Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H til valp av stor rase?


Huldra
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på hvordan jeg bør fôre i forhold til valp av stor rase. Jeg bruker V&H fra før, og det er planen at han skal over på dette før eller senere, aller helst før, og gjerne fra starten av. :) Er puppy-varianten ok til en hund som antas å bli 40-50 kg? Hva bør jeg tenke på? Bør jeg blande med tørrfôr? Tenker i tilfelle å bruke Orijen som jeg har gode erfaringer med når det først skal være tørt.. Jeg har ikke lest meg opp på emnet, så kom gjerne med belærende opplysninger!

Og hvilke tyggeting kan jeg gi? Er rå bein for mye kalsium, eller begrenser det seg? Er blitt litt skeptisk etter disse avsløringene om hvordan vanlige tyggebein lages.

Mottar gjerne tips! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte V&H valpeforet til Mynte siden vi fikk henne. Så etter ca 6 mnd gikk vi over til nr 33. :) Jeg ville gitt råe bein, men vanlige bein er også helt greit syns jeg. Det er begrenset på hvor mye de klarer å få i seg av beinene. Kjøp av kraftige typen. Ellers er det mange andre kunstige tyggeting som er bra, som tau for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Veldig bra å gi, men ville ha tilsatt litt rent kjøtt/fiskefilet (og egg om du vil) i tillegg, ikke nødvendigvis hver dag. Ikke noe særlig bein i tillegg med andre ord, viktig at valper i vekst og eldre hunder forøvrig ikke får for mye kalsium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens! :)

Veldig bra å gi, men ville ha tilsatt litt rent kjøtt/fiskefilet (og egg om du vil) i tillegg, ikke nødvendigvis hver dag. Ikke noe særlig bein i tillegg med andre ord, viktig at valper i vekst og eldre hunder forøvrig ikke får for mye kalsium.

Hvorfor det? :) Slik jeg leser det her ville du økt opp proteinandelen uten å få med så mye fett; stemmer det? For hvis jeg har forstått det riktig så skal valper av store raser ha masse protein og noe mindre fett, og moderat med kalsium. Har også blitt fortalt av en oppdretter på stor rase at hvis hun så at valpene vokste for fort (hvordan man nå ser det, jeg tror jeg er blind for sånt), så gav hun havregrøt (!) noen dager til veksten hadde stabilisert seg. Jeg tenker at det er karbohydrater i grøt, og at det ikke er gunstig for veksten. Så da gjenstår bare å kunne se når valpen vokser for fort da... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Takker for svar folkens! :)

Hvorfor det? :) Slik jeg leser det her ville du økt opp proteinandelen uten å få med så mye fett; stemmer det? For hvis jeg har forstått det riktig så skal valper av store raser ha masse protein og noe mindre fett, og moderat med kalsium. Har også blitt fortalt av en oppdretter på stor rase at hvis hun så at valpene vokste for fort (hvordan man nå ser det, jeg tror jeg er blind for sånt), så gav hun havregrøt (!) noen dager til veksten hadde stabilisert seg. Jeg tenker at det er karbohydrater i grøt, og at det ikke er gunstig for veksten. Så da gjenstår bare å kunne se når valpen vokser for fort da... :P

Tja, tenkte mest på å få ned kalsiummengden og få mer protein, kan være litt i overkant for valper/eldre hunder i V&H. :) Nå har ikke jeg stor hund eller har satt meg noe særlig inn i akkurat dette, mer fôring generelt, men anbefaler deg å spørre på Prey Norge eller Godis - Prey Norge-gruppa på FB om du har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fòrt mine voksende borzoier på v&h , kjørt prey på spisevegreren som trengte mye variasjon for å i det hele tatt ha interesse for mat. Men jeg har aldri opplevd at de har vokst for fort heller :/

Mine har spist rå bein hele livet også , ingen erfaring med tyggeting fra butikk :) Veldig grei aktivisering når det koker som mest og gamlefar ikke orker så mye galematias. Får de en stor knoke har de noe å gjøre en god stund :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye kalsium i v&h, jeg gir det bare til voksne hunder. Var spesielt forsiktig med mastiffen da de har lett for å få hd, men han får bare v&h i dag.

Nå spør jeg bare fordi jeg ikke kan noe om dette, jeg kan bare noe om det på mennesker :P . Leser at det står at valpen tar opp for mye kalsium og risikerer feilutvikling av skjelettet dersom den får for mye, men jeg finner ikke ut hva "for mye" er? V&H inneholder 0,9% kalsium og så leser jeg på Royal Canin sin side at juniorfóret for mellomstore raser inneholder 1,15% og giant puppy har 1%. Orijen puppy liten sekk har 1,3%.

