Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskusjon rundt flystyrten i Frankrike


Recommended Posts

Hva spiller det for noen rolle i akkurat denne saken at han har skjult sykemeldinger? Han kræsja ikke pga det han var sykemeldt for gjorde han? Med mindre det har kommet ny info siden sist jeg leste så var han vell ikke sjukmeldt pga suicidalitet, men pga psykosomatiske problemer og dårlig syn? Og det er garantert ikke psykosomatiske problemer eller dårlig syn som styrtet dette flyet. Og ang å skjule sykemeldinger så kommer man inn på dårlige arbeidskontrakter osv, nå vet jeg ikke hvordan det faktisk var ifht arbeidsforhold, men vi vet at dette var et menneske som følte press på den fronten, så kanskje han ikke så noen annen rå enn å gå på jobb, om det er tilfellet synes jeg det er noe som absolutt burde belyses mer.

Er det ikke ganske logisk at han ikke ville han ikke ville hatt mulighet til å styrte et fly dersom han faktisk var erklært flygeudyktig? At han skjulte sykemeldingen og at det ikke er noe varslingsplikt er jo det som gjorde at han i det hele tatt hadde mulighet til å styrte flyet.

Fyren gikk på "legemidler som behandler psykisk sykdom", og jeg må si at jeg håper og tror at man ikke kan fungere som pilot dersom man medisineres for en psykisk lidelse. Mange av disse legemidlene gir økt selvmordsrisiko under oppstart.

Jeg har da ikke spredd en unyansert syn på suicidale og depressive personer; jeg har sagt at de ikke bør fungere som piloter, da man som pilot må fungere 100% psykisk og fysisk, og det gjør man ikke når man er deprimert/suicidal. Spesielt ikke om man får plutselige innskytelser om at man skal styrte et fly når piloten går på do. Forøvrig endret jo tonen i cockpit seg da piloten diskuterte landing i Düsseldorf, noe som for meg tyder på at det ikke var noen impulshandling (dette var altså før piloten bestemte seg for å forlate cockpit).

Hva fyren følte og tenkte er det umulig å vite, men dette er faktisk en fyr som med vilje har drept flere enn ABB, en av Norges verste massemordere, og han burde aldri ha sittet i et fly den dagen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skal jeg være kynisk, fordi det er lettere enn å ta inn over seg hva som har skjedd, så synes jeg det vil være en lettelse om det kan skje noe så tragisk som dette uten at det må være linket til inter

Lyst til å legge inn denne jeg http://www.psykologforeningen.no/Foreningen/Nyheter-og-aktuelt/Aktuelt/Ikke-farligere-enn-andre

Jeg har en del personlig erfaring innen temaet, men det blir litt for utleverende å fortelle detaljert - så, det jeg ville frem til er at noe kan være en impulshandling til tross for at man har tenkt

Er det ikke ganske logisk at han ikke ville han ikke ville hatt mulighet til å styrte et fly dersom han faktisk var erklært flygeudyktig? At han skjulte sykemeldingen og at det ikke er noe varslingsplikt er jo det som gjorde at han i det hele tatt hadde mulighet til å styrte flyet.

Fyren gikk på "legemidler som behandler psykisk sykdom", og jeg må si at jeg håper og tror at man ikke kan fungere som pilot dersom man medisineres for en psykisk lidelse. Mange av disse legemidlene gir økt selvmordsrisiko under oppstart.

Jeg har da ikke spredd en unyansert syn på suicidale og depressive personer; jeg har sagt at de ikke bør fungere som piloter, da man som pilot må fungere 100% psykisk og fysisk, og det gjør man ikke når man er deprimert/suicidal. Spesielt ikke om man får plutselige innskytelser om at man skal styrte et fly når piloten går på do. Forøvrig endret jo tonen i cockpit seg da piloten diskuterte landing i Düsseldorf, noe som for meg tyder på at det ikke var noen impulshandling (dette var altså før piloten bestemte seg for å forlate cockpit).

Hva fyren følte og tenkte er det umulig å vite, men dette er faktisk en fyr som med vilje har drept flere enn ABB, en av Norges verste massemordere, og han burde aldri ha sittet i et fly den dagen!

