Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til trening av overivrig hund?


Jack-Pot
 Share

Recommended Posts

Hei!

Eg er ny her på hundesonen, og håper det er noen flinke folk her inne som kan hjelpe meg litt :)

For en stund siden overtok eg en godt voksen hund av rasen schæfer/bruksschæfer. Den har vist seg å ha en del uvaner som nok bare kommer av at hunden er ivrig, men som eg har prøvd å trene bort uten å lykkes.

Først og fremst er hunden et skikkelig matvrak, og kaster seg over alt som kan minne om noe spiselig. Dette gjør at den glefser gjerne over hele hånda mi hvis den tror eg har noe der. Eg har trent mye på at hunden skal vente med å ta ting ut av hånda mi til eg sier det er greit, og selv om hunden "glemmer" det igjen til neste dag så lærer den seg fort å vente i løpet av en treningsøkt. Problemet er at med en gang eg sier "ok", så glefser den til for å få tak i godbiten/leken så fort som mulig. Hvordan kan eg lære den å ta ting ut av hånda på en rolig og fin måte?

Hunden er også veldig nysgjerrig på alt folk måtte bære på (kan jo hende det er mat, og det kan jo hende det er til hunden!), og hopper opp for å undersøke. Dette er litt irriterende for min del, men kan jo være direkte skummelt for de fremmede den måtte finne på å gjøre det mot. Den hopper heldigvis aldri på folk (setter labbene i brystet på folk), men den blir jo veldig nærgående likevel. Eg prøver rolig, men bestemt å dytte den ned igjen, men det er ikke alltid så lett når man har ting i hendene (som jo er grunnen til at hunden hopper i utgangspunktet) og det er ikke alle som tør å gjøre det. Hvordan kan eg få den til å slutte med dette?

Det er i grunnen mange andre ting eg lurer på, men eg kan jo begynne med dette og ta noen få ting av gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant med Labrador, og jeg skjønte fort at jeg måtte gjøre noe med måten hun tok maten på, ellers så kom jeg til å miste et par fingre... Det gikk ikke, for lysten på mat var altfor sterk, og hun glemte seg alltid, så jeg begynte rett og slett å bruke skinnhansker når vi trente. :P

Angående hoppingen så bør du vel bare hindre hunden i å hoppe i første omgang. Hvis det er noen som går med noe spennende i hendene, så lokk den med godbiter/leke for å distrahere den. :) Hvis den klarer å hoppe opp så er det vel bare å dytte den ned, og få de som blir hoppet på til å snu seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D

Hansker har vært brukt en del ja, men skulle gjerne klart å lære hunden å ikke være så ivrig når den tar ting :)

Eg kan prøve å hindre hunden å hoppe, men det er ofte litt vanskelig når det er eg selv som har ting i hendene :P Og mot fremmede må eg bare prøve å bli litt mer oppmerksom, det er jo fryktelig dumt om den virkelig skulle skremme noen! En gang kom det en liten gutt gående med et fat med pannekaker på av alle ting, og han ville selvfølgelig bort å hilse på hunden min sånn for sikkerhets skyld! Hunden hoppa så klart opp med pannekakene for øyet, men der klarte eg heldigvis å holde den igjen før den fikk jafsa dem i seg.

Eg har også prøvd å holde igjen leker når hunden glefser (har i grunnen ikke prøvd så mye med godbiter siden de er så små at eg ikke ville klart å holde dem uansett), men det fører bare til at hunden tror den reagerer feil på kommandoen "ok", så den sitter bare og venter og venter på at den skal få lov å ta leken. Etter mye lokking tar den leken forsiktig fordi den er usikker, og når eg da roser så glefser hunden igjen neste gang for da har den fått bekreftet at "ok" betyr at den kan ta leken. Eg kan prøve å fortsette med dette, men eg tror hunden bare blir forvirret av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg ville latt være å leke med hunden en stund inntil du får litt mer kontroll på den. Prøv heller å aktiviser den med litt søksøvelser - gjem ting for den, f eks kan du legge små godbiter rundt omkring i et tre, gjem dem under barken, oppå greiner etc og la den søke etter slike ting (dette kan du også gjøre inne - gjem godbiter rundt omkring i huset slik at hunden får bruke nesa si og finne dem). Du kan også gå litt spor med den, og la belønningen ligge på bakken uten at du tar i den (enklest med godbiter f eks).

