Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som begynner å bjeffe grytidlig hver morgen


MiO
 Share

Recommended Posts

Beklager, dette blir litt langt :)

Jeg skriver ikke for meg selv denne gangen, men for en venninne som har en liten Yorkshire terrier tispe. Den er vel straks 8 mnd gammel nå.

Vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men jeg nevner det : Uheldigvis har min venninne besluttet å ha hunden i bur om natten, så det er der den sover. Buret står på kjøkkenet. Det er ikke gardiner eller persienner i kjøkken og stue, så når det blir lyst ute, blir det lyst i huset... Dette, og kanskje andre tilfeldigheter vi ikke vet grunnen til, har ført til at hunden våkner grytidlig hver eneste morgen og begynner å bjeffe for å bli servert mat - og for å tatt ut av buret, antar jeg.

Det hører med til historien at da hunden var rundt 12 uker gammel, var den ute for et uhell og brakk beinet. Dette ble operert, og i ukene mens bruddet grodde, hadde valpen aktivitets-forbud. Det var da buret kom inn i bildet.... Da ble det bur hele dagen mens folk i huset var på skole og jobb, samt hele natten. Kort og godt store deler av døgnet. Dette var dog en dyd av nødvendighet under valpens rekonvalesens, for å hindre den i og forsøke å hoppe eller løpe rundt støtt.

Dette er nå flere måneder siden, men likevel har min venninne dessverre oppdaget burets "fordeler", og har fortsatt å bruke det til samme tider på døgnet som nevnt ovenfor. Hun mener den ikke har vondt av det, for "hun ligger bare og sover likevel". Jeg som hadde en alvorsprat om burbruk før venninnen min hentet valpen hjem, og fikk henne med på at det skulle IKKE brukes... da. Dessverre har hun altså gått bort fra det vi snakket om, og bruker buret likevel. (oppdretteren hennes hadde visst også snakket varmt om burbruk...stønn!)

Nok om det.

Problemet min venninne og familien hennes har, er at de siste månedene har hunden/valpen begynt å våkne stadig tidligere og bjeffer for å komme ut - eller for å få mat og selskap. Nå våkner hun alt mellom klokken 05 og 06. De får sjelden eller aldri sove etter klokken 0600 der hjemme nå. Dette er selvsagt ikke så ille i ukedagene, da min venninne er oppe tidlig uansett, og alltid har vært et A-menneske. Men å måtte legge seg klokka ti en lørdagskveld fordi hunden våkner så tidlig søndagsmorgen også, er ikke alltid så morsomt... noe jeg har full forståelse for.

(PS! Min venninne er av typen som aldri greier å sovne igjen etter å først ha blitt vekket om morgenen, så det er nyttesløst å gå og legge seg etter at hunden har fått mat og tissetur ut.)

En "hunde-fyr" hun har forhørt seg med, som visstnok skulle være "hundeekspert", mente det ville hjelpe å fôre hunden godt om kvelden med tørrfôr. Han trodde helt sikkert at det var fordi hunden var sulten at hun våknet så tidlig... Dette rådet ble fulgt... uten noen som helst virkning. Hun våkner like tidlig uansett hvor mye tørrfôr hun har fått og spise kvelden før. Hunden er jo kresen, og ikke spesielt begeistret for tørrfôr. Så jeg tviler på at hun har spist seg noe særlig mett på det uansett hvor mye hun har fått i skåla. Det ligger alltid mat igjen der.

Personlig tror jeg også hunden er litt gira når hun våkner og "sier fra om det", fordi om morgenen VET hunden at hun får noe annet enn det kjedelige tørrfôret hun ikke liker så godt; nemlig våtfôr fra boks. Det er hun helt vill etter og spinner nesten i ring mens hun venter på å få det servert.

Er jeg inne på noe, tror dere? Kan endrede rutiner få hunden til å sove lenger, eller er denne leie uvanen (og troen på at "om morgenen er da jeg får det beste i verden å spise") inngrodd for alltid? Hvis man innfører denne våtfôringen til kvelden istedet, vil det kunne endre noe?

Jeg er imidlertid redd for at det i hundens hode alltid vil være minnet om at det er om morgenen det skjer, og hun derfor ikke vil gi opp håpet om det, og fortsette å bjeffe hver morgen klokka halv seks og deromkring. En hund husker jo så godt, f.eks. et triks den lærte for mange år siden, selv om det ikke er blitt brukt på årevis. Er det umulig å snu vanen eller forventningen om våtfôr om morgenen tro? (hvis det da er DERFOR hun bjeffer, og ikke hunger etter selskap og forlangende om oppmerksomhet...kanskje en kombinasjon av alt?)

(Jeg vet iallefall at jeg hadde tørna og klikket i vinkel om mine hunder begynte å mase i gryotta om morgenen! Fatter ikke at de holder ut, hjemme hos venninnen min.... stå opp litt over klokka fem i helgene og på alle fridager også!? *grøss*)

Noen som har tips de kan prøve ut, for å få hunden til å sove lenger? Jeg har lyst å foreslå at hun skal slippe hunden ut av buret, dvs la døren stå åpen til buret, men da bør jeg ha en "god grunn" å slå i bordet ovenfor henne, antar jeg, for at venninnen min skal høre på det.... Hunden er nemlig ikke 100% renslig ennå, har et uhell nå og da, så de liker å ha kontroll på det. Hunden gjør ikke fra seg i buret, visstnok, men gjemmer seg bort og gjør det i kroker i stua og sånn.

Noen som kan har tips som kan hjelpe en morgenfugl på fire bein å sove lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller at hunden ønsker selskap og tipper at problemet mest sannsynlig ikke hadde vært et problem om hunden feks hadde ligget på soverommet, selv om den fortsatt hadde ligget i buret. Det er flokkdyr tross alt å å ligge i et bur uten selskap rundt seg store deler av dagen og om natten i tillegg det er ikke spesielt hyggelig. Jeg er ikke noen stor fan av bur, men jeg er enda mindre fan av å isolere hunder på den måten der når de ikke har andre firbente å være sammen med.

Nå er det vår, det blir tidligere å tidligere lyst, noe som sikkert gjør at hunden våkner til og tror det er morgen tidligere og tidligere å når den våkner fra nattesøvnen så vil den vell ha selskap og ut av buret.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det kan være noen lyder hun våkner av, min hadde en periode når avisa kom ca 200 meter fra huset og dem kjørte ikke forbi.

Det kan være at hunden er sulten, må på do eller lignende. så ja ville fått den til å spise størst porsjon om kvelden. . Hvilken tid må justeres inn etter når den må på do. Her syntes jeg det er utrolig effektivt å gå og legge seg igjen da. etter lufting ka hun jo gå og legge seg og lese en god bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er jo å slutte å gi bikkja mat tidlig om morgenen. Det er en uting uansett, om man vil ha dyr som ikke maser før klokka er normal tid.

Hvis bikkja må på do tidlig, får de lufte den, og be den gå og legge seg igjen. Viser det seg at den ikke må noe som helst, er det bare å be den holde kjeft, og legge seg igjen.

Men de lærer fort å utnytte muligheter, disse dyra. Et par av bikkjene til gubben må "merkelig nok" ut tidlig når han er hjemme. Hvis han derimot begynner tidlig på jobb, og drar før de er luftet, er det ikke et eneste bikkjedyr som vurderer å stå opp før jeg har kommet meg opp :P

Hesten min "trente" meg forresten på samme måte som denne yorkien for en del år siden. Hun fant ut at hvis vannkaret var tomt, og hun trampet oppi det, så kom jeg ut og fylte det, og fôret hesta samtidig. Det resulterte i at vannkaret merkelig nok ble tomt hver morgen, tidligere og tidligere. Når jeg til slutt endte med å fôre kl fire om morgenen, ble foten satt ned. En tid med null respons på hopping i vannkar, så var vi tilbake til normale fôringstider.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Liquorice

Jeg tror heller at hunden ønsker selskap og tipper at problemet mest sannsynlig ikke hadde vært et problem om hunden feks hadde ligget på soverommet, selv om den fortsatt hadde ligget i buret. Det er flokkdyr tross alt å å ligge i et bur uten selskap rundt seg store deler av dagen og om natten i tillegg det er ikke spesielt hyggelig.

Enig.

Hvis hunden absolutt må sove innestengt i bur- kan de ikke flytte det til soverommet iallefall? Så den slipper å være alene hele natta og påfølgende arbeidsdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sagt så tror jeg som pringelen at det ikke nødvendigvis er noe hunden behøver (utenom selskap) så ved å stå opp for å lufte, gi mat eller andre ting så bidrar de jo bare til at problemet vedvarer og forsterkes. Men jeg synes jo uansett at man bør tenke over hunden oppe i alt dette å forsøke å finne en løsning som er litt bedre for alle, ikke bare få bikkja til å holde kjeft så menneksene i huset kan sove i fred mens hunden ligger mesteparten av dagen uten kontakt med mennesker(eller andre hunder).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Hvis hunden absolutt må sove innestengt i bur- kan de ikke flytte det til soverommet iallefall? Så den slipper å være alene hele natta og påfølgende arbeidsdag...

Jeg kan foreslå det, men jeg tror jeg vet hva svaret blir. Hun var ganske i mot hund på soverommet før den kom i hus, mye pga det ekle i at den kunne hoppe opp i sengetøyet osv. Men den er jo i bur nå, så det får den jo ikke gjort. Mulig de ikke liker "tilskuere" når ekteparet gjør det ektepar i blant finner på på soverommet...? :P

Men ja. Jeg skal ta det opp...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sagt så tror jeg som pringelen at det ikke nødvendigvis er noe hunden behøver (utenom selskap) så ved å stå opp for å lufte, gi mat eller andre ting så bidrar de jo bare til at problemet vedvarer og forsterkes. Men jeg synes jo uansett at man bør tenke over hunden oppe i alt dette å forsøke å finne en løsning som er litt bedre for alle, ikke bare få bikkja til å holde kjeft så menneksene i huset kan sove i fred mens hunden ligger mesteparten av dagen uten kontakt med mennesker(eller andre hunder).

Nei, det er klart. Her er det jo en hund som ligger i bur, så det får de ta med i betraktningen. Det ville være mye greiere å vurdere om den maser kun for å få mat el. om den selv kunne velge liggeplass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe rart at hunden bråker? Den har ligget i bur i mange timer og våkner av lyset. Som belønning kommer folka, slipper den ut og gir den verdens beste frokost.

Mine tips er å bruk opp hunden. La hunden få noen ordentlig utfordringer og bli sliten. Da vil den ikke ha det samme "oppmerksomhetmaset" og i tillegg kan det hjelpe mot rensligheten.

Slutt å kjeft på hunden fordi den har gjort ifra seg inne. En hund som gjemmer seg for å gå på do, har høyst sannsynlig fått kjeft for det..

Sett buret på soverommet eller et annet rom der det ikke blir så tidlig lyst..

Gi hunden et bein eller noe å holde på med i buret..

Gå i innkjøp av et stort bur..

Jeg er ikke imot burbruk, men det fikser ingen problemer. Vet dere at et "gammelt" knep i brukshundverden er å putte bikkja i bur for at den skal bli litt mer energisk? En hund som går løs vil automatisk få mer stimuli enn en hund som ligger i bur. Og supert hvis man ønsker høyladet hund..

Og ikke minst: slit ut hunden.. Det vil forandre mye..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha hunden i sengen eller på rommet. Så løser antakeligvis problemet seg av seg selv...

Den lille erfaringen jeg har med yorkier er at de er meget sosiale med familien, så tipper den er ensom og vil at dagen skal begynne. I kombinasjon med at den vet dagen starter om den setter i gang.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi hunden et bein eller noe å holde på med i buret..

Gå i innkjøp av et stort bur..

Hei, takk for svaret.

Vil bare nevne at buret den vesle hunden har, ER stort. Den kan gå rundt der inne, og det er relativt god plass. Ellers hadde jeg protestert langt kraftigere for lenge siden ;) Jeg er veldig i mot burbruk på det viset der, men hva skal jeg gjøre? Hun bestemmer i eget hus, og avfeier bare mine argumenter uansett.

Jeg så ikke så nøye på det sist jeg var der, men mener å huske det lå minst et par tyggeleker inni buret fra før av.

Ellers vil jeg takke alle som har gitt råd, hjelp og innspill og jeg skal ta det opp med min venninne når jeg skal dit på besøk neste uke. Jeg mistenker at rådene vil bli avfeid, da hun virket svært motstander av å ha hund på soverommet overhodet, de gangene vi har snakket generelt om sånt og hund. Men det spørs da...hvor sterkt ønsker de å få sove lenger? Er de villig til å prøve og ha hunden der en periode, for å se om noe forandrer seg?

Kanskje de også burde snu på våtfôrserveringen, og ta det om kvelden, ikke morgenen? Da er iallefall hunden mett, og etter en tid vil den vel ikke lenger forvente godsakene straks den våkner (og derfor bråker ekstra mye for at det skal skje raskt) ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hunden får verdens flotteste mat om morgenen, fungerer jo selvfølgelig som en forsterker på bjeffingen. Det er jo også en endring venninnen din kan prøve å innføre uten å måtte endre alt annet i tillegg, hvis hun først har satt seg imot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, og som andre her har nevnt, så oppnår denne hunden tre goder ved å bjeffe grytidlig om morgenen.

Den får:

1. Slippe fri

2. Favorittmaten sin

3. Selskap

...så hvorfor skulle den ikke bjeffe? Det fungerer jo utmerket!

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Be henne omplassere den stakkars hunden og så kan hun kjøpe seg kanarifugl eller undulat i stedet.

Det er jo ikke noe rart at en hund som står i bur mesteparten av døgnet bråker. Stakkars kryp - og det kommer fra meg som IKKE burmotstander i det hele tatt, jeg bruker jo selv bur på valper - men ikke både natt og dag DET er drøyt.

Mitt forslag er for øvrig at hun forsøker å få stått opp FØR bikkja begynner å bråke og ta henne ut før kaoset begynner, sånn at hun faktisk får belønning for å være stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn uavhengig resten av døgnet og slikt. Lani kom hit med feil døgn rytme. Kl 5 hoppet hun opp og ned, jeg ba hun sove og hun hoppet. Løsningen ble et bur, så hver natt/morgen hun stod opp så dyttet jeg hun i buret og sov videre. Da flyttet jeg oppvåkningen fra kl 5 til 8 på et par dager og nå sover hun bare i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å IKKE kommentere burbruket.... Ikke responder på masing på morgenen. Om din venninne så våkner - bli i senga, ikke gjør noe med det. Alt det hunden nå får er jo belønning for sin atferd.

Det kan fort ende som med henne som lot den nye valpen sin stå og gråte på badet en hel natt fordi hun hadde hørt at man ikke skal gå inn til hunden mens den gråter.

Jeg sier bare, stakkars lille, jeg. Lurer på hvordan mine hunder har blitt så harmoniske og helt i stand til å være fri i huset både natt og dag, uten antydning til burbruk. Ikke griner de når jeg er på jobb, heller. Eller jeg lurer jo ikke, men når man ikke kan råde folk til å bruke både hodet og hjertet, blir det litt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...