Gå til innhold
Hundesonen.no

Dognition


Lene_S
 Share

Recommended Posts

Er det noen her som har prøvd Dognition? Jeg kjøpte full pakke til Ayla (og meg) da hun hadde bursdag i april.

Dognition er et program basert på hvordan hunder tenker rent kognitivt, og intensjonen bak er todelt. Den ene lære hver enkelt hundeeier hunden sin bedre å kjenne, og forskerne får masse statistikk å kose seg med. Det er ledet av Brian Hare, og har tilknyttet seg mange eksperter, bl.a. Victoria Stilwell og Nina Ottosson. Man kan kjøpe enten kun vurdering, eller vurdering og medlemskap i et år.

Vurderingen er lagt opp i fem avdelinger: Empathy, Communication, Cunning, Memory og Reasoning. Innenfor hver avdeling er det flere spill. Det som er det fine med disse spillene er at det ikke finnes rett og feil, de er laget kun for å kunne vurdere hvilken løsning hunden velger. Etter hver avdeling får man en vurdering av hvordan har tenker i de ulike situasjonene. Og når alle avdelingene er unnagjort, blir hunden plassert i en av 9 utarbeidede typene. Min Ayla ble en Stargazer, noe som bl.a. betyr at hun benytter seg av strategier som hovedsaklig er basert på hennes egne oppfatninger, fremfor å ta min mening med i beregningen.

Hvis man betaler for fullt medlemskap, får man også nye spill hver måned i et år. Disse spillene er lagt opp etter samme mønster som i vurderingen, og går dypere inn i strategiene hunden bruker. Man får også tilgang til en ny aktivitet hver måned. Denne aktiviteten er laget spesielt for den typen hund man har, slik at aktiviteten spiller på styrkene til akkurat den hunden, samt utfordrer hunden.

I tillegg kan man stille spørsmål til ekspertene, den er mange interessante artikler og blogginnlegg, og man kan studere statistikkene som er samlet inn.

Når prisen for fullt medlemskap for en hund er $79 (man får rabatter på flere hunder), så skjønner jeg at det kan virke dyrt for mange. Og jeg syntes det selv. Men nå synes jeg faktisk at det er verdt pengene. Jeg lærte utrolig mye om Ayla, og hvordan hun forholder seg til ulike problemstillinger. Jeg er over gjennomsnittet interessert i etologi, så jeg bruker faktisk en del tid på å observere dyr, men mye at det jeg har lært hittil med Dognition er ting jeg tidligere har observert, men ikke sett eller forstått viktigheten eller betydningen av. Jeg har rett og slett fått en helt annen forståelse av hvordan hjernen til Ayla fungerer, og det er nyttig. Jeg kan bruke det i trening, like og mentale aktiviteter for å gjøre opplevelsen bedre for oss begge.

Ola Hundeeier gidder nok ikke å bruke penger på dette, selv om han så absolutt er den som hadde trengt det mest. For andre som meg, som synes atferd og tankeganger er spennende, og som vil lære bikkja å kjenne på en annen måte, så er dette absolutt å anbefale.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var vel nesten ferdig, men vi kom til øvelsene hvor du skal vente i 2min osv og stakkars dyret ble så frustrert at han peip og ble helt utafor så vi fullførte ikke, men planen er å gjøre det. Men tror jeg gjør hele greia på nytt, får bare passe på å avslutte hver økt med litt selvtillitsboost og ting han liker :)

Det finnes også et onlinekurs på Coursera hvor du lærer mye om forskningen som ligger bak Dognition og mye annet spennende om kognisjon og domestisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var vel nesten ferdig, men vi kom til øvelsene hvor du skal vente i 2min osv og stakkars dyret ble så frustrert at han peip og ble helt utafor så vi fullførte ikke, men planen er å gjøre det. Men tror jeg gjør hele greia på nytt, får bare passe på å avslutte hver økt med litt selvtillitsboost og ting han liker :)

Det finnes også et onlinekurs på Coursera hvor du lærer mye om forskningen som ligger bak Dognition og mye annet spennende om kognisjon og domestisering.

Haha, ja, jeg husker at Ayla begynte å kjede seg noe grusomt på de hukommelsesspillene.

Tusen takk for link, det så spennende ut *løper for å lese mer*

EDIT: Etter en drøy time har jeg tatt første del av kurset :D Spennende, dette her!

Interessant! Hvordan fungerer disse lekene? Er det mye tilrettelegging? Hvor mye tid må man regne med at det tar?

Trenger hund eller fører noen forkunnskaper?

Lekene er veldig enkle lagt opp, de fleste av dem med noen få rekvisitter, som post-its og pappkopper. Det lønner seg å ha en medhjelper. Jeg husker ikke alle detaljene, det er noen mnd siden vi gjorde dette, men jeg skal prøve å skissere. En vanlig setup er at man spillederen har tre post-its plassert foran seg på linje, med knappe meteren i mellom hver lapp. Medhjelperen holder bikkja 2 meter unna. I f.eks. Cunning legger man godbitene synlig. Først ser man på bikkja, jeg husker ikke om man skulle be den bli. I neste spill snur man seg, og så holder man seg for øynene. Man tar tiden på hvor lang tid det tar før bikkja tar godbiten i de ulike settingene. Dette avgjør om bikkja oppfatter og bruker det faktum at du ikke ser hva den gjør.

Man får detaljerte instrukser med video før hvert spill. Og man registrerer bikkjas valg fortløpende, så man må ha tilgang på nettet der man holder på.

Det anbefales at man ikke tar mer enn en avdeling per dag, men det kan godt gå dager i mellom hver avdeling. Hver avdeling er delt inn i en oppvarmingsrunde, og deretter 1-4 spill. Vi brukte vel 15-20 minutter per avdeling, vil jeg tro, inkludert forberedelser. Hvis man har en hund som lett mister fokus, så kan det være lurt å legge inn en liten pause mellom hvert spill.

Man trenger ingen forkunnskaper, selv om det er greit, men ikke nødvendig, med en kommando som værsågod eller fri.

EDIT: Etter å ha begynt på det kurset Bellafanten linket til, så kan jeg legge til følgende: Det kurset er gratis hvis du ikke bestiller diplom. Hvis du melder deg på det, får du tilgang til de to første avdelingen hos Dognition, også helt gratis. Så da kan du jo prøve selv :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...