Gå til innhold
Hundesonen.no

Greit å ha hunden inngjerdet?


FrøkenLilla
 Share

Recommended Posts

Hei.

Trenger noen tips fra smarte hoder der ute. Har en 8 uker gammel valp (som dere skjønner akkuratt fått skjønnheten i hus). Akkuratt nå ligger den i bur om natten, rett ved siden av sengen vår og vi åpner med en gang den starter og gråte. Det er for å ha kontroll på at han ikke skader seg, på sikt skal han ikke dette. Han liker buret sitt, og legger seg her når det er tid for å sove på dag tid eller når han ønsker fred (med døren åpen vell og merke).

Jeg lurer dermed på er det greit å kjøpe grinder og avgrense et området i stuen til valpen, og opprettholde denne avgrensingen når hunden er blitt stor? Jeg tror ikke jeg har det i meg å kunne ha han i bur i flere timer i strekk i løpet av en dag. Nå vett jeg også at bur er veldig omdiskutert og sårt tema, er ikke interessert i at det skal bli hoveddiskusjonen i tråden da jeg ikke har planer om å bruke det. Mitt spørsmål er rett og slett om det er innafor å kjøpe grinder og rett og slett avgrense et område i stuen, eller blir det like sett ned på som bur?

Eventuelt andre tips tas i mot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Trenger noen tips fra smarte hoder der ute. Har en 8 uker gammel valp (som dere skjønner akkuratt fått skjønnheten i hus). Akkuratt nå ligger den i bur om natten, rett ved siden av sengen vår og vi åpner med en gang den starter og gråte. Det er for å ha kontroll på at han ikke skader seg, på sikt skal han ikke dette. Han liker buret sitt, og legger seg her når det er tid for å sove på dag tid eller når han ønsker fred (med døren åpen vell og merke).

Jeg lurer dermed på er det greit å kjøpe grinder og avgrense et området i stuen til valpen, og opprettholde denne avgrensingen når hunden er blitt stor? Jeg tror ikke jeg har det i meg å kunne ha han i bur i flere timer i strekk i løpet av en dag. Nå vett jeg også at bur er veldig omdiskutert og sårt tema, er ikke interessert i at det skal bli hoveddiskusjonen i tråden da jeg ikke har planer om å bruke det. Mitt spørsmål er rett og slett om det er innafor å kjøpe grinder og rett og slett avgrense et område i stuen, eller blir det like sett ned på som bur?

Eventuelt andre tips tas i mot med stor takk :)

Å bruke grinder kan være veldig smart, også når du begynner å la valpen være litt (og gradvis mer) alene. Så får den litt mer plass, men får ikke tak i ledninger og annet som kan være skummelt. Da kan du også dekke til gulvet med aviser eller annet som tåler litt fuktighet akkurat nå i begynnelsen, i tilfelle uhell. Du kan jo allikevel ha buret der, men med åpen dør, hvis valpen trives med det som sitt "sted". Så kan du jo vurdere om du trenger å begrense plassen når hunden blir voksen. Noen hunder gjør jo mye rart når de er alene, og må begrenses litt, mens andre bare sover uansett og kan ha mer tilgang til hele eller deler av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir under oppsyn i starten, den er ikke klar til å være så mye alene helt enda. Så gjerne ha litt tilvenning i bingen, den ligger allerede gjerne utenfor buret sitt. Har lagt papirkladder der, virker som den anser det som sitt området rett og slett. Drar lekene med bort dit osv.

Får dra en tur på dyrebutikken senare idag og snakke med dem :) Har en liten rase, men skal ha i bakhodet at den ikke klatrer eller prøver å hoppe over.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Trenger noen tips fra smarte hoder der ute. Har en 8 uker gammel valp (som dere skjønner akkuratt fått skjønnheten i hus). Akkuratt nå ligger den i bur om natten, rett ved siden av sengen vår og vi åpner med en gang den starter og gråte. Det er for å ha kontroll på at han ikke skader seg, på sikt skal han ikke dette. Han liker buret sitt, og legger seg her når det er tid for å sove på dag tid eller når han ønsker fred (med døren åpen vell og merke).

Jeg lurer dermed på er det greit å kjøpe grinder og avgrense et området i stuen til valpen, og opprettholde denne avgrensingen når hunden er blitt stor? Jeg tror ikke jeg har det i meg å kunne ha han i bur i flere timer i strekk i løpet av en dag. Nå vett jeg også at bur er veldig omdiskutert og sårt tema, er ikke interessert i at det skal bli hoveddiskusjonen i tråden da jeg ikke har planer om å bruke det. Mitt spørsmål er rett og slett om det er innafor å kjøpe grinder og rett og slett avgrense et område i stuen, eller blir det like sett ned på som bur?

