Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemer med å passere andre hunder


MariaE
 Share

Recommended Posts

Har et problem når det gjelder passering av andre hunder.

 

Når det kommer en hund gående mot oss så legger hunden min seg ned og der blir hun liggende. Jeg blir som regel stående med mindre hun står midt i veien, da må jeg dra hun med meg til siden da det ikke er noe som får hun til å flytte på seg eller reise seg, det ser lite hyggelig ut å måtte bruke så mye makt og dra hunden med seg mens hun stritter i mot. Der ligger hun altså helt den andre hunden akkurat passerer oss, i det hunden passerer så spretter hun frem mot hunden, drar i båndet og hopper opp og ned og skal leke med hunden. Når hunden har passert og er et stykke unna tar det laang tid før hun glemmer den andre hunden, hun glemmer hva det å gå pent i bånd er og hun prøver å dra med meg i den retningen hunden gikk.

 

Virker som at andre hunder blir mer usikker på henne enn de synes hun er ufarlig til tross for at hun demper. Det er også like vanskelig å gå tur hvis vi har en hund som går bak oss uansett avstand, da er fokuset på hunden som er bak oss samtidig som hun går i riktig retning, derfor går hun rett i beina mine og jeg holder på å tryne… 

 

Forstår ikke det helt. Først er hun rolig og dempende..? så hopper hun frem og forvirrer den andre hunden og ofte blir den andre hunden usikker på henne. Samme med eier.

Jeg har prøvd kontakttrening og avledning. Har brukt leker og godbiter som ellers er uimotståelige. Har også prøvd å både dytte og dra hun med meg, men da blir «utfallene» bare værre. Har vært skikkelig streng og bestemt på at dette ikke er greit. Ingenting av det jeg har prøvd har fungert i det hele tatt, hun mister all interesse for meg og det jeg gjør.

 

Vi har kommet inn i en skikkelig vond sirkel. Jeg roser hun de få gangene vi passerer hunder og hun holder seg rolig og ikke hopper mot den andre hunden. Jeg prøver forresten også å alltid forholde meg rolig og ikke bli stresset av situasjonen.

 

 I tilfeller der hun kjenner hunden godt så får hun lov til å hilse i bånd (for da er hun ikke gira og hun legger seg ikke ned), men aldri ellers! Leking skjer kun når hun er fri.

Hun er en Staffordshire bull terrier og Amerikansk bulldog blanding på litt over 2 år.

Må få med at hun har strekt nedsatt hørsel, hun hører veldig få lyder, hittil har jeg kun sett at hun reagerer på brannalarmen og om noe knuses (glass o.l). Hun har vært en drøm å jobbe med til tross for at hun har nedsatt hørsel. Hun har tatt kommandoer/håndsignaler veldig lett og hun er flink til å fokusere på meg når vi trener.

Vi har øvd en del på kontakttrening og jeg synes hun har begynt å bli skikkelig flink, men så fort en annen hund er i bildet så glemmer hun absolutt alt vi har trent på. Hun kommer inn i en slags transe.

Høres kanskje ikke så veldig ille ut, men det ER ille og utrolig slitsomt! Har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. :(

 

Noen som har noen ideer om hva jeg kan gjøre? Treningsmetoder? Tips til annen belønning enn ros når hun er rolig i møte med andre hunder så hun forstår at det lønner seg å være rolig? Hvordan få hun med meg? Jeg setter veldig stor på all hjelp jeg kan få!! :)

Endret av MariaE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggende stirrehunder hilser vi ikke på, nei. Hun har jo på en eller annen måte lært at det lønner seg å holde på sånn. Vel, jeg har hatt hund med utfall av den mindre hyggelige typen og utviklet en eksepsjonell radar. Slik endret jeg kurs, fikk hunden i dekk godt utenfor stien, avledet trollet eller identifiserte møtende hund som en allerede godkjent venn, før hun i det hele tatt visste at det kom en hund mot oss. I og med at hunden din er tilnærmet døv, burde du kunne oppdage hunder før henne og dermed få avverget disse tøysesituasjonene, ganske ofte. Utfall er ikke greit og møtende hunder kan da ikke vite om hun er vennlig eller ei. Denne ligge og stirre - greia, er ikke demping. Det er en jaktatferd. 

Endret av ida
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ida- dette er jaktatferd. Hunden din vil sikkert bare leke, men det oppfattes truende for den andre hunden, og kan resultere i verre ting enn du har opplevd til nå.... Atferden er det motsatte av dempende, selv om det kan se dempende ut.

Hadde selv samme problemet med staffen. Løsningen ble å tvinge han i sitt eller dra han med forbi. Han legger seg ikke lenger ned nå, og om han skulle finne på det så korrigerer jeg (tvinger han opp i sitt eller drar han med forbi andre hunden).

