Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening av 1,5år gammel hund


Hollow
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nettopp tatt meg sammen og påbegynt treningen av den 1,5 år gamle tibetanske spanielen vår/min.

Fikk han på et litt dårlig tidspunkt i livet, derfor har trening blitt nedprioritert og det har vært mest fokus på å i det hele tatt komme gjennom dagene med oppmerksomhet og lufting (for det meste i hagen dessverre).

Har trent en del innkalling og vil si det går greit, hunden lystrer som regel, men har ikke utfordret grensene så veldig enda, trener mest på steder der jeg VET han kommer til å lystre (ute alene uten ting som distraherer han veldig).

Er en del kunnskap jeg ikke har, og er nok mye annet han må kunne med tiden... Basic hverdagslydighet liksom. Hvordan jeg skal lære han andre ord enn "kom" er jeg dessverre ikke sikker på, så hadde vært veldig veldig fint med noen konkrete fremgangsmåter, samt tips og triks!

Er litt vanskelig også da min mor (jeg er selv 16) ikke kan egentlig noe om hund, så hun "kaster rundt" en del ord jeg ønsker at skal sitte (samt Hysj, Nei, Kom osv), men vet ikke hvor mye det har å si? Føler at om man sier KOM flere ganger uten at hunden lystrer uten å faktisk bare gå å hente han fører til at han lærer seg at det "ikke er så nøye" og at det kan forverre treningen kanskje... Han lærer seg jo ikke ting på dagen.

Håper veldig noen vil dele erfaringer og kunnskap med oss!

Ønsker heller ikke kommentarer om dårlig hundehold mtp. "glemt oppdragelse", da jeg er veldig klar over at det er dumt det ikke ble gjort før. Ellers lever hunden i beste velgående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å enten melde deg på et valpekurs/grunnkurs, eller lese en bok om grunnleggende hundetrening. Det finnes veldig mange måter å trene hund på, og det er greit å holde seg til en ca. retning.

En veldig grei bok kan være 100% positiv hverdagslydighet. Om du vil prøve deg på klikkertrening kan Klikkertrening for din hund være fin, du finner også gratis klikkerkurs på e-post på canis.no Bøkene kan du sikkert få låne på biblioteket om du ikke har råd eller lyst til å kjøpe dem med en gang.

Du har veldig rett i at kommandoene mister litt virkningen når de brukes mange ganger uten at hunden lystrer. Hunden må først lære og forstå hva den faktisk skal gjøre, så kan man bruke kommandoen. Det kan være lurt å finne noen helt nye kommandoer som ikke brukes før ting er litt mer på plass, slik at familien ikke ødelegger treningen i prosessen.

Veldig fint at du tar tak i dette, lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å enten melde deg på et valpekurs/grunnkurs, eller lese en bok om grunnleggende hundetrening. Det finnes veldig mange måter å trene hund på, og det er greit å holde seg til en ca. retning.

En veldig grei bok kan være 100% positiv hverdagslydighet. Om du vil prøve deg på klikkertrening kan Klikkertrening for din hund være fin, du finner også gratis klikkerkurs på e-post på canis.no Bøkene kan du sikkert få låne på biblioteket om du ikke har råd eller lyst til å kjøpe dem med en gang.

Du har veldig rett i at kommandoene mister litt virkningen når de brukes mange ganger uten at hunden lystrer. Hunden må først lære og forstå hva den faktisk skal gjøre, så kan man bruke kommandoen. Det kan være lurt å finne noen helt nye kommandoer som ikke brukes før ting er litt mer på plass, slik at familien ikke ødelegger treningen i prosessen.

Veldig fint at du tar tak i dette, lykke til!

Vet ikke hva som skjedde i posten over her :blink:

Takk for svar! :D Er enig i at jeg kanskje skulle hatt noen andre ord, men "hysj, kom og nei" er praktiske og som er enkle for andre også å bruke (da de sitter), da det er normale reaksjoner på en måte. "Kom" er uansett uaktuelt å bytte ut da hunden har fått ganske god forståelse for hva som forventes da det ordet brukes. Får vel bare gi enda flere beskjeder til familie og at disse ordene er STRENT FORBUDT å bruke (lov å si KOM HITbestemt en gang, lystrer han ikke skal man hente han) mens ord som HYSJ og NEI er strengt forbudte da han rett og slett ikke har lært dette... Får bare håper de respekterer det :) Klikkertrening blir nok ikke påbegynt nå, da jeg alt har trent en del med ros og belønning. Bøker er greie, syns bare det er hakket enklere å få det forklart her og ha muligheten til å spørre underveis :P Kurs og annet har jeg dessverre heller ikke råd til, så får tro og håpe det løser seg på andre måter :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen krise uansett, hunder forstår gjerne mer enn godt hva som gjelder til forskjellige personer, så selv om de andre er ukonsekvente og sleger rundt seg med kommandoer lærer den fort å lystre de som er konsekvente. Oftest så er det jo ikke forståelsen for ordet eller kommandoen i seg selv som er problemet, men "respekten" for den som bruker det(som jo kommer an på hvordan de trener, hvordan de har gjort ting, hvor konsekvente de er osv), og dermed motivasjonen for å utføre det. Der kan man jo trekke paralleller til eget liv, noen er bare mer naturlige autoriterer som man gjerne hører på uten og mokke, mens andre gidder vi ikke høre på, selv om vi forstår hva de vil.

Synes denne boken er ganske kjekk. Der finner man en del greie triks og det står ganske enkelt beskrevet hvordan man går frem for å lære hunden trikset :) Youtube har også en del videoer hvor de viser hvordan de lærer inn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

De fleste hunder bør lære noen grunnleggende ting som kontakt, kom, nei (stopp ord), gå å legg deg (passivitet), gå pent i bånd. Om du søker på forumet her finnes det utallige tråder med treningstips. Om det finnes en hundeklubb i nærheten av der du bor, så har de ofte treninger som ikke koster noe særlig om du melder deg inn, ofte har de ungdoms rabatt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...