Gå til innhold
Hundesonen.no

Hyler og skriker hvis han kommer langt bak


Crazy
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har begynt å få et stort problem. Jeg har en unghund på 6 mnd som blir veldig ivrig på tur. Problemet oppstår hvis vi går på tur eller er sammen med andre, og de skal gå foran eller skal gå en annen vei.. Først så drar han meg nesten over ende og hvis han ikke kommer fort nok frem piper og bærer han seg noe ekstremt. Hvis jeg feks må stoppe, begynner han å hyle og bite meg. Jeg skjønner at han blir frustrert og er veldig ivrig..

Men hvordan skal jeg gå frem for å få slutt på det? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med å forsøke å få med noen som har god tid og som kan være med dere bare for å trene på dette problemet. Altså ta det mer som en treningsøkt enn en tur, hvor dere trener på å gå bakerst, skille lag osv. Ta den tiden dere trenger og hold den avstanden som er best osv. Synes du det kan være vanskelig og kontrollere situasjonen så kan en grime eller kanskje en gå pent sele (den typen med feste-ring foran på brystet), bare vær obs på at hunden blir veldig skjev om den går konstant og trekker i slik sele så det anbefales egentlig helst bare om man har hunder som rykker til innimellom, være greie hjelpemidler i starten for at det ikke skal bli noe ekstra tull pga manglende kontroll. Bare vær litt forsiktig med sånn gå pent sele om hunden går å trekker hele eller store deler av turen i iver, de blir veldig skeive av å trekke i de så det er nok best for hunder som rykker til innimellom og man trenger litt ekstra kontroll. Det gjelder jo forsåvidt grime også, men de fleste trekker ikke i grima da de gjerne synes den er ekkel å få press i. Evt om bitingen er et stort problem så ta på munnkurv når du trener, bare for at han ikke skal få til å bite så du kan konsentrere deg om hunden og ikke om å unngå at han biter deg, ødelegger klær eller andre ting. Tålmodighet og ro er nok viktige ting å ta med seg inn i denne situasjonen. Det må nok trenes en god del på. Å oppsøke andre settinger som trigger hunden å trene på ro og kontroll kan nok også hjelpe en del både på dette problemet og på andre ting. 

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville unngått "tradisjonell"belønning i slik trening da det ofte bare trigger dem mer. De blir kanskje stille og venter på belønningen, men i det de får den og "øvelsen" er over så hopper de frem igjen og fortsetter. Jeg ville gjort det veldig enkelt og likt vanlig båndtrening, om hunden bråker, trekker i båndet eller gjør noe annet du ikke vil så stopper du og venter helt til hunden er rolig. Og gjerne ikke bare til hunden står stille, men helt til du ser at sinnstemningen skifter og at den senker skuldrene og er mer avslappet, da kan du gå videre (uten å si noe) og stoppe igjen når den begynner på nytt, noe den mest sannsynlig gjør med en gang du beveger deg de første gangene. Det tar gjerne en del tid i starten før hunden forstår hva du vil og før den for jobbet nok med seg selv til å roe ned, men når det først løsner så kommer til gjengjeld gjerne resultatene raskt. Belønning i slik trening er rett og slett å få lov til å gå. Når hunden gjør rett så får den gjøre det den har lyst til og når den gjør feil så blir "straffen" å stoppe å roe ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...