Det ida gjør ift å få hunden i dekk godt utenfor stien funker sikkert bra for henne, og for mange andre, men ettersom atferden til hunden er å ligge i jaktstilling, ønsker jeg ikke hunden i dekk. Da blir veien kort fra rolig dekk til jaktstilling. Sitt funker bedre da, han har ikke samme assosiasjoner til sitt og sitt er en svært godt innlært atferd hos oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke om leke eller mat fungerer til avledning, viss ikke så ville jeg faktisk bare dratt hunden med meg samme hvordan det ser ut. Gjør man det hver gang så vil hunden før eller siden gi seg fordi den ikke får noe ut av adferden sin. Personlig hadde jeg brukt grime eller strup som er oppunder øra, strupen gjør vondt, noe som ikke nødvendigvis er poenget, men det greieste er å få med seg hunden uten at det blir noe mer kamp å tull enn nødvendig og de fleste hunder følger med relativt lett når den strupen er på plass. Så i praksis er det nok ikke så vondt egentlig iom at hundene gjerne ikke kjemper imot, de bare blir med og da blir de jo heller ikke strupet. Grime er jo snillere sånn å kan fungere like bra på mange. :) Dette kan man selvsagt gjøre sammen med unnvikende manøvre som å gå i bue rundt, gå over på andre siden av gaten, ut i grøften etc for å gjøre det enklest mulig for hunden. Det kan også være veldig nyttig å bare trene på å være rundt andre hunder feks på fellestrening med hundeklubben e.l. om dere ikke driver med det allerede. Evt sjekke om det finnes noen passeringskurs i nærheten eller allier deg med noen som kan være figuranter så dere får trent under litt kontrollerte former. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mulig å trene inn helt allminnelig hverdagslydighet. Kommandoen "på plass" syns jeg er kjekk. Etterfulgt av "fot" og eventuelt en litt bydende "hold foten" når du ser at hunden har veeeeldig lyst til å gjøre noe annet, er lurt å ha inne. Da trenger du ikke bruke smertefulle løsninger, eller tvang og makt på noen måte. Dessuten er det alltid lurt å være i forkant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller det å "ka BLAM'e" den møtende hunden. Ikke spesielt sjarmerende, så den jeg har som synes dette kan være passende måte å hoppe på andre på (bare hunder hun synes ser ekstra kule ut eller som hun kjenner), blir lempa kjekt opp på beina igjen. :P Ferdig snakka. 

Jeg skjønner ikke hvor denne oppfattelsen om at det dreier seg om demping kommer fra. Er det fordi folk ikke ser forskjell, eller fordi de oppriktig trur at hunden bare er snill og grei uansett? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller det å "ka BLAM'e" den møtende hunden. Ikke spesielt sjarmerende, så den jeg har som synes dette kan være passende måte å hoppe på andre på (bare hunder hun synes ser ekstra kule ut eller som hun kjenner), blir lempa kjekt opp på beina igjen. :P Ferdig snakka. 

Jeg skjønner ikke hvor denne oppfattelsen om at det dreier seg om demping kommer fra. Er det fordi folk ikke ser forskjell, eller fordi de oppriktig trur at hunden bare er snill og grei uansett? 

Fordi det å legge seg ned, "gjøre seg mindre", er et veldig vanlig dempende signal, og slett ikke alltid lett å se forskjell på. Men da bykser de sjelden fram for å leke på den måten når den andre hunden kommer bort, da er det vel mer vanlig å snu seg over på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det å legge seg ned, "gjøre seg mindre", er et veldig vanlig dempende signal, og slett ikke alltid lett å se forskjell på. Men da bykser de sjelden fram for å leke på den måten når den andre hunden kommer bort, da er det vel mer vanlig å snu seg over på ryggen.

Ja, jeg kjenner selvsagt til den måten å legge seg ned på (og hva det betyr), men det er da virkelig ikke det samme, og bør være veldig lett å merke forskjell på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner selvsagt til den måten å legge seg ned på (og hva det betyr), men det er da virkelig ikke det samme, og bør være veldig lett å merke forskjell på. 

Noen hunder har veldig tydelig forskjell, andre ikke. Vi så litt av dette på språkseminaret i høst, hvor vi diskuterte om det var lek eller demping. Som sagt så ser man det jo på utfallet til slutt, men ikke nødvendigvis når de går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktatferd, ja.. det har jeg faktisk ikke tenkt på. Det forklarer den «merkelige» kombinasjonen av utfall og det jeg trodde var demping :P Jeg har møtt andre hunder som blir liggende og ikke gjør noe som helst ut av seg, det er vel demping?!

 

Vel, det er nok jeg som er grunnen til at hun fortsatt holder på.

Hun har bestandig gjort slik (legge seg). Da hun bare var lille valpen var det jeg gjorde å få hun med meg videre, men fikk flere ganger beskjed av én spesiell hundeeier at jeg skulle bli stående til hun selv ville gå igjen siden jeg måtte respektere at hun gir et så sterkt dempet signal?! Begynte da med å stå der med hun til hun selv ville gå, for det var hundeeieren så bestemt på at jeg måtte gjøre. Jeg ville jo ikke "ødelegge" at hun er flink og demper. Tenker at å få hun med meg videre og ikke la hun bare ligge der i utgangspunktet var det rette å gjøre. Ser jo nå at denne atferden ikke bringer noe positivt med seg.

 

Takk for innspill.

Skal prøve ut dette med å få henne vekk fra veien og tvinge hun i sittestilling eller avlede henne før hun får øye på en annen hund. Hvis hun ser en hund før jeg gjør det først så får jeg vel bare være bestemt å dra hun med meg, selvom jeg synes det er ganske utrivelig, men kan kanskje ikke tenke på det i denne stasjonen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...