Gå til innhold
Hundesonen.no

Innmark, regler og mattilsynet.


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hei og hå.

Er currwntly på påskeferie i Lofoten, og besøker gammelgården til besteforeldrene mine. Her har min onkel hold av sau i dag. Han klaget til meg om at mattilsynet har cært 3 ganger pga anonyme meldere som mener sauene ikke får mat (han sa ikke noe om evt andre klagepunkter) - noe han mener er troillskap fra naboene som ikke liker at han har sau uten å bo fast på gården. Han bor ca 30 minutter unna på andre siden av fjellet, men er her annenhver hver tredje dag og forer de etc. De står inne i en gammel fjøs og kan gå fritt ut som de vil. Det er forsåvodt så sarvete utenpå fjøset at jeg sikkert hadde klaga sjøl hadde jeg ikke visst at det er ok-ish innendørs. Det er kjempegammeldags og ikke akkurat moderne betongelementer etc, men... jaja.

Anyways. Nå har det seg aånn at onkelen min i grunnen ikke gir preg av å være beslektet meg. Der hvor jeg er lidenskapelig opptatt av dyr, dyrevelferdig og dyrs rettigheter.... Så er han av den oppfatning at dyr er dyr og thats it. Han liker ikke hunder, katter etc, og bruker all sin tid med meg til å bære seg over bikkja mi og poengtere at syr og mennesker er forskjellig. Ordentlig vanskelig og ubehagelig mann, og jeg skjønner i frunnen ikke hvorfor han har sau. Antakeligvis fordi han får penger for det, for han er glad i å snike til seg penger (på amdre måter i livet og). Siden jeg er veldig mett av hans holdni ger og nå er såpass tørr bak øra at jeg svarer han rett i fleisen, så har jeg en mulig plan. Men trenger hjelp til å kartlegge regelverket for sauehold.

Sauene er som sagt fri til å gå ut til et jorde/område som er innhegnet. Dette er et variert landskap med noe skog, noe gammel åker, noe gammel potetåker, noe steinur etc. I deler av denne innhegningen ligger det gammel piggtråd som stikker rett opp fra bakken (ikke gjort noe med på mange herrans år så ildtuene har cokst over). det ligger uopprullet gammel gjerdemateriale (sånne store nettinggjerder av tynn aluminium/metall) med avkuttede enkeltstrenger som man kan skrape seg opp på. Samme gjelder lamgsmed deler av selve gjerdet. Det ligger gammel rustent bølgeblekk med skarpe kanter, og selv en gammel slåtte(?) maskin med tykke metallpigger som står rett opp fra bakken. Her hadde jeg ikke sluppet barn ut. Det var sauefotspor i snøen rundt disse objektene. Det kan da ikke være lov å ha slike farer i beiteområdet? Er han ikke pliktig å fjerne alt? Jeg har tatt bilder for å sokumentere, tenkte å sende en mail til mattilsynet når jeg kommer hjem.

Sier jeg noe til onkel kommer ham til å fnyse av meg og si jeg ikke har peiling. Jeg er jo den dyregærne dattera til bror hannes som ikke forstår at syr ikke deler noen gener med mennesker (quote av han!!!). Men jeg vil faktisk sauenes beste, og ikke onkelen min som antakeligvis bare vil ha peng. Kynisk som alle mennesker som har dyr for egen vinning og ikke med fokus på dyrevelferd.

Har jeg noe konkret å slå i bordet med til mattilsynet? Han sa at mattilsynet hadde sagt de skulle ae bort fra flere varsler på gården til onkelen min fordi de ikke fant noe å si på formen til sauene (ikke tynne) de siste to gangene de var der. Kan det stemme at mattilsynet "går lei" av samme varsler flere gang - eller er de pliktig å følge opp? Og når jeg har bevis, er det noe de kommer til å ta seriøst? Jeg måtte bare ta bikkja vekk derfra asap, ville ikke sluppet barn ut der med all den piggtråden og driten som lå overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke regler for det, men ville hørt hva de synes om at han er der såpass sjeldent også, hygiene og renhold er jo en ting, men verre er det om dyra skader seg eller blir sjuke, et par dager er alt for lang tid til neste sjekk da. Og jeg er ganske sikker på at det er regler ang miljøet dyrene oppholder seg i, og det du skisserer er nok ikke ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskrift om velferd for småfe - Lovdata

@Kangerlussuaq Om du er usikker, så send en mail til Norsk Sau og Geit :)
De har forresten mye informasjon på deres hjemmesider, deriblant her.

