Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling trinn for trinn


Evelina
 Share

Recommended Posts

Hva bør jeg gjøre når jeg ankommer utstillingstedet og frem til jeg drar fra utstillingstedet trinn for trinn. Gjerne mest detaljert som mulig. Hvem bør jeg snakke med? Hva bør jeg gjøre? Hvor skal jeg stille? Hvor kjøper jeg rosetter? skal jeg registrere noe når man kommer? må man ha utstillingskatalogen? Noe jeg skal ha med meg? Ha på meg? Gjøre? Ja alt mellom himmel og jord på utstilling. Hvordan stiller jeg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bør jeg gjøre når jeg ankommer utstillingstedet og frem til jeg drar fra utstillingstedet trinn for trinn. Gjerne mest detaljert som mulig. Hvem bør jeg snakke med?

Forsåvidt ingen om du ikke vil, du registrerer deg når du går inn døren og viser nummerlappen som du har fått på epost + vaksinasjonskortet til hunden.

Hva bør jeg gjøre?

Du bør sette "camp" ved ringen din. Når du får deltakernummer får du også ringnummeret du skal stille i. Du bør stille deg opp her, ha med bur til hunden (eller belage deg på å holde den i bånd hele tiden, men det er veldig behagelig med bur på utstillinger) og en campingstol. Dersom du har pelsstellrase bør du også ha med stellebord og børster. Drikke til deg og hunden er viktig + kanskje noe å spise underveis. De har café tilgjengelig som oftest.

Hvor skal jeg stille?

Alle ringene er nummerert, gå til ditt nummer.

Hvor kjøper jeg rosetter?

De har en bod, denne er lett å finne som oftest.

skal jeg registrere noe når man kommer?

Ja, med en gang du kommer inn døren blir du nok stoppet og må vise frem nummerlapp og vaksinasjonskort. Det tillates én gratis inngang for en person per nummerlapp, altså kommer du gratis inn, men ikke familien din feks.

må man ha utstillingskatalogen?

Nei, denne er ikke nødvendig dersom du ikke er spesielt interessert i hvem som er konkurrentene dine.

Noe jeg skal ha med meg?

Bur, stol, drikke, mat og evt stellebord og børster.

Ha på meg?

Kommer litt an på, men de fleste kler seg pent. Det er jo forskjellige triks til farge på klærne som fremhever fargen på hunden. Det er litt populært å bruke dressjakke.

Gjøre? Ja alt mellom himmel og jord på utstilling.

Utstillingsbånd er viktig, man bruker ikke vanlig halsbånd.

Ved hver ring henger det liste over hvilke raser som skal inn til hvilke tid. Følg med hele tiden hvordan tidsskjemaet ligger an. Nummeret ditt blir ropt opp når du skal stille i ringen. Det er et eget system på hvilken aldersgruppe og kjønn som går i hvilken rekkefølge, men jeg orker ikke skrive alt det nå :P

Hvordan stiller jeg ut?

Hvilken rase har du? Det er nemlig variasjoner i hvordan man stiller ut basert på rase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster disse rosettene? Eller får man dem gratis?

Kommer an på utstillingen, eks på retrieverspesialene får vi gjerne cert/rcert ovs. mens på hundeklubber/nkk ovs må du gjerne kjøpe alt utover bir/bim og eventuelt championat. Prisen er gjerne 40-60 pr rosett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bør jeg gjøre når jeg ankommer utstillingstedet og frem til jeg drar fra utstillingstedet trinn for trinn. Gjerne mest detaljert som mulig. Hvem bør jeg snakke med? Hva bør jeg gjøre? Hvor skal jeg stille? Hvor kjøper jeg rosetter? skal jeg registrere noe når man kommer? må man ha utstillingskatalogen? Noe jeg skal ha med meg? Ha på meg? Gjøre? Ja alt mellom himmel og jord på utstilling. Hvordan stiller jeg ut?

Når du får mail fra arrangør med informasjon og startnummer, så står det et cirka klokkeslett for når du skal inn i ringen. Beregn god tid og vær der i god tid, for da kan du lære mye bare av å sitte og observere. Det er som regel alltids en koselig sjel eller syv på utsiden som kan forklare litt også, for ofte dukker det opp flere spørsmål når en ser på, og ikke bare leser infohefter. Jeg vet at jeg er en sånn person som kan skravle lenge og vel om en uerfaren person stiller spørsmål, med mindre jeg snart skal i ringen og er fokusert på egne hunder.

Det er også greit å beregne god tid slik at både du og hunden rekker å lande før dere skal i aksjon, det er ofte mye nytt å se og lukte på, både for to- og firbeinte. Få unna alle førsteinntrykkene, så en er mer sanset og konsentrert i ringen.