Alt dette er et unyansert syn på suicidale. Du skriver om han som han er en terrorist som har gjort dette med vilje for sin egen nøye, noe som er veldig unyansert syn på hvordan suicidale fungerer. At du synes det er fælt og trist er fult forståelig, men det gjør ikke denne mannen til en kald og kynisk terrorist. Bare til en syk syk mann. Selvsagt burde han ikke sittet i fly den dagen, og for alt du vet så hadde han ikke gjort det heller hadde han vist hva som hadde blitt utfallet av det. Og det er poenget mitt, det er fælt, det er trist, men det er dårlig gjort å fremstille suicidale som noen som med viten og vilje setter seg inn i et fly for å planlagt ta med seg 150 mennesker i døden. Ihvertfall før du vet at det er det som har skjedd. Men da er det isåfall ikke snakk om suicidalitet lengre, men om terror. Suicidale vil bare ha en utvei for seg selv og ofte er det ikke planlagt, men en impuls som trigges av noe der og da. De har gjerne også masse tanker og følelser rundt hva de påfører andre ved å ta sitt eget liv, ganske motsatt av å med vilje ta med seg mange andre ned.

Nei han hadde ikke sittet i et fly den dagen (antar jeg, sto det at han skulle ha hatt flyveforbud? Eller sto det at han BURDE hatt?) Men så lenge han var sykemeldt for noe annet enn det som i seg selv styrtet flyet så er den sykemeldingen tilfeldig og urelevant. At vi vet nå at han er suicidal er det ikke sikkert noen kunne vite på forhånd. Det er ikke sikkert han viste det selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leser åpenbart ikke med samme briller, @Malamuten for jeg leser ikke noe sted at Tuvane fremstiller piloten som en kald og kynisk terrorist som gjorde dette med vilje for sin egen nøye.

Så får jeg da virkelig inderlig håpe at piloter, med det ansvaret de har, får flyveforbud om de blir sykemeldt, hvis ikke så faller vel poenget med sykemelding bort? Det er rett nok noen år siden jeg var i arbeidslivet sist, men den gangen var poenget med å bli sykemeldt at man ikke kunne utføre jobben sin?

Og sorry mac. Jeg driter langt i om det leses som en generalisering av suicidale og deprimerte mennesker, men når man må gå gjennom så mange forskjellige steg for å kunne ta livet av seg, så er det en overveid handling. Han må ha visst hva han gjorde, han må ha visst hva intensjonen var, hvis ikke så hadde han ikke låst døra for den andre piloten, han hadde svart på anropene på radioen. Han visste at han dro med seg 149 mennesker i sitt selvmord. Hvis det er tilfelle at han har sagt at han skal forandre rutiner for flyvninger, hvis det er sant at han har sagt at han kommer til å bli husket, så er ikke dette en impulshandling han plutselig gjør fordi at sjansen bød seg, det nekter jeg å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leser åpenbart ikke med samme briller, @Malamuten for jeg leser ikke noe sted at Tuvane fremstiller piloten som en kald og kynisk terrorist som gjorde dette med vilje for sin egen nøye.

Så får jeg da virkelig inderlig håpe at piloter, med det ansvaret de har, får flyveforbud om de blir sykemeldt, hvis ikke så faller vel poenget med sykemelding bort? Det er rett nok noen år siden jeg var i arbeidslivet sist, men den gangen var poenget med å bli sykemeldt at man ikke kunne utføre jobben sin?

Og sorry mac. Jeg driter langt i om det leses som en generalisering av suicidale og deprimerte mennesker, men når man må gå gjennom så mange forskjellige steg for å kunne ta livet av seg, så er det en overveid handling. Han må ha visst hva han gjorde, han må ha visst hva intensjonen var, hvis ikke så hadde han ikke låst døra for den andre piloten, han hadde svart på anropene på radioen. Han visste at han dro med seg 149 mennesker i sitt selvmord. Hvis det er tilfelle at han har sagt at han skal forandre rutiner for flyvninger, hvis det er sant at han har sagt at han kommer til å bli husket, så er ikke dette en impulshandling han plutselig gjør fordi at sjansen bød seg, det nekter jeg å tro.

"Hva fyren følte og tenkte er det umulig å vite, men dette er faktisk en fyr som med vilje har drept flere enn ABB, en av Norges verste massemordere, og han burde aldri ha sittet i et fly den dagen!" Det sier vell ganske klart å tydelig hva Tuvane mener om saken.. Og viss ikke det er å si at piloten er en kald og kynisk terrorist så vet ikke jeg. Selvsagt vet man hva man gjør, men det er ikke det samme som at man tenker at nå skal jeg dra med meg x antall andre uskyldige ned, eller at man har planlagt dette på forhånd, eller at det er planlagt over hodet. Noen som gjør det er ikke suicidale, de er terrorister og det er noe veldig annet. Det er lov å være både sint og lei seg over noe slikt, men å dra en generalisering om at deprimerte og suicidale er terrorister er bare helt på jordet og det mangler masse forståelse for hvordan ting virker.

