Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Vi har prøvd mye rart siste årene og jeg ser ærlig talt ingen forskjell omtrent. Han starter fast og fin i magen og blir gradvis bløtere utover turen til det til slutt bare er "vann" som kommer ut. (Har til tider vært helt blank veske i slutten)
På 100% V&H så er han typisk "råfôr" hard i magen på første og tildes andre bæsjen, men ellers samme greia.
Det er kun når vi går tur han har behov for å bæsje ofte, om han kun slippes i hagen en dag så bæsjer han 1 eller 2 ganger iløpet av dagen, og da med normale bæsjer. (Like de som kommer først på en tur)

Har prøvd div fôr, og alltid i minst 6 måneder for å virkelig kunne se en endring. Tørrfôr typer som er prøvd: Orijen adult/original, Orijen Regional Red, Orijen 6 fish, Acana Lamb & Okanagan Apple, Dr.Clauders Adult
Eneste forskjellene som jeg kan se er at fisene lukter mer på Acana lam og eple samt Dr.Clauders vs Orijen. Ikke dermed sakt at han fiser mer, kun at det lukter mer. :P
Av V&H har vi hovedsaklig brukt tidligere Sprint, nå Active Proteinrikt fullfôr. Ris og lam, nå Taste Lam(uten ris). Og i blant innslag av kylling.

Vil helst fortsette med V&H, da 50%. For å lettere blande inn tilskudd som olje og glucosamin/MSM, samt han virker mettere på det enn når han kun får tørrfôr.

Så har dere noen tips?
Dyrelegen hans vil helst ha ham over på leddfôr fra hills eller specific. Jeg er skeptisk til det og gir heller tilskudd istedenfor. :P Har tenkt litt i retning Pro Plan Digestion Lam og Ris i neste omgang, vet noen her inne har god erfaring med det.

Guest lijenta
Skrevet

Kan det være at han er høy på stress/forventninger og det slår ut på magen. Regner med at du tar markkurer og annet er testet ut. Ellers så er det å sette seg ned med innholdsfortegnelsene på alle foren du ikke er fornøyd med og finne fellesnevneren og gi han et for uten fellesnevneren

Skrevet

Kan det være at han er høy på stress/forventninger og det slår ut på magen. Regner med at du tar markkurer og annet er testet ut. Ellers så er det å sette seg ned med innholdsfortegnelsene på alle foren du ikke er fornøyd med og finne fellesnevneren og gi han et for uten fellesnevneren

Nei, kan igrunn ikke tenke meg at det er stress. Han er en rimelig laidback type. Markkur er testet ut samt et par kurer med sånn fibergreie, husker ikke hva det heter, ikke zoolac, men sånn annen som man bruker når de er dårlige i magen. Uten særlig resultat. Dyrelegen trodde det kanskje kunne være for proteinrik mat nemlig, men jeg merker ingen forskjell på orijen/V&H vs på dr.clauders eller acana. Eller når han har fått ris i maten.

Trodde i starten det kanskje var fisk han var allergisk mot, men det ser ikke slik ut, og ikke annet kjøtt heller for han var helt lik når han fikk kun orijen 6 fish. Uten innblanding av V&H eller annet kjøtt.

Neste er vel i grunn å be dyrelegen om å ta en avføringsprøve eller noe sånt for å sjekke om magen fungerer som den skal, eller om det er noe inni der som ikke gjør det.

Virker ikke som han er plaget av det da, er mest jeg som ikke liker når ting ikke er som jeg føler det skal være :P

Guest lijenta
Skrevet

Høy på forventninger kan være at han girer seg opp utover i turen. Forventninger på den fine bærta som har gått her nei der og der.

Ellers så har flere hunder vært at dem har blitt løsere i magen etterhvert på tur uten noen grunn enn mer fysisk aktivitet trigger tarmen mer. T.o.m maraton løpere må plutselig på do midt i løpet, ikke lett når en løper London Maraton. Jeg vil ikke handhilse på en maraton løper i hvertfall

Skrevet

Jeg har litt problemer med å tro at det er foret/sensitiv mage når han bare er sånn ifbm aktivitet. Det høres ikke logisk ut i det hele tatt.