Husk småpenger til parkering - det står i infoskrivet hva det koster, som regel en femtilapp. Jeg aner ikke hvor mange morgener jeg stresser innom en bensinstasjon for å ta ut penger til parkering, i disse visakort-dager :D

Ta med bæsjeposer, vannskål, vann og ei passende lenke. Klær kan du gjøre alt og ingenting ut av - det viktigste, etter min mening, er å kle seg etter vær og føre, og å ha sko som en kan løpe i (om du har løperase) uten å snuble eller at skoen ligger igjen i svingen. På uteutstillinger pleier jeg alltid å ha regntøy i bilen, uansett værmelding. Og solkrem, for jeg blir lett brent, og det er lett å glemme når en ankommer i halv åtte-tiden og det enda er deilig kjølig og skyet.

Det ligger garantert videoer på youtube hvor du kan studere hvordan din rase blir stilt - opptak fra spesialer, store vinnerutstillinger eller hva som helst.

Jeg synes også det er mest fair for hunden at den er litt forberedt på hva som skal skje, så vi trener litt på forhånd - la mennesker jeg stoler på sjekke bitt (og testikler for de som har sånt), trene på å gå i rett tempo med den lenka jeg skal bruke, trene litt oppstilling og håndtering, og selvfølgelig bordtrening for de rasene som trenger det (mine hunder står på bord fra de er bittesmå, men aldri inni ringen).

Har du spørsmål, kan du snakke med ringsekretæren (personen som roper inn hundene).

Men det viktigste tipset? Ha det moro, la hunden oppleve at det er moro, og fortell den at den er verdens beste som gjorde en kjempejobb når dere er ferdig, uansett resultat.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Omg... Ikke rart de var vanskelige når jeg skulle hente ut championatsløyfa i Bø...

Har ikke kjøpt rosetter der på flere år, så ikke fått med meg det har gått opp så mye...

Hvem var vanskelig der? Championatrosetten er gratis. Normalt deles den ut i ringen, og det er forbausende mange som er førstegangsutstillere som tror de skal få mer rosetter. Kan være derfor man spør hva du virkelig mener, for helt alvorlig så er vi aldri kjipe med championatrosetter. De sendes også vederlagsfritt til hunder som får utløst norsk championat som følge av annet nasjonalt championat. Og siden jeg jobbet på Bø så kan jeg ikke huske at vi var vanskelig, men mulig jeg hadde lunch.

Forøvrig så er årets prisøkning den første siden 2004 eller 5, og når jeg tenker på at jeg betalte kr 120,- for en ck rosett i Sverige så synes jeg ikke NKK er dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var vanskelig der? Championatrosetten er gratis. Normalt deles den ut i ringen, og det er forbausende mange som er førstegangsutstillere som tror de skal få mer rosetter. Kan være derfor man spør hva du virkelig mener, for helt alvorlig så er vi aldri kjipe med championatrosetter. De sendes også vederlagsfritt til hunder som får utløst norsk championat som følge av annet nasjonalt championat. Og siden jeg jobbet på Bø så kan jeg ikke huske at vi var vanskelig, men mulig jeg hadde lunch.

Forøvrig så er årets prisøkning den første siden 2004 eller 5, og når jeg tenker på at jeg betalte kr 120,- for en ck rosett i Sverige så synes jeg ikke NKK er dyre.

Utløst NUCH via utenlandsk championat, hadde med bekreftelsesmailen og viste den, men de måtte liksom forhøre seg med 3 stk først for å gi meg den på standen.. Regner med de fleste fra NKK er ganske gode på å skille en rutinert utstiller fra en som ikke helt vet hva som foregår :);)

Har også sett til 120 i Sverige, men de er jo gedigne som regel da.. Nei, det er vel ikke dyrt mtp at de er kjøpt i Norge... For:

Det er kanskje en litt mer fornuftig pris det enn 50kr hvis man skal tjene noe.. For en rosett koster nesten 45kr inn + frakt og logo..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Som poengtert her koster de jo såpass i Norge, jeg er nok litt utenfor siden vi bruker en utenlandsk ganske mye rimeligere leverandør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utløst NUCH via utenlandsk championat, hadde med bekreftelsesmailen og viste den, men de måtte liksom forhøre seg med 3 stk først for å gi meg den på standen.. Regner med de fleste fra NKK er ganske gode på å skille en rutinert utstiller fra en som ikke helt vet hva som foregår :);)

 

Har også sett til 120 i Sverige, men de er jo gedigne som regel da.. Nei, det er vel ikke dyrt mtp at de er kjøpt i Norge... For:

 

Som poengtert her koster de jo såpass i Norge, jeg er nok litt utenfor siden vi bruker en utenlandsk ganske mye rimeligere leverandør :)

Vil du sende meg navn på leverandør på pm?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du sende meg navn på leverandør på pm?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det finnes ganske mange men en veldig populær er premiere rosettes i England. Brukt de et par år nå og veldig fornøyd med mye penere rosetter og bedre priser (selv med mva osv)

Skal se om jeg kommer på den andre jeg vet om også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ganske mange men en veldig populær er premiere rosettes i England. Brukt de et par år nå og veldig fornøyd med mye penere rosetter og bedre priser (selv med mva osv)

Skal se om jeg kommer på den andre jeg vet om også.

Kjøpt derfra.. Prisene blir noe det samme, men rosettene er større.. Men vet ikke om jeg gidder den runden på ei alle-raser-utstilling..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...