Også må du prøve å være litt i forkant av hundens adferd når det gjelder hopping. Om du i det du ser hunden har tenkt å hoppe opp, kommanderer den til å sitte f eks. Lær inn en god sitt-kommando på den og bruk den i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer du har fått deg en ekte schæfer. Det er ikke sikkert du kan regne med at den roer seg ang lekene sine. De er bare sånn. Øv deg heller på å sikre situasjonene rundt hunden slik at ikke ekle uhell skjer. Ha den i bånd rundt folk så den ikke får mulighet til å hoppe på folk. Tren med hansker så du sparer fingrene dine.

Det er forsåvidt bra at den elsker både mat og leker. Dette bruker du til din fordel i trening, den er sikkert veldig ivrig på å trene sammen med deg, og det er jo fordi den virkelig elsker lekene sine :)

Du kan prøve å lære den å ta godbiter pent hjemme i rolige situasjoner, men jeg tror ikke jeg ville ha stresset så mye med det ute og i treningssituasjoner. Du risikerer bare å skape mer stress fordi hunden ikke skjønner noenting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Eg leker egentlig ikke så mye med hunden fordi den har svært lett for å bli stresset, men eg bruker ofte ball/leker som belønning i trening fordi utendørs er ikke godbiter gode nok forsterkere i mange situasjoner (hunden på andre siden av gata eller pannekakene til den gutten er mer interressante enn godbitene mine). Da er det noen ganger kun leker, og aller helst en kong, som funker. Eg kaster ikke ball med hunden, men har litt drakamp med den eller lar den bare få tygge litt på lekene.

Eg trener med Norske Redningshunder, så det blir nok av spor- og søksøvelser, og her også pleier eg å belønne med leker da eg tror godbiter blir for svakt, men eg skal teste det ut likevel :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi der kom det et innlegg til mens eg skrev, ja eg får prøve å holde oss unna slike situasjoner, men det er ikke alltid så lett :P Spesielt på trening med NRH hadde det vært greit om hunden ikke spiste hendene til figurantene som skal belønne den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar tok utgangspunkt i at du hadde hunden som "familiehund", men om du trener med NRH vil jeg tro du har masse folk som burde kunne hjelpe deg, være figuranter for det du trenger å trene på mm. Også kan du jo bruke pannekake som belønning da vet du - om det trumfer dine godbiter :D.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer "familiehund" eg helst vil ha, så kom gjerne med tips til hvordan trene dem om du ville gjort det litt annerledes enn en brukshund :) Hunden er som sagt godt voksen, og sannsynligheten for at vi to blir godkjent ekvipasje i NRH er ikke så stor, så eg trener med NRH mest for at hunden skal få gjøre det den syns er gøyest i hele verden!

Det er mange dyktige folk i NRH, men de er jo da mer opptatt av at hunden skal være ivrig, arbeidsvillig og ha mye drifter, mens eg gjerne skulle hatt en litt mer avslappet hund :) Hvorfor eg valgte en sånn hund lurer du gjerne på da, men det er en lang og helt annen historie :)

