Gå til innhold
Hundesonen.no

Påskeutstillingen Leto, resultattråd


Stine
 Share

Recommended Posts

Nei, man kan liksom ikke bli sur når dommeren dømmer etter standarden liksom :). Men som du sier - det er ikke alle dommere som er så strenge på tenner altså :).

Men jeg lurer alltid litt på, når det står sånn i rasestandarden (som det gjør for puli) ang diskvalifiserende feil:

- En eller flere tenner (fortann, hjørnetann, P2-P4 og M1- M2. Mer enn 2 P1. M3 tas ikke hensyn til.

Jeg skønner ikke hvordan man skal tolke dette, jeg. Altså - det er diskvalifiserende å mangle en eller flere tenner. Men så står det jo at M3 ikke tas hensyn til? Altså - man kan mangle M3 så mye man vil, mens alle andre tenner MÅ være til stede?

Jeg tolker det slik som at man kan mangle så mange m3 man vil , og 2 p1 ( men da kanskje en lavere premiegrad ?) , men ikke noen av de andre?

Nico har forøvrig godt med m3 og p1. Selvfølgelig :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel og avslappende utstillingshelg for meg, som bare stilte Glory-puppy.

Gloria har storkost seg, og synes det var SÅ kjekt at det kom så mange mennesker og hunder til Letohallen for å hilse på henne :whistle:

Men hun skjønte ganske fort at en også må gå forbi noen i dette livet, og tok en helg i hall veldig fint. Selv om hun sovnet underveis på lørdagen, det ble mange inntrykk. Men godt å se at hun kan slappe av, og at alt er kult. Hennes bestevenn i livet er per i dag en voksen st. bernhardshundhanne, og hun holdt jo på å gå ut av sitt gode skinn da hun fant åtte st. bernhardshunder - herregud, så mye moro! :D

Lørdag var det to i hennes klasse, og dommer foretrakk hennes feil framfor den andre valpens feil (en må jo alltid prioritere, når en får inn valper midt i utviklingen), så da vant vi. Vi ble slått i BTK av en lekker sak, som ble BIS3.

Søndag var vi alene i klassen, så da gjentok vi klasseseier-bedriften, men ble slått av den samme lekre saken - som den dagen ble BIS valp. Men en får vel tåle å se seg slått av BIS-vinnere? Det må jo bety at Gloria kunne vært BIS2, ikke sant? :D :D :D

Hun har fått lange og utfyllende kritikker med masse skryt, trivelige dommere jeg aldri har stilt for før som ga valpen gode opplevelser i ringen, og jeg har skravlet meg hes med kjentfolk. Da kan en ikke be om så mye mer.

Og det var veldig koselig å få en langhelg sammen med hjertevalpen min, mens fôrvertene var på skiferie :wub:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig spent på dommeren da hun var ukjent for meg.

Så at det ble en del styr rundt hundene når du stilte @Sunlily

Forøvrig var jeg veldig fornøyd med resultatet i helga.

Men kan jo ikke være annet.

Frost ble igjen beste hann og endte opp igjen i BIR / BIM konkurranse med ei tispe som de siste gangene har slått han da.

Denne gangen vant han og ble BIR.

Der gikk det nok mest på overlinja føler jeg.

Han fikk en strålende kritikk og hun var utrolig fornøyd med han.

Fortalte handler at han kom til å nå langt og at hun gjerne ville se han i ringen igjen.

Med nerver i helspenn (som de alltid er) gikk vi inn i gruppa.

Han ble shortlistet og endte som BIG2.

Tapte mot en meget vakker hvit gjeterhund.

Så veldig fornøyd med resultatet i helga.

Og hvis noen soniser prøvde å ta kontakt og ikke fikk det så beklager jeg.

Jeg får så nerver når han stiller at jeg enser lite ellers.

Men for all del ta kontakt hvis dere ser oss. Det er bare koselig.

post-13319-0-87875000-1428342363_thumb.j

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig spent på dommeren da hun var ukjent for meg.

Så at det ble en del styr rundt hundene når du stilte @Sunlily

*klippet bort litt*

Ja, hun var ingen enkel dame akkurat... Er bare glad for at det ikke var jeg som gikk først i ringen! Synes nesten det er litt skummelt at dommere som ikke engang kan standarden får lov til å dømme. :P Vi satt jo og så på henne en stund etter og hun gjorde mye rart kan en si :)

MEN! Gratulerer så mye! Velfortjent! (Og gratulerer så mye til alle dere andre og :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Siri og @Mud

Er ikke helt sikker på om dere så meg for jeg stilte ikke selv, men sto ved gardinene. Hihi.

Men hvis dere så meg så si hei en annen gang.

Ja det er dritten med de som er godkjent for rasen, men ikke kan standarden slik andre dommere @Sunlily.

Kjente jeg var nærvøs når jeg så starten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til alle som gjordet det bra :)! Kjedelig for de som stilte for kjipe dommere, og ønsker dere bedre lykke neste gang.

