Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan kontrollere gjeterinstinkt?


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Etter vi flyttet fra skogen til en by har jeg jo fått merket mye mer hva Kenzie er laget av, for å si det på den måten. Heldigvis er hun like stødig og miljøsterk som hun alltid har vært, men jeg har også fått se at gjeterinstinktet hennes er sterkere enn jeg trodde. Vi gikk fra null trafikk til byliv som inkluderer (ekstremt mange) sykler, sparkesykler, barnevogner, skateboards o.l, ting hun har veldig begrenset med erfaring med fra tidligere. Alt med hjul langer hun ut mot om hun får muligheten. Det er greit at hun har gjeterinstinkt, jeg visste jo om ulempene det kunne medføre da jeg kjøpte meg en sheltie, men jeg vil jo gjerne ha det så kontrollert som mulig. Akkurat nå er det litt stress å gå tur, da hun blir veldig opphengt i ting med hjul som vi møter på veien. Strategien fra nå har vært å distrahere henne, da ber jeg henne sitte til sykler o.l. har passert. Hun får da belønning for å sitte rolig og ta kontakt med meg. Jeg må alltid være to skritt foran, for kommer det en sykkel litt brått på og jeg ikke har bedt henne sitte før den er rett ved oss er hun vanskelig å få kontakt med. Prøver alltid å trekke litt til siden for å få litt avstand. Vi har også satt oss steder hvor det er en del folk på sykler som kommer forbi og bare trent kontakt og gitt belønning for å ikke reagere på de. 

Det gjør meg ingenting at det tar tid før hun kan gå forbi disse tingene uten å begynne å gjete, sålenge jeg veit at vi er på rett spor. Jeg har begynt å lure litt på om jeg må begynne å være kjempestreng på å gå fint i bånd i en periode for at vi kan gjøre framgang. For jeg har alltid vært ganske slapp på det, altså hun går greit i bånd men jeg har latt henne vimse og snuse litt her og der som hun vil (sålenge vi går med sele hvertfall). Men jeg hadde kanskje gjort ting lettere om jeg for en periode krevde mer av henne der, slik at det blir en automatikk i det å skulle gå fint på min venstre side uansett? Ulempen med det er at jeg syns det er dritkjedelig å måtte være så himla konsekvent, vi går jo turer for å kose oss!

En annen ting er at jeg er redd for at jeg forsterker stressnivået med å gi godbiter når det kommer sykler osv, at det kan være med på å bygge opp forventninger og stress som igjen utløser gjetingen. At vi duller for mye med det, rett og slett. Men samtidig veit jeg jo og at om jeg ikke distraherer henne med kommando og godbit så fikserer hun på sykkelen med en gang, og det resulterer i bjeffing og forsøk på gjeting. Vi har prøvd :P

Jeg er absolutt klar over at det ikke er mulig å fjerne gjeterinstinktet, men håper noen kan komme med innspill på hvordan jeg best kan kontrollere det, og om jeg er på rett spor i forhold til det vi gjør nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange hunder som låser seg i gjeting, så er korreksjon ofte den enkleste måten og stoppe det på.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Jeg er dessverre altfor sliten til å komme med noe konstruktivt. Men jeg vil anbefale deg å ikke bruke korreksjon. Jeg har sett at kinderegg-trening fungerer bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dessverre altfor sliten til å komme med noe konstruktivt. Men jeg vil anbefale deg å ikke bruke korreksjon. Jeg har sett at kinderegg-trening fungerer bra.

Hvordan kan du uten å ha sett hunden, hundens adferd eller eiers håndtering anbefale at man ikke skal bruke korreksjon?

Ja kinderegg metoden kan fungere som en treningsmetode og det forutsetter at man hele tiden er i forkant av hundens sinnsstemning. Man kan ikke belønne en hund ut av en blokkering.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan kan du uten å ha sett hunden, hundens adferd eller eiers håndtering anbefale at man ikke skal bruke korreksjon?

Ja kinderegg metoden kan fungere som en treningsmetode og det forutsetter at man hele tiden er i forkant av hundens sinnsstemning. Man kan ikke belønne en hund ut av en blokkering.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Fordi jeg ikke bruker korreksjon. Og har enda ikke møtt på et problem som trenger korreksjon. 

 

Start med god avstand, @Mackenzie ? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke bruker korreksjon. Og har enda ikke møtt på et problem som trenger korreksjon. 

 

Start med god avstand, @Mackenzie ? 

Da har du ikke sett mange problemer..

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saklig argument? Det aner ikke du noenting om. 

