Gå til innhold
Hundesonen.no

Forhøyede nyreverdier. Hjelp til å forstå prøveresultatene.


Guest Yellow
 Share

Recommended Posts

Snakket med veterinæren på tlf. i forbindelse med noen blodprøver, og fikk beskjed om at det var noe forhøyede nyreverdier.

Her er resultatene fra blodprøvene som jeg fikk på mail:

image.jpg1_zps8fake2ow.jpg

image.jpg1_zpshenkbd4g.jpg

Håper noen kan gi meg litt svar på hva prøvene betyr, og gjerne ellers råd og erfaringer, før jeg drar til vet. (sannsynligvis får jeg da time i morgen).

Snakk om eldre hund og tenker med en gang det verste. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orker ikke jeg å slå opp, så tar det litt etter husken..

Men de tre øverste er 3 prøver som ikke sier noe helt spesifikt, men at det er "noe" der..

Albumin, kreatinin og urea er stoffer man finner i urinen.. Forhøyet verdier kan indikere på nyresykdom..

Mcv og mchc forteller vel litt som gjennomsnittsstørrelsen og konsentrasjonen av hemoglobin på rødeblodceller..

Nå er det snakk om en gammel hund, så jeg hadde ikke tatt ting på forskudd her.. Noen avvik er ikke uvanlig på eldre dyr, eller mennesker..

Det kan hende dere må gjøre tiltak for nyrene, men jeg hadde ikke tatt sorgene enda nei :)

Vil bare presisere nok en gang at jeg bare tar det fra husken og vil ikke garantere at det er 100% korrekt :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som Krutsi og tar det litt på husken. De tre øverste der (ALS, AP og ALT) er leverenzymer, og ligger litt utenfor nomalen. Normalt bryr man seg ikke så mye om slike avvik før de er ganske store (f.eks. tre ganger så høye).

Urea og kreatinin sier noe om nyrefunksjon, og avviket her er vel grunnen til at veterinæren vil ha dere inn. Avvik her skyldes ofte enten nedsatt blodgjennomstrømning til nyrene, eller nedsatt nyrefunksjon. Avvik på disse verdiene kan være tegn på kronisk nyresvikt, som hunden kan leve med over tid, eller akutt nyresvikt (men da vil man ofte forvente å se symptomer, noe jeg oppfatter det som at dere ikke gjør?). Det viktigste for å behandle den type nyreproblemer er nyrediett, som ikke belaster nyrene. F.eks. RC Renal eller Hills k/d.

Lykke til i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hunden har hatt nå 2 episoder med smerter, som har virket til å komme fra mageområdet, som forøvrig har gitt seg rimelig raskt (etter noen timers tid), men altså dratt til veterinær for sjekk. 2. gang ble det tatt blodprøver. Vet ikke om det er vanlig å ha episoder med smerter i forbindelse med nyresvikt.

Hunden har forøvrig diverse allergier å ta hensyn til, og kommer neppe til å gi opp råfôr, men såklart villig til å tilrettelegge dietten. Såvidt lest litt og oksekjøtt og egg er såklart noe han ikke skal ha (som gjerne blir anbefalt), men får snakke med veterinæren om dette og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en nyresyk hund der kreatinin lå på 565 og urea 74. Veldig, veldig høyre verdier med andre ord, din er heldigvis ikke på langt nær så ille :)

Men det kan jo være tegn på at nyrene ikke gjør jobben sin så godt lenger. Vår var øm når vi trykte han på ryggen der nyrene er.

Det er viktig at fôret inneholder så lite fosfor og proteiner som mulig (noen er uenige her og mener at det er forskjell på kvaliteten på proteinene, at animalske proteiner er helt greit).

Dersom du ikke vil bytte til et fôr som er lavt på fosfor så finnes det en paste kalt Renalzin som blandes i maten til hvert måltid. Den hindrer opptak av fosfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos veterinæren i dag, og hun mente at dette virkelig ikke var noe å bekymre seg over (snakket bare kjapt med sjefen på tlf i går ang resultatene).

Hun mente det var helt normalt for en eldre hund, og faktisk bra resultat, og det at han råfôres og evt kan slå litt høyt ut.

Så tror nok jeg bare senker skuldrene veldig, og bare tar blodprøver med jevne mellomrom for å ha oversikt over verdiene videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos veterinæren i dag, og hun mente at dette virkelig ikke var noe å bekymre seg over (snakket bare kjapt med sjefen på tlf i går ang resultatene).

Hun mente det var helt normalt for en eldre hund, og faktisk bra resultat, og det at han råfôres og evt kan slå litt høyt ut.

Så tror nok jeg bare senker skuldrene veldig, og bare tar blodprøver med jevne mellomrom for å ha oversikt over verdiene videre.

Nyreverdiene er nå en ting, men de skal jo ikke ha smerter i mageområdet :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyreverdiene er nå en ting, men de skal jo ikke ha smerter i mageområdet :/

Nei, det er klart det ikke skal være sånn. Har vært 2 episoder som sagt, har ikke klart å finne ut hvorfor, men har som sagt gitt seg rimelig raskt og har vært helt sitt friske og raske jeg utenom disse episodene.

Men får han det enda flere ganger burde jo enda flere tester tas, har ikke tatt ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Han har vært i veldig fin form siden sist, ikke noe mer magevondt, så får jo håpe det var noe forbigående. Var hos min faste veterinær i går for vaksinering og helsesjekk, og ble enige om å ta kontroller for å overvåke at det ikke blir verre. Men hvor ofte burde jeg det egentlig, er det for sjelden med hvert halvår? 

Vet jo ikke hva resultatet betyr overhodet, men enda bekymret over at han har mange avvik der. Lever er jo litt over normal og, så vurderer å kjøpe mariatistel (milk thistle) å gi som tilskudd, samtidig med dobbel dose omega-3, og egentlig gjør jeg ikke noe annerledes enn tidligere, råfôrer alt uten mye bein eller mye organ. Tar fortsatt gjerne imot tips, men eneste han burde ha av proteinkilder er lam, fisk generelt og svin.

Men leser at kokt persille er en fin ting å gi sammen med maten, da, og skader jo ikke tenker jeg, bortsett fra at det ikke er anbefalt om nivåene av fosfor og kalsium er over normalen i forbindelse med nyresykdom. Sistnevnte er jo ikke det, men står jo ikke noe om fosfor (phosphorust) i denne testen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
×
×
  • Opprett ny...