Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling


Aud Stokman

Recommended Posts

  • Svar 221
  • Created
  • Siste svar

Nei du, jeg er ikke svar skyldig og jeg mangler ikke argumenter, men å diskutere med deg om hvilke dommere som kan rasen Kaukasisk Ovcharka, det gidder jeg ikke bruke tiden min på. Du vet jo ingenting om K.O., så da blir det som å diskutere med veggen. Jeg avstår herved fra flere henvendelser fra deg i forbindelse med dette.

Uff da, å være svar skyldig betyr at man ikke kan eller vil svare på det man blir spurt om.

Du er svar skyldig på det jeg spør om, som er hvilke kriterier som må være til stede for at en dommer skal kunne rasen din godt: I ett innlegg her oppe sier du:

Sitat:

Det kunne jo være interessant å informere alle disse, i dine øyne, inkompetente dommerne, som har gitt disse høye og meget ettertraktede premieringene til Grommisen, at i flg. deg. så er de uvitende om rasen og kan ingenting om rasen Kaukasisk Ovcharka. For det er jo det du i realiteten skriver.

Disse dommerne, som virkelig kan denne rasen, vil neppe bli imponert over din vurderingsevne.

Jeg plukker dommere med stor omhu, og det blir også gjort når det arrangeres utstilling av KSS.

Av en eller annen grunn (jeg kan tenke meg et par alternativer) vil du ikke svare på hva som gjør disse KSS-dommerne "som virkelig kan denne rasen" så kompetente i dine øyne.

Det som hadde gjort dem særlig kompetente i mine øyne var om de f e ks er oppdrettere av KO og har vært det en stund, har de stilt KO i rasens hjemland, har de dømt på spesialer tidligere...

Hvorfor skal jeg eller noen andre for den saks skyld bli stumme av beundring for plasseringene de gir, når vi ikke vet noe som helst om kvalifikasjonene deres? Det kunne sagt ganske mye om deg, ditt tankesett og motivasjon om du fortalte hvorfor du på død og liv ville ha disse dommerne til KSS-utstillingene...

Jeg har gitt deg allverdens muligheter til å svare saklig - men så fort det blir snakk om fakta og harde realiteter beskylder du meg for å slenge "møkk"...

På seg selv kjenner man andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt deg allverdens muligheter til å svare saklig - men så fort det blir snakk om fakta og harde realiteter beskylder du meg for å slenge "møkk"...

På seg selv kjenner man andre...

Gitt meg muligheter? Men jeg trenger da ingen muligheter fra verken deg eller andre.

Ja, du slenger møkk, mere møkk enn jeg noengang har gjort. De som spør ordentlig får et ordentlig svar tilbake fra meg. Og til nå har du bare vært ute etter krangel om noe du ikke har greie på.

Ja, på seg selv kjenner man andre, det burde da du være den første til å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg også nysgjerrig - hvilke dommere er det som kan KO så godt? Synes det er litt rart om du ikke vil oppgi navnene - det kan da ikke være noen hemmelighet?

Kunne ikke si meg mer enig - det burde da være i din interesse at folk får vite hvem som kan KO så godt? Dersom det sitter folk i utstillingskomiteer her på hundesonen, kan de jo ta seg det ad notam når de skal invitere dommere, slik at ikke de samme rasene blir tilgodesett med spesialister hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt meg muligheter? Men jeg trenger da ingen muligheter fra verken deg eller andre.

Ja, du slenger møkk, mere møkk enn jeg noengang har gjort. De som spør ordentlig får et ordentlig svar tilbake fra meg. Og til nå har du bare vært ute etter krangel om noe du ikke har greie på.

Ja, på seg selv kjenner man andre, det burde da du være den første til å vite.

Den var ny ;)

- Men selvsagt er det helt umulig å forsvare seg mot slike usaklige, feilaktige og ufunderte påstander...

Men det vet du godt, siden du bruker slik argumentasjonsteknikk.

Bottom line er Aud:

Du har dratt fram resultatene til hunden din gjentatte ganger i en diskusjon som vi andre har forsøkt å holde på et generelt nivå.

