Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg lurte på om dere har noen råd til følgende problem;

Har en yorkshire terrerier jente på 4 år. Frisk og fin til vanlig. Blid, leken og elsker tur.

Det siste døgnet har hun verken spist eller drukket.

Urinen er mørkegul, og hun blir slappere og slappere.

Ettersom det er ganske varmt begynner jeg å bli litt bekymret..

Har kontaktet væterinær, men der var det litt ventetid.

Har dere noen råd til hva jeg kan gi henne, eller hva jeg kan gjøre?

Hilsen Sandra

Skrevet

Er hunden slapp og blir slappere ville jeg dratt til veterinær med en gang. Dehydrering er skummelt. Du kan jo eventuelt tvangsvanne med engangssprøyte i mellomtiden, men vær forsiktig så hun ikke får det i vranga.

Hva mener du med ventetid? Hvor lenge? De har vel drop-in timer eller må du bestille time?

Skrevet

Hei, Sandra.

Nå veit jeg ikke hvor du bor, men om dette vedvarer og veterinæren din ikke tar deg på alvor, så kan du stikke innom smådyrvakta på veterinørhøyskolen i Oslo. Dette høres IKKE bra ut, og dersom hunden virkelig svinner hen og ikke bare er sær og uinteressert i føde akkurat nå, så ville jeg ringt igjen og vært svært så insisterende.

Her har du kontaktinfo til smådyrvakta.

• Like 1
Guest Jonna
Skrevet

Da drar du til veterinær asap og tropper opp på kontoret. En hund som blir slappere og slappere er noe akutt.

Skrevet

Om hunden begynner å bli påvirket av det at hun ikke har spist/drukket så ville jeg dratt inn til vet med en gang, samme hva de har sagt i tlf. Evt ta kontakt med en annen dyrlege om dere har flere enn en i nærheten.

Sånn ellers så kan dere jo prøve å blande noe ekstra godt i vannet, om hunden er mottakelig for godis. Leverpostei, tunfisk i olje eller noe annet snadder :)

Skrevet

Hei

Takk for svar!

Med ventetid mener jeg at de ikke kunne ta henne akkurat nå, men eventuelt litt senere.

Skal ihvertfall prøve å få tak i noen så fort som mulig!

Ok. Som sagt, ta med hunden til dyrlegekontoret, og sett dere om nødvendig og vent i kø. Forklar i resepsjonen hva som er problemet og krev at de tar deg alvorlig. Dehydrering er ikke bra og det kan bli verre raskt.

• Like 1
Guest Kåre Lise
Skrevet

Dette er jo ikke svar fra vet.

To ting jeg ville sjekket selv med en gang:

Nakkeskinnet om det henger igjen når du tar i det.

Tannkjøttet, om det får igjen fargen raskt om du trykker på det så det blir "gult".

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...