Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene på innsitt/på plass, noen spørsmål rund dette.


svortevik
 Share

Recommended Posts

Hei.

Vi har nylig overtatt en hund som vi skal ha på prøve, og da ønsker jeg å trene litt med hunden.

Sett en del videoer, og en klikker ser ut som at jeg må få kjøpt inn :)

Det videoene ikke viser er når en legger til kommandoer. De klikker og gir godbit så snart hundenbeveger bakbena, står på riktig plass, og etter hvert sitter på riktig plass.

Ta for eksempel kassemetoden som jeg har sett noen videoer av. Når, og hvordan legger en til kommando til innstitt? I videoen jeg har sett så blir ikke dette gjort, kun klikk og belønning, men på et tidspunkt må det jo knyttes en kommando til det den lærer også.

Samme gjelder egentlig all trening med klikker. Klikk + godbit for alt positivt er jo greit nok det, men når og hvordan legger en da inn kommandoene for det en lærer ham?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn kommando noen ganger etter at hunden gjorde øvelsen riktig. Først ved bevegelse ned til innsitt, noen ganger, for så å gjøre det ved sitt. Da jeg følte meg trygg på det, prøvde jeg sitt før han overhodet gikk til sitt. Og klikket da først etter gjennomført øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil klikkertrene anbefaler jeg å gå et grunnkurs, uansett en grei måte å få litt veiledning og starte et godt samarbeid med hunden. Men om du ikke er helt der enda så har de et gratis epostkurs på canis.no som er ganske greit, og som gir grunnleggende innføring i klikkertrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg sier det i det hunden setter seg, jeg bruker "på plass" og det betyr "sett deg inntil meg på venstre side". Kan godt hende jeg begynner kommandoen rett før hunden setter seg (det skjer jo så raskt), men at i det jeg er ferdig med å si det sitter hunden. Jeg bruker å sette på kommandoen når hunden skjønner hva den skal gjøre (jeg lokker den på plass, leder og viser vei med godbiten). Jeg bruker kassemetoden for å lære å flytte bakparten etter det :)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry dobbeltpost, men skriver fra tlf der redigering er håpløst. Kassemetoden bruker jeg kun til å lære sidebevegelsene/flytte bakpart, og det skal hunden gjøre av seg selv uten kommando, den skal følge mine bevegelser :) Jeg bare klikker rett atferd og belønner, jeg sier ikke noe. På innsitten har jeg kommando, å flytte bakparten er en del av kommandoen "fot" som kommer etter innsitten :)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...