Eventuelt andre tips tas i mot med stor takk :)

Bare et tips i tillegg til de andre gode du har fått; du skriver at du åpner burdøren når valpen griner, men kanskje det ikke er så lurt? Da lærer den seg å grine for å komme ut. Dersom den begynner å grine på natten, så ta den med ut for å lufte, deretter inn i bingen/buret igjen. Håper det var forståelig, selv om det kan virke litt motsigende.

Takk for tips.

Bare prisen det er forskjell på, ikke kvalitet?

Jeg har aldri sett en slik valpebinge tror jeg :)

Samme kvalitet. :) Kjøp mange! Jeg kjøpte bare to stk, og har fått lagd en liten binge ved sengen og gjerdet inn møbler (!) og ledninger som ikke kan fjernes, men ser jeg trenger litt flere. Det er flott at du ikke ser på deg selv som en person som kan bruke bur mye, det er bra for hunden din. Du har den sikkert løs når du er hjemme og kan passe på, og da er det kjekt å ha gjerdet inn ting man er redd valpen skal komme til, i stedet for å begrense rommet valpen har ved å gjerde den inn. Hunder er flokkdyr, og på den måten har du valpesikret samtidig om valpen kan være med familien sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med først å prøve å ha han løs for å se om han ødelegger noe? Jeg har hatt veldig flinke valper som "aldri" har tygd på noe ulovlig :) Ellers er grønne kompostgrinder fra Biltema/Jula/Plantasjen kjempefine! Vi bruker det når vi er på camping, og av en eller annen grunn har mine skikkelig respekt for de så de prøver aldri å hoppe over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips i tillegg til de andre gode du har fått; du skriver at du åpner burdøren når valpen griner, men kanskje det ikke er så lurt? Da lærer den seg å grine for å komme ut. Dersom den begynner å grine på natten, så ta den med ut for å lufte, deretter inn i bingen/buret igjen. Håper det var forståelig, selv om det kan virke litt motsigende.

Samme kvalitet. :) Kjøp mange! Jeg kjøpte bare to stk, og har fått lagd en liten binge ved sengen og gjerdet inn møbler (!) og ledninger som ikke kan fjernes, men ser jeg trenger litt flere. Det er flott at du ikke ser på deg selv som en person som kan bruke bur mye, det er bra for hunden din. Du har den sikkert løs når du er hjemme og kan passe på, og da er det kjekt å ha gjerdet inn ting man er redd valpen skal komme til, i stedet for å begrense rommet valpen har ved å gjerde den inn. Hunder er flokkdyr, og på den måten har du valpesikret samtidig om valpen kan være med familien sin.

Det var muligens til rart det jeg skrev også da. Når han gråter så tar jeg han ut for å lufte han. Legger han rett oppi igjen, han har bjeffet litt da men det har gått fort over. Var mer for å få frem at han ikke virker til å ha så mye imot det, at jeg ikke lar han ligge der å gråte og gråte! :)

Ja den vil være i valpebingen under tilvennigen at han føler seg trygg der. Den er løs med oss når vi er her selvsagt. Så må gjerne kjøpe inn ekstra for å sikre at vi slipper å løpe etter han hele dagen :)

Hva med først å prøve å ha han løs for å se om han ødelegger noe? Jeg har hatt veldig flinke valper som "aldri" har tygd på noe ulovlig :) Ellers er grønne kompostgrinder fra Biltema/Jula/Plantasjen kjempefine! Vi bruker det når vi er på camping, og av en eller annen grunn har mine skikkelig respekt for de så de prøver aldri å hoppe over :)

Han er allerede en liten luring, han får går en del løs mens vi er her. Han er ikke helt stueren enda, selv om vi har hatt minimalt med uhell. Etter hvert kommer den nok til å kunne gå løs dersom den ikke gjør for mye sprell slik at han er fare for seg selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bytt ut spiralene som følger med med ordentlig strips. Disse kan godt festes akkurat så løst at det er lett å klippe løs om man ønsker å gjøre om. Man kan også stripse den fast i feks buret og noen stolben for ekstra stabilitet.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den alle snakker om :) Uhell må man regne med når man har valp, ingen grunn til å stenge de inne av den grunn :)