Det kan godt hende at denne mannen er en terrorist, selvsagt, det vet man ikke enda fordi saken er ikke oppklart. Har han sagt ting om å bli husket el så er det en helt annen sak, men da kan man holde depresjon å suicidale utenfor å heller snakke om terrorisme, som er noe veldig annet.

Som sagt, suicidal, deprimert, terrorist eller noe helt annet gjør ikke utfallet av situasjonen noe annerledes og samme hva som ligger bak så kan man være sint, lei seg og hva som helst man føler for, men det kan man gjøre uten å stigmatisere en hel gruppe mennesker som har det vanskelig nok fra før, og hold urelevante ting utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva fyren følte og tenkte er det umulig å vite, men dette er faktisk en fyr som med vilje har drept flere enn ABB, en av Norges verste massemordere, og han burde aldri ha sittet i et fly den dagen!" Det sier vell ganske klart å tydelig hva Tuvane mener om saken.. Og viss ikke det er å si at piloten er en kald og kynisk terrorist så vet ikke jeg. Selvsagt vet man hva man gjør, men det er ikke det samme som at man tenker at nå skal jeg dra med meg x antall andre uskyldige ned, eller at man har planlagt dette på forhånd, eller at det er planlagt over hodet. Noen som gjør det er ikke suicidale, de er terrorister og det er noe veldig annet. Det er lov å være både sint og lei seg over noe slikt, men å dra en generalisering om at deprimerte og suicidale er terrorister er bare helt på jordet og det mangler masse forståelse for hvordan ting virker.

Det kan godt hende at denne mannen er en terrorist, selvsagt, det vet man ikke enda fordi saken er ikke oppklart. Har han sagt ting om å bli husket el så er det en helt annen sak, men da kan man holde depresjon å suicidale utenfor å heller snakke om terrorisme, som er noe veldig annet.

Som sagt, suicidal, deprimert, terrorist eller noe helt annet gjør ikke utfallet av situasjonen noe annerledes og samme hva som ligger bak så kan man være sint, lei seg og hva som helst man føler for, men det kan man gjøre uten å stigmatisere en hel gruppe mennesker som har det vanskelig nok fra før, og hold urelevante ting utenfor.

Sammenligninga med ABB er vel fordi at begge to hadde psykiske problemer, og begge to lot det gå utover ****** mange uskyldige mennesker, begge to har planlagt handlingen over tid (hvis det er tilfelle at dødspiloten har sagt at han skal forandre rutiner for flyvninger og at han skal huskes, så er det ikke noe han kom på mens han satt bak spakene der), og begge to burde ha fått profesjonell hjelp for lenge siden. Hun sa ikke at han var terrorist, hun sa at ABB og denne piloten har drept mange mennesker, begge to.

Jeg syns forøvrig at piloten er kald og kynisk. Det var så mange måter han kunne ha knerta seg sjøl på, dette var den absolutt verste måten han kunne gjøre det på, den eneste måten han kunne gjort det verre på, var om han styrta i et bygg fremfor i en fjellvegg, men jeg antar at akkurat det er ikke like enkelt som før 9/11 (nei, jeg sier ikke at piloten er terrorist av den grunn). Han har sikkert hatt det vondt, men det er ikke han jeg syns mest synd på i dag. Ikke i morra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligninga med ABB er vel fordi at begge to hadde psykiske problemer, og begge to lot det gå utover ****** mange uskyldige mennesker, begge to har planlagt handlingen over tid (hvis det er tilfelle at dødspiloten har sagt at han skal forandre rutiner for flyvninger og at han skal huskes, så er det ikke noe han kom på mens han satt bak spakene der), og begge to burde ha fått profesjonell hjelp for lenge siden. Hun sa ikke at han var terrorist, hun sa at ABB og denne piloten har drept mange mennesker, begge to.

Jeg syns forøvrig at piloten er kald og kynisk. Det var så mange måter han kunne ha knerta seg sjøl på, dette var den absolutt verste måten han kunne gjøre det på, den eneste måten han kunne gjort det verre på, var om han styrta i et bygg fremfor i en fjellvegg, men jeg antar at akkurat det er ikke like enkelt som før 9/11 (nei, jeg sier ikke at piloten er terrorist av den grunn). Han har sikkert hatt det vondt, men det er ikke han jeg syns mest synd på i dag. Ikke i morra heller.