Aner ikke regler for det, men ville hørt hva de synes om at han er der såpass sjeldent også, hygiene og renhold er jo en ting, men verre er det om dyra skader seg eller blir sjuke, et par dager er alt for lang tid til neste sjekk da. Og jeg er ganske sikker på at det er regler ang miljøet dyrene oppholder seg i, og det du skisserer er nok ikke ok.

Dyr som holdes innendørs, skal normalt sees etter minst to ganger pr. døgn.

Dyr som holdes på utmarksbeite, skal sees etter minst en gang pr. uke i områder uten særskilt risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står ingen ting om innmark så vidt jeg kan se, det nærmeste man kommer er kanskje:

Dyr som ikke holdes i bygninger skal, når det er nødvendig og mulig, beskyttes mot rovdyrangrep, helsefare, underernæring, trafikkskader m.m.

Altså at det utgjør en helsefare eller "m.m". Fantastisk at dyrevelferdens lover inneholder ord som med mer - hva er med mer? Som i dette tilfellet, tro om det inngår i med mer? De holdes jo i bygning og innmark/"utegang" i og med at de går inn og ut på fri vilje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Piggtråd er vel blitt regulert de senere år. Hvis han også er grunneier tror jeg han plikter å rydde opp i akkurat det.

Forøvrig syns jeg det høres ut som du har en skikkelig dårlig sak, at sauene har det som sauer flest her i landet.

Du kan vel rydde litt selv mens du er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MT plikter å følge opp alle meldinger som kommer inn.

Jeg ville rett og slett bare opprettet en bekymringsmelding på de konkrete forhold du finner. I meldingen kan du også legge ved bildene som viser hva du sikter til.

@Joachim : slik opprydding vil kreve maskiner. Gammelt nedgrodd gjerdematerialer lar seg ikke fjerne kun ved håndmakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er kommet regelverk på at det ikke er tillatt å sette opp ny piggtråd, men usikker på om man har forvaltningsplikt på eksisterende gjerde. Hvis det ligger og slenger rundt på bakken skal det fjernes av hensyn til alle dyr.

Sauer skal som alle andre dyr ha tilgang på mat, vann og jevnlig tilsyn. Jeg personlig syns annenhver, tredjehver dag høres lite ut. Nå starter lamminga også, da kan man ikke bare overlate de til seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

@Joachim : slik opprydding vil kreve maskiner. Gammelt nedgrodd gjerdematerialer lar seg ikke fjerne kun ved håndmakt.

Beklager. :) Jeg glemte meg i forbifarten. Den norske vikingen er jo virkelig blitt det mest hjelpesløse folkeslaget på jorda. Er nok best å la det ligge, eller betale noen for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. :) Jeg glemte meg i forbifarten. Den norske vikingen er jo virkelig blitt det mest hjelpesløse folkeslaget på jorda. Er nok best å la det ligge, eller betale noen for å gjøre det. 

Har du prøvd å rive opp nedgrodd gjerdemateriale?

For det har jeg og min mann gjort flust av siden vi har beiter. Har vært noen ganger der traktoren må til pers for å få moder jord til å slippe taket. Og mannen min er ingen pingle, med sine 186 på strømpelesten, og fit som brannmann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Har du prøvd å rive opp nedgrodd gjerdemateriale?

Ja har da rukket litt av hvert. :)

For det har jeg og min mann gjort flust av siden vi har beiter. Har vært noen ganger der traktoren må til pers for å få moder jord til å slippe taket. Og mannen min er ingen pingle, med sine 186 på strømpelesten, og fit som brannmann...