Ah.. Trodde de kjøpte dem enkeltvis :)

Nå er det selvsagt ikke pga han har hatt et par uhell jeg ønsker grind til han da, han har hatt mye mindre uhell enn jeg forventet i utgangspunktet. Er vell mer sikkerheten hans blant annet jeg tenker på. :)

Bare bytt ut spiralene som følger med med ordentlig strips. Disse kan godt festes akkurat så løst at det er lett å klippe løs om man ønsker å gjøre om. Man kan også stripse den fast i feks buret og noen stolben for ekstra stabilitet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg kverne om og om igjen på det samme, men selv om ingen av mine har vært innestengt så har de levd opp alle sammen uten noen skrammer og stygge uhell :) Min personlige mening er at man burde prøve og se før man stenger de inne, men kompostgrinderbinge er ihvertfall et myyye bedre alternativ enn bur, bare du gjør den stor nok :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema er faktisk halv pris i forhold til andre steder jeg har sett som har hatt grindene.

Jeg har hatt så mange ødeleggelser opp gjennom årene med løse valper og syns innhenging er en smart idè. Skulle vært så smart selv tidligere og hadde kanskje spart meg for mange utgifter :P
Jeg også syns at man bør ha minst 8 grinder, gjerne fler. Går an å sperre av halve stua f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg kverne om og om igjen på det samme, men selv om ingen av mine har vært innestengt så har de levd opp alle sammen uten noen skrammer og stygge uhell :) Min personlige mening er at man burde prøve og se før man stenger de inne, men kompostgrinderbinge er ihvertfall et myyye bedre alternativ enn bur, bare du gjør den stor nok :)

Han er løs med oss som sagt, og han er allerede en luring som biter på ting. Ledninger osv. Så alternativet nå er grind eller ikke la han være alene og det fungere selvsagt ikke. På sikt skal han om han ikke biter på ting nok gå løst. ☺ Det får jeg se frem i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg kverne om og om igjen på det samme, men selv om ingen av mine har vært innestengt så har de levd opp alle sammen uten noen skrammer og stygge uhell :) Min personlige mening er at man burde prøve og se før man stenger de inne, men kompostgrinderbinge er ihvertfall et myyye bedre alternativ enn bur, bare du gjør den stor nok :)

Han er mye løs som sagt, og han er allerede en luring som biter på ting. Ledninger osv. Så alternativet nå er grind eller ikke la han være alene og det fungere selvsagt ikke. På sikt skal han om han ikke biter på ting nok gå løst. ☺ Det får jeg se frem i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også sperret av deler av stuen når valpene har vært såpass små at de fint kan finne på å ødelegge ting. Sperrer da av den delen der elektronikk, piano og gitarer står. For min del går det på å beskytte inventar samtidig som at jeg slipper å ha haukeblikk hele tiden. Slipper også kjeftingen når de "ulovlige" tingene er ryddet eller sperret vekk, så koseligere for alle parter.

Jeg har mye bedre erfaring med å sperre av "ulovlige" soner, fremfor å sperre valpen inne da. Så jeg rydder vekk det som kan ryddes vekk og sperrer vekk resten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er lurt å avgrense ting som kan ødelegges, eventuelt avgrense valpen. At enkelte folk er heldige og har valper som ikke ødelegger noe hjelper fint lite når man selv har en som gnager på "alt". Og det er jo ikke alltid man vil/kan/tør å ta sjansen på å sjekke hvor mye hunden gidder å ødelegge først...

Om du bruker disse kompostgrindene så sørg for at du fester de ordentlig bare, og plasser dem inntil noe tungt så de ikke kan skyves på. Jeg vet ikke hva slags hund du har, men vår labradorvalp brøt seg ut av sin første grind da hun var 10-11 uker. :P Her har vi sperret av en krok i stua der PC'ene er, og det har fungert flott etter at vi stripset grindene til et par tunge møbler. Favorittgnagepinnen (dvs beinet på favorittsofaen min, selvsagt), som jeg ikke kunne sperre av, beskyttet jeg med litt tabasco. Etter ett sniff var hun ikke interessert i det noe mer :D

Når vi selv er hjemme synes jeg det å sperre inne ting som kan ødelegges fungerer bra, men man får jo ikke beskyttet hvert eneste møbel/ledning i hele huset. Skulle gjerne hatt valpegrind selv, til slike hjemmealene-situasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...