Veldig relevant synes jeg. Når du sier at du ikke bruker korreksjon og at du ikke har sett problemer hvor det har vært nødvendig, så er min påstand at du ikke kan ha vært borte i mye problemadferd. Det er ikke mulig å løse problemer 100% uten bruk av korreksjon. Hvis det hadde vært mulig, ville det ikke vært en problematisk adferd i utgangspunktet. Da hadde man kunnet belønne en hund ut av alle uønskede situasjoner. Så jeg er prinsipielt uenig med deg. Det er ikke å være usaklig.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Veldig relevant synes jeg. Når du sier at du ikke bruker korreksjon og at du ikke har sett problemer hvor det har vært nødvendig, så er min påstand at du ikke kan ha vært borte i mye problemadferd. Det er ikke mulig å løse problemer 100% uten bruk av korreksjon. Hvis det hadde vært mulig, ville det ikke vært en problematisk adferd i utgangspunktet. Da hadde man kunnet belønne en hund ut av alle uønskede situasjoner. Så jeg er prinsipielt uenig med deg. Det er ikke å være usaklig.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Det er din mening. Vi er uenige - det er greit. Jeg mener noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din mening. Vi er uenige - det er greit. Jeg mener noe helt annet.

Det er uproblematisk, det som forundrer meg er at du anbefaler en hundeeier å unngå noe du ikke har kunnskap om, ikke fordi du ikke har kunnskap om det, men pga et prinsipp. Jeg har en pragmatisk holdning til hundetrening. Mine hunder gjør det som lønner seg for dem, også i lengden.

Når vi snakker om korreksjon så er jo det et hav som ikke er definert. Alt fra uteblitt belønning til påført smerte. Jeg har ikke anbefalt TS noen metode, jeg har kun poengtert at en hund som blokkerer i jaktfunksjonen er vanskelig å endre ved bruk av belønning.

Jeg vil gjerne ha ditt forslag til hvordan det skal løses. Jeg ser du har foreslått kinderegg-trening, men det har ingen hensikt når hunden er blokkert, så hva gjør man da, som er tuftet på et belønningsbasert system.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bc som har vært utrolig stygg mot både biler og sykler. Han har stukket etter biler flere ganger. Kjempefarlig adferd.

Jeg har tatt ham med til trafikkerte veier og bare sett på trafikken. Gått langs veier og bedt ham legge seg og bli liggende til bilen har passert (ligg virker som om den greieste adferden for ham i disse situasjonene).

Men de gangene han har kastet seg etter biler, har jeg rett og slett suttet tak i ham og brølt at det får han absolutt ikke lov til. Bedre at han får det inn med teskje enn at han blir påkjørt og drept, altså.

Per dags dato er det ytterst sjeldent at han bryr seg om biler. Han har fått streng beskjed om at han ikke får lov, og med tiden har han skjønt at det ikke er noe å stresse seg opp for. Nå går vi langs trafikkerte veier uten at han engang enser bilene.

Edit: Burde kanskje nevne at han er en ganske tøff type som tåler godt å bli tatt i. Er kanskje ikke riktig metode til en mer følsom hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden først har blokkert hjelper det lite å klikke og kaste godbiter, ja. Men man kan trene på å være i forkant, tilrettelegge situasjoner, og lære inn riktig adferd. Jeg har ikke gjeter, men to hunder med ulik passeringsproblematikk, som har løst seg helt utmerket med å jobbe på denne måten, og bare komme seg forbi de situasjonene der man ikke rekker å gjøre noe med det. Den ene hadde helt fint taklet korreksjon i disse situasjonene (uten at jeg vet hvorvidt det hadde hatt noen læringseffekt eller ikke), den andre ville rimelig sikkert fått en dårlig opplevelse av det i forhold til meg og treningen videre.

 

Endret av simira
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med gjeting er at den ofte er så sterk at det er vanskelig å være i forkant. De spiser godbiten, men fokuset er på bilen som kommer. Nå ser jeg det er sheltie det er snakk om og da er det nok mye lettere å jobbe uten for harde korreksjoner ala det @tonjek har måttet bruke. Personlig ville jeg stoppet det lenge før hun gjør, men det er en helt annen tråd.

