Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp meg med bil


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Vår til nå trofaste "Manowar" strøyk så det sang på EU-kontroll i dag, og vrakes på fredag. Jeg skal dermed bli kjempevoksen og kjøpe meg min første egne bil.

Jeg må (selvfølgelig) ta opp et lån, da jeg ikke har flere titusener å bruke *sånn*. Jeg har alle banktjenester i DNB i dag, og har lyst til å ha lånet der også. De har Billån Ung for de under 33 år (jeg er 22), så det virker som en lur ting. De krever fullkasko dersom man skal låne over 100.000,-. Jeg har ikke noe erfaring med lån annet enn studielån, men tenker at det kanskje er lurt å dra i banken og snakke face to face med en kundebehandler? Burde man ha fullkasko, eller holder det med delkasko, eller til og med kun ansvarsforsikring (såvidt jeg har skjønt er det ikke mye som skiller ansvarsforsikring fra delkasko)? Med tanke på kravet om fullkasko tenker jeg det i utgangspunktet er smartest å se på biler til under 100.000,-.

Jeg skal ikke ha sedan, og jeg skal ikke ha bil av fransk merke. Jeg trenger ikke noe svær familiebil, men vil gjerne ha plass til meg og litt bagasje, og plass i bagasjerommet til middels stor hund.

Her er bilene jeg har kikket på sålangt. Jeg bor i Bergen, og vil gjerne se bilen irl før jeg bestemmer meg før en, så den burde være her i området. Tenker at forhandler er mye tryggere enn å kjøpe privat?

Hyundai Matrix 2003-mod. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57355384 Veldig billig, så jeg lurer egentlig på hva som er galt med den?

Nissan X-trail 2006-mod. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57991476 Drømmebil, men egentlig dyrere enn jeg ser for meg.

Nissan Qashqai 2008-mod. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55985567 Også super, men også dyr.

Suzuki Grand Vitara 2006-mod. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58000185 Jeg er forelsket i utseendet på denne bilen, men lurer på om bagasjerommet er stort nok? Den er også noen lapper for dyr.

Volvo V50 2007-mod. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57935006 Denne liker jeg godt.

Ford Focus 2008-mod. http://pal.finn.no/pal/car1/car/used/object?finnkode=55247932 Denne står høyt på lista.

Suzuki Liana 2005-mod. http://pal.finn.no/pal/oddvarbjelde/car/used/object?finnkode=57276971 Også en meget aktuell kandidat.

Hyundai Getz 2009-mod. http://www.scanauto.no/Bruktbil?carID=58021336 Her får jeg kanskje ikke plass til hund i bagasjerommet?

Jeg har NULL peiling på bil, og har snakket med litt forskjellige med mer peiling enn meg, og det ser ut til at jeg ikke får bil under 70.000,- dersom jeg skal ha plass til hund, ha sikkerhet ved å kjøpe hos forhandler, kilometerstand under 150.000 (som jeg har fått høre at jeg burde ha som absolutt maks), og som er en bil jeg kan ha i noen år.

Så... Hva tenker dere? Er jeg på jordet med de bilene jeg har sett på? Har noen erfaringer med ovennevnte biler? Er det noe jeg burde være obs på, noe jeg burde tenke på? For å gi dere en idé om hvor lista ligger har jeg måttet google hva en NAF-test er, og spurt kusinen min om hva det koster å snakke med en kundebehandler i banken om billån (det koster altså ingenting, men kusinen min fikk seg i det minste en god latter).

Hjelp :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du må ha x-trail :D

:lol: Det hadde vært sykt kjekt, da vet jeg at jeg har bil som får meg frem på kjipe nordlandsvinterveier, jeg har plass til hund, kan fint ha en "hesteavdeling" i den... Men det er dette med lån over 100.000,- og fullkasko...

Hva koster bilforsikringer? *blank*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dratt til banken og snakket face to face- enkelt og greit om du har spørsmål og de er gode på å svare. :)

Når du er og ser/prøvekjører biler, prøv og få med deg noen som kan litt om bil til og hjelpe til og se.

Sjekk ut om delene/prisen på delene på bilen du har tenkt og kjøpe- er delene dyre og vanskelig og få tak i? (Om noe skulle måtte skiftes).