Hun sier at han har drept mange personer med vilje og planlagt det hele, det er terrorisme, hverken mer eller mindre. Problemet her er at hun sier det hun sier, men ikke sier at han er en terrorist, hun skylder på en "normal" suicidal person, men det passer ikke i resten av det hun sier, og det er det som er feil og vitner bare om manglende kunnskap og da kan man heller spare seg for slike uttalelser. Man kan fortsatt meddele hva man synes om det hele uten å stigmatisere en hel gruppe i samme slengen, når det ikke har noe med saken å gjøre. Terrorister flest er nok også syke mennesker, men det er mer som feiler dem enn en depresjon og suicidalitet, og det er en vesentlig forskjell i å gjøre det med vilje, altså planlagt nå skal jeg knerte masse uskyldige og det at det tragisk selvsagt, blir sånn når man egentlig bare vil slippe unna alt selv. Like mange dør, men terrorisme har flere ettervirkninger i tillegg til å ta folks liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Hun sier at han har drept mange personer med vilje og planlagt det hele, det er terrorisme, hverken mer eller mindre.

Nei, det er det vel ikke?

"Terrorisme er en handling som tar sikte på å sette fokus på en sak gjennom bruk av vold. Mye av hensikten bak handlingen er også å skape frykt hos befolkningen."

Terrorisme er (vanligvis) en politisk motivert handling. Behring Breiviks handling var politisk motivert. Det er per idag ikke framkommet opplysninger som tilsier at flystrten hadde politisk bakgrunn og hadde til hensikt å skape frykt hos noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette er et unyansert syn på suicidale. Du skriver om han som han er en terrorist som har gjort dette med vilje for sin egen nøye, noe som er veldig unyansert syn på hvordan suicidale fungerer. At du synes det er fælt og trist er fult forståelig, men det gjør ikke denne mannen til en kald og kynisk terrorist. Bare til en syk syk mann. Selvsagt burde han ikke sittet i fly den dagen, og for alt du vet så hadde han ikke gjort det heller hadde han vist hva som hadde blitt utfallet av det. Og det er poenget mitt, det er fælt, det er trist, men det er dårlig gjort å fremstille suicidale som noen som med viten og vilje setter seg inn i et fly for å planlagt ta med seg 150 mennesker i døden. Ihvertfall før du vet at det er det som har skjedd. Men da er det isåfall ikke snakk om suicidalitet lengre, men om terror. Suicidale vil bare ha en utvei for seg selv og ofte er det ikke planlagt, men en impuls som trigges av noe der og da. De har gjerne også ma

sse tanker og følelser rundt hva de påfører andre ved å ta sitt eget liv, ganske motsatt av å med vilje ta med seg mange andre ned.

Nei han hadde ikke sittet i et fly den dagen (antar jeg, sto det at han skulle ha hatt flyveforbud? Eller sto det at han BURDE hatt?) Men så lenge han var sykemeldt for noe annet enn det som i seg selv styrtet flyet så er den sykemeldingen tilfeldig og urelevant. At vi vet nå at han er suicidal er det ikke sikkert noen kunne vite på forhånd. Det er ikke sikkert han viste det selv.

Jeg har da ikke sagt noe om at mannen er terrorist, jeg har sagt at han har drept flere mennesker enn ABB. En terrorist ønsker å skape frykt, og jeg tviler på at det er noe denne fyren har hatt i hodet. ABB er en terrorist, Al Qaida, IS og Taliban er terrorister, mens denne piloten "kun" er massemorder. Det er DU som skriver at jeg mener at "suicidale og deprimerte er terrorister", det har jeg aldri nevnt ved et ord. Jeg har sagt at denne fyren aldri burde ha befunnet seg i et fly denne dagen, fordi han tydeligvis på et eller annet vis var/ble klin kokos gærn i hodet sitt og fant ut at han skulle styrte et passasjerfly inn i en fjellvegg. Ergo rimelig langt unna det som er normalatferd for en pilot. Jeg regner med at de færreste av verdens deprimerte verken ønsker, planlegger eller ville ha gjennomført en slik handling.

Hva FN sier om terrorisme:

Terrorisme er en handling som tar sikte på å sette fokus på en sak gjennom bruk av vold. Mye av hensikten bak handlingen er også å skape frykt hos befolkningen. Målet med terrorisme er å få oppmerksomhet om en sak, formidle et politisk eller religiøst budskap, eller å få innfridd spesifikke krav. Terrorisme kan også ses på som en markering av politiske eller religiøse verdier. I dette ligger det at terroristene vil uttrykke en verdi med den handlingen de gjør. De vil markere hva de er imot, eller hva de selv står for.

