Jump to content
Hundesonen.no

Valpebiting - Staff

ikiz
 Share

Recommended Posts

Hei,

Til dere som har en Staffordshire Bull Terrer (eller annen ivrig rase), hvordan trente dere på at valpen IKKE skulle bite i hender og føtter? :P

Har ei staffefrøken på ca 5 mnd som jeg prøver å lære å ikke bite. Hun er ikke helt ferdig med tannfellingen enda så det klør sikkert litt. Kanskje det blir bedre når hun er ferdig med det?

Forstår at det kan være vanskelig for henne å holde seg når hun blir ivrig (får hilse på nye mennesker/når hun leker osv), men virker som hun ser på alt som ”bitetid” for eksempel kosetid i sofa.

Takknemlig for alle forslag! :thumbsup:

Jeg har ikke staff, men når hunden vår var valp så beit han til han var nesten året..? Det som funket for oss aller best var å gi han "time out".

Derimot når han beit meg først i skinnleggen på tur, så snudde jeg meg og da beit han bak. Så løsningen ble å holde fast/bære som en "time out" når man ikke har tilgang på å sette han fast i tre/på er rom.

Men det ble hund av han og! Likevel sier han virkelig ikke nei takk til litt lek med fingre og tenner? Hunden vår var ekstremt bitete (syntes både vi som har hatt en del hunder før, og diverse andre hundemennesker), men det gikk over ?

Time-out funka bra her og. Nå hadde jeg en valp som ikke var redd for å være aleine, så hun ble rolig men bestemt ført inn på badet, og fikk være der i noen minutter. Ble hun vill igjen når hun kom ut, så var det rett inn dit igjen. Funka bra! Har du en valp som ikke er så glad i å være aleine, kan du binde den fast et sted der dere er, og ignorere til valpen er rolig.

Jeg har staff nummer 2 nå. Hun er midt i tannfellingen men er Allerede mildere på bitingen. Jeg har Vært konsekvent på å si au og slutte å gi oppmerksomhet når hun biter, eller så presser jeg hånden inn i munnen eller ned på tunga, eller leppen inn mellom tennene. Da er det ikke så kult å bite på meg :)

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

Staffen trenger en tydelig og bestemt leder, så jo mer bestemt du er i kommandoene jo bedre :) Mitt råd er rett og slett si "Nei" tydelig og bestemt, du kan også "ta tunga" når hun biter. Viktig å få de helt 100% inn at det ikke er greit så de har det som en referanse også senere :jump:

Et annet tips er å leke masse dra-leker med henne, det er kjempefint for å få hjelp med tannløsningen :-) Det kan også hjelpe med god tilgang på tyggebein (etter min erfaring er de hvite best).

:bananas:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

• Create New...