Får TS råd nå? Nope :P

I og med at vi snakker om en rase som ikke er bc med så innmari høye drifter, så ville jeg nok ha prøvd meg på noe mildere enn Gråtass, TonjeK og jeg ville ha gjort om det var en sterkere rase. Så jeg ville nok jobbet på samme måte Simira skisserer, være i forkant og belønne rett atferd (hater el.biler, de kommer snikende innpå deg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dressur hjelper. Kunne gå på plass med kontakt. Sladre trening kanskje? Eller som jeg måtte til med BC og gjeting av katt. Fikk løpt damen inn og nappa henne i nakkeskinnet og brølte samtidig. Eter det så var det å rope på damen når hun glemte seg og testet løpefarten til katten. Hun glemte seg en gang på de årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får TS råd nå? Nope [emoji14]

I og med at vi snakker om en rase som ikke er bc med så innmari høye drifter, så ville jeg nok ha prøvd meg på noe mildere enn Gråtass, TonjeK og jeg ville ha gjort om det var en sterkere rase. Så jeg ville nok jobbet på samme måte Simira skisserer, være i forkant og belønne rett atferd (hater el.biler, de kommer snikende innpå deg).

Mildere enn hva?! Jeg har ikke skissert noen treningsmetode jeg. Jeg har kun sagt at en hund som blokkerer kan man ikke belønne ut av adferden.

Ja det er som sagt fint å være i forkant, men nå er det engang slik at en hund som jakter på alt med hjul i bevegelse, kan man vanskelig være i forkant på til enhver tid. Og da lurer jeg på hva man gjør hvis man har som prinsipp å ikke korrigere.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker korreksjon, ihvertfall i starten så de kommer ned på jorden igjen også kan jeg belønne det jeg vil ha når de ikke blokkerer lengre. Det er sikkert ikke nødvendig, men det er mye lettere og en sikrere metode når det er hunder som blokkerer. Vims trengte bare en så var problemet ute av verden for godt (men nå var jo hun ganske liten og jeg fikk tatt det med en gang), Varga var helt gal og det sitter mye dypere, men korreksjon ga oss en start som jeg senere har bygd videre på med positive og føre var metoder. Noen få ting trigger henne fortsatt, men nå skal det ingenting/lite til for å avbryte henne og intensiteten/seriøsiteten i forsøket er i en helt annen klasse en tidligere. Ganske halvhjertet. Trenger ikke nødvendigvis å være så hardt man trenger å gå inn heller.

 

Mildere enn hva?! Jeg har ikke skissert noen treningsmetode jeg. Jeg har kun sagt at en hund som blokkerer kan man ikke belønne ut av adferden.

Ja det er som sagt fint å være i forkant, men nå er det engang slik at en hund som jakter på alt med hjul i bevegelse, kan man vanskelig være i forkant på til enhver tid. Og da lurer jeg på hva man gjør hvis man har som prinsipp å ikke korrigere.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Da bruker man brannslukning som høres mye hyggeligere ut :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det kommet mange svar! Takk for innspill, greit å høre litt andre synspunkter når man føler man har låst seg litt fast.

Men dere som anbefaler korrigering. Hva legger dere egentlig i det? Kenzie er veldig sterk og ikke spesielt myk, så hun hadde nok tålt det sånn sett. Og jeg tenker at dersom det er det som skal til så får vi heller gjøre det da, for det er jo en veldig farlig adferd hun viser. Hvis hun skulle komme seg løs og springe etter sykler som fortsetter langs veien er jo det kjempeskummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det kommet mange svar! Takk for innspill, greit å høre litt andre synspunkter når man føler man har låst seg litt fast.

Men dere som anbefaler korrigering. Hva legger dere egentlig i det? Kenzie er veldig sterk og ikke spesielt myk, så hun hadde nok tålt det sånn sett. Og jeg tenker at dersom det er det som skal til så får vi heller gjøre det da, for det er jo en veldig farlig adferd hun viser. Hvis hun skulle komme seg løs og springe etter sykler som fortsetter langs veien er jo det kjempeskummelt.

Jeg synes at du skal ta kontakt med en hundetrener som kan bli med deg og hunden på en tur, så kan den personen vurdere hvilke virkemidler som er hensiktsmessig i situasjonen. Hvor bor du?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes at du skal ta kontakt med en hundetrener som kan bli med deg og hunden på en tur, så kan den personen vurdere hvilke virkemidler som er hensiktsmessig i situasjonen. Hvor bor du?

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Det har jeg nok ikke råd til før eventuelt etter jul, hvertfall. Sånt er vel temmelig dyrt når det blir snakk om privattimer? Bor i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg nok ikke råd til før eventuelt etter jul, hvertfall. Sånt er vel temmelig dyrt når det blir snakk om privattimer? Bor i Kristiansand.

Nå vet ikke jeg hva du mener er veldig dyrt, men til sammenligning tar jeg 700kr pr hele time pluss kjøring. Det er prisen av ca 1/3 kurs, men ofte mer hensiktsmessig. Det finnes sikkert mange flinke hundefolk der også, så noen kan sikkert hjelpe deg. Forsøk hundeklubben.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker tanken om å trene på avstand, tilrettelegge, unngå for sterk påvirkning og alt det der. Men hvor realistisk det er å gjennomføre når man bor midt i en by? Hvor mange sykler, biler og sparkesykler klarer du å unngå, på en måte..? Hvor mye av turen blir eventuelt brannslukking og å gjemme seg kontra suksessfulle repetisjoner på lang nok avstand?

Ikke spesielt hjelpsomt dette svaret mitt, men. :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korriger når den er dust, belønn når den gjør som du vil. Start med å trene på avstand.
Korreksjon kan være det du er komfertabel med, f.eks et strengt og bestemt : -Nei!! (om hunden vet hva det er), belønn når den tar kontakt med deg/kutter atferden. Fysisk avstraffelse er uansett ikke lovlig i Norge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en BC med lignende problemer. Etter å ba prøvd metoder som ligner på kinderegg metoden uten resultat, begynte jeg å be om at hunden ligge eller sitte.

Du må selvfølgelig ha inne sitt/ligg ganske bra for dette.

Hver gang det kommer bil, syklist, barnevogn osv. så ber du hunden om å sitte/ligge. Jeg måtte i begynnelsen stå på båndet samtidig som jeg holdt i halsbånd/sele sånn at hunden ikke fikk rørt seg. Når bil, syklist osv. har gått forbi løsnet jeg grepet og belønte hunden. Min likte best å bli belønnet med dralek (jeg brukte kobbelet). Vi lekte litt før vi gikk videre. Etter et år så begynte hunden å forstå tegningen og ha la seg automatisk ned i sånne situasjoner. Men jeg måtte alltid følge med. 

Når det var mange syklister, biler osv. som kom etter hverandre så tok det i begynnelsen litt til å komme fra a-b. Men dette bedret seg med årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker tanken om å trene på avstand, tilrettelegge, unngå for sterk påvirkning og alt det der. Men hvor realistisk det er å gjennomføre når man bor midt i en by? Hvor mange sykler, biler og sparkesykler klarer du å unngå, på en måte..? Hvor mye av turen blir eventuelt brannslukking og å gjemme seg kontra suksessfulle repetisjoner på lang nok avstand?

Ikke spesielt hjelpsomt dette svaret mitt, men. :P 

Det du sier er nettopp det jeg har tenkt men ikke klart å formulere, hehe. Jeg bor såpass sentralt at vi skal ha ekstremt flaks for å ikke treffe på sykler bare på en 5minutters tissetur, liksom. Og går vi langs fortau er det fort at det ikke er mulig å skape stor nok avstand. Og for å komme til steder vi kan få større avstand, så må vi først gå steder det ikke er mulig.. Så det blir en litt vanskelig situasjon.

Hadde en BC med lignende problemer. Etter å ba prøvd metoder som ligner på kinderegg metoden uten resultat, begynte jeg å be om at hunden ligge eller sitte.

Du må selvfølgelig ha inne sitt/ligg ganske bra for dette.

Hver gang det kommer bil, syklist, barnevogn osv. så ber du hunden om å sitte/ligge. Jeg måtte i begynnelsen stå på båndet samtidig som jeg holdt i halsbånd/sele sånn at hunden ikke fikk rørt seg. Når bil, syklist osv. har gått forbi løsnet jeg grepet og belønte hunden. Min likte best å bli belønnet med dralek (jeg brukte kobbelet). Vi lekte litt før vi gikk videre. Etter et år så begynte hunden å forstå tegningen og ha la seg automatisk ned i sånne situasjoner. Men jeg måtte alltid følge med. 

Når det var mange syklister, biler osv. som kom etter hverandre så tok det i begynnelsen litt til å komme fra a-b. Men dette bedret seg med årene. 

Det er nettopp dette vi holder på med nå, så da tenker jeg at vi egentlig er på rett spor, det bare tar litt tid. Og det er som du sier at det innimellom tar ganske lang tid å komme seg fra A til B når det er mye trafikk, så håper det bedrer seg etterhvert. Hun har forøvrig blitt mye flinkere på biler nå enn hun var før, så det er jo håp for at det samme gjelder sykler osv. :)

 

Nå vet ikke jeg hva du mener er veldig dyrt, men til sammenligning tar jeg 700kr pr hele time pluss kjøring. Det er prisen av ca 1/3 kurs, men ofte mer hensiktsmessig. Det finnes sikkert mange flinke hundefolk der også, så noen kan sikkert hjelpe deg. Forsøk hundeklubben.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Altså om vi får tips og råd som fungerer så er det jo verdt det, men på studentbudsjett så er det dyrere enn jeg egentlig har råd til, enn så lenge. Får ta en prat med instruktøren vår, vi går jo på lydighetskurs nå så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...