Om forsikring tenker jeg:

Ansvar: gammelbiler, gjerne ikke med en prislapp på mer enn 10-15.

Delkasko: Halvgamle biler, kanskje oppi 70-80lapper.

Fullkasko: nye biler

Jeg har selv en 97modell og har delkasko :)

Av de bilene du linker til ville jeg gått for volvon eller forden, kjente bra merker. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp bil med firhjulstrekk, plass til hund bak og gått under 90.000 til under 40.000, så du kan absolutt få noe til under 70.000! :) Samboer har en Ford Focus 2006, og den er god plass baki. Han betalte 50-60.000 :) Edit: Jeg har forresten Honda HRV

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dratt til banken og snakket face to face- enkelt og greit om du har spørsmål og de er gode på å svare. :)

Når du er og ser/prøvekjører biler, prøv og få med deg noen som kan litt om bil til og hjelpe til og se.

Sjekk ut om delene/prisen på delene på bilen du har tenkt og kjøpe- er delene dyre og vanskelig og få tak i? (Om noe skulle måtte skiftes).

Om forsikring tenker jeg:

Ansvar: gammelbiler, gjerne ikke med en prislapp på mer enn 10-15.

Delkasko: Halvgamle biler, kanskje oppi 70-80lapper.

Fullkasko: nye biler

Jeg har selv en 97modell og har delkasko :)

Av de bilene du linker til ville jeg gått for volvon eller forden, kjente bra merker. :)

Har en kjenning som har fått linker i kveld, har tatt vekk alle bilene som han mente delene var for dyre til, vanskelige å få tak i, biler som er "kjent" for å daue osv. Han mente Focus-en var en bra deal. Møter han på lørdag (har bare snakket med han via en venninne til nå :P), skal høre om ikke noen i den gjengen der vil være med meg. De er visst bilinteresserte "hele gjengen".

Takk for forsikrings-oversikt!

Skal ta en telefon til banken i morgen og høre når de har tid til å snakke med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp bil med firhjulstrekk, plass til hund bak og gått under 90.000 til under 40.000, så du kan absolutt få noe til under 70.000! :) Samboer har en Ford Focus 2006, og den er god plass baki. Han betalte 50-60.000 :) Edit: Jeg har forresten Honda HRV

Kjøpt privat eller via forhandler? For det er også en ting jeg lurer litt på. Nå har jeg stort sett kun sett på biler hos forhandler, det virker SÅ mye tryggere enn å kjøpe privat.

Får ikke redigert innlegget med forsikring er avhengig av mye: alder, bonus, selskap og bilmerke. :)

Om jeg var deg ville jeg også sett på audi quattro, har en selv- firhjulstrekk og god plass!

Okei. Kan jeg få spørre hva du betaler i delkasko på din bil? Sånn at jeg har en viss idé om hvor prisen kan ligge :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt privat eller via forhandler? For det er også en ting jeg lurer litt på. Nå har jeg stort sett kun sett på biler hos forhandler, det virker SÅ mye tryggere enn å kjøpe privat. Okei. Kan jeg få spørre hva du betaler i delkasko på din bil? Sånn at jeg har en viss idé om hvor prisen kan ligge :lol:
Privat :) ingen i min familie har kjøpt hos forhandler, utenom mamma ved nybilkjøp :) Men jeg har pappa og samboer(x eller hva det nå er(, som kan mye om bil, sp de er over og under før vi kjøper :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Det hadde vært sykt kjekt, da vet jeg at jeg har bil som får meg frem på kjipe nordlandsvinterveier, jeg har plass til hund, kan fint ha en "hesteavdeling" i den... Men det er dette med lån over 100.000,- og fullkasko...

Hva koster bilforsikringer? *blank*

På biler over 70-80 lapper, er det vel greit med fullkasko uansett? Tror ikke de små suv'ene er de værste å forsikre uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privat :) ingen i min familie har kjøpt hos forhandler, utenom mamma ved nybilkjøp :) Men jeg har pappa og samboer(x eller hva det nå er(, som kan mye om bil, sp de er over og under før vi kjøper :)

Okei. Skal høre med banken hva de tenker også! Og pappa. Pappa er min fasit her i livet :lol: Kanskje jeg kan låne pappaen din når jeg skal se på bil :whistle:

På biler over 70-80 lapper, er det vel greit med fullkasko uansett? Tror ikke de små suv'ene er de værste å forsikre uansett :)