Nå har jo ikke jeg stor hund lengre, men vi gir sånn ca 50/50 V&H og Royal Canin valpetørrfór.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Nå spør jeg bare fordi jeg ikke kan noe om dette, jeg kan bare noe om det på mennesker :P . Leser at det står at valpen tar opp for mye kalsium og risikerer feilutvikling av skjelettet dersom den får for mye, men jeg finner ikke ut hva "for mye" er? V&H inneholder 0,9% kalsium og så leser jeg på Royal Canin sin side at juniorfóret for mellomstore raser inneholder 1,15% og giant puppy har 1%. Orijen puppy liten sekk har 1,3%.

Nå har jo ikke jeg stor hund lengre, men vi gir sånn ca 50/50 V&H og Royal Canin valpetørrfór.

V&h valp overskrider den anbefalte maksgrensen for store raser med stor margin. Jeg har på grunn av det gått bort fra å gi valper v&h, den siste valpen som ble råforet ble født i 02, han fikk hd-c. Kan finne en oversikt over det etterpå. Man regner ut kalsium, fosfor og total omsettelig energi, ut fra det vil du få et nøyaktig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens! :)

Hvorfor det? :) Slik jeg leser det her ville du økt opp proteinandelen uten å få med så mye fett; stemmer det? For hvis jeg har forstått det riktig så skal valper av store raser ha masse protein og noe mindre fett, og moderat med kalsium. Har også blitt fortalt av en oppdretter på stor rase at hvis hun så at valpene vokste for fort (hvordan man nå ser det, jeg tror jeg er blind for sånt), så gav hun havregrøt (!) noen dager til veksten hadde stabilisert seg. Jeg tenker at det er karbohydrater i grøt, og at det ikke er gunstig for veksten. Så da gjenstår bare å kunne se når valpen vokser for fort da... :P

Har hørt flere si lignende ting, men det der har jeg litt problemer med å tro på kjenner jeg, jeg tenker at hunder flest, som andre dyr og mennesker, hovedsaklig styres av gener og arv når det kommer til ting som vekst osv. Klart man kan sikkert påvirke, men da skal det nok mer til enn vanlig hundemat for å booste eller hemme vekst i så stor grad at det har noen praktisk betydning for hunden. Og at vektsten stabilliserer seg etter noen dager er jo ikke så unormalt, de vokser jo gjerne i rykk å napp, så tviler på at det er havregrøten som gjør det. Og om så det er grøten som er årsak til at hunden slutter å vokse så tenker jeg at det er mer skadelig å gi hunden noe som er så dårlig at hunden faktisk slutter å vokse enn å gi den skikkelig mat å la naturen gå sin gang.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg bare fordi jeg ikke kan noe om dette, jeg kan bare noe om det på mennesker :P . Leser at det står at valpen tar opp for mye kalsium og risikerer feilutvikling av skjelettet dersom den får for mye, men jeg finner ikke ut hva "for mye" er? V&H inneholder 0,9% kalsium og så leser jeg på Royal Canin sin side at juniorfóret for mellomstore raser inneholder 1,15% og giant puppy har 1%. Orijen puppy liten sekk har 1,3%.

Nå har jo ikke jeg stor hund lengre, men vi gir sånn ca 50/50 V&H og Royal Canin valpetørrfór.

V&h valp overskrider den anbefalte maksgrensen for store raser med stor margin. Jeg har på grunn av det gått bort fra å gi valper v&h, den siste valpen som ble råforet ble født i 02, han fikk hd-c. Kan finne en oversikt over det etterpå. Man regner ut kalsium, fosfor og total omsettelig energi, ut fra det vil du få et nøyaktig svar.

Den ideelle balansen er 1 del fosfor til 1.2-1,4 deler kalsium, men fare på ferde er det ikke før balansen er forykket med mer enn 100%, dvs 1 del fosfor til 0,6 eller 2,4 deler kalsium.

Voh ligger vel på 1:2, altså noe for høyt for valper, så jeg sper på med benfritt kjøtt/fisk for å få ned kalsium og øke fosfor for å balansere det bedre så lenge valpen er i kraftig vekst. Det skal enormt mye til før hofter (bekkenet) vil påvirkes av kalsium, det er de lange rørbena og tilhørende knokler som først får skader, og det vises oftest ved at hunden får "voksesmerter" ie panosteititt og HOD. Det kan komme av feil kalsium/fosfor forhold, eller som oftest overfôring (og da får jo valpen i seg for mye kalsium til tross for balansert fôr)..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er forskjell på hvor farlig det er for veldig store hunder og litt mindre hunder?

