Gå til innhold
Hundesonen.no

Frykter stort utbrudd av katte-aids i Norge

Recommended Posts

Skrevet

http://www.dagbladet.no/2015/08/14/nyheter/dyr/sykdom/40612729/

"Dyrebeskyttelsen Hadeland har fått påvist Felint immunsviktvirus (FIV), også kjent som katteaids, på åtte-ni villkatter siden i fjor.

Nå slår de alarm og er redd det skal ramme vanlige huskatter, skriver Hadeland.no."

Nå fikk jeg litt angst for Fia, men hun er jo kastrert og slåss ytterst sjeldent! Er det noe annet jeg kan gjøre for å skjerme henne? Det er noen villkatter i området her, men ikke så fryktelig mange, og de pleier som regel å holde seg unna her pga bikkjene.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Det er vel ikke noe nytt problem det? Katten vi hadde da jeg var liten døde av det. Kastrering hjelper mye på å minske smittefaren og spredningen :)

Skrevet

Dette er ikke noe nytt. En ideell organisasjon her hos oss som jobber for og omplasserer hjemløse katter, får inn katter med FIV med jevne mellomrom. Disse kattene blir ikke omplassert videre. Det er et velkjent problem i Bergen i hvert fall og har vært det i mange år. Katter kan lett testes hos de fleste veterinærer for FIV ved en enkel blodprøve.

Skrevet

Vi mistet fire katter til det der da jeg var helt ung,altså veldig lenge siden. Så det er der "ute" et sted :hmm: og har vært det lenge.

Håper du tar feil Lill!!!!!!