Ok, jeg er 190. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du @Joachim er hjertelig gjerne velkommen til å hjelpe meg, men jeg er altså en tynn spinkel jente (på tross av hva hundesonen tror :D ) som har minimalt med krefter i armene. Jeg klarer ikke løfte meg selv opp, knappest ta en push up. Ei heller har jeg påstått jeg er noe viking, jeg tror derimot jeg er den første som hadde dødd i en viking-aktig situasjon :lol:

Nå har jeg kommet meg på internett, så her er noen bilder:

17034314405_75420c8db3_b.jpg

17033524841_20dfd6b16d_b.jpg

17033462711_c26e55b4db_b.jpg

16848100779_6b21d12136_b.jpg

(Det er sauespor i bakgrunnen)

16848167499_f1b227343a_b.jpg

Kva tycks? Alt er innenfor inngjerdet område for sauene, og de kan gå fritt oppi/nedi/rundt. Det er mye, mye mer, men noen av bildene avslører lokalitet og det gidder jeg ikke publisere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai ai, ikke bra!

Skal de ha lam i år?

Jepp. Forøvrig, det er et "årslam" som skal ha to lam, er det ikke noen form for kontroll på hvor unge de kan være før de får lam? Han sa rett som det var selv at den var litt ung til å få to. Men tydeligvis ikke for ung til å få ett lam, siden han satte lam på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det så ikke bra ut med omgivelsene. Det er grunn nok til bekymringsmelding til mattilsynet. Når det gjelder påsettlam så varierer det med størrelse, rase og utvikling. Jeg parrer ikke påsettlam, til tross for at min rase får som regel bare et avkom første gangen. Jeg synes det er for mye plunder med de. Men skal i år likevel ha lam på to stk. De hoppet inn til bukken og ordnet seg selv. Det går som regel bra, men da må de ha tilsyn og fødselshjelp ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Forøvrig, det er et "årslam" som skal ha to lam, er det ikke noen form for kontroll på hvor unge de kan være før de får lam? Han sa rett som det var selv at den var litt ung til å få to. Men tydeligvis ikke for ung til å få ett lam, siden han satte lam på henne.

Åh, håper de ikke skader seg! God grunn for melding til MT, syntes jeg.

Det er helt vanlig å pare påsettlam første sesong (mener det var bortimot 85% registrert i Sauekontrollen?), altså vet ett års alder, så lenge som at lamma kommer i brunst. Sau kommer somregel i pubertet mellom 5-9mnd alder, men utvikling spiller en stor rolle for både brunst og suksessfull paring, seinfødte lam blir som regel ikke paret. Som nevnt så er det ofte litt ekstra arbeid med påsettlamma, men om de får ett, to, tre, fire, fem eller 27 lam kan ikke reguleres, påsettlam kan vell like fint få to. Regler rundt dette har vi antakelig flere kyndige enn meg her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ser slik ut der er det ikke bra nok å sjekke dyra hver andre eller tredje dag. Ugh, ble kvalm av det der. Kontakt mt, slik skal ikke dyra ha det! Absolutt riktig å reagere her - det er ikke fordi du "bare" er en dyreelsker, jeg som er oppvokst med å avle og bruke dyr til inntekt også reagerer. Er han intr i pengene burde han jo virkelig ta vare på dyra og, ingenting er større risiko for inntekten enn å sette dyrene i fare liksom. Sorry, men onkelen din er en kronidiot som bør ta seriøse tiltak for å drive med dyr. Om vi så ikke hadde delt noen form for gener what so ever heller, er de fortsatt levende individer som kan kjenne frykt, *smerte*(superrelevant for skadepotensialet i den innhegningen), glede, osv., så det er et utrolig dårlig argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Du @Joachim er hjertelig gjerne velkommen til å hjelpe meg, men jeg er altså en tynn spinkel jente (på tross av hva hundesonen tror :D ) som har minimalt med krefter i armene. Jeg klarer ikke løfte meg selv opp, knappest ta en push up. Ei heller har jeg påstått jeg er noe viking, jeg tror derimot jeg er den første som hadde dødd i en viking-aktig situasjon :lol:

