Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og forbikjørende biler


Kaiser123
 Share

Recommended Posts

For rundt 8 måneder siden overtok jeg og samboeren min en 7 mnd gammel hannhund (schafer-lapphund). Vi ble lovet en dressert hund som i de fleste tilfeller mestrer det grunnleggende en ønsker at en hund kan, noe som vi var svært begeistret for. Lang historie kort: Dette viste seg jo ikke å være sant.

Vi fant fort ut at de forrige eierne rett å slett hadde skjemt bort hunden på flere områder.

Denne svære hunden hadde de da lært opp å gå med flexibånd. Foret han med godbiter i hytt og pine slik at han ikke hørte etter med mindre han viste at det var godbiter å få. Ikke kunne han kommandoene sitt og ligg. I tillegg til dette var det også mye bjeffing, biting (nipping er kanskje mer passende), håpping, lite sosialtrening osv. En gang fant vi han også stående på kjøkkenbordet, uten at jeg skal gå noe mer innpå det...

Vi forstod raskt at denne hunden kom til å bli mye arbeid og tålmodighet, da han de første 7 månedene har blitt innlært flere ting vi ikke finner akseptabelt. Skal fort nevne at vi til nå har fått lært han det mest grunnleggende, derav sitt, ligg, bli, ikke hopp, osv. Båndtreningen begynner med bittebittesmå steg og bli bedre.

Nok forhistorie.

Det største problemet gjelder hunden å forbikjørende biler. Siden vi bor i en skog, blir jo mesteparten av turene inne i skogen der det ikke kjøres biler. Når vi først går ved bilveien (problemet oppstår bare når bilene kjører 50kmt og oppover) blir han rett og slett helt gal. Han bjeffer, håpper, trekker, og står på to bein, og drar meg nesten ut på veien. Slik jeg forstår det føler han seg truet, eller så vil han leke med dem. Ikke vet jeg.

Til nå har jeg prøvd alt jeg vet av knep, der jeg har prøvd å la han fokusere på meg heller. Både ved hjelp av godbiter og lek. Men når han først legger merke til en bil i hastigheten nevnt ovenfor, er det rett å slett ikke mulig å få kontakt med han. Han blokkerer alt annet ute.

Er det noen som vet råd? Jeg ønsker virkelig å ha en hund som jeg kan gå tur med overalt, men slik det er nå er det rett og slett HELT umulig.

Kan kort nevne hvilke metoder jeg har prøvd fram til nå:

1. God avstand fra vei. Godbit hver gang han ser på bilene, men ikke blir gal. Slik forsatte vi, men kunne aldri bevege oss nærmere veien da han enten ikke gav meg fokus, eller så klikket han helt og da får jeg ikke roet han ned.

2. God avstand fra veien. Begynt med lek hver gang en bil passerer. Dette virker bare å gjøre han mer oppspilt og forvirret da han ikke klarer å bestemme seg om han vil se på bilene eller leke med meg.

3. Trekke han vekk fra situasjonen slik at veien og bilene ikke er synlig for han. Dette får han til å slutte å bjeffe, men han er likevel så oppspillt at jeg får ikke kontakt med han.

4. Overse bilene selv og holde meg rolig og avslappet. I tillegg forsøke å la hunden være rolig og avslappet før vi nermer oss veien.

5. Lagt han i bakken. Dette har bare forekommet da han er nær ved å trekke meg ut på veien, eller der jeg er nær ved å miste han og må i full fart forhindre at han stikker etter bilen. Dette er også såklart til ingen nytte, for han roer seg ikke å jeg for ikke kontakt med han.

HJELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Ingenting av det du tror er rett?

1. Ingen hund er fulldressert ved 7 mnd.

2. Dere har en blanding av to gjeterhunder. De gjeter.

3. Når dere kjøper en hund krever det at dere setter dere inn i adferd, trening, hundens utvikling og hva som bor i forskjellige raser.

Vi får håpe at noen andre har tålmodighet til å svare bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dere har gjort en grunnleggende feil: dere trodde at en 7 mnd gammel valp var ferdig trent og oppførte seg som en voksen hund med innarbeidede rutiner. Nå som dere oppdaget at dere tok feil, så er det fint om ikke hunden får skylden for deres feil oppfatning.

Glem løsningene du har skissert , men ta med deg en god campingstol en ryggsekk som inneholder termos med ønsket drikke, en bedre bok og hunden. Bind hunden fast i et tre i nærheten av veien. Sett deg ved siden av hunden, i stolen og forbli passiv der resten av dagen. Gå hjem og gjenta prosedyren etter behov.

Forøvrig er sannsynligheten for å få en blanding av de to rasene til å holde kjeft til enhver tid, svært liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdetrening med godbiter La mannen din kjøre forbi dere gang på gang på gang på gang. Start med lavere fart enn 50, slik at hunden føler seg mindre truet. Stopp gjerne også bilen ved hunden. Bruk skikkelige godtbiter (tørrfisk), og holde det inni en lukket hånd så hunden har fokus på dette. La hunden få godbiten under passering. Etterhvert som dere har progresjon, får han godbiten etter passering. Samtidig må hunden korrigeres når den lynsjer ut mot biler (ikke med sinne, men et nei), men i starten ville jeg oversett en del. Jeg ville satt grime på hunden for at du skal bli sterkere. Så ett eget kobbel til grimen, og et eget kobbel til halsbåndet (eller en kobling mellom grime og halsbånd, om hunden kommer løs av grimen). Så er det bare å trene på dette 2-3 ggr pr uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdetrening med godbiter La mannen din kjøre forbi dere gang på gang på gang på gang. Start med lavere fart enn 50, slik at hunden føler seg mindre truet. Stopp gjerne også bilen ved hunden. Bruk skikkelige godtbiter (tørrfisk), og holde det inni en lukket hånd så hunden har fokus på dette. La hunden få godbiten under passering. Etterhvert som dere har progresjon, får han godbiten etter passering. Samtidig må hunden korrigeres når den lynsjer ut mot biler (ikke med sinne, men et nei), men i starten ville jeg oversett en del. Jeg ville satt grime på hunden for at du skal bli sterkere. Så ett eget kobbel til grimen, og et eget kobbel til halsbåndet (eller en kobling mellom grime og halsbånd, om hunden kommer løs av grimen). Så er det bare å trene på dette 2-3 ggr pr uke.

Hvis hunden hopper, trekker og står på to bein er grime himla skummelt og kan potensielt gjøre mye skade. Ville absolutt ikke anbefalt grime til TS..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden hopper, trekker og står på to bein er grime himla skummelt og kan potensielt gjøre mye skade. Ville absolutt ikke anbefalt grime til TS..

Grimen er ikke mer skadelig for hund enn for hest, og der er det ikke snakk om skader

Å ha kontroll på hodet vil gjøre fører sterkere, og gi bedre kontroll på hunden.

Alternativt fortsetter man bare å henge som et slips etter nakken på hunden om man foretrekker det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimen er ikke mer skadelig for hund enn for hest, og der er det ikke snakk om skader

Å ha kontroll på hodet vil gjøre fører sterkere, og gi bedre kontroll på hunden.

Alternativt fortsetter man bare å henge som et slips etter nakken på hunden om man foretrekker det

Nå er det stor forskjell på en hest kontra en hund. Klart det er viktig å få kontroll på hunden men en hund som kaster seg frem i en grime kan faktisk skade seg.

Grime er et fint hjelpemiddel i noen tilfeller men ikke et vindundermiddel som alle bør bruke i enhver situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det stor forskjell på en hest kontra en hund. Klart det er viktig å få kontroll på hunden men en hund som kaster seg frem i en grime kan faktisk skade seg.

Grime er et fint hjelpemiddel i noen tilfeller men ikke et vindundermiddel som alle bør bruke i enhver situasjon.

Anatomien på hest og hund er ganske så lik, og hunder skader seg ikke mer enn hester, når de kaster seg frem i grimen.

Påstander som det der, er bare krisemaksimering i mine øyne.

Bruker ofte kjetting over nesen på sterke hester som kan slite seg i vanlig grime. Også der kan vi velte oss i krisemaksimeringens sødme, for både ditt og datt kan skje. Men det gjør man ikke, for man vet at man må være sterkere enn dyret man håndterer om situasjonen tilsier dette.

Alle som føler hunden blir for sterk i vanlig halsbånd rundt nakken, bør virkelig prøve grime på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Grimen er ikke mer skadelig for hund enn for hest, og der er det ikke snakk om skader

Anatomien på hest og hund er ganske så lik, og hunder skader seg ikke mer enn hester, når de kaster seg frem i grimen.

Alle som føler hunden blir for sterk i vanlig halsbånd rundt nakken, bør virkelig prøve grime på hunden.

Det er jo ikke sammenlikningen mellom hund og hest som er interessant her. Det er forholdet mellom kreftene som virker på dyret og på den som holder i andre enden av lina som er avgjørende. Sier seg selv at en hest aldri vil kunne bli skadet på samme måte. Newton's bevegelseslover det, de kommer du ikke unna i denne sammenheng. :)

Nei, alle skal slettes ikke prøve grime, og særlig ikke på utagerende hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kaiser123 Før eller siden vil hunden roe seg, om du ikke får kontakt med godbiter eller leke så la de være, stå da heller å vent (evt ta med deg en stol å sett deg ned) og vær der helt til han har landet og igjen greier å fokusere, da går du videre. Gjenta dette hver gang og etterhvert så vil han ta tegninga og det vil ta kortere og kortere tid å lande og til slutt vil det være fokus på deg også når bilene kjører forbi. En annen måte er jo som gråtass sier, ta med hunden ut, bind den fast og sett deg ned med en bok eller noe å sitt der en god stund. Og jeg ville nok ha oppsøkt litt mer beferdede områder for å utsette hunden litt for slikt så lenge hunden har det problemet og ta skogen senere når alt det andre i hverdagen er på stell, det er lettere å ta det så tidlig som mulig.

Om du sliter med å holde han så kan du prøve sele med feste foran på brystet eller grime, som nevnt. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å bruke en grime på en slik hund, men da selvsagt med kort bånd slik at hunden ikke får opp noe fart å rykker til i grima.

Ellers høres det ut som du har en ganske normal unghund som er mer eller mindre typisk for de rasene den er blanding av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har svaret selv. Kontakt og atter kontakt. Ikke gå for fort fram. Feiler hunden, må dere skape avstand og hastigheten på bilen må ned. Så enkelt. Hunden klarer en viss avstand og fart. Da må dere begynne der. Ikke vent på at dere skal på tur for å trene, men sett opp "øvelsen" så hunden klarer det og gjør det vanskeligere og vanskeligere for hver gang. Dette er akkurat som passeringsproblemer med hunder osv når det kommer til trening og resultat. Hunden blir flinkere med trening, og etterhvert funker det i en situasjon, men ikke en annen. Da kan ikke hunden det i den situasjonen enda og dere må rett og slett trene mer. Tar tid, men er definitivt hvert treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...