En dommer er vel ikke kjip om vedkommende dømmer etter standarden og slår ned på det som åpenbart er feil :)

Synes nesten det er litt skummelt at dommere som ikke engang kan standarden får lov til å dømme. :P Vi satt jo og så på henne en stund etter og hun gjorde mye rart kan en si :)

Men hun kunne vel standarden, hun bare tolket den på en helt annen måte enn dere er vant med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å si det så syntes jeg absolutt ikke at dommeren i ring 1 var kjip! Jeg synes hun var veldig alright med både hundene og handlere, hun forklarte hvorfor hundene fikk den og den premieringen og hvorfor hun plasserte sånn som hun gjorde :) At hun kom med for noen litt "teite" kommentarer får da bare være, jeg tok meg ikke nær av det ihvertfall og syntes det egentlig var litt morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Siri og @Mud

Er ikke helt sikker på om dere så meg for jeg stilte ikke selv, men sto ved gardinene. Hihi.

Men hvis dere så meg så si hei en annen gang.

Ja det er dritten med de som er godkjent for rasen, men ikke kan standarden slik andre dommere @Sunlily.

Kjente jeg var nærvøs når jeg så starten.

Jeg pratet vel bare med Aina av belgerfolket , hun hadde moren til siste belgeren min :) Men jeg tror alle belgerne som stilte gikk forbi oss ut i ringen, så jeg har nok sett dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun kunne vel standarden, hun bare tolket den på en helt annen måte enn dere er vant med? :)

Vil jeg absolutt påstå at hun ikke kunne når det var helt nytt for henne at en solidfarget aussie kan ha blå øyne, og att på til ha forskjellig farge på det andre. Hun stod tross alt og beskyldte oss for å ha tuklet med papirene, og leste standarden først ETTER å ha beskyldt oss. Ingen unnskyldning eller noen ting. Til tross for at ringpersonalet stod og sa at det var tillatt, brånektet hun.

Hun var riktig ufyselig mot hannhundeier, og spurte rett ut om hun hadde skrevet han inn som en blue merle på stamtavlen fordi han har det blå øyet. Att på til presterte hun å si "You should train you dog better!" i et rimelig kvast toneleie, fordi han gikk lei av å stå oppstilt etter godt og vel 5 minutter mens hun leste side opp og side ned med både stamtavler og foreldredyrenes hjemmesider. Det er snakk om en valp liksom. Synes det blir å gå litt vel langt.

En Weathen terrier ble sendt ut av ringen fordi han hadde forskjellig størrelse på testiklene, og hun fikk smelt i trynet at den ikke hadde noe i ringen å gjøre basert kun på det.

Synes virkelig at hun burde lære seg å snakke ordentlig til folk. Vi betaler faktisk for å komme hit, og da kan man i det minste oppføre seg profesjonelt. Selvsagt er det lov til å ha meninger og slikt, men når man begynner å beskylde folk for dokumentforfalskning fordi man ikke har lest godt nok på standarden, så blir det for ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pratet vel bare med Aina av belgerfolket , hun hadde moren til siste belgeren min :) Men jeg tror alle belgerne som stilte gikk forbi oss ut i ringen, så jeg har nok sett dere :)

Ahh.

Ja da så du oss sikkert. Hihi.

Aina stilte hannen som Frost slo.

Han og Frost er i familie. Hihi.

Faren hans er onkelen til Frost ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh.

Ja da så du oss sikkert. Hihi.

Aina stilte hannen som Frost slo.

Han og Frost er i familie. Hihi.

Faren hans er onkelen til Frost ?

Ares?

Nico ville ha med han hjem.. Han ville nok ha med Nico hjem også. Ares er en flott kosegutt han :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en er misfornøyd med en dommers oppførsel, så har en lov til å levere inn klage på vedkommende. Det er som regel mer fruktbart enn å ta det på et forum.

Når det kommer inn klage, så kan arrangør for eksempel ta en prat med dommer (i mange land er det nesten bare profesjonelle handlere, så de kan få et kultursjokk når de kommer til Norge med alskens "sidrumpa amatørhandlere (og jeg LIKER at utstilling er for alle, og ikke proffene her, men jeg forstår at dommere som er vant til strømlinjeformet samlebåndsutstilling blir satt ut av vår kultur)), de kan notere seg at en vurderer hvorvidt dommer skal inviteres igjen, og en klage vil så vidt jeg vet også gå til NKK og dommers hjemlands kennelklubb.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Bare en liten tanke: Ikke bare er det kulturforsjeller på hvem som stiller hunden i ringen, det er også kulturforjell på måten å snakke med hverandre på. Jeg har endel med russere å gjøre igjennom jobben, og de har gjerne ett veldig direkte og "brutalt" sprøk. Litt som mange engelskspråkelige land mener nordmenn er for lite høflig språk også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...