Jeg kan ikke fatte at du mener at det å si at suicidale personer ikke bør fungere som piloter er unyansert? Ville du ha sittet i et fly med en suicidal person? Det ville i alle fall ikke jeg har gjort, beklager hvis jeg ved å si det stigmatiserer de suicidale. Ei heller ville jeg sittet på med en buss med en blind bussjåfør, så oooops, der stigmatiserte jeg visst synshemmede også! Du sier at jeg "ikke vet hvordan suicidale fungerer", men såvidt jeg vet fungerer de på ganske ulikt vis fra person til person. Men hvis en pilot kan bli akutt suicidal akkurat i det den andre personen forlater cockpiten, uten å ha hatt selvmordstanker tidligere, så må personen være rimelig ustabil i utgangspunktet, og ikke skikket til å være pilot.

Angående sykemeldingene, så var personen sykemeldt, og er man sykemeldt, da jobber man ikke (logisk slutning). Som pilot så har man også MELDEPLIKT angående slikt. Har man en jobb der menneskeliv går tapt dersom man ikke klarer å gjøre jobben sin, så går man ikke på jobb hvis man er fysisk eller psykisk syk.

Og ja, med mindre man tror på overjordiske krefter, så styrtet han flyet med vilje. Noe annet er vel udiskutabelt? Han gjennomførte MANGE viljestyrte handlinger mens han satt i cockpiten. Først startet han nedstigning, så svarte han ikke på anrop, så slapp han ikke kapteinen inn igjen, og valgte å stenge cockpit... han hadde mange muligheter til å ombestemme seg, til å åpne døra, til å starte oppstigning, til å besvare kontakten fra tårnet. Men han ville dø, og var villig til å ta med seg 149 andre, helt uskyldige mennesker.

Jeg må si at det er rimelig spesielt at fokuset her er på "at jeg er unyansert angående suicidale personer", ikke at en eller annen gærning tok med seg 149 mennesker i døden og hva som kunne ha blitt gjort for å forhindre at det skjer igjen. Jeg vil ikke en gang tenke på hvor forferdelig de pårørende må ha det, som resten av livet må leve med det fyren har gjort.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier at han har drept mange personer med vilje og planlagt det hele, det er terrorisme, hverken mer eller mindre. Problemet her er at hun sier det hun sier, men ikke sier at han er en terrorist, hun skylder på en "normal" suicidal person, men det passer ikke i resten av det hun sier, og det er det som er feil og vitner bare om manglende kunnskap og da kan man heller spare seg for slike uttalelser. Man kan fortsatt meddele hva man synes om det hele uten å stigmatisere en hel gruppe i samme slengen, når det ikke har noe med saken å gjøre. Terrorister flest er nok også syke mennesker, men det er mer som feiler dem enn en depresjon og suicidalitet, og det er en vesentlig forskjell i å gjøre det med vilje, altså planlagt nå skal jeg knerte masse uskyldige og det at det tragisk selvsagt, blir sånn når man egentlig bare vil slippe unna alt selv. Like mange dør, men terrorisme har flere ettervirkninger i tillegg til å ta folks liv.

Massemord er ikke nødvendigvis terrorisme.

Jeg leser heller ikke tuvane sine innlegg slik som du leser dem. Jeg ser ikke helt hvordan du klarer å lese det hun skriver som stigmatiserende mot en hel gruppe heller.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdsskriveren er vel forstatt ikke funnet og det er jo halve kjernen i hvorvidt det er (var) greit å konkludere med og gå ut med det så tidlig. Hva du mener med radarbilde så er det vel ingen som er i tvil om at flyet gikk ned og inn i fjellveggen?

Ferdsskriveren registrerer bare de tekniske forholdene, men vi vet allerede en del da området flyet "gikk ned i" er et område hvor man får live-overføring av cockpiten/autopilotens innstillinger på ATC og via ADS-B transponderen. Denne infoen er publisert av flightradar24.com og bekreftet av fransk ATC. Her kan man se at autopiloten er stilt inn på 96fot. Dette er "in accordance" med to snurr på autopilotens høydebryter fra 38,000 fot til 13000fot og så til 96 fot, som man kan se i dataene. Hvis man sitter i en cockpitsimulator og gjør "to snurr" på høydemåleren passer det perfekt med de innstillingene som man ser blir gjort i flyet. Det kan med andre ord utelukkes med ganske høy sannsynlighet at endringen i høyde var en teknisk feil (noe som uansett er makaløst absurd, det er omtrent som å mene at firefox skal åpne seg selv på en computer mens du sitter og ser på den).

