Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke rase passer for meg?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Tja...

Uten å vite så alt for mye om rasene, ville jeg nok - ut fra dine kriterier - sjekket ut disse to rasene:

Eurasier har litt mye pels, men er vel ellers ganske innenfor kravene dine? Lite pelsstell.

Kooikerhund er jo også en nydelig krabat, litt mindre - og med mindre pels.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg tenkte på spisshunder. Ikke alle spisshundene er like strie eller trenger voldsomt mye morsjon. Og de er pene å se på. De har jo endel pels da, men de krever ikke så mye pelsstell. Ville du hatt en stor eller liten hund da? Lapphundene har kanskje tendens til å gneldre litt.

Irsk ulvehund kan vell oppfylle dine kriterier. Shar pei? Jeg har aldri sett en stressa shar pei eller chow ;)

er ikke de fleste spisshunde litt gneldrebikjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første som slo meg var en eller annen myndesak, men nå får jeg sikkert alle myndefantastene på nakken ;)

Hvorfor det? Synes det var et ganske godt forslag. Vet at noen whippets kan pipe om man ikke finner passe aktivitetsnivå til dem, men som regel er de veldig stillferdige.

Liker egentlig ikke å anbefale egen rase til andre - man må nesten oppleve en del individer i ulike situasjoner før man kan si om det er rasen for en selv. For eksempel: Som det sto i siste Hundesport: Mynder stjeler ikke, de forsyner seg - kanskje ikke et trekk alle synes er like sympatisk, men for min del er ikke dette noe jeg opplever som et problem. Tror alle raser har særegenheter som er sjarmerende og uproblematiske for entusiastene, men bare irriterende for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå whippet var et godt forslag, jeg - det er en rase som jeg har opplevd få har "mislykkes" med. De er greie, trivelige hunder - vakre, hvis man liker det slanke og elegante! - og er den suverent enkleste av myndene å oppdra. Og mindre "på'n" enn mange terriere og spisshunder jeg kjenner.

Passe størrelse, passe alt - og igjen: Kjøper man fra en vettug oppdretter, så får man gode hunder også mentalt. Lite stell, ja, de kan fryse - men det kan virkelig en doberman også.

Korthåret collie, de få jeg har truffet, har også virket som veldig behagelige, fine hunder - de er vel gjerne avlet av folk som er litt interessert i det som er INNI hodet også, siden langhårsutgaven er den staseligste.... De krever nok endel mer.

Men flere av de andre rasene som er foreslått her, har jeg erfart er mer intense, kan være mer masete, hypre og så videre.... men det kommer jo an på øyet som ser. Og hva man forventer. Men ønsker man noe mer avdempet, men likevel med mye futt og fart NÅR det passer seg slik... så er nok whippet en god kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at dere kommer med forlag! :P

Ut av de som har kommet nå tror jeg de som må passe best er Staff, whippet og boston terrier. (uten at jeg kjenner boston T veldig godt..) Men forslag mottas med takk. Som sagt så er jeg ikke helt sikker hvilke hunder som passer, så kommer dere på fler si ifra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...