Gjest Skrevet 5. Juni 2015 Rapporter Skrevet 5. Juni 2015 Et intelligent menneske er kritisk til alt man hører, leser og blir fortalt helt likegyldig av hvor det kommer fra. Veldig enig. Kritisk sans er viktig, og om man ikke er bevisst på at man faktisk ofte agerer utfra egne forventninger om hva som er rett og ikke, hvordan man skal tolke det man ser og ikke (som er den kritiske sansen som forskning prøver å tolke utfra), så kan man ta veldig feil. Uten å vite det. Der er studier som feks denne som klart viser det. Siter
Guest vivere Skrevet 5. Juni 2015 Rapporter Skrevet 5. Juni 2015 Tenkte på det når jeg leste innlegget til Viviere. Der var det nok ett mer nyansert blikk på egen avl, og tilknyttingen var ikke like stor som den vi har i dag. De var til bruk og ferdig snakka. At de var sosiale og hyggelige for unga, var en bonus, men det var først og fremst bruken av dem som avgjorde om de fikk leve eller ei. Vi ser jo at det er selskapshundene fra tidligere som har fått gjennomgå hardest, da disse faktisk ble avlet for utseende allerede da. Mye av ødeleggelsene hos brukshundene er relativt ny, dessverre. Nå sa jeg det samme som deg, men jeg ville også si det Nå tror jeg at det nødvendigvis ikke er slik at det er enten eller når det gjelder raser som avles for spesielle oppgaver og hundenes sosiale ferdigheter. For mange år tilbake var det statsbesøk i Norge fra et av landene i midt-asia og som vanlig er hadde det besøkende statsoverhodet med en gave til den norske kongehuset. I dette tilfelle et myndepar som etter sigende hadde en ubrutt linje flere hundre - kanskje tusen(?) år tilbake. Gaven førte nesten til diplomatisk brudd mellom disse to landene. Hundene var importert uten noen form for godkjenning fra norske veterinærmyndigheter og kongehuset har ingen tradisjoner for jakt med mynder slik man i det asiatiske landet tydeligvis hadde. Etter mye støy ble det avgjort at hundene skulle omplasseres til norske hundeeiere som senere ble intervjuet i norske media. Såvidt jeg minns var det ingen ting i veien m h t hundenes sosiale atferd. Nå har jeg aldri vært i den delen av asia hvor disse hundene kom fra, men dokumentarer på TV om dagliglivet til nomadene der viser svært så sosiale jaktmynder. Her til lands er politiets og forsvarets tjenestehunder noen av de mer spesielt trente hundene vi har. Politihundene er privat eide og omgås til daglig voksne og barn. Forsvarets hunder skal tåle å bli håndtert av ulike hundeførere. Sånn sett tror jeg ikke at sosiale ferdigheter ikke nødvendigvis er en bonus men en nødvendighet. Sånn, ferdig snakka Siter
Margrete Skrevet 5. Juni 2015 Rapporter Skrevet 5. Juni 2015 Det var ikke snakk om det sosiale altså, de måtte jo være det å så klart. Siter
Tekopp Skrevet 5. Juni 2015 Rapporter Skrevet 5. Juni 2015 (litt OT) Hundene @vivere nevner var to Taigaer fra Kirgistan (i 2003). 1 Siter
Guest Kåre Lise Skrevet 5. Juni 2015 Rapporter Skrevet 5. Juni 2015 Det var ikke snakk om det sosiale altså, de måtte jo være det å så klart. Det sosiale var jo og har alltid vært en forutsetning for all domestisiering. Siter
Recommended Posts