09:30:52Z.386 MCP/FMC ALT: 38000 ft QNH: 1006.0 hPa

09:30:52Z.567 T,3c6618,43.122208,5.676482,38000,GWI18G

09:30:53Z.036 T,3c6618,43.122894,5.676993,38000,GWI18G

09:30:53Z.546 T,3c6618,43.124271,5.678166,38000,GWI18G

09:30:54Z.083 MCP/FMC ALT: 13008 ft QNH: 1006.0 hPa

09:30:54Z.096 T,3c6618,43.125295,5.678689,38000,GWI18G

09:30:54Z.676 T,3c6618,43.125961,5.679421,38000,GWI18G

09:30:55Z.156 T,3c6618,43.127157,5.680259,38000,GWI18G

09:30:55Z.397 MCP/FMC ALT: 96 ft QNH: 1006.0 hPa

MCP = Mode Control Panel

FMC = Flight Management Computer

ALT = Altitude

QNH = trykksetting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tuvane Jeg har ingen plass vært uenig med deg i at suicidale ikke skal fly fly, det har jeg heller ikke sagt. Jeg har heller ikke sagt at du har sammenlignet suicidale med terrorister, jeg sier at måten du beskriver suicidale mangler refleksjon og ligner mer på beskrivelsen av en terrorist evt en kalblodig morder som gjør dette intensjonelt. Det må du gjerne mene at denne mannen har gjort, men da synes jeg du skal droppe å ta med alt du gjør om deprimerte og suicidale på generelt grunnlag og heller bare kalle det for et kaldblodig massemord.

Ja han styrtet flyet med vilje, det har jeg også sagt hele veien, det er udiskutabelt, spm er hvorfor og hva han tenkte da. Ja han har hatt mulighet til å ombestemme seg, men en person som er så langt nede at han har tenkt å ta sitt eget liv tenker ikke sånn. De tror ikke det finnes hjelp. Som sagt jeg sier ikke at det er greit, det er det selvsagt ikke, det er forferdelig og tragisk for alle som er døde og alle som sitter igjen. Men det du har sagt fra starten er at dette er et bevist valg som kunne vært unngått og det virker som du har ment at han gikk ombord på flyet vell vitende om hva han skulle gjøre, det kan godt hende, men da er det ikke fordi han er suicidal, da er det fordi han er en kaldblodig morder eller terrorrist. At du skriver at suicidale bare kunnet gjort det annerledes eller et annet sted, på en annen måte fordrer at dette er en rasjonell handling, og det er det på ingen måte, selvmord er en irrasjonell handling fra et veldig sykt menneske.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste ordene til kapteinen: lukk opp den forbanna døra... Stakkars mann :( Han, mer enn noen på flyet, skjønte nok raskt hva som skjedde. Det må ha vært den verste følelsen av maktesløshet du kan befinne deg i. Alle cockpitcrew vet at døren er umulig å åpne hvis du nekter noen inngang (derfor tror jeg ikke på ryktet om at han slo på døra med øks), og når han da ble utestengt ville han med en gang skjønt hva som var "på gjerdet". Når han kjente flyet senke nesen, og begynne nedstigning. Desperasjonen, fortvilelsen, herregud :(

NRK fortsetter med tullejournalistikk, på høyde med å "danse som en puddel" til flyselskapenes lokkemiddel. Norwegian har blitt en Ryanair-"light"-variant (Ryanair er kjent for å fore media med difuse og tomme ord om "ting de har planlagt å gjøre" som de egentlig ikke har planlagt å gjøre i det hele tatt, f.eks ta betalt for toalettbesøk, ståplasser, fly interkontinentalt etc). Derfor står det på forsiden av nrk.no i dag at; "Norwegian vurderer å innføre psykologiske tester av flygere før de blir ansatt i selskapet. I dag har verken Norwegian eller SAS krav om dette". For noe tull. Som jeg har sagt, siden Norwegian knappest har 500 ansatte piloter i selve selskapet og det antallet vil minske for hver og en av de som går ut i pensjon og blir utbyttet med en kontrakts-pilot (ansatte på Isle of Man, Spania etc), så er hele "vurderingen" latterlig. Hvis Norwegian faktisk vil gjøre noe for flysikkerheten så kan de jo begynne med å ansette piloter i sitt eget selskap og gi pilotene kontrakter som gjør at de både tør å ringe seg inn syk, som gjør at de ikke føler stress, usikkerhet eller redsel for å miste jobben. Ta vekk management by fear.

-----

http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/mar/28/germanwings-crash-exposes-pressure-pilotes

A “black swan event” has three attributes: unpredictability, consequences and retrospective explicability.

Mostly it’s about fatigue; the crushing fatigue you can feel after several hours behind the wheel of a car or perhaps even as the co-pilot of a budget airline passenger jet after several, rapid turnarounds between European cities in a single day.

Like most professions, pilots like to socialise and swap gossip; the preferred option being a curry-and-cold-beer night out. I’m a commercial pilot and an occasional instructor working outside the airline industry, but the stories I hear from my friends, about the pressures of working in the business, have remained consistent for a long time now.

