Gå til innhold
Hundesonen.no

Hyler og skriker hvis han kommer langt bak

Recommended Posts

Skrevet

Hei. Jeg har begynt å få et stort problem. Jeg har en unghund på 6 mnd som blir veldig ivrig på tur. Problemet oppstår hvis vi går på tur eller er sammen med andre, og de skal gå foran eller skal gå en annen vei.. Først så drar han meg nesten over ende og hvis han ikke kommer fort nok frem piper og bærer han seg noe ekstremt. Hvis jeg feks må stoppe, begynner han å hyle og bite meg. Jeg skjønner at han blir frustrert og er veldig ivrig..

Men hvordan skal jeg gå frem for å få slutt på det? 

Skrevet (endret)

Jeg ville begynt med å forsøke å få med noen som har god tid og som kan være med dere bare for å trene på dette problemet. Altså ta det mer som en treningsøkt enn en tur, hvor dere trener på å gå bakerst, skille lag osv. Ta den tiden dere trenger og hold den avstanden som er best osv. Synes du det kan være vanskelig og kontrollere situasjonen så kan en grime eller kanskje en gå pent sele (den typen med feste-ring foran på brystet), bare vær obs på at hunden blir veldig skjev om den går konstant og trekker i slik sele så det anbefales egentlig helst bare om man har hunder som rykker til innimellom, være greie hjelpemidler i starten for at det ikke skal bli noe ekstra tull pga manglende kontroll. Bare vær litt forsiktig med sånn gå pent sele om hunden går å trekker hele eller store deler av turen i iver, de blir veldig skeive av å trekke i de så det er nok best for hunder som rykker til innimellom og man trenger litt ekstra kontroll. Det gjelder jo forsåvidt grime også, men de fleste trekker ikke i grima da de gjerne synes den er ekkel å få press i. Evt om bitingen er et stort problem så ta på munnkurv når du trener, bare for at han ikke skal få til å bite så du kan konsentrere deg om hunden og ikke om å unngå at han biter deg, ødelegger klær eller andre ting. Tålmodighet og ro er nok viktige ting å ta med seg inn i denne situasjonen. Det må nok trenes en god del på. Å oppsøke andre settinger som trigger hunden å trene på ro og kontroll kan nok også hjelpe en del både på dette problemet og på andre ting. 

Endret av Malamuten
Skrevet

Tusen takk for gode tips, hvordan tenker du at jeg bør belønne han? Kan belønningen være å gå frem til den andre personen? Hvis han er rolig og stille? Leke og godbiter betyr ingen verdens ting i den situasjonene så det blir ingen belønning. 

Skrevet

Jeg personlig ville unngått "tradisjonell"belønning i slik trening da det ofte bare trigger dem mer. De blir kanskje stille og venter på belønningen, men i det de får den og "øvelsen" er over så hopper de frem igjen og fortsetter. Jeg ville gjort det veldig enkelt og likt vanlig båndtrening, om hunden bråker, trekker i båndet eller gjør noe annet du ikke vil så stopper du og venter helt til hunden er rolig. Og gjerne ikke bare til hunden står stille, men helt til du ser at sinnstemningen skifter og at den senker skuldrene og er mer avslappet, da kan du gå videre (uten å si noe) og stoppe igjen når den begynner på nytt, noe den mest sannsynlig gjør med en gang du beveger deg de første gangene. Det tar gjerne en del tid i starten før hunden forstår hva du vil og før den for jobbet nok med seg selv til å roe ned, men når det først løsner så kommer til gjengjeld gjerne resultatene raskt. Belønning i slik trening er rett og slett å få lov til å gå. Når hunden gjør rett så får den gjøre det den har lyst til og når den gjør feil så blir "straffen" å stoppe å roe ned.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Beklager først innlegg, trolig en hang up. Ja vet det er avtalebrudd, men oppdrettere har mye makt. Har selv vært ute for det selv. Og kjøpte valp derfra. Prisen sto der, og jeg bare nevnte at det var en høyere pris en retrieverklubben hadde. Fikk da beskjed om at ho hadde masse på venteliste så jeg fikk betale eller miste valpen... 
    • Har ikke vært borti det selv personlig, men har hørt om andre som har det; og som da har betalt 'ekstra'. Dette har vært blandingsrase i tillegg.   Men som Simira skriver, avtalebrudd ja.
    • Det er avtalebrudd. Jeg har aldri hørt om eller vært borti det, men hvis de har annonsert en "vare" til en pris så er de forpliktet til den prisen hvis de har inngått en avtale med kjøper uten at noe annet er nevnt.  Hvis de FØR avtale om kjøp sier at annonsen bare er veiledende og valpen koster så mye mer så er det noe annet.  Jeg ville uansett tenkt meg grundig om før jeg evt. kjøpte av en slik oppdretter.
    • Jeg har opplevd det selv, nær familie har opplevd det, og mange jeg kjenner.    De er interessert i et kull, setter seg på valpeliste, blir godkjent som valpekjøpere, møter oppdretter. Oppdretter kyder av kjøper,og forteller at det er akkurat slike kjøpere hen er ute etter, og er veldig nøye med hvem hen selger til. Så skal valpen hentes, penger overleveres- og da har prisen vært en annen en det som sto i annonsen.  Oppdretters unnskyldninger er: Det er veldig gode valper Alle andre tar de prisene Raseannonsen er bare veiledende De har så mange på liste at de velger de som betaler mest   Og hvis en setter spørsmåltegn med det så: Ja hvis du ikke gidder å betale så mye så har jeg mange andre i kø Disse linjene selges ikke til hvilken som helst pris har du  et problem med det så er du ikke rett kjøper..   Har dere vært borti dette? 
    • Det kommer an på hunden, treningen og målet.Jeg vil alltid belønne innkalling og innkallingstrening med noe av de beste godbitene hunden kan få, fordi det er den absolutt viktigste treningen. Men belønning er ikke bare godbiter. Belønning er alt hunden vil ha. For noen hunder er det kos, mange liker leker, men godbiter er ofte den beste måten å belønne presist på. I valpe- og unghundtiden ville jeg alltid hatt en godbitpose tilgjengelig på meg, og gjerne en draleke/tauleke. De fleste som driver aktivt med hund bruker godbitposer som er enkle å åpen og lukke, og som flyttes over i lommen på det man har på deg. De første par årene er det mye godbiter "hele tiden", fordi hunden skal lære så mye nytt. Hva slags godbiter kommer an på hvor matfokusert hunden er og hva den liker. Her må du prøve deg fram litt. Til enkle hverdagsøvelser som "sitt", "gi labb" osv. kan du godt bruke tørrfõr fra dagens matrasjon hvis hunden er matglad. Godbiter fra butikk eller dyrebutikk er som oftest helt ok, men å skjære opp rent kjøtt fra påleggsskiver eller ost for eksempel er gjerne billigere. Rester av pannekaker, fiskepudding, pølser osv. er fint. Skinkeost på tube er en annen variant. Variasjon er også generelt fint. Ferske godbiter er ofte mer populært og sterkere enn tørre godbiter.  Når valpen/hunden har lært en øvelse kan man fase ut belønningen, men det kan være lurt å belønne innimellom og forsterke øvelsene over tid. Om belønningene plutselig forsvinner kan hunden miste motivasjonen for det, om den ikke finner belønning i øvelsen i seg selv. Jeg belønnet fortsatt mine hunder på 13 og 17 for innkalling (alltid), og innimellom for kontakt, lydighetsøvelser osv., men ikke hver gang slik jeg ville gjort med en valp eller unghund for eksempel.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...