Edit: Og enda mindre sannsynlig mtp at du har prøvd en del forskjellig og har samme resultat på alle.

• Like 3
Skrevet

Henger meg på lijentas forklaring her. Det er ikke uvanlig hos hest i hvertfall. Ikke opplevd det hos hund. Men stress gir jo rennemage hos "alt" levende. Så...

• Like 1
Skrevet

Helt normalt for hunder som stresser litt. Det første som kommer ut er gjerne hardt og fast fordi det har ligget i tarmen over lengre tid. Jo mer aktivtet - jo mer tarmaktivitet, og jo lengre turen blir, jo kortere tid har tarminnholdet oppholdt seg i tarmen, og dermed inneholder det mer og mer væske.

Jeg ville ikke styra så mye med å bytte fôr og styre pga dette.

• Like 1
Skrevet

Nå har jeg flere kunder som kjøper Dr. clauders lam og ris og har fantastisk gode resultater på det. Det er snakk om hunder som har hatt store problemer med magen og reagert på "alt" og aldri vært helt god i magen etter hva eierne sier men lam og risen fungerer de optimalt på. Dr. clauder selv sier også at dette stemme overens med deres erfaringer. Så kanskje det er verdt og prøve? Eventuelt så er hjort og potet det "neste" steget jeg ville prøvt. Har bare en mageproblem hund som har prøvt den og den fungerer men de ville prøve lam og ris etter en stund siden prisen er ganske høy på hjort og potet og denne hunden har fungert bra på lam og ris :)

Det er alt jeg kan bidra med her for det er eneste erfaringene jeg har med fór og mageproblemer siden jeg ikke har hatt hunder med mageproblemer selv og heller ikke har vært borti noe særlig med hunder med mageproblemer før jeg begynnte å levere Dr. clauders.

Kan gi eksempler men dette er bare det jeg er fortalt:

Corgi som jeg vet er prøvt på noe sensetivt fór fra dyrlegen fra royal canin, gått på orijen i 1år og acana resten av livet men ikke fungert optimalt på noe - fungerer nå 100% på lam og ris - det var denne som gikk på hjort og potet

GD- valp som er vokst opp på dr. clauders men begynte ved 6mnd og få skikkelig mageprøbbel som aldri ga seg. Byttet til lam og ris og fungerer optimalt.

GD unghund denne også når eierne begynte å handle hos meg. Prøvt et ukjent merke for meg og hunden hadde magetrøbbel men varierende grad av diare og gikk over på lam og ris etter tips fra den andre GD eieren

Schæfer som kun har fungert på rått og alt var prøvt sa eier. Ble passet av ei bekjent av meg når eier var på ferie og siden hun gir sin hund lam og ris så fikk denne det også som smakeprøver, godbitsøk i hagen osv og fungerte bra på det i 2uker der og dermed prøvte de om den fungerer optimalt på lam og ris nå.

Det er de jeg kommer på i farten som jeg har snakket en god del med :) Er nevnt litt sensetiv mage hos en del andre kjøpere også men der har jeg ikke skikkelig info om hva de har gått på før og hva problemet er.

Håper det kan hjelpe deg og at du finner noen som leverer i ditt området hvis du ønsker å prøve :)

• Like 1
Skrevet

Takk for innspill! Er jo den tanken jeg har hatt jeg også, men har dog ikke tenkt at det er stress. Bare at han "er sånn" ifm tur og dermed forhøyet aktivitet i tarmen.

Men forventningsstress ja, kanskje? Han er jo generelt en hund som er fryktelig glad i tur og som er veldig "på" hele veien mtp spor/lese avisen. Jeg har ikke gjort noe spesielt for å gire ham da, heller motsatt, men det er vel så belønnende i seg selv å gå tur at forventnings-stresset dukker opp alikevel.

