Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilvenning til pelsstell og kloklipp


Tempus
 Share

Recommended Posts

Det er tydelig at omplasseringshunden vår på 1,5 år hater å bli håndtert. Vi får ikke gredd ut floker eller klipt klør. Hun hyler, flekker tenner og snapper etter hendene våre. Hun er livredd, skjelver og peser.

Vi fikk beskjed av de vi kjøpte hun av at hun ikke likte det, men at hun tolererte det. Vil ikke akkurat si de har vært helt ærlige.

Hvordan får vi henne til å forstå at det er helt ufarlig? Hun har floker nedover hele brystet nå, og de må børstes ut før det begynner å gjøre vondt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt saksa fatt for å få ut flokene i stedet for å gre dem ut, for det gjør vondt å gre ut floker (jeg er hårsår selv, så jeg hater når frisører drar i håret mitt. De fleste er hardhendte). Så ville jeg bygget opp tilliten til håndteringa imens pelsen gror ut igjen. Ta på potene mens dere koser, ha en hyggelig stund (hvis mulig) med børsten hvor dere driter i floker. Hvis hun er glad i mat kan dere også prøve å la henne sleike på en tube rekeost mens dere gjør det dere må. En klemmer ut jevn strøm av ost, den andre klipper. Hvis dere vil beholde pelsen kan dere prøve rett på ost eller å bygge opp tilliten først, men jeg tror jeg hadde gitt beng i at bikkja skal se pen ut et par måneder hvis det er så flokete at det begynner å bli skikkelig ille, og bikkja motsetter seg alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste flokene sitter jo helt inntil huden, så det er vanskelig å få klipt bort..

Å avlede med mat kan være verdt et forsøk!:)

Hvis flokene sitter helt inntil huden ville jeg bare klippet med maskin og begynt fra scratch, for det synes jeg er nesten umulig å få ut.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er så ille som det høres ut som her så ville jeg faktisk bestilt time hos veterinær for å få sedert henne og klipt helt ned med maskin, og også fått klippet klørne helt kort. Da er det lettere å starte med tilvenning også.

Jeg hadde engang en hund som var rebelsk på bordet og det jeg gjorde var tilvenning via t-skjemetoden. Satte henne på bordet, timer på mobilen 30 sekunder, børste lett og jubel, søttendemai og julaften på en gang når klokka ringte, og massevis av godis såklart. Dette gjentok jeg ofte og bygget gradvis opp tiden og hva jeg gjorde.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er så ille som det høres ut som her så ville jeg faktisk bestilt time hos veterinær for å få sedert henne og klipt helt ned med maskin, og også fått klippet klørne helt kort. Da er det lettere å starte med tilvenning også.

Jeg hadde engang en hund som var rebelsk på bordet og det jeg gjorde var tilvenning via t-skjemetoden. Satte henne på bordet, timer på mobilen 30 sekunder, børste lett og jubel, søttendemai og julaften på en gang når klokka ringte, og massevis av godis såklart. Dette gjentok jeg ofte og bygget gradvis opp tiden og hva jeg gjorde.

Signerer den!

Har i går og i dag hjulpet til med å få skikk på pels og klør på en sånt lite pelshelvete, som dør på seg av normal håndtering. Eier har ikke sjans til å følge opp, så eneste fornuftige er at den blir dopet ned og barbert fullstendig.

Evt gjøre som vi har gjort med polvotten nå:en holder, en klipper, børster osv. i små korte omganger. Vennlig, men dønn bestemt, og null rom for tøys og sprell. Og mye ros og pauser...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...