Jeg har - gjentatte ganger - forklart at jeg og mange gamle, erfarne utstillere med store resultater å vise til - ikke blir synderlig imponerte av BIS- og BIG-plasseringer, og jeg har forsøkt å forklare hvorfor (allrounddommere, show, vanskelig å sammenligne epler og pærer, puddel og krohmforlænder, f eks) og sagt at for egen del er jeg langt mer imponert over langsiktige avlsresultater, bredde i kvaliteten (mange gode hunder over lang tid) og resulter for spesialister. For de fleste vil årsakene til denne konklusjonen gi seg selv.

Du svarer med å fortelle igjen at hunden din har vunnet masse, også for eksperter på klubbutstillinger. Når jeg forsøker å få svar på hva som i dine øyne gjør disse dommerne til "eksperter" (jeg aner ikke hvem de er, særlig "verdensberømte" i norsk sammenheng er de nok ikke?) får jeg til svar at jeg slenger møkk...

(Det er etter at du selv har bragt til torgs argumentet om at du har fått disse ekspertene til KSS-ustillinger for å dømme der, og har klart dette fordi dere samarbeider så godt i klubben... )

Jeg mener fortsatt at det er høyst relevant å spørre om hvilke kvalifikasjoner du mener disse dommerne har som gjør at du setter plasseringene deres så høyt. (Ref cl's innlegg som på en ypperlig måte beskriver forskjellen på resultater i forskjellige evenementer).

Siden du til stadighet finner det betimelig å referere til disse resultatene må en jo kunne få lov å spørre hvem i all verden det er som har gitt dem.

Er det noen her som har stilt deg saklige - ordentlige spørsmål, så er det meg. Problemet er at jeg ikke har fått svar. Om det er fordi du ikke KAN svare, fordi du ikke egentlig vet særlig mye om disse ekspertene - eller om det er fordi du ikke VILLE svare, vel, det kan man bare lure på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg også nysgjerrig - hvilke dommere er det som kan KO så godt? Synes det er litt rart om du ikke vil oppgi navnene - det kan da ikke være noen hemmelighet?

Det er da bare å ta en titt på hjemmsiden min under show, så ser dere navnet på de dommerne som har gitt hundene gruppeplasseringer og BIS. Og flere dommere, nye og ukjente for mange, vil det bli på utstillingen vår i år. Det er enda ikke bestemt hvem som skal dømme hva på utstillingen i år. Mange flere dommere enn mange er klar over, har dømt denne rasen mye i utlandet. Og med utlandet tenker jeg ikke på Sverige, men en del lenger unna. bl.a. i hjemlandet. En av dommerne, som jeg har stilt for flere ganger er også æresmedlem i den Russiske K.O. klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hadde jeg sittet i en slik posisjon at jeg også kunne velge hvilke dommere som skulle dømme på utstillingene jeg var på så hadde jeg da virkelig sørget for å vinne litt jeg også...

Men tilbake til saken om en utstilling er en kvalitetstesting av en hund - så er det selvsagt det. MEN kun på den eksteriøre delen - ikke sunnhet, mentalitet eller arbeidsvilje/lyst. Joda, visse minimumskrav til temperamentet er det jo (de skal jo helst ikke bite villt rundt seg) - men supernervøse eller skikkelige aggressive både kan og blir premiert høyt - så lenge de oppfører seg i ringen.

Husker Sjølyst-utstillingen på slutten av 80-tallet hvor BIR og BIM på min rase, bearded collie, begge fikk på kritikkene sine "tvers igjennom sunn og elegant hund" (en standardfrase fra dommeren). Begge to var feilfarget (for mye hvite tegninger) og begge hadde sterk HD...

Men lekre var de, og vant gjorde de hele tiden! (Den ene var forresten min)

Vi som har holdt på litt med utstillinger skjønner selvsagt at en gruppebedømmelsene IKKE er noe mer enn et show. De dommerne som dømmer slike behøver ikke være autorisert på rasene engang - men likevel kan de sette opp hunder av raser de aldri før har dømt (eller kanskje engang sett).

Så hvis man kan gjette på at "showmanship" (hos hund/handler) teller kanskje 30% i rasebedømmelsen (for det gjør det nok) - så vil den egenskapen kanskje telle 80-90% i en gruppefinale.

Jeg har vunnet grupper flere ganger hvor dommeren knapt har TATT på hunden engang (til og med uten at dommeren tok på den en gang!) - kun sett på bevegelser, fremføring og ikke minst latt seg bedåre av utstrålningen.

Men ja, utstillinger er MORO, og det er klart det er gøy å vinne! Så mye må man jo innrømme - men en storvinner er ikke nødvendigvis en god avlshund (selvsagt). Men DET er ikke nødvendigvis en god jakthund, brukshund eller agilityhund heller. (Hadde det enda vært SÅ lett å finne gode avlsdyr - ja, da hadde jo alle hatt det!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i himmelens navn, det angår da virkelig ikke deg hvor jeg legger ut hva, så lenge jeg ikke trakasserer deg. Pass dine egne saker, du er ikke moderator her!

OT: Selvsagt angår det hvemsomhelst hva du legger ut hvor - Det er (heldigvis) fremdeles ytringsfrihet på sonen selv om man ikke er moderator. Jeg er ikke moderator, men jeg kan - som alle andre - si ifra til noen om jeg mener de poster i feil forum. Om mange nok poster i "hytt og gevær", håper jeg virkelig at folk sier ifra, ellers kan vi jo bare fjerne alle gruppene, lage en felles gruppe og kalle den "hunderot" eller noe sånt. Jeg vil også si det er ganske arrogant å be noen passe sine egne saker når de kommer med et saklig innlegg - selv om dette er i den delen av sonen som skal ha "litt takhøyde".

Om utstilling:

Som flere her er inne på, er utstilling og ikke minst premiering på utstilling ingenting annet enn en vurdering. Vi må huske på at dommere er mennesker, og mennesker klarer aldri være 100% objektive. For eksempel har flere snakket om hunder som har vært med i massevis av utstillinger, og fått cert hos en dommer, mens den har blitt sendt ut uten premiering hos andre. Og at noen mener en hund som på feks 21 utstillinger og ennå ikke har fått championat, ikke vil være noen avlshund å satse på, mener jeg er en alt for stor generalisering. Veldig mange av rasestandardene inneholder runde beskrivelser som "lang hals", "spisst hode" osv osv osv - og det blir en menneskelig vurdering hva som er perfekt og hva som ikke er det - og ethvert menneske kan bedømme dette forskjellig. Innen endel jakthundraser er det store uenigheter om hva som er "pent" og hva som er "rett" på de forskjellige rasene, nettopp fordi rasestandardene inneholder så mange upresise beskrivelser - og en flott, rasetypisk hund ifølge mange "eksperter", kan dømmes nord og ned av andre "eksperter".

Selv ville jeg aldri lagt stor vekt på resultater som BIG og BIS når jeg kjøper hund - det er, som mange sier allrounddommere som bedømmer dette, og ofte vet de mye mindre om rasen en den som stiller hunden. Samtidig er det jo alltid gøy med gode resultater, så jeg vil selvsagt bli glad for både BIG og BIS - og jeg ville sikkert skrytt litt av det, men jeg ville ikke brukt det som "beviset" for at min oppdrett var kvalitetsoppdrett - da ville jeg heller fremhevet andre kvaliteter, BIG og BIS kunne vært noen små punkter på en "skryteliste" selvsagt, men ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet og lest litt her nå og ønsker å trekke fram et par ting:

Det angår alle at riktige ting blir lagt ut på rett plass, som dere ser finnes det en rapporter-knapp på hvert innlegg. Om dere ser feilpostete innlegg vennligst bruk denne og begrunn, dette kan alle gjøre og bidrar til å gjøre Sonen ryddigere og moderatorers jobb enklere.

På Sonen finnes det en egen kategori for Min Hund hvor man kan legge ut bilder og resultater, man kan også bruke blogg og galleri. Jeg vil oppfordre til at man legger ting angående egen hund der, så bruker man heller generelle eksempler i en generell diskusjon, i følge startinnlegget ønsket man svar på hvorvidt utstilling gjaldt som kvalitetssikring av hundens kvaliteter, ikke en diskusjon av egne resultater, eller en bestemt hund som det nå dreier seg om.

Sånn, da takker jeg for oppmerksomheten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville jeg aldri lagt stor vekt på resultater som BIG og BIS når jeg kjøper hund - det er, som mange sier allrounddommere som bedømmer dette, og ofte vet de mye mindre om rasen en den som stiller hunden. .

Nå har nok du aldri opplevd slike flotte plasseringer gang på gang, da ville du aldri utalt deg på dene måten. Du har ingen rett til å uttale deg i negative vendinger om disse allrounddommerne, som du vel knapt nok vet hvem er. Jeg antar, at i dine og visse andre personers øyne, så har heller ikke bamsevinneren høy kvalitet på sitt oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare å ta en titt på hjemmsiden min under show, så ser dere navnet på de dommerne som har gitt hundene gruppeplasseringer og BIS. Og flere dommere, nye og ukjente for mange, vil det bli på utstillingen vår i år. Det er enda ikke bestemt hvem som skal dømme hva på utstillingen i år. Mange flere dommere enn mange er klar over, har dømt denne rasen mye i utlandet. Og med utlandet tenker jeg ikke på Sverige, men en del lenger unna. bl.a. i hjemlandet. En av dommerne, som jeg har stilt for flere ganger er også æresmedlem i den Russiske K.O. klubben.

Jeg har sett på hjemmesiden din under show - nå spør jeg hvilke dommere som har hvilke referanser/spesialkunnskap, fordi jeg ikke har kjennskap til dem. Det er relevant i forhold til topic fordi spørsmålet er hvor mye en god plassering faktisk sier om hunden.

Jeg mener en bis-/big-plassering sier fint lite, fordi dommerne i finalene som regel er allroundere, og at det er sjelden man finner noen i ringens midte som kan særlig mye om "udda" og små raser...

Siden det ikke er mulig å få noe konkret svar av deg Aud så avslutter jeg diskusjonen her, og tar for gitt at det er siste gang vi får tredd Grommisens plasseringer ned over ørene i en generell diskusjon også.

Du vil jo ikke fortelle oss hvorfor vi skal gi oss over av beundring for dommernes plasseringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke er mulig å få noe konkret svar av deg Aud så avslutter jeg diskusjonen her, og tar for gitt at det er siste gang vi får tredd Grommisens plasseringer ned over ørene i en generell diskusjon også.

Du vil jo ikke fortelle oss hvorfor vi skal gi oss over av beundring for dommernes plasseringer...

Huff så forferdelig å høre om en hund som har gjort det meget bra på utstilling, selv om det ikke er denne hunden som er gjenstand for diskusjonen. Ja, det må være ille å høre om andres fremgang. Du har nok mye å lære om disse dommerne, siden du fremdeles ikke skjønner hvilke av disse allrounddommerne som kan rasen.

Ingen dommer som ikke kan en slik sjelden rase "tør" å sette den opp til slike flotte plasseringer.

Jeg har aldri skrevet at noen skal gi seg over av beundring over noe som helst. Men jeg forventer at de som driver med utstilling skjønner hvor stort dette er, som jeg har henvist til flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så forferdelig å høre om en hund som har gjort det meget bra på utstilling, selv om det ikke er denne hunden som er gjenstand for diskusjonen. Ja, det må være ille å høre om andres fremgang. Du har nok mye å lære om disse dommerne, siden du fremdeles ikke skjønner hvilke av disse allrounddommerne som kan rasen.

Ingen dommer som ikke kan en slik sjelden rase "tør" å sette den opp til slike flotte plasseringer.

Jeg har aldri skrevet at noen skal gi seg over av beundring over noe som helst. Men jeg forventer at de som driver med utstilling skjønner hvor stort dette er, som jeg har henvist til flere ganger.

Selfølgelig er det en god følese og stort for den som vinner det :D

men om det sier noe om kvaliteten til hunden det er noe helt annet. Bla så har aldri A.Kelpie blitt plassert noe særlig i gruppe og, til min viten, aldri i Bis ringen. Hvorfor, tja, at dem ikke tørr? At rasen ikke er noe show hund?

Det kommer jo inn importer fra hjemmlandet som har meget god eksteriør kvalitet og ch. fra hjemmland og naboland, men i Sverige når dem ikke opp i Gruppen en gang. Jeg, og andre Kelpie oppdrettere, tror nok det er pga det er en hund med en enkel konstruksjon-ingen spesielle vinkler og kort pels og ingen spesielt bevegelse mønster.

Jeg syns det sier mer om Big finaler når man har oppdretteren av en annen rase som rister på hode over at sin egenhund (av anen rase) som blir plassert før kelpien pga "Flashy" vinkler ....som heller ikke var noe bra...

Men selvsagt er det morro å bli plassert i disse ringene. Men det er bare "Show" tror jeg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så forferdelig å høre om en hund som har gjort det meget bra på utstilling, selv om det ikke er denne hunden som er gjenstand for diskusjonen. Ja, det må være ille å høre om andres fremgang. Du har nok mye å lære om disse dommerne, siden du fremdeles ikke skjønner hvilke av disse allrounddommerne som kan rasen.

Ingen dommer som ikke kan en slik sjelden rase "tør" å sette den opp til slike flotte plasseringer.

Jeg har aldri skrevet at noen skal gi seg over av beundring over noe som helst. Men jeg forventer at de som driver med utstilling skjønner hvor stort dette er, som jeg har henvist til flere ganger.

Jeg forventer faktisk at de som driver med utstilling og attpåtil er oppdrettere har innsikt nok til å ta et resultat for det det er - og at de er i stand til å vurdere verdien av plasseringen i forhold til dommerens kunnskaper. Har man vært med i dette gamet en stund så forstår de aller fleste hva det faktisk dreier seg om, og ingen av oss synes det er hverken imponerende eller fantastisk eller noe å skryte av så lenge man ikke aner hvem dommeren er, hva han kan, hva han står for eller hva han har gjort tidligere.

Joda, mange dommere "tør" å gjøre uvanlige ting - det gjør de hele tiden, og det fine med å sette oppe vinner av en sjelden rase er jo at de færreste av oss later som om vi kan noe om den i det hele tatt og glatt må akseptere det de gjør.

Jeg har ingen problemer med andres fremganger - jeg kan faktisk gjerne ønske deg velkommen etter - jeg synes bare du skal holde deg for god til å skryte og braute om hunden din så lenge du ikke kan sannsynliggjøre at dommerne vet særlig mye om rasen likevel. Og jeg synes du bør behandle dine hunds resultater med den nøkternhet de fortjener.

Det er en allment akseptert i hunderiet at det ikke nødvendigvis er de beste, mest rasetypiske eksemplarene av en rase som vinner - du har kanskje ikke hørt om the "all american showdog" enda - men problematikken rundt den har vært et stort tema for oss aktive utstillere i mange år. Det handler om at showige hunder med lange, vegvinnende bevegelser (ikke rasetypisk for mange raser, bulldog, f eks), fine tegninger og farger, stolt holdning og lang hals, vinner i finalene fordi det ser flott ut i den store ringen - er de nødvendigvis de beste i sin rase? Er de nødvendigvis de som lever best opp til den skrevne standard?

You figure it out. (Og skulle du mot formodning få lyst til å fortelle oss andre hvorfor disse plasseringene til hunden din er så mye å ta av seg hatten for så er vi her og venter, du sier jo at disse dommerne er så kompetente, og jeg er mer enn interessert i å vite hva du legger i det...).

Og lurer du på hvilke utstillingsresulater JEG synes det er verdt å skryte av? Hva med den norskoppdrettede og norskeide greyhounden som i siste nummer av Hundesport ble presentert som engelsk champion? Slikt bøyer jeg meg i støvet for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har nok du aldri opplevd slike flotte plasseringer gang på gang, da ville du aldri utalt deg på dene måten. Du har ingen rett til å uttale deg i negative vendinger om disse allrounddommerne, som du vel knapt nok vet hvem er. Jeg antar, at i dine og visse andre personers øyne, så har heller ikke bamsevinneren høy kvalitet på sitt oppdrett.

Morsomt at du skulle nevne det - tidligere i diskusjonen nevnte jeg de tre mestvinnende i min rase fra 3 land i samme ring - 1 av dem er faktisk bamsevinner - og han ble bh 2... for en engelsk spesialdommer, med 40 års erfaring som oppdretter og 30 års erfaring som dommer...

Og nei - jeg ville ikke eid bamsevinneren om jeg fikk ham gratis - ellers tusen takk... Er jeg misunnelig? Ikke særlig... Det er jo i hverdagen man skal gå og se på disse dyra og det er i hverdagen man lever med dem....

Men, også som sagt tidligere, vi er ikke like (heldigvis) - og etterhvert skjønner jo de fleste hvor mye en big-rosett er verdt og hva den sier om hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og lurer du på hvilke utstillingsresulater JEG synes det er verdt å skryte av? Hva med den norskoppdrettede og norskeide greyhounden som i siste nummer av Hundesport ble presentert som engelsk champion? Slikt bøyer jeg meg i støvet for...

Hvorfor bøyer du deg mer i støvet for den greyhounden enn for noe annet? Hva med King som vant Cruft? Var ikke det noe å bøye seg i støvet for? Eller den Spanske Mastiffen som slo King på hjemmebane og ble BIS på NKK utstilling? Dette var etter at King vant Cruft.

Har du selv noe du synes er verdt å nevne av utstillingsresultater på dine hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du skulle nevne det - tidligere i diskusjonen nevnte jeg de tre mestvinnende i min rase fra 3 land i samme ring - 1 av dem er faktisk bamsevinner - og han ble bt 2... for en engelsk spesialdommer, med 40 års erfaring som oppdretter og 30 års erfaring som dommer...

Og nei - jeg ville ikke eid bamsevinneren om jeg fikk ham gratis - ellers tusen takk... Er jeg misunnelig? Ikke særlig... Det er jo i hverdagen man skal gå og se på disse dyra og det er i hverdagen man lever med dem....

Men, også som sagt tidligere, vi er ikke like (heldigvis) - og etterhvert skjønner jo de fleste hvor mye en big-rosett er verdt og hva den sier om hunden...

Beklager, jeg har ikke fått med meg det første du skriver her. Hvilken rase er det?

Ang. bamsevinneren for 2005 så er jeg helt sikker på at du aldri får tilbud om å eie den engang, så det trenger du nok ikke tenke på. Hva er forresten galt med den? At den ikke likner på din rase av utseende, eller er det noe spesielt å sette fingeren på?

Ja, du høres faktisk misunnelig ut.

En BIG rosett er veldig mye verdt for den som får den, men svært få opplever det, sett i forhold til hvor mange som stiller ut hundene sine. Og en BIG rosett forteller at dette er en hund av meget høy kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg har ikke fått med meg det første du skriver her. Hvilken rase er det?

Ang. bamsevinneren for 2005 så er jeg helt sikker på at du aldri får tilbud om å eie den engang, så det trenger du nok ikke tenke på. Hva er forresten galt med den? At den ikke likner på din rase av utseende, eller er det noe spesielt å sette fingeren på?

Ja, du høres faktisk misunnelig ut.

En BIG rosett er veldig mye verdt for den som får den, men svært få opplever det, sett i forhold til hvor mange som stiller ut hundene sine. Og en BIG rosett forteller at dette er en hund av meget høy kvalitet.

Har du ikke fått med deg det FØRSTE.....?!

Hvem snakker om 2005? (Jeg har et litt lengre perspektiv enn deg, tydeligvis...)

Evner du å tenke hypotetisk/teoretisk i det hele tatt, eller må vi si jeg, meg, Grommisen, mitt, ditt og meg alene, hele tiden? Selv om DU setter pris på en bis-rosett så er det en del av oss andre som altså IKKE gjør det. Så enkelt er det. En Big-rosett sier fint lite, i 99% av tilfellene... (bortsett fra når det er din hund, da- selvfølgelig).

Jeg mener at man skal kunne kreve litt mer av både en Bamsevinners og en BIS/BIG-vinners kvaliteter enn at den "likner på rasen" den er registrert som, du er visst uenig - men i så fall så sier det det meste om denne diskusjonen, jeg mener at en storvinner skal ha de rasespesifikke kvalitetene som skal til og alle detaljer på plass for å komme i stjerneskiktet...

Trøst deg med det du tror er misunnelse du - det er sikkert langt mer behagelig enn å ta inn over seg hva jeg faktisk sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om DU setter pris på en bis-rosett så er det en del av oss andre som altså IKKE gjør det.

Ja, særlig de som aldri opplever å få en BIS rosett en eller flere ganger, setter nok svært liten pris på en slik rosett. :D;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom denne korrespondansen som går om bi,bis,bamsevinnere og ikke.

For det første, så er årets bamsevinner et utsøkt eksemplar på rasen helt etter standarden ,den er rolig snill og vennlig, hd og ad fri...

den som som skriver at de ikke "setter" pris på en big ,bis rosett er en hundeier som aldri har mottatt den men sitter gjentatte ganger å ser andre motta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet og lest litt her nå og ønsker å trekke fram et par ting:

Det angår alle at riktige ting blir lagt ut på rett plass, som dere ser finnes det en rapporter-knapp på hvert innlegg. Om dere ser feilpostete innlegg vennligst bruk denne og begrunn, dette kan alle gjøre og bidrar til å gjøre Sonen ryddigere og moderatorers jobb enklere.

