikke vet forskjell...

(Og hva en spesialrasedommer er skulle jeg jammen likt å visst, forresten - er det en dommer som bare dømmer spesielle raser det, kanskje?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rasedommer? En rasedommer er definisjonen på den dommeren som dømmer en bestemt rase på en bestemt utstilling.

Da sier man f eks: "Rasedommeren likte hunden kjempegodt, men gruppedommeren var ikke like begeistret for bevegelsene". (altså henvist til resp dommer i resp ring på en gitt dag/utstilling).

En spesialdommer er en som er SPESIALIST (dvs har kunnskaper over et generelt/allment nivå for dommerstanden) om en bestemt rase. Noen er spesialdommere for puddel, andre er spesialdommere for bulldog - og for alt jeg vet kan det finnes spesialdommere for KO også...

Ingen kan være spesialister på ALLE raser som finnes godkjente i FCI systemet - men en allrounddommer har startet dommergjerningen sin engang, og i vårt system skjer det som regel ved at de har oppdrettet og stilt ut en rase over tid, og har fått anbefaling gjennom sin spesialklubb/raseklubb om å starte på dommerutdannelsen. Da blir de som regel først autorisert for sin rase, som de da bør være spesialdommere for...

Det sier seg selv at man ikke kan pløye like dypt i materien for alle raser når man blir godkjent for mange hundre :o

Ikke rart denne diskusjonen har vart i langdrag hvis du ikke vet forskjell...

(Og hva en spesialrasedommer er skulle jeg jammen likt å visst, forresten - er det en dommer som bare dømmer spesielle raser det, kanskje?)

En rasedommer er ofte den samme som gruppedommer innenfor en del raser, ja de kan endog dømme BIS og BIS Veteran.

Og det samme gjelder en spesieldommer. Mange spesialdommere dømmer også gruppa, og BIS og BIS Veteran.

Det finnes mange spesieldommere, tatt i betrktning den lille populasjonen av rasen, for K.O.

Jeg kjenner godt gangen i hvordan man blir dommer, så det trenger jeg ingen forklaring på.

Jeg vet godt forskjellen på alt dette.

Og si meg en ting, hva får du ut av din form for "diskusjon" når det gjelder meg og K.O.?

En spesielrasedommer er det samme som en spesialdommer, bare sterkere understreket for at selv du skulle forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rasedommer er ofte den samme som gruppedommer innenfor en del raser, ja de kan endog dømme BIS og BIS Veteran.

Og det samme gjelder en spesieldommer. Mange spesialdommere dømmer også gruppa, og BIS og BIS Veteran.

Det finnes mange spesieldommere, tatt i betrktning den lille populasjonen av rasen, for K.O.

Jeg kjenner godt gangen i hvordan man blir dommer, så det trenger jeg ingen forklaring på.

Jeg vet godt forskjellen på alt dette.

Og si meg en ting, hva får du ut av din form for "diskusjon" når det gjelder meg og K.O.?

En spesielrasedommer er det samme som en spesialdommer, bare sterkere understreket for at selv du skulle forstå det.

Hva jeg får ut av denne diskusjonen? (som altså ikke dreier seg om deg - det bare virker sånn, for deg).

Sann og uforfalsket fornøyelse!

- Og, for ordens skyld, dårlig argumentasjon blir ikke bedre av at man lager seg nye ord (som "spesialrasedommer"), selv om jeg ser det må være fristende når man ikke kan bruke dem som allerede finnes...

Det er ikke så interessant hvor mange KO spesialdommere som finnes, det flere av oss har spurt om gjennom store deler av denne diskusjonen er om noen av dem som har plassert hunden din kan kalles rasespesialister (uten at det har lykkes å få noe svar på det).

Hvis du vet forskjellen på alt dette - hvorfor vet du da ikke at det er vanlig kotyme at man er autorisert for alle rasene man dømmer i den store ringen (altså, man finner ikke en dommer som bare er autorisert for å dømme gruppe 6/4 i BIS-finalen på en internasjonal utstilling). Men selvsagt er det jo supert om en rasespesialist dømmer Podenco-klubbens spesialutstilling - ihvertfall hvis h*n er spesialist på Podenco, da er det jo strålende om h*n også får dømme finalene som bare har Podencoer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor nevner du til stadighet meg og Grommisen da?

Fordi du til stadighet bruker dette forumet til egenreklame for denne hunden.

I denne tråden er det særs relevant å stille spørsmålstegn til disse dommerne, da du påstår at de ikke kan ta feil og startet denne avsporingen med å henvise til din hunds resultater.

OK, så sier du igjen at noen av dem er KO-spesialister, hvem da, spør jeg igjen, og hva gjør dem til spesialister i dine øyne som gjør at du føler deg så sikker på at plasseringene deres borger for kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du til stadighet bruker dette forumet til egenreklame for denne hunden.

I denne tråden er det særs relevant å stille spørsmålstegn til disse dommerne, da du påstår at de ikke kan ta feil og startet denne avsporingen med å henvise til din hunds resultater.

OK, så sier du igjen at noen av dem er KO-spesialister, hvem da, spør jeg igjen, og hva gjør dem til spesialister i dine øyne som gjør at du føler deg så sikker på at plasseringene deres borger for kvalitet?

Nå er det nok!

Jeg gidder ikke å diskutere meg og mitt lenger.

Og jeg har ikke mistet noen argumenter, men jeg synes at du nå går for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å miste noe man ikke har hatt...