Og eg tror egentlig ikke det hadde hjulpet å ha med pannekaker på tur da det er nysgjerrigheten på det andre har som tar overhånd, godbiter eller mat generelt har ikke så stor verdi utendørs når det kommer fra meg, da er det mer spennende med det hunden finner på bakken/hos andre. Går dette an å trene opp? Hadde eg hatt en kong med har eg hundens fulle oppmerksomhet uansett hva som skjer rundt omkring, men da kommer jo den glefseproblematikken enda sterkere frem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere skulle trent opp en valp til å ta godteri og leker fra hånda uten å glefse, hvordan ville dere gjort det? Det er akkurat den biten eg trenger litt hjelp til, eg klarer ikke helt å finne en god metode der, uten at hunden blir forvirret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja jeg har satt små godbiter mellom tommel og pekefinger og sagt versgode klemmer litt til når den buser på men slipper opp når den prøver fint og roser ikke. Ingen ros for hunden er gjerne giret nok fra før av. Me du må tørre å stå der med glefsinga til den skjønner hvordan den får tak i godbiten. Det har i hvertfall roet ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer "familiehund" eg helst vil ha, så kom gjerne med tips til hvordan trene dem om du ville gjort det litt annerledes enn en brukshund :) Hunden er som sagt godt voksen, og sannsynligheten for at vi to blir godkjent ekvipasje i NRH er ikke så stor, så eg trener med NRH mest for at hunden skal få gjøre det den syns er gøyest i hele verden!

Det er mange dyktige folk i NRH, men de er jo da mer opptatt av at hunden skal være ivrig, arbeidsvillig og ha mye drifter, mens eg gjerne skulle hatt en litt mer avslappet hund :) Hvorfor eg valgte en sånn hund lurer du gjerne på da, men det er en lang og helt annen historie :)

Og eg tror egentlig ikke det hadde hjulpet å ha med pannekaker på tur da det er nysgjerrigheten på det andre har som tar overhånd, godbiter eller mat generelt har ikke så stor verdi utendørs når det kommer fra meg, da er det mer spennende med det hunden finner på bakken/hos andre. Går dette an å trene opp? Hadde eg hatt en kong med har eg hundens fulle oppmerksomhet uansett hva som skjer rundt omkring, men da kommer jo den glefseproblematikken enda sterkere frem :P

Det kan nok hende det er lurt å fortsette å trene med NRH for at hunden skal få utløp for den energien den nok har som brukshund, og man kan jo fint trene selv om man ikke har mål om godkjenning. Det er flott aktivisering for både hund og eier. Men jeg ser poenget ditt i at med slik trening så VIL man jo trykke på de knappene som gir en ivrig, arbeidsvillig og driftig hund selvsagt.

Det er jo gjerne slik at mat demper mens lek girer opp, så da står jeg igjen for det rådet jeg ga i starten - kanskje skal du droppe lekingen for en stund og fokusere på mer rolige aktiviteter. Kanskje kan smellertrening være noe? Der blir jo hundens luktesanser utfordret på mange ulike måter. Ellers synes jo jeg det alltid er viktig at hundene får nok fysisk aktivitet, så gode turer er kanskje vel så viktig som lek og styr med godbiter og ball/kong.

Du kan jo også begynne å trene masse kontakt med ham (var det hannhund?). Begynn innendørs både med sitt-øvelse og kontakttrening - så kan du bevege deg ut i hagen og trene masse der, før du tar det videre ut i andre miljøer.

Om dere skulle trent opp en valp til å ta godteri og leker fra hånda uten å glefse, hvordan ville dere gjort det? Det er akkurat den biten eg trenger litt hjelp til, eg klarer ikke helt å finne en god metode der, uten at hunden blir forvirret :P

Jeg tror kanskje ikke jeg skal gi gode råd her... jeg har en slik glefser selv :lol: Han er nå 7 år og jeg har fortsatt opptelling av fingre etter trening med ham :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :D

Ja NRH treningen kommer vi nok til å fortsette med. Rundering og spor er det gøyeste denne hunden vet, og selv om eg ikke er overbevist om at det er så bra for den fysiske helsa (da den ikke eier selvbeherskelse!) så er det nok utrolig bra for psyken. Den får gjøre noe den elsker, og ikke minst virkelig mestrer! Men eg kan prøve å belønne med godbiter istedenfor leker for å se om den klarer å roe ned noe. Hunden kommer nok til å bli fryktelig skuffet de første gangene, men kanskje det går seg til :)

Ellers tror eg den får nok fysisk aktivitet ihvertfall. Eg pleier å gå en 30-60 min tur på morgenen, der eg ikke krever noe annet av hunden enn at den skal være rolig mens vi gjør oss klar til å gå, og at den skal vente mens eg plukker opp etter den. Disse turene er så tidlig at det er ingen andre ute, og vi kan rusle helt i fred der hunden får god tid til å snuse rundt. Noen ganger jogger eg, men da avslutter vi turen med en ekstra runde så hunden får "lest avisen" skikkelig.

Så blir det som oftest to turer i uken på kveldstid i skog og fjell, ofte med en venn av meg som også har hund. Da er vi ute 1,5-3 timer, og hundene får leke litt sammen og så blir det litt lydighetstrening underveis. To ganger i uka er det trening med NRH og da blir det så mye løping og mentaltrening at eg pleier ikke gjøre noe annet de dagene (bortsett fra morgenturen da, som er hver dag). Så blir det et par turer i uka i parken her i nærheten, der er det alltid masse andre hunder og folk. Pluss en bitteliten luftetur rett etter jobb.

Siden han er så gammel har eg en dag i uka (dagen etter trening med NRH) der vi ikke gjør noe annet enn den rusleturen om morgenen og to små lufteturer. Eg tror hunden har godt av litt hvile, selv om den selv hadde sprunget til den hadde stupt om den fikk sjansen. Eg merker jo at hunden blir fysisk sliten etter de lengre turene og treningen med NRH, men kanskje eg skal legge inn litt mer mentaltrening? Kan kanskje ha mer av det på hviledagen.

Eg tror eg skal prøve mer det som lijenta (og flere?) skrev lenger opp, å holde igjen godbiter til hunden tar de pent, det kan jo være fin trening inne.

Hvordan trener man kontakttrening? Er det da hunden skal se meg i øynene til eg sier den kan ta godbiten/leken? Eller er det mer avansert enn det kanskje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du ikke du vil klare å godkjenne hunden? Det høres jo ut som den er veldig arbeidsvillig :)

Om du får lov å trene med lokallaget ditt selv uten mål om å godkjenne, så er du heldig, og det er jo topp aktivisering for hunden, men spesielt rundering girer henne opp. Hva med å fokusere på spor i en periode og belønne med mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hvis hundene mine snapper etter godbiter jeg har i hånda, så trekker jeg til meg hånda (forhåpentligvis) før hunden tar tak i hånda mi og prøver igjen. Hunden får ikke godbit før den er roligere. Når den tar godbiten på en pen måte, sier jeg "forsiktig". Utrolig nok har det hjulpet :P De snapper fortsatt om de blir ivrige, men har blitt lettere å roe ned. Har også funnet ut at om jeg kaster godbiter til dem, så bidrar der til snapping.

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hei, gratulerer med et flott valg av hunderase! Hvor i landet bor du? Det høres ut som du og din kompis burde gå på et kurs i hverdagslydighet. Jeg lurer også veldig på hvilken hund du har?! Hva heter den på stamtavlen?

Første bud for å unngå hopping er å lære hunden en god sitt. For å lære hunden å ta pent, så bruker jeg avlange pølsestrimler som jeg legger i håndflaten, jeg gir som du ville gitt til en hest, hvis hunden er grådig, så lukker jeg bare hånden. Dette trener jeg på som en hvilken som helst annen øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere skulle trent opp en valp til å ta godteri og leker fra hånda uten å glefse, hvordan ville dere gjort det? Det er akkurat den biten eg trenger litt hjelp til, eg klarer ikke helt å finne en god metode der, uten at hunden blir forvirret :P

Min valp var overivrig lenge. Jeg tenkte faktisk ikke på at jeg kunne trene på det, så jeg begynte bare å kaste godbitene til hunden istedenfor. Resultatet er at han har sinnsykt bra reflekser når det gjelder å ta imot ting med munnen. Bommer aldri:) Har roet seg nå og tar pent hvis jeg sier at han skal være forsiktig. Men den egenskapen at han kan ta imot alt har faktisk vært både morsom og nyttig. Deilig å slippe sikkel på henda og.

Ok. Det var ikke til hjelp for deg, men det går jo an å kaste godbitene i gapet på ham iblant, når du ikke orker friske opp hukommelsen hans :)

Sent fra min SM-T525 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du ikke du vil klare å godkjenne hunden? Det høres jo ut som den er veldig arbeidsvillig :)

Om du får lov å trene med lokallaget ditt selv uten mål om å godkjenne, så er du heldig, og det er jo topp aktivisering for hunden, men spesielt rundering girer henne opp. Hva med å fokusere på spor i en periode og belønne med mat?

Eg er helt grønn når det kommer til alt av spor og rundering (det meste med hund egentlig) og det vil nok ta lang tid før eg har god nok kontakt med hunden og nok kunnskaper til at vi kan bli godkjent, til tross for at hunden er rå på alt som har med søk å gjøre. Siden hunden er så gammel spørs det om helsa holder lenge nok, eg ser det er hardt for den med de to treningene i uka vi er med på nå.

Grunnen til at eg får trene med laget er fordi eg har ambisjoner om å få meg ny hund til sommeren igjen, som eg har tenkt å satse innen NRH med. Så da mener treneren at det er like greit at eg lærer meg alt nå, så blir det litt lettere med en ny hund. Pluss at eg tror treneren (som har schæfere selv) liker hunden min veldig godt ;)

Hvis hundene mine snapper etter godbiter jeg har i hånda, så trekker jeg til meg hånda (forhåpentligvis) før hunden tar tak i hånda mi og prøver igjen. Hunden får ikke godbit før den er roligere. Når den tar godbiten på en pen måte, sier jeg "forsiktig". Utrolig nok har det hjulpet :P De snapper fortsatt om de blir ivrige, men har blitt lettere å roe ned. Har også funnet ut at om jeg kaster godbiter til dem, så bidrar der til snapping.

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Eg har hørt at man ikke bør trekke hånda til seg fordi det kan trigge "jakt instinktet" til hunden? Eller noe sånt? Men eg er enig med det å kaste godbiter, hunden min begynner bare å hoppe og glefse enda mer hvis eg gjør det :P

Hei, gratulerer med et flott valg av hunderase! Hvor i landet bor du? Det høres ut som du og din kompis burde gå på et kurs i hverdagslydighet. Jeg lurer også veldig på hvilken hund du har?! Hva heter den på stamtavlen?

Første bud for å unngå hopping er å lære hunden en god sitt. For å lære hunden å ta pent, så bruker jeg avlange pølsestrimler som jeg legger i håndflaten, jeg gir som du ville gitt til en hest, hvis hunden er grådig, så lukker jeg bare hånden. Dette trener jeg på som en hvilken som helst annen øvelse.

Vi bor i Bergen, men hunden er fra en kennel som heter Hyldebo :) Den er registrert i Dansk Kennel Klubb. Det er en hannhund forresten! Gammel herremann som kan det meste og litt til, det er bare eg som ikke helt klarer å kommunisere med den enda. Hunden er nok vant med eiere som er veldig mer kyndige enn meg når det kommer til hund, så eg har nok vært litt for lite konsekvent og kanskje ikke bestemt nok, slik at hunden ikke helt stoler på meg som leder. Men eg håper det går seg til!

Min valp var overivrig lenge. Jeg tenkte faktisk ikke på at jeg kunne trene på det, så jeg begynte bare å kaste godbitene til hunden istedenfor. Resultatet er at han har sinnsykt bra reflekser når det gjelder å ta imot ting med munnen. Bommer aldri:) Har roet seg nå og tar pent hvis jeg sier at han skal være forsiktig. Men den egenskapen at han kan ta imot alt har faktisk vært både morsom og nyttig. Deilig å slippe sikkel på henda og.

Ok. Det var ikke til hjelp for deg, men det går jo an å kaste godbitene i gapet på ham iblant, når du ikke orker friske opp hukommelsen hans :)

Sent fra min SM-T525 via Tapatalk

Hehe, høres ut som en flink hund :) Faktisk ikke så dumt å slippe alt det sikkelet, det kan bli ganske store mengder av det iløpet av en treningsøkt :P Min blir litt for ivrig så den bommer ofte hvis folk kaster godbiter til den, men eg har lurt på om kanskje sansene dens ikke er helt på topp lengre heller, pga alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...