Principal among the stresses lies chronic fatigue, and this is particularly common among the low-cost carriers. Back in March 2008 I flew a protest banner for Balpa (the British Airline Pilots Association) to Heathrow, protesting against the new rules being passed by the European parliament standardising pilots’ flight and rest times across Europe, despite claims from unions that they could put passenger safety at risk and “lead to pilots flying while dangerously fatigued”.

In addition to fatigue, younger pilots have told me of a different kind of insidious stress while working for budget airlines, and that’s a fear of losing one’s first aviation job as a low-hours commercial pilot through failing to perform to management expectations.

This fear, more often than not, surrounds zero-hours contracts and the average £50,000 or more of training debt that a first officer might be carrying when he or she climbs out of a simulator and into the righthand seat of a Boeing 737 or A310 Airbus.

More than one in six of Europe’s pilots are now employed through a temporary job agency, are self-employed or work on a zero-hours contract with no minimum pay guaranteed. As one pilot once remarked to me: “There’s a long queue of desperate young pilots looking for a first step on the career ladder and happy to take my place. If I don’t turn up for work one day, I might not be called again.”

Last December the European Cockpit Association called on Europe’s transport ministers to take action against what it labelled unfair labour practices, including zero-hours contracts and “bogus self-employment” – where pilots are contracted to work via their own limited liability company but prevented from working for other airlines.

If you mention the word slavery to a group of airline pilots, they’ll laugh and one company will always appear at the top of everyone’s list. Frequently that’s the only route, much like 19th-century indentured servitude, to a successful, less stressful and perhaps well-rewarded, tax-free flying career in one of the larger airlines, Middle Eastern carriers preferred.

A second stress in the glare of last week’s disaster is security. One pilot told me only last month that he had experienced enough of being “treated like a criminal” by airport security and was going to look for another job. Long-haul pilots flying back and forth to the US have an even worse time from the American TSA (Transportation Security Administration) and swapping horror stories over a cold beer isn’t an unusual form of unwinding. I’ve heard it described as a “them and us” confrontation with airport security, but regardless of who might be to blame, and the reasons for it, it brings with it an impact on crew morale.

If there is one positive outcome from last week, it may be that the endemic pressures pilots now face in a brutally competitive industry will be placed under a very public spotlight for proper and responsible debate.

Simon Moores is a commercial pilot and aviation writer who advises companies on risk management

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærlighetssorg? Er det virkelig det som ligger bak alt sammen?

Jeg tenker som så at det eventuelt er "en del av hele pakken". Mange bekker små... De blir til slutt til amazonas, om de får tid nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det på mange måter kanskje kan sammenlignes med disse skoleskytingene dette. Psykisk sykdom, et ønske om å bli husket og sette spor, helt sikkert et veldig forvrengt bilde av både seg selv og verden rundt. Mange uskyldige blir tatt med, og det ender med at også gjerningsmannen dør. Utrolig tragisk og grusomt uansett. Selvsagt burde han ikke ha flydd, men jeg tror det er fryktelig vanskelig å skjerme oss mot sånne type handlinger utført av enkeltpersoner...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god kommentar, kildekritikk er noe flere skulle hatt i bakhodet, både nå og ellers. Jeg skjønner behovet for informasjon og forklaringer, men måten alle vil være først på oppfordrer nærmest til spekulasjon og sensasjonalisering. At ting har kommet frem fra lydopptakerne på måten det har skjedd, og videre behandling i media, det syns jeg ikke noe om.

Styrmannen blir mistenkt, dømt og fordømt nesten før støvet har lagt seg, og lenge før etterforskerne har fått gjort mer enn å komme i gang. 150 familier får en svært tung beskjed, og nesten like etter så retter hele verden sine øyne mot én av familiene, som brått får det enda tyngre. Kan virkelig ikke forestille meg hvor grusomt det må være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt funn bekrefter at flyet ble styrtet med vilje

Ifølge den franske flysikkerhetsmyndigheten BEA ble autopiloten innstilt på en nedstigning til 30 meter. Andrepiloten endret etter dette flere ganger innstillingene for å øke flyets hastighet, skriver NTB.

Franske myndigheter bekreftet på en pressekonferanse i går kveld at de nå har identifisert 150 DNA-profiler på ulykkesstedet.
Underveis i arbeidet med å identifisere de 150 DNA-profilene, opplyser den franske påtalemyndigheten at de har undersøkt 2854 kroppsdeler fra de 150 omkomne.