Kanskje? Vet ikke? :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Kan jeg få spørre hva du betaler i delkasko på din bil? Sånn at jeg har en viss idé om hvor prisen kan ligge :lol:

Forsikringa står i navnet på min mor enda, hun har bonus og er over 25- så forsikringa på min kommer på 4000 i året. Men har fått beskjed om at den må føres over i mitt navn nå- i hennes selskap blir forsikringa i mitt navn på mellom 8-9000 iværtfall det første året. Hadde jeg valgt en annen bil, og vært litt eldre hadde den vært lavere. :P jeg har forsåvidt audi a4 turbo quattro- audi er dyr, qauttro gjør det også dyrere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringa står i navnet på min mor enda, hun har bonus og er over 25- så forsikringa på min kommer på 4000 i året. Men har fått beskjed om at den må føres over i mitt navn nå- i hennes selskap blir forsikringa i mitt navn på mellom 8-9000 iværtfall det første året. Hadde jeg valgt en annen bil, og vært litt eldre hadde den vært lavere. :P jeg har forsåvidt audi a4 turbo quattro- audi er dyr, qauttro gjør det også dyrere :)

Oi, ikke mer? Jeg så for meg kanskje 1000 kr. i mnd., om ikke mer... Alle sier jo at forsikring er så voldsomt dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Fikk meg en god overrsaskelse på hva det koster når jeg nylig mistet bonusen min. 20.000km i året Caddy 2007, hadde full bonus 70/75% =8000 i året fullkasko. Smalt i rævva på en gjøk, vips var 8000,- blitt 18.000,- i premie etter skadeutbetaling og 40% bonus. Endret lånet til kaskofritt ( koster litt mer ) og betaler ca samme premie for delkasko. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg en god overrsaskelse på hva det koster når jeg nylig mistet bonusen min. 20.000km i året Caddy 2007, hadde full bonus 70/75% =8000 i året fullkasko. Smalt i rævva på en gjøk, vips var 8000,- blitt 18.000,- i premie etter skadeutbetaling og 40% bonus. Endret lånet til kaskofritt ( koster litt mer ) og betaler ca samme premie for delkasko. :(

Jeg sliter virkelig med å skjønne dette med kasko og bonuser og premier og alt :icon_redface: Hva betyr det at man har 70% eller 40% bonus? Hvorfor måtte du betale 18.000,- i året istedet for 8000,- i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du startet nederst med bonus og jobber opp prosenten når du kjører skadefritt :P Og med bonus blir forsikring billigere. Jeg har forsåvidt 30.000km i året på min forsikring (hvor langt du max kan kjøre)

Okei, så man starter med 0% bonus og betaler X i forsikring i året. Man kjører skadefritt i et år og får 10% bonus, og betaler Y i forsikring i året. Så kræsjer man, faller ned til 0% bonus igjen og betaler igjen X i forsikring i året. Hypotetiske tall, men er det sånn det funker?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Bonus er "rabatt" du opparbeider deg for hvert år du kjører skadefritt, følger deg som person uavhengig av bil/selskap. Starter vel på 20% og øker med 10% for hvert år.

30% bonustap, 18k > 8k = prosentregning.. :D

Kasko dekker skade på egen bil og andres uansett skyld.

Delkasko dekker ikke skade på egen bil når det er din skyld, billån liker ikke det..

Kort oppsummert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonus er "rabatt" du opparbeider deg for hvert år du kjører skadefritt, følger deg som person uavhengig av bil/selskap. Starter vel på 20% og øker med 10% for hvert år.

30% bonustap, 18k > 8k = prosentregning.. :D

Kasko dekker skade på egen bil og andres uansett skyld.

Delkasko dekker ikke skade på egen bil når det er din skyld.

Kort oppsummert.

Okei! Da hadde du i utgangspunktet en veldig dyr forsikring, da?

Takk for meget kort oppsummering på full-/del-forklaring :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så man starter med 0% bonus og betaler X i forsikring i året. Man kjører skadefritt i et år og får 10% bonus, og betaler Y i forsikring i året. Så kræsjer man, faller ned til 0% bonus igjen og betaler igjen X i forsikring i året. Hypotetiske tall, men er det sånn det funker?

Jepp!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...