På Sonen finnes det en egen kategori for Min Hund hvor man kan legge ut bilder og resultater, man kan også bruke blogg og galleri. Jeg vil oppfordre til at man legger ting angående egen hund der, så bruker man heller generelle eksempler i en generell diskusjon, i følge startinnlegget ønsket man svar på hvorvidt utstilling gjaldt som kvalitetssikring av hundens kvaliteter, ikke en diskusjon av egne resultater, eller en bestemt hund som det nå dreier seg om.

Sånn, da takker jeg for oppmerksomheten :D

Heisann

Jeg går ut fra at mine innlegg kan sees av alle?

Da peker jeg på innlegget mitt øverst på siden her som jeg skrev i egenskap av moderator og ber alle om å lese, så får de det ikke angår la være å ta det inn over seg. Jeg håper også de(n) det angår evner å omsette det jeg skriver om til praksis, så får vi tråden her tilbake til den generelle diskusjonen det var og ikke om en spesifikk hverken hund eller rase.

De som fremdeles ikke skjønner noe står helt fritt til å sende pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bøyer du deg mer i støvet for den greyhounden enn for noe annet? Hva med King som vant Cruft? Var ikke det noe å bøye seg i støvet for? Eller den Spanske Mastiffen som slo King på hjemmebane og ble BIS på NKK utstilling? Dette var etter at King vant Cruft.

Har du selv noe du synes er verdt å nevne av utstillingsresultater på dine hunder?

Du skjønner virkelig ikke ... Nei, jeg er ikke imponert av BIS- og BIG-plasseringer uansett om det er en hvit puddel som heter King, en KO som heter Grommis eller en Spansk Mastiff som vinner...

Det var derfor jeg forsøkte å gi deg et eksempel på noe jeg synes er imponerende, for å forklare forskjellen for deg. En norskeid og -oppdrettet hund som blir champion i rasens hjemland, hvor kvaliteten skal være den høyeste i verden, hvor hundene blir bedømt av rasespesialister og konkurransen er enorm har mange kvaliteter (selv om ikke engang denne hundens eier vil påstå at den er feilfri...)

Jeg er ikke så naiv at jeg lenger tror at en hund er så outstanding at den er bedre enn alle andre hunder som blir vist på alle andre store utstillinger i Europa på et år - hundeutstillinger er ikke høydehopp, hvor vinneren er den som hopper høyest, og alle er enige om at en meter er en meter...

På hundeutstillinger spiller mye inn, personlig smak og preferanser, markedsføring, handling, pelsstell og presentasjon - dommerne er (merkelig nok) bare mennesker, som snakker sammen og omgås også privat - og en hund kan og vil bli "båret fram" i en bølge av suksess... Selvsagt vil mange like gode (og bedre) hunder av samme og/eller andre raser måtte vente eller vike når en slik hund stormer fram. Jeg mener at de selvsagt kan være minst like gode representanter for sin rase som storvinneren i BIS-ringen.

Det er mange år siden jeg sluttet å henge rosetter på veggen eller skryte av gruppeplasseringer - de interesserer meg overhode ikke, hverken mine eller andres.

Får du mer respekt for andres synspunkter om de har snublet inn i en finalering og kommet ut med en slyfse?

(I så fall bør jeg vel ile til og fortelle at den første big-plasseringen jeg fikk med en moloss var i 1979, og at en hjemmestrikka unghund ble BIS 3 på en spesialutstilling i sommer - og at jeg har vist fram egne hunder til gruppeplasseringer på internasjonale utstillinger i 3 land - og FREMDELES synes jeg BIG- og BIS-plasseringer er komplett uinteressante, kanskje fordi jeg vet hva det kreves for å få dem...)

Velkommen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom denne korrespondansen som går om bi,bis,bamsevinnere og ikke.

For det første, så er årets bamsevinner et utsøkt eksemplar på rasen helt etter standarden ,den er rolig snill og vennlig, hd og ad fri...

den som som skriver at de ikke "setter" pris på en big ,bis rosett er en hundeier som aldri har mottatt den men sitter gjentatte ganger å ser andre motta den.

Kjære Gud, takk for det enedleig er en som har fått med seg ting. :D;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...