Gå til innhold
Hundesonen.no

Sår under potene?


roxie88
 Share

Recommended Posts

Den ene hunden min har begynt å slikke/gnage seg under to av potene de siste ukene. Har prøvd å bare gi ham beskjed om å slutte og da legger han seg ned igjen, men i dag ser jeg at huden ser litt rød/irritert ut mellom tærne på det ene bakbeinet. Synes ikke det lukter unormalt. Så han slikker nok endel når jeg ikke er tilstede i rommet.

Er det noe jeg kan smøre med eller ha på for at det skal gro? Burde hårene mellom tredeputene klippes eller blir det bare verre da? Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde klippet pelsen mellom tredeputene så kort som overhode mulig. Deretter skylt godt for å fjerne evnt rusk som kan ligge å irritere. Tørke godt også smøre med en god og mild krem/potefett el lign.

Spenefettet fra Felleskjøpet synes jeg fungerer bra, det er også uten tjære.

Propolis kremen fra forever living er og veldig fin. Den brukte jeg på huden til Harly i vinter når han mistet pels og fórbytte.

Saltes veiene der du bor om vinteren? Veisalt kan være en kilde til såre poter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde klippet pelsen mellom tredeputene så kort som overhode mulig. Deretter skylt godt for å fjerne evnt rusk som kan ligge å irritere. Tørke godt også smøre med en god og mild krem/potefett el lign.

Spenefettet fra Felleskjøpet synes jeg fungerer bra, det er også uten tjære.

Propolis kremen fra forever living er og veldig fin. Den brukte jeg på huden til Harly i vinter når han mistet pels og fórbytte.

Saltes veiene der du bor om vinteren? Veisalt kan være en kilde til såre poter :)

Takk for svar mokken :) Nei veiene saltes ikke her, men jeg tror problemet begynte etter en periode med mye snø og det er jo en pelshund så kanskje det ble for mye fuktighet av å være ute og evt småsår av den harde snøen?

Nå har jeg undersøkt med hodelykt og på begge baklabbene er han tydelig rød under. Og under en fremlab kan det kanskje være litt rødskjær og en litt uvanlig lukt - men ikke mye. Så nå har jeg klippet slik som @ foreslo og så har jeg blandet ut litt eddik i vann og hatt de tre beina som ser "angrepet" ut i vannet en stund og vasket godt i mellom "tærne" med. Og tørket forsiktig med hårføner på kuldeprogram. Blir spennende å se, i morgest holdt han meg våken lenge med slikkinga si - har ikke opplevd før at han ikke har gitt seg når jeg har gitt beskjed om å slutte så jeg tror det var ordentlig ubehagelig for ham. Får håpe det bare er sopp og ikke allergi.... Har bestilt en oppblåsbar krage på nett så får bruke den når den kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er sopp så mener jeg du kan vaske med edikkvann. Er litt usikker på evnt blandingsforhold, @2ne kan sikkert hjelpe med det :)

Hvis noen vet blandingsforhold blir jeg glad, har 35% eddik ikke 7% :) Jeg bare tok en liten dæsj eddik i en isboks fyllt med vann jeg :P

Noen som vet hvor ofte man skal vaske med eddikvann? Flere ganger om dagen? En gang om dagen?

Nå har han faktisk gått å lagt seg uten å slikke så kanskje det hjalp med edikkvasken? *håpe håpe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det problemet med hunden i vinter. Vi prøvde Optima PH hudspray etter anbefaling fra flere, men den funket ikke for oss.

Bikkja slikka og beit som en gal. Vi var konsekvente med å skylle godt og føne tørt etter tur, samt smøre labbene hver kveld. For noen dager siden oppdaget vi at alt var borte, men da hadde det altså holdt på noen måneder.

Med sprayen fra Optima så skulle det sprayes på minst 3 ganger daglig, så jeg vil tro det samme gjelder for eddikblandingen så lenge den ikke er så veldig sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det problemet med hunden i vinter. Vi prøvde Optima PH hudspray etter anbefaling fra flere, men den funket ikke for oss.

Bikkja slikka og beit som en gal. Vi var konsekvente med å skylle godt og føne tørt etter tur, samt smøre labbene hver kveld. For noen dager siden oppdaget vi at alt var borte, men da hadde det altså holdt på noen måneder.

Med sprayen fra Optima så skulle det sprayes på minst 3 ganger daglig, så jeg vil tro det samme gjelder for eddikblandingen så lenge den ikke er så veldig sterk.

Takk for svar, hva smurte dere labbene med @Tempus ? :) sluttet han å slikke av seg selv eller måtte dere passe på at han ikke gjorde det?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smurte med vanlig Spenol vi.. :)

Vi prøvde så godt vi kunne å passe på at han ikke slikket, men så fort vi snudde oss begynte han igjen. Når soppen forsvant så forsvant også mye av slikkingen. Vi stopper han fortsatt dersom vi ser at slikkingen er mer enn bare vanlig vasking :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag tre med edikk behandling - så langt stinker jeg edikk døgnet rundt og badet mitt lukter som om jeg vasker rundt der inne med edikk :P de andre i huset klager men jeg prøver å si at det er for hunden sitt beste. men jeg ser forbedring iallefall på en av beina hans :D

På den ene bakfoten oppdaget jeg at det var et væskende pittelite sår så den foten har jeg hatt i edikk x 3 per dag og i går smurte jeg fuciderm akkurat der såret var og zinksalve på den andre bakfoten. I dag ser den verste foten faktisk bedre ut :D så jeg håper det går fremover, hunden slikker mindre og jeg ble ikke vekt av sleikinga hans i dag som jeg har blitt de to andre morgene :) hele hunden virker roligere og er ikke så opptatt av labbene så jeg håper det klør mindre. Er det ikke borte eller enda bedre til mandag så skal vi snakke med vetrinæren vår men det er ikke han som er på jobb denne uka så da avventer vi litt :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, eddik på sår? �Det må da være fryktelig vondt?

Blander ut edikken mye i vann, virker ikke som det er vondt for han prøver ikke å trekke foten til seg og er helt rolig :) Jeg ser ikke såret men regner med det må være et der siden det væsker mellom to tredeputer akkurat på den foten? Står helt rolig med foten i edikkvannet, og når jeg lager til og skal ha han i badekaret så kommer han frivillig bort til badekaret og han er en meget følsom fyr så jeg tror at hvis det var vondt hadde han heller sprunget under sofaen og gjemt seg (slik som han gjør når børsten kommer frem :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterer bare videre jeg for det er greit å ha for meg å holde oversikt over hvordan fremgang/tilbakegang var/er :)

Snakket med dyrlegen vår i dag, han anbefalte Malaseb sjampo. Det hadde ikke den nærmeste dyreklinikken inne men de skulle bestille inn til meg. I mellomtiden anbefalte de en type våtserviett de hadde der så nå får vi prøve de :)

Etter zinksalven i går kveld ser to av potene veldig bra ut. Det er nå en frempote og en bakpote som fortsatt væsker litt imellom og er røde så håper de også blir bedre fort... Han klør ikke veldig mye heldigvis :) Har kjøpt fiskeolje som han skal få i maten også i håp om at det kan hjelpe (blir vel mest placebo for eieren men godt å føle at man prøver noe iallefall :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...