Takk for tips @Arielle Hadde ikke den lokale forhandleren min gått konkurs så hadde Dr.Clauders vært det klare valget. Ville vært mye enklere for meg å få tak i enn pro plan, dog tror jeg ikke vi har noen forhandlere av det merket i området lenger.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Etter å ha kranglet med vår golden retriever hanhund nesten hver dag i ett år så oppdaget jeg dette forumet! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Vi har en golden gutt på 14 mnd som vi plages med. Han er en nydelig hund på alle mulige måter men siden vi fikk han har vi slitt med et og samme problem. Han klikker totalt på tur. Å ikke sånn "han biter i båndet å bjeffer på hunder osv" men ut av det blå så ser han totalt svart å flyr på oss i full kraft. Vi kan gå en kort tur, lang tur, sent eller tidlig, spiller ingen rolle. Ca 85% av turene våre ender i ganske heftige basketak. Vi har vært på valpekurs og grunnkurs og i tillegg hatt 3 ulike hundetrenere hjemme hos oss for å prøve å hjelpe oss. Ingen av de har klart det. Instruktørene på hundekursene fikk også sett noe av adferden hans å mente de kjente det igjen men at han ville vokse det av seg. Trenerne vi har hatt på hjemmebesøk har hatt forskjellige teorier om hvorfor og hvordan det kan løses men ikke noe som har løst problemet.  Vi har forsøkt en hver korrigering vi kan komme over. Vi har avledet, flyttet fokus, godbit søk, distrahere han med leker for å få han til å snappe ut av det. You name it, we've tried it. Vi har også forsøkt å "ta han" ved å fysisk sette han mellom beina våre å holde han fast, men han legger seg ned å biter oppover. Vi har tatt han i nakken, vi har nesten satt oss på han. Ikke for å skvise han men for å få kontroll på han. Vi ser at alle fysiske metoder gjør bare vondt verre. Han eskalerer å blir verre. Problemet er at vi ser ingen mønster i angrepene hans, vi kan gå på fine turer å tro at dette blir en vellykket tur men på 0,5 sekunder så snur han å flyr på oss. Han er 40kg å biter oss i armer, bein, hetten på jakken oppi nakken. Vi har prøvd å stå på båndet men til ingen nytte, han hugger tak i legger og ankler. Den eneste metoden som "funker" er å få bindt han i en lyktestolpe og skape avstand melllom oss å bli stående. Der kan vi bli stående lenge. Til vi tror han har roet seg, forsøker å gå videre å så begynner han igjen å vi binder han på nytt. Har vi ikke en stolpe tilgjengelig så har vi et større problem. Vi har tatt opp dette med flere og de fleste svarer at han vil vokse det av seg å vi må være tålmodige osv, og det kan jeg forstå og være enig i til en viss grad. Men ingen har egentlig sett hvor ille det er til tider. Kan forstå at mye av tullet en unghund gjør er pga alder og umodenhet, men dette er et ekstremt nivå. Å vi kan nesten ikke forstå at dette skal gå over med alderen da det ikke har blitt noe endring i oppførselen hans på ett år, det har bare blitt verre etterhvert som han har blitt eldre. Vi får nye blåmerker å skader på hud og klær hver dag å har ikke "tid" til å vente han ut mer - vi er desperate etter noe som funker kvikt. Det eneste "verktøyet" vi har som faktisk snapper han ut av anfallet er en kompostgrind som han fikk respekt for da han var liten, fordi den veltet. Så om han klikker inne så trengs ikke mer enn å ta i den før han snapper ut av det. Men kan naturligvis ikke gå rundt med den på tur..   Nå ble dette veldig langt, å jeg vet at det er mange ting og detaljer som kunne vært med, men da blir dette en liten novelle. Det vi lurer på er om noen har opplevd lignende å har råd å komme med? Eller eventuelle adferdskonsulenter å anbefale som har ordentlige metoder og erfaringer med denne typen oppførsel? Det er helt tydelig at positiv forsterkning ol. ikke har noen effekt i dette tilfellet. Her må det til en metode som trenger igjennom utbruddet hans.  Håper med dette at noen har kan dele erfaringer eller råd, eller bare en dialog. Å spørr gjerne om noen tenker at detaljer som ikke er med i teksten min er relevant 🙂 Som sagt kunne teksten vært x5 så lang, men frykter at folk ikke gidder å lese da   Legger til at han har vært til flere vetrinærtimer, både kontrolltimer og øvrig, ingenting å bemerke. Vi har begge vokst opp med Golden Retriever og ingen av oss (eller familiene våre) har vært borti den samme adferden. Ikke i denne graden i hvertfall. 
    • Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...