MiO Skrevet 14. August 2015 Rapporter Skrevet 14. August 2015 http://www.dagbladet.no/2015/08/14/nyheter/dyr/sykdom/40612729/ "Dyrebeskyttelsen Hadeland har fått påvist Felint immunsviktvirus (FIV), også kjent som katteaids, på åtte-ni villkatter siden i fjor. Nå slår de alarm og er redd det skal ramme vanlige huskatter, skriver Hadeland.no." Siter
Stine Skrevet 14. August 2015 Rapporter Skrevet 14. August 2015 http://www.dagbladet.no/2015/08/14/nyheter/dyr/sykdom/40612729/ "Dyrebeskyttelsen Hadeland har fått påvist Felint immunsviktvirus (FIV), også kjent som katteaids, på åtte-ni villkatter siden i fjor. Nå slår de alarm og er redd det skal ramme vanlige huskatter, skriver Hadeland.no." Nå fikk jeg litt angst for Fia, men hun er jo kastrert og slåss ytterst sjeldent! Er det noe annet jeg kan gjøre for å skjerme henne? Det er noen villkatter i området her, men ikke så fryktelig mange, og de pleier som regel å holde seg unna her pga bikkjene. Siter
Guest Snusmumrikk Skrevet 14. August 2015 Rapporter Skrevet 14. August 2015 Det er vel ikke noe nytt problem det? Katten vi hadde da jeg var liten døde av det. Kastrering hjelper mye på å minske smittefaren og spredningen Siter
Emilie Skrevet 14. August 2015 Rapporter Skrevet 14. August 2015 Dette er ikke noe nytt. En ideell organisasjon her hos oss som jobber for og omplasserer hjemløse katter, får inn katter med FIV med jevne mellomrom. Disse kattene blir ikke omplassert videre. Det er et velkjent problem i Bergen i hvert fall og har vært det i mange år. Katter kan lett testes hos de fleste veterinærer for FIV ved en enkel blodprøve. Siter
Guest Klematis Skrevet 14. August 2015 Rapporter Skrevet 14. August 2015 Ja, dyrevernorganisasjonene er ikke ukjente med FIV. Siter
Perfect Image Skrevet 14. August 2015 Rapporter Skrevet 14. August 2015 Vi har veterinærtime imorgen med den ene katten vår, mistenker FIV Håper jeg er bare hysterisk. Siter
Toril Skrevet 14. August 2015 Rapporter Skrevet 14. August 2015 Vi mistet fire katter til det der da jeg var helt ung,altså veldig lenge siden. Så det er der "ute" et sted og har vært det lenge. Håper du tar feil Lill!!!!!! Siter
Recommended Posts