Du er jo så frekk og ufin at det finnes vel ingen grenser for deg.

Men jeg skal ta det på nytt. Little Merlin's Grom-Grom har utmerket seg i meget stor grad på de fleste utstillinger hun har vært stilt på ved å bli plassert i gruppa og/eller få flere BIS plasseringer av meget høyt kvalifiserte dommere, også rasespesialister.

Om du og noen andre velger å så tvil om kompetansen til dommerne og/eller hundens kvaliteter, det får bli deres problem.

Det sier i så fall mye mere om deres manglende kompetanse enn om deres mistro til dommernes kompetanse og hundens kvaliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo så frekk og ufin at det finnes vel ingen grenser for deg.

Men jeg skal ta det på nytt. Little Merlin's Grom-Grom har utmerket seg i meget stor grad på de fleste utstillinger hun har vært stilt på ved å bli plassert i gruppa og/eller få flere BIS plasseringer av meget høyt kvalifiserte dommere, også rasespesialister.

Om du og noen andre velger å så tvil om kompetansen til dommerne og/eller hundens kvaliteter, det får bli deres problem.

Det sier i så fall mye mere om deres manglende kompetanse enn om deres mistro til dommernes kompetanse og hundens kvaliteter.

HVILKE av dommerne som har plassert denne hunden er spesialister på kaukasisk ovcharka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare i tvil om hvorfor denne hunden blir nevnt om og om igjen? Tror de fleste er lei av å høre hvordan den utmerker seg nå... Kan bli for mye av det gode å vet du...

Da foreslår jeg at du ber denne Lotta om å kutte ut det hun driver med. Det er hun som til stadighet kommer inn på denne hunden og hva den har gjort og fortjent og ikke fortjent og om dommerne er kvalifiserte. Jeg bare svarer, og forsvarer hunden mins resultater, men nå er det nok for min del.

Hvis det er noe du ikke liker å lese så foreslår jeg egentlig at du lar være å lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare i tvil om hvorfor denne hunden blir nevnt om og om igjen? Tror de fleste er lei av å høre hvordan den utmerker seg nå... Kan bli for mye av det gode å vet du...

Ganske enkelt fordi jeg mener det er relevant for diskusjonen. Det er blitt påstått til det kjedsommelige at rasespesialister mener at dette er en enestående hund - og jeg vil gjerne få det verifisert.

Stemmer det, så er det jo strålende både for oppdretter og diskusjonens innhold - stemmer det ikke, vel da er det noen her som farer med usannheter...

Et av problemene i utstillingsverden etterhvert er jo at det finnes så mange utstillinger og så mange dommere som ingen vet noe om (det er problematisk å få dommere nok til alle utstillingene som holdes i det ganske land gjennom et år - og kvaliteten er vel både og, erfaringsmessig... særlig med dem som kommer langveisfra som vi ikke har noen informasjon om overhodet...).

Dersom en hund av min rase blir BIS på en spesialutstilling er jeg veldig interessert i å vite hvem som har dømt... Det er ikke alles plasseringer man setter like høyt etter noen tiår i dette gamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så vennlig å ikke tillegge meg ting som jeg verken tenker eller har skrevet. Jeg har ikke skrevet noe som om det du du skrev var et spesifikt angrep på meg, i så fall ville jeg skrevet det direkte, slik at jeg var sikker på at du skjønte det. Jeg tror ikke at du har noen gruppe/BIS plasseringer siden du ikke vil fortelle om dem. Det må det faktisk være lov til å anta.

Hva har da vi lov å anta som følge av at du ikke vil fortelle hvilke dommere du har stilt for som er spesialister på kaukasisk ovtcharka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du ber denne Lotta om å kutte ut det hun driver med. Det er hun som til stadighet kommer inn på denne hunden og hva den har gjort og fortjent og ikke fortjent og om dommerne er kvalifiserte. Jeg bare svarer, og forsvarer hunden mins resultater, men nå er det nok for min del.

Hvis det er noe du ikke liker å lese så foreslår jeg egentlig at du lar være å lese det.

Jeg titter jo innom da vet du, i håp om at det er kommet nye spennende innlegg, for diskusjonen var spennende den så lenge den holdt seg på ett genrelt nivå. Jeg vet jo ikke om innelgget er nok ett innlegg om din hund, eller noe annet før jeg har lest det... logisk nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg titter jo innom da vet du, i håp om at det er kommet nye spennende innlegg, for diskusjonen var spennende den så lenge den holdt seg på ett genrelt nivå. Jeg vet jo ikke om innelgget er nok ett innlegg om din hund, eller noe annet før jeg har lest det... logisk nok...

Beklager å måtte si det - men da er det en stund siden du har funnet denne diskusjonen særlig interessant, Aud begynte å snakke om hunden sin på den første siden (innlegg nr 14) i denne tråden... og ENDA har vi ikke fått vite hvem av dommerne som er rasespesialister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å måtte si det - men da er det en stund siden du har funnet denne diskusjonen særlig interessant, Aud begynte å snakke om hunden sin på den første siden (innlegg nr 14) i denne tråden... og ENDA har vi ikke fått vite hvem av dommerne som er rasespesialister...

:o Thihi, det har du rett i.

Men temaet var interessant synes nå jeg. Og noen har jo kommet med gode innlegg og argumenter også.Tror du kan gi opp å få vite det du lurer på. Hun vil tydeligvis ikke ut med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...