Ja og nei. For giganter går det utover benvekst, mens for mini/små er det vanligere med urinsteiner. For sk mellom/stor ligger det som regel noe annet bak i tillegg om de får issues, men det er jo lett å skylde på fôret/valpekjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unnskylder hodet mitt for ikke å være helt med nå på slutten av dagen, og spør derfor kanskje dumt.. men jeg har for vane å gi V&H som hovedmat, og supplere med gode doser godis i form av tørrfôr. Vil dette være dumt på en stor valp? Nå er det ikke sikkert at den vil ha tørrfôr som godis engang, men sånn teoretisk sett. Evt kan jeg blande V&H og tørt fremfor å gi V&H og mer kjøtt u/bein? Jeg kommer ikke til i første omgang å ha veldig lett for å lagre store mengder frossen mat, men kan gjør det etterhvert når valpen tipper 4 mnd. Kanskje er det først da det begynner å bli viktig også?

Dessverre kjenner jeg at jeg er nødt å ha ting litt praktisk de første par mnd, pga flytting, og dersom det blir mye styr med å fôre med V&H kommer jeg til å gå for tørt. Ganske enkelt fordi jeg er redd for å gjøre noe feil mtp fôring (selv om jeg ironisk nok synes at for mye tørt er feil), og så vet jeg at de fleste blir fødd opp på tørt og det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unnskylder hodet mitt for ikke å være helt med nå på slutten av dagen, og spør derfor kanskje dumt.. men jeg har for vane å gi V&H som hovedmat, og supplere med gode doser godis i form av tørrfôr. Vil dette være dumt på en stor valp? Nå er det ikke sikkert at den vil ha tørrfôr som godis engang, men sånn teoretisk sett. Evt kan jeg blande V&H og tørt fremfor å gi V&H og mer kjøtt u/bein? Jeg kommer ikke til i første omgang å ha veldig lett for å lagre store mengder frossen mat, men kan gjør det etterhvert når valpen tipper 4 mnd. Kanskje er det først da det begynner å bli viktig også?

Dessverre kjenner jeg at jeg er nødt å ha ting litt praktisk de første par mnd, pga flytting, og dersom det blir mye styr med å fôre med V&H kommer jeg til å gå for tørt. Ganske enkelt fordi jeg er redd for å gjøre noe feil mtp fôring (selv om jeg ironisk nok synes at for mye tørt er feil), og så vet jeg at de fleste blir fødd opp på tørt og det går bra.

Det vil ikke hjelpe på kalsium/fosforbalansen å gi tørrfôr ved siden av, iom at det også inneholder kalsium... EDIT; jeg blingsa no ****** på tabellen, de er verre enn 25/33 Om du har råd, så er lamme-, storfe- og vompølsene perfekt balansert, men det blir jo spinndyrt :(

Og det er ikke så vanskelig å gi litt benfritt kjøtt v siden av, en pose med kyllinfileter, skitbillig sei- eller torskefilet, kotelett u bein når du selv har det til middag osv :) Om du bare får gitt 1/4 av dagsporsonen som beinfritt er det kjempebra, og om du ikke får det til hver dag, så gi feks kun beinfritt to dager i uka istedenfor VOH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Den ideelle balansen er 1 del fosfor til 1.2-1,4 deler kalsium, men fare på ferde er det ikke før balansen er forykket med mer enn 100%, dvs 1 del fosfor til 0,6 eller 2,4 deler kalsium.

Voh ligger vel på 1:2, altså noe for høyt for valper, så jeg sper på med benfritt kjøtt/fisk for å få ned kalsium og øke fosfor for å balansere det bedre så lenge valpen er i kraftig vekst. Det skal enormt mye til før hofter (bekkenet) vil påvirkes av kalsium, det er de lange rørbena og tilhørende knokler som først får skader, og det vises oftest ved at hunden får "voksesmerter" ie panosteititt og HOD. Det kan komme av feil kalsium/fosfor forhold, eller som oftest overfôring (og da får jo valpen i seg for mye kalsium til tross for balansert fôr)..

Balansen er en ting, men det totale kalsiuminnholdet er absolutt viktig og som du nevner så er det først og fremst sårbart for valper av store raser. Jeg tar iallfall ingen sjanser og jeg tar høyde for at miljøfaktorer kan gjøre veldig mye for og imot, det kan man i det minste gjøre noe med selv så jeg ser ikke hvorfor man ikke skal ta dette alvorlig.

Vom og hundemat valp har en gjennomsnittlig kalsiummengde på 4,4 g per 1000 kcal, noe som er mye høyere enn mange tørrfortyper. Det er litt problematisk å regne dette ut siden de fleste bare oppgir et minimumsnivå av kalsium og man skal derfor ikke se seg blind på prosentandelen.

