Gå til innhold
Hundesonen.no

Er dette en ulv?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Det er vel akkurat like mye/lite ulv, som det meste som surrer rundt i sverige/norge...

At det er stor sannsynlighet for at det er hybrid og at det er stort sett bare hybrider i Sverige og Norge, eller at det er ren ulv som det stort sett er i Norge og Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

At det er stor sannsynlighet for at det er hybrid og at det er stort sett bare hybrider i Sverige og Norge, eller at det er ren ulv som det stort sett er i Norge og Sverige?

Det er jo det man ikke vet.. Man må genteste dyret for å være 100% sikker..

Men man kan vel egentlig ikke kalle en blanding mellom hund og ulv for hybrid vel?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

At det er stor sannsynlighet for at det er hybrid og at det er stort sett bare hybrider i Sverige og Norge, eller at det er ren ulv som det stort sett er i Norge og Sverige?

Snakker du om her, er det stort sett ulv eller hybrid, hva nå enn sistnevte er i denne sammenheng. Får jeg vel aldri svar på, slå opp i noe Asbjørnsen og Moe?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det man ikke vet.. Man må genteste dyret for å være 100% sikker..

Men man kan vel egentlig ikke kalle en blanding mellom hund og ulv for hybrid vel?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nei altså jeg lurte på hva Pringlen mente. Om hun tenkte at alt det vi kaller ulv kun er hybrider.

Jeg vet ikke jeg, men etter det jeg leser meg frem til så blir det hybrid når ulv og hund får valper :)

Snakker du om her, er det stort sett ulv eller hybrid, hva nå enn sistnevte er i denne sammenheng. Får jeg vel aldri svar på, slå opp i noe Asbjørnsen og Moe?

Som sagt jeg spurte Pringlen om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet vi jo ikke? Det eneste vi vet er at de Svenske og Norske ulvene ikke har genetisk likhet med ulv i Finland og Russland (grenseområdene) og ikke stammer fra naturlig innvandring. Finske ulveforskere mener Svensk ulv er hybrider, men om gentester viser det samme, så er ikke det noe vi får vite...

Red: http://www.glomdalen.no/rovdyr/ulv/kommer-var-sorskandinaviske-ulvestamme-fra-ulovlig-utsatte-ulver/o/5-19-50972

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet vi jo ikke? Det eneste vi vet er at de Svenske og Norske ulvene ikke har genetisk likhet med ulv i Finland og Russland (grenseområdene) og ikke stammer fra naturlig innvandring. Finske ulveforskere mener Svensk ulv er hybrider, men om gentester viser det samme, så er ikke det noe vi får vite...

Red: http://www.glomdalen.no/rovdyr/ulv/kommer-var-sorskandinaviske-ulvestamme-fra-ulovlig-utsatte-ulver/o/5-19-50972

Jeg tror ikke at du skal ta innlegget i Glomdalen for "god fisk". For min egen del er jeg en smule reservert når det (iflg kilder) kommer fra en venn av Toverud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

At hund og ulv tidvis parrer seg med hverandre er kjent helt fra oldtiden, og at det har vært gjort ved hjelp av mennesker er også kjent. Plinius den eldre som døde ca 90 år f Kr forteller at gallerne tidvis bandt løpske hundetisper i skogen for at de skulle kunne parres med ulv. Men artikkelen som du lenker til har vel ingen ting å gjøre med det? Den handler om at ulike ulvevariasjoner kan parres med hverandre, noe som jeg ikke synes er utenkelig, men jeg er ingen biolog så jeg lar den siden av saken stå åpen.

Men konspirasjonsteoriene til Folkeaksjonen Ny Rovdyrpolitikk (FNR) eller deres svenske søsterorganisasjon har jeg liten tro på. Toverud, Orskaug og han tidligere het Ben Werner med flere må gjerne argumenter for at den norske ulven ikke er "ren" ulv men menneskeskapte ulveblandinger med innslag av ulv, men jeg velger å holde meg til den offisielle forklaringen som er gitt av biologene hos NINA etc. Men NINA er jo lite troverdig iflg konspiratørene i FNR :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gentisk undersøkelse som ble gjort i forbindelse med de hybridene som ble skutt og tatt ut i østfold for en del år siden. Men jeg aner ikke om dette materialet finnes tilgjengelig på nett (har ikke forsøkt å finne det) der ser man tydelig at skandinavisk ulv og russisk ulv begge er ulv, mens hybridene ligger langt nærmere hund. De har selvsagt ikke sett på hele genomet men et utvalg gensekvenser, jeg tipper mikrosatelliter siden det er det man vanligvis bruker til slikt.

Ja, ulv kan hybridisere med tamhund og med coyote. Antagelig med gullsjakal selv om "bevisene" for dette ikke er spesielt sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gentisk undersøkelse som ble gjort i forbindelse med de hybridene som ble skutt og tatt ut i østfold for en del år siden. Men jeg aner ikke om dette materialet finnes tilgjengelig på nett (har ikke forsøkt å finne det) der ser man tydelig at skandinavisk ulv og russisk ulv begge er ulv, mens hybridene ligger langt nærmere hund. De har selvsagt ikke sett på hele genomet men et utvalg gensekvenser, jeg tipper mikrosatelliter siden det er det man vanligvis bruker til slikt.

Ja, ulv kan hybridisere med tamhund og med coyote. Antagelig med gullsjakal selv om "bevisene" for dette ikke er spesielt sterke.

Konspirasjonene rundt Østfold-blandingene var vel bl a at de var menneskeskapte. Torvund, Orskaug med flere fra FNR er jo spesialister i slike konspirasjonsteorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konspirasjonene rundt Østfold-blandingene var vel bl a at de var menneskeskapte. Torvund, Orskaug med flere fra NFR er jo spesialister i slike konspirasjonsteorier.

Hvem som er mest troverdige, skal jeg ikke diskutere med deg, ser jeg :P Men at det rømte endel fra Oddvarg, da han holdt på med prosjektet "Svensk varghund" sier han jo selv til og med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konspirasjonene rundt Østfold-blandingene var vel bl a at de var menneskeskapte. Torvund, Orskaug med flere fra NFR er jo spesialister i slike konspirasjonsteorier.

Det er godt mulig, jeg husker egentlig best utfallet av saken at alle ble tatt ut og skutt. Men som sagt ble det også gjort noen genetiske undersøkelser som sannysnliggjorde at disse faktisk var hybrider. Dog sier rapporten selv at det ikke finnes god forskning på feltet med å skille ulv fra hund etter slike metoder og at de derfor ikke kan tas som helt sikre tegn. Skal se om jeg finner den igjen. Jeg kan langt mer genetikk nå en den gang den kom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvem som er mest troverdige, skal jeg ikke diskutere med deg, ser jeg :P Men at det rømte endel fra Oddvarg, da han holdt på med prosjektet "Svensk varghund" sier han jo selv til og med :)

Oddvarg er et kennelnavn som tilhører en kjent schäferoppdretter, man kan beskylde for mye, men kombinasjoner med hund og ulv har han aldri gjort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddvarg er et kennelnavn som tilhører en kjent schäferoppdretter, man kan beskylde for mye, men kombinasjoner med hund og ulv har han aldri gjort.

Jeg fikk hakeslepp da jeg leste Pringelens kommentar. Jeg antar at det som menes er en normann som driver et oppdrett i Sverige? Såvidt jeg vet har svenske veterinærmyndigheter kontrollert dette oppdrettet og ikke funnet belegg for at det finns ulv hos oppretteren som etter hva jeg har forstått har et rimelig "frynsete" rykte? Men leve konspirasjonene - å diskutere fakta er gudsjammerlig kjedelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddvarg er et kennelnavn som tilhører en kjent schäferoppdretter, man kan beskylde for mye, men kombinasjoner med hund og ulv har han aldri gjort.

He he, nei ikke kennelen Oddvarg, men gubben. Han i Torsby som mikset hund og ulv i mange år, i et forsøk på å lage sin egen "rase". Han har gitt seg for mange år siden nå. Sist noen jeg kjenner besøkte ham, hadde han bare en hybrid igjen, i tillegg til en DC han fikk av oppdretteren til min DC... Han var dog i media når han holdt på som størst med hybridene sine, i forbindelse med rømninger :)

Red: DC folket i värmland hadde mye kontakt med fyren, derfor vet jeg litt om det hele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet ble det dokumentert at det ikke fanns ulv i oppdrettet. Det er heller ikke lov å holde ulv i privat eie i Sverige. Derimot hadde oppdretteren slik jeg husker det importert ymse lovlige blandinger fra Amerika (Canada?). Men ikke ulv etter hva jeg husker. Men for all del - hva skulle man diskutere når det gjelder ulv og ulveutsetning i Norge om man ikke kunne konspirere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet ble det dokumentert at det ikke fanns ulv i oppdrettet. Det er heller ikke lov å holde ulv i privat eie i Sverige. Derimot hadde oppdretteren slik jeg husker det importert ymse lovlige blandinger fra Amerika (Canada?). Men ikke ulv etter hva jeg husker. Men for all del - hva skulle man diskutere når det gjelder ulv og ulveutsetning i Norge om man ikke kunne konspirere :)

I følge gubben selv (Vargtor kalte han seg kanskje, mulig jeg blander navn, han la på "varg" på sitt egentlige navn i hvertfall) så hadde han opp til 75% ulv i "hundene" sine. Men klart, mulig han var full av tullprat, han var jo en raring.... Og iflg. de som kjente ham godt, og besøkte ham, var det ikke så rart om det rømte noe med gjerdekvaliteten på gården...

Nå er det jo uansett mange år siden, for 8-9 år siden hadde han som sagt kun en (flott!) hybrid igjen. Om det finnes rester av dette oppdrettet i dagens ulvestamme, er umulig å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...