Myndighetene kommer også til å undersøke 40 «svært ødelagte» mobiltelefoner, som er funnet blant vrakrestene. Kanskje kan disse kaste nytt lys over dramaet i flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt funn bekrefter at flyet ble styrtet med vilje

Ifølge den franske flysikkerhetsmyndigheten BEA ble autopiloten innstilt på en nedstigning til 30 meter. Andrepiloten endret etter dette flere ganger innstillingene for å øke flyets hastighet, skriver NTB.

Franske myndigheter bekreftet på en pressekonferanse i går kveld at de nå har identifisert 150 DNA-profiler på ulykkesstedet.

Underveis i arbeidet med å identifisere de 150 DNA-profilene, opplyser den franske påtalemyndigheten at de har undersøkt 2854 kroppsdeler fra de 150 omkomne.

Myndighetene kommer også til å undersøke 40 «svært ødelagte» mobiltelefoner, som er funnet blant vrakrestene. Kanskje kan disse kaste nytt lys over dramaet i flyet.

2854 kroppsdeler fra de 150 omkomne. Jeg klarer ikke se de for meg engang, det er hel forferdelig! Om det er snakk om 2854 faktiske deler vil det si at hvert menneske vil være delt i rundt 19 biter. Tenk så ufattelig psykisk tungt det må være å hente de ned fra fjellet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdsskriveren registrerer bare de tekniske forholdene, men vi vet allerede en del da området flyet "gikk ned i" er et område hvor man får live-overføring av cockpiten/autopilotens innstillinger på ATC og via ADS-B transponderen. Denne infoen er publisert av flightradar24.com og bekreftet av fransk ATC. Her kan man se at autopiloten er stilt inn på 96fot. Dette er "in accordance" med to snurr på autopilotens høydebryter fra 38,000 fot til 13000fot og så til 96 fot, som man kan se i dataene. Hvis man sitter i en cockpitsimulator og gjør "to snurr" på høydemåleren passer det perfekt med de innstillingene som man ser blir gjort i flyet. Det kan med andre ord utelukkes med ganske høy sannsynlighet at endringen i høyde var en teknisk feil (noe som uansett er makaløst absurd, det er omtrent som å mene at firefox skal åpne seg selv på en computer mens du sitter og ser på den).

09:30:52Z.386 MCP/FMC ALT: 38000 ft QNH: 1006.0 hPa

09:30:52Z.567 T,3c6618,43.122208,5.676482,38000,GWI18G

09:30:53Z.036 T,3c6618,43.122894,5.676993,38000,GWI18G

09:30:53Z.546 T,3c6618,43.124271,5.678166,38000,GWI18G

09:30:54Z.083 MCP/FMC ALT: 13008 ft QNH: 1006.0 hPa

09:30:54Z.096 T,3c6618,43.125295,5.678689,38000,GWI18G

09:30:54Z.676 T,3c6618,43.125961,5.679421,38000,GWI18G

09:30:55Z.156 T,3c6618,43.127157,5.680259,38000,GWI18G

09:30:55Z.397 MCP/FMC ALT: 96 ft QNH: 1006.0 hPa

MCP = Mode Control Panel

FMC = Flight Management Computer

ALT = Altitude

QNH = trykksetting

Nå er dette bekreftet etter at ferdsskriveren ble funnet. Dette viser oss at systemet til ATC fungerer, og at avlesningene fra MCP/FMC fungerer korrekt. Autopiloten ble skrudd ned til 100 fot, nøyaktig slik jeg skrev i posten for noen dager siden.

"On Apr 3rd 2015 the French BEA reported that the flight data recorder was received by the BEA on Apr 2nd 2015, it was opened and a first read out of the data showed, that the pilot in the cockpit used the autopilot to descend the aircraft down to 100 feet, on several occasions the speed of the aircraft was adjusted during the descent."

Dette vil si at han ikke bare satte flyet til å starte nedstigning, men også økte hastigheten med vilje. Med tanke på de offisielle utalelsene angående hans søkehistorikk og hans helsetilstand, leser jeg dette som en planlagt handling. Det kunne like gjerne skjedd på turen ned fra Düsseldorf til Barcelona, men kapteinen valgte å gå på toalettet på returen. At det var akkurat den kapteinen, på den dagen, som ikke fikk tid til å gå på toalettet.... Alt kunne endt annerledes hadde det vært en annen miks. Kunne vært et hvilket som helst Germanwingsfly styrt av Lubitz, alle som har vært hans passasjerer har vært i potensielt livsfare. Kun reddet av tilfeldigheter. For en absurd verden man trossalt lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kapteinen hos Germanwings måtte vært fryktelig toaletttrengende siden han løp på do hver flyvning, og det sier jeg egentlig ikke for å være morsom, men som en seriøs observasjon ( :P ). Jeg har sittet i cockpit ca 70 flyturer mellom Tromsø og Oslