Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomringer-hjelp.


Tricolor
 Share

Recommended Posts

Jeg har kjøpt et sett med mellomringer - Kenko Extension Tube for N/AF DG og skulle prøve dem med 35mm f1,8objektivet. Har Nikon D7100. Kamera finner ikke fokus, jeg greier ikke å finne fokus manuelt heller. Passer ikke ringene til mitt kamera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Ringene passer nok til kamera men det spørs om de passer til objektivet :)

På Kenko sin hjemmeside står flg:

"Please Note;
1. When using extension tubes the lens will not focus to infinity. The focus range will be greatly limited to a very close focusing distance.
2. There is light fall off when using any extension tube, sometimes the equivalent of 3 f-stops of light is lost when using multiple extension tubes together. This light lost can affect the camera's ability to auto focus. Manual focusing is recommended should the lens begin to "hunt" (not lock onto the subject).
3. Nikon "D" information is not transmitted because the lens is focusing closer than its programmed to focus.
4. Kenko Auto Extension Tubes are not auto focus compatible with Nikon AF-s (Silent Wave) lenses, manual focusing is required with these lenses.".

Jeg prøvde Kenko sin mellomste ring på mitt 35mm AF-S objektiv og det fungerte ikke (på autofokus) men da jeg skiftet til et objektiv uten AF-S (silent wave motor) smalt autofokus inn som et skudd. Skal du bruke mellomringene på AF-S objektiver ser det ut som du må fokusere manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Jeg prøvde en av ringene på 55-200-objektivet ( det er også et af-s-objektiv. Det fungerer greit på mellomsjiktet av brennvidde. Ca 110 mm. Burde vel hatt et stativ også. Håpe på at Japanphoto snart har noen kampanje på det også ? Autofokus fungerer faktisk med dette objektivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg prøvde en av ringene på 55-200-objektivet ( det er også et af-s-objektiv. Det fungerer greit på mellomsjiktet av brennvidde. Ca 110 mm. Burde vel hatt et stativ også. Håpe på at Japanphoto snart har noen kampanje på det også Autofokus fungerer faktisk med dette objektivet.

Interessant. Jeg får prøve å finne ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje 35mm må for tett på objektet så det blir umulig å fokusere. På det objektivet jeg prøvde ringen(e) på måtte jeg slå av VR. Men autofokus fungerer. Har ikke brukt det siden jeg kjøpte Nikkor 18-300mm af-s 3,5-6,3 ED. Men nå får det komme frem i lyset igjen ? Mellomringer på superzoomen blir for voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...