Nå er ikke så mange av disse merkene tilgjengelige for oss, men her er iallfall en oversikt fra noen som har gjort seg litt flid med å utarbeide en oversikt. Noen av distrubutørene kan være motvillige til å oppgi informasjon, men det bør jo ikke være spesielt vanskelig å utarbeide en lignende oversikt for de merkene som føres her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mail fra V&H:

Vi anbefaler PUPPY til alle hunder i vekst. Den har mer protein i forhold til fett. Det er egentlig bare fordeler med å blande inn litt tørrfôr, først og fremst venner hunden seg til begge typer fôr, men tørrfôr fungerer også som fiberkilde og kan hjelpe å få maten gjennom systemet.

Det kan være litt vanskelig å vite nøyaktig hva som er er perfekt fôringsmengde til en hund i vekst gjennom hele vekstperioden. Her gjelder det å prøve seg frem og justere etterhvert. 3-5% av hundens vekt er vanlig dagsrasjon.

Vi selger noe tørket tyggesnack her på fabrikken, men vi har ingenting i produktserien som sendes ut til butikkene. Du må gjerne gi rå bein, men da anbefaler store bein til å gnage på (eks lårbein).

Kjenner jeg blir litt usikker her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte finlese analysene, da det er tydelig at de forandret seg da Tasteserien ble laget, i tillegg til at de har begynt å bruke svin i mixproduktene sine. Før lå alle uten ren vom på nesten 1:2, nå er mixproduktene 1:1,5 , en klar forbedring :) Dessverre er den rene vomma også endret, den lå på 1:1 før, nå er den på 1:1,75, akkurat som lam og okse. Ren kyllng er på 1:1,6..

Jeg tror ikke du skal være bekymret for å bruke puppy @Huldra, men jeg ville fortsatt spedd på med rent kjøtt her og der på den sikre siden. Og iallefall om du tenker å la den gnage på bein, rent kjøtt før og etter bein.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte finlese analysene, da det er tydelig at de forandret seg da Tasteserien ble laget, i tillegg til at de har begynt å bruke svin i mixproduktene sine. Før lå alle uten ren vom på nesten 1:2, nå er mixproduktene 1:1,5 , en klar forbedring :) Dessverre er den rene vomma også endret, den lå på 1:1 før, nå er den på 1:1,75, akkurat som lam og okse. Ren kyllng er på 1:1,6..

Jeg tror ikke du skal være bekymret for å bruke puppy @Huldra, men jeg ville fortsatt spedd på med rent kjøtt her og der på den sikre siden. Og iallefall om du tenker å la den gnage på bein, rent kjøtt før og etter bein.

Det høres veldig betryggende ut! Du er et geni på dette du! :D

Fikk svar fra V&H da jeg lurte på kalsium/fosfor-balansen:

Kalsium/fosfor balansen er perfekt i bein, dette er også det samme kalsium:fosfor forholdet som er i fôret forøvrig. Nivået er innenfor anbefalte verdier til alle typer hunder i vekst. Du bør ikke ikke spe på med for mye beinfritt kjøtt, men noe er helt ok.

Blir litt usikker når det er så ulikt det du sier, og har av en eller annen grunn mer tro på deg enn en kommersiell aktør, selv om V&H er noe jeg liker veldig godt. :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å stole på fôrleverandør når de sier at valpeforet er trygt å bruke for alle type hunder, så jeg har gitt det uten en tanke om at det skulle være dårlig for valpen... Man skal ikke være nødt å ta en analyse av innhold i hver hundemat man kjøper, så det er i så fall rart at det ikke skulle stemme det produsenten sier. Blir jo i så fall lurt da, hvis det ikke stemmer. Jeg oppfatter V&H som seriøse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Jeg velger å stole på fôrleverandør når de sier at valpeforet er trygt å bruke for alle type hunder, så jeg har gitt det uten en tanke om at det skulle være dårlig for valpen... Man skal ikke være nødt å ta en analyse av innhold i hver hundemat man kjøper, så det er i så fall rart at det ikke skulle stemme det produsenten sier. Blir jo i så fall lurt da, hvis det ikke stemmer. Jeg oppfatter V&H som seriøse.

Jeg kan ikke se at de noen gang har svart på dette, og de gjorde heller ikke det da jeg hadde valp for flere år siden. Det er fra flere hold kommet råd om å holde seg under en gjennomsnittlig kalsiumverdi på 3-3,5 g kalsium per 1000 kcal. Vom og hundemat valp ligger på 4,4 g per 1000 kcal. Hvilke råd er det de forholder seg til? Hvilken forskning er det de har benyttet?

Med mastiffen var jeg spesielt forsiktig, jeg tar ingen sjanser på helsen og velferden til dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett for hvermannsen å vite hvor mye kalsium hunden sin trenger. Derfor man stoler på at hunden får i seg det den trenger, uten at man skal være nødt til å regne på det. Syns det er synd hvis det slik, at man ikke skal kunne kjøpe en type hundemat, for så å ikke være trygg på at det er bra nok for hunden sin. Vi vil jo alle det beste for våre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...