Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva har skjedd med barn og hund?


Sasha&Kiara
 Share

Recommended Posts

Jeg forstår godt at juniorhandlere vil konkurrere oftere enn på de 11 årlige NKK-utstillingene, jeg. For dem er det trolig også snakk om konkurransetrening, få testet mange raser, og få bred erfaring - de konkurrerer jo faktisk i juniorhandling om kvalifisering til NM, de konkurrerer om å vinne NM, og å få representere Norge i større mesterskap og på Crufts.

Juniorhandling har satt aldersgrense fra ti år, og de får faktisk kritikkskjema for innsatsen, med poengsummer, teoretiske oppgaver, praktiske nøtter, og en evaluering av dommer. Hvis tiåringene tåler det på en internasjonal utstilling, så tåler vel en tiåring å bli slått i en enkel barn og hund-konkurranse på en nasjonal utstilling?

Når jeg har dømt B&H, har vi i yngste klasse kåret en vinner og latt resten få delt andreplass. Men i eldste klasse rangeres 1-4, og det har alltid gått greit. Jeg husker også fra da jeg holdt på og konkurrerte at jeg ble faktisk skuffet om de bare kåret en vinner i eldste klasse. Når det er 15-20 påmeldte i klassen, så teller faktisk den fjerdeplassen også. På flere konkurranser var det rosett - med påskrevet plassering - til de fire beste, som kom på skryteveggen på jenterommet. Og jeg var ikke den som vant konkurranse etter konkurranse, like ofte som plassert ble jeg uplassert og fikk bare et deltagerdiplom. Det var greit det også, i det minste fikk jeg prøvd, og av og til låne en fremmed hund (som kunne være enklere enn å stille de stae mammadaltene våre som av og til ville ut av ringen og bort til foreldrene mine :D )

En kan ikke alltid vinne, og jeg tror det er grei lærdom å ta med seg i livet - og noe en lærer lettere som 12-åring enn om en får stille familiens valp på valpeshow etter valpeshow, er den eneste påmeldte i rasen og drar med seg flere BIR, og tror at både en selv og valpen er kommende stjerner, også går en på en "smell" på juniordebuten med en very good, og er senere ikke noensinne observert i eller utenfor en utstillingsring (true story).

Hvis vi tålte det i forrige årtusen, så tåler vel ungene det i dag også?

Edit: Og jeg har dømt B&H hvor juniorhandlere har deltatt, uten å vinne, fordi de ikke har vært best den dagen. Så det er ingen automatikk eller noen form for walk-over.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...