Ja du vet å gjøre inntrykk :D

Seriøst a mann, det der er da ingen unnskyldning. Det er utrolig hva du får gjort på noen timer og det kan jo hende du får ett helt annet innpass til samtale med onkelen din om du gidder ta i ett tak selv. Ta det du klarer, vis han hva du faktisk har gjort og forklar at du forventer at han tar resten istedetfor å løpe og anmelde din egen familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du vet å gjøre inntrykk :D

Seriøst a mann, det der er da ingen unnskyldning. Det er utrolig hva du får gjort på noen timer og det kan jo hende du får ett helt annet innpass til samtale med onkelen din om du gidder ta i ett tak selv. Ta det du klarer, vis han hva du faktisk har gjort og forklar at du forventer at han tar resten istedetfor å løpe og anmelde din egen familie.

Hvordan mener du jeg skulle gjort det da? Når jeg var på dagsbesøk og ikke er der lenger? Skulle jeg leid inn en traktor på skjærtorsdag? Skulle jeg dratt på felleskjøpet? Tror du jeg bor der? Tror du jeg drømmer om å bruke påskeferien min på å dra å få stivkrampesprøyte og sepsis fordi at jeg har en ufordragelig onkel jeg vil bli "venn med"? Han har vært så ubehagelig mot meg og mine i mange år nå, at jeg aldri, aldri kommer til å gjøre noe gratisarbeid for han. Jeg har ikke lyst å bli venn med han. Uansett hvor blodsrelatert vi er, så er det siste jeg vil at han skal få noe gratis hos meg. Det har han fått fra meg og min forelder ved at vi ikke sier et ord mens han grabber til seg hele arva etter besteforeldrene mine. Mere vil ha mer, uansett hva det er. Så nei takk. Du må gjerne gjøre det selv altså, men jeg er ikke sånn. Denne mannen fortjener å ta et tak selv, for de dyrene han har valgt å ta ansvaret for, hvis han på død og liv skal ha tak i disse pengene han får for drifta. Skal man være grådig får man tåle streken.

@Khela jeg er helt enig i det du skriver, samme tanker jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvordan mener du jeg skulle gjort det da? Når jeg var på dagsbesøk og ikke er der lenger? Skulle jeg leid inn en traktor på skjærtorsdag? Skulle jeg dratt på felleskjøpet? Tror du jeg bor der? Tror du jeg drømmer om å bruke påskeferien min på å dra å få stivkrampesprøyte og sepsis fordi at jeg har en ufordragelig onkel jeg vil bli "venn med"? Han har vært så ubehagelig mot meg og mine i mange år nå, at jeg aldri, aldri kommer til å gjøre noe gratisarbeid for han. Jeg har ikke lyst å bli venn med han. Uansett hvor blodsrelatert vi er, så er det siste jeg vil at han skal få noe gratis hos meg. Det har han fått fra meg og min forelder ved at vi ikke sier et ord mens han grabber til seg hele arva etter besteforeldrene mine. Mere vil ha mer, uansett hva det er. Så nei takk. Du må gjerne gjøre det selv altså, men jeg er ikke sånn. Denne mannen fortjener å ta et tak selv, for de dyrene han har valgt å ta ansvaret for, hvis han på død og liv skal ha tak i disse pengene han får for drifta. Skal man være grådig får man tåle streken.

@Khela jeg er helt enig i det du skriver, samme tanker jeg har.

Nå skrev du som jeg frosto det til at du var der i påsken, jeg legger meg ikke opp i deres familieanliggende. Det var bare ett velment forslag til å gjøre en forskjell for dyra mot en minimal innsats, har aldri ment du skal vie livet til gratis arbeid for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev du som jeg frosto det til at du var der i påsken, jeg legger meg ikke opp i deres familieanliggende. Det var bare ett velment forslag til å gjøre en forskjell for dyra mot en minimal innsats, har aldri ment du skal vie livet til gratis arbeid for andre.

Minimal innsats ja, nå tror jeg du har tatt for mye påskegodteri ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...