Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndleddstøtte- tull eller fornuftig?


Recommended Posts

Har såvidt sett noen agility hunder ha på seg det og vet at BoT har det. Men har tenk at det må være ubrukelig når hunden er i aktivitet- men så, så jeg ett par bilder på fb av agility hunder med støtter som faktisk så funksjonelle ut. Alle har vel sett hvor mye håndleddene bøyer seg når hundene hopper osv

Så jeg lurer rett å slett på om noen har erfaringer, eller tanker om håndledsstøtte som forebyggende på f.eks agility hunder, eller hunder i andre situasjoner der det kan gå hard for seg?

401702_10151167162121801_410803170_n.jpg

483490_10151167161766801_1402403394_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men det er jo en grunn til at håndleddene bøyer seg? De bøyer seg jo for å ta av for støtet på resten av skjelettet, så det blir vel litt feil å stive dem av? Hvis sporten er så hard, så bude man kanskje heller gjøre noe med sporten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det spørs hvor mye det stiver av. Om det bare gir litt ekstra motstand og avlaster leddet litt(og varmer og øker blodgjennomstrømming), men fortsatt fjærer nok til at leddet gjør jobben sin så hadde jeg glatt kunnet bruke slikt i trening på en hund som brukes mye og som har en stor risiko for slitasje etterhvert.  Men nå aner jeg ikke hvordan de der er eller fungerer i praksis.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenker på noe som støtter moderat, men ikke stiver av- Slik som på det ene bildet der så er det jo hull der leddet er slik at det følger leddets bevegelser, men støtter nok til at det hindrer "overtråkk" hyperextension eller hva man skal kalle det på norsk. 

Leddet skal jo bøye seg, men når hundene trener masse harde økter så må det vel være lurt å beskytte litt om man kan? Eller?

Hørte forresten ei som hadde en eldre hund som fikk vondt i håndleddene om hun bråstoppet/vred seg, så kanskje man kan hjelpe eldre hunder også ved å ha en slik moderat støtte?

Jeg vet heller ikke hvordan de er tenkt å skulle fungere, og har kun funnet en type på nett som virker ok- men ingen som på bildet over, men hull til leddet- de ser egentlig litt stive og klumpete ut de fleste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
På 11.10.2015, 18.10.21, AussieAllTheWay skrev:

Ja jeg tenker på noe som støtter moderat, men ikke stiver av- Slik som på det ene bildet der så er det jo hull der leddet er slik at det følger leddets bevegelser, men støtter nok til at det hindrer "overtråkk" hyperextension eller hva man skal kalle det på norsk. 

Leddet skal jo bøye seg, men når hundene trener masse harde økter så må det vel være lurt å beskytte litt om man kan? Eller?

Hørte forresten ei som hadde en eldre hund som fikk vondt i håndleddene om hun bråstoppet/vred seg, så kanskje man kan hjelpe eldre hunder også ved å ha en slik moderat støtte?

Jeg vet heller ikke hvordan de er tenkt å skulle fungere, og har kun funnet en type på nett som virker ok- men ingen som på bildet over, men hull til leddet- de ser egentlig litt stive og klumpete ut de fleste...

Jeg blir å kjøpe BOT sine nå, ikke så mye for støtte, men fordi Vims er så innmari fæl på å skade tredeputa oppe på håndleddet når vi er på trening og jeg belønner med ball. Var å så på de i butikken i dag å de er bare helt tynne og fleksible, og de var vell ikke først og fremst for aktiv bruk, men for forebyggende/legende bruk ved hvile. Helt tynne og fleksible, men litt påvirker de sikkert uansett. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
12 minutter siden, Malamuten skrev:

Jeg blir å kjøpe BOT sine nå, ikke så mye for støtte, men fordi Vims er så innmari fæl på å skade tredeputa oppe på håndleddet når vi er på trening og jeg belønner med ball. Var å så på de i butikken i dag å de er bare helt tynne og fleksible, og de var vell ikke først og fremst for aktiv bruk, men for forebyggende/legende bruk ved hvile. Helt tynne og fleksible, men litt påvirker de sikkert uansett. 

Det gjør Ymse også når vi trener på grus. Sladder etter ballen og river opp de øverste tredeputene. Jeg bruker bare selklebende bandasje jeg. 10 kr rullen på biltema (egentlig beregna på hest) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snusmumrikk skrev:

Det gjør Ymse også når vi trener på grus. Sladder etter ballen og river opp de øverste tredeputene. Jeg bruker bare selklebende bandasje jeg. 10 kr rullen på biltema (egentlig beregna på hest) :)

Vims er litt (veldig) redd for bena sine, spesielt når jeg prøver å ta på dem noe mystisk og spesielt i det området, så jeg håper at disse kanskje er litt lettere å smette på enn bandasje som må rulles rundt.. Sist jeg prøvde bandasje så tapte ihvertfall jeg :P Mulig disse er veldig bortkastede penger for jeg aner ikke om jeg får til å bruke dem, men hun burde absolutt ha noe for hun får skikkelige sår, samme om vi trener på gress eller hva og det er jo ikke noe allright. Merker ikke noe der og da, men merker det om jeg skal klippe klør og slikt og forsøker å borti bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
13 minutter siden, Malamuten skrev:

Vims er litt (veldig) redd for bena sine, spesielt når jeg prøver å ta på dem noe mystisk og spesielt i det området, så jeg håper at disse kanskje er litt lettere å smette på enn bandasje som må rulles rundt.. Sist jeg prøvde bandasje så tapte ihvertfall jeg :P Mulig disse er veldig bortkastede penger for jeg aner ikke om jeg får til å bruke dem, men hun burde absolutt ha noe for hun får skikkelige sår, samme om vi trener på gress eller hva og det er jo ikke noe allright. Merker ikke noe der og da, men merker det om jeg skal klippe klør og slikt og forsøker å borti bena.

Har du sett disse? http://www.kruuse.com/nn-NO/ecom/Rehabilitering/prod_272162.aspx

image.jpg1_zpskpqjr92y.jpg

Kjøpte de når V strakk leddbåndene i karpalleddet etter et stup fra mønet. De er solide og beskytter ihvertfall. Vet ikke om det er noe sånt du er ute etter, men tenkte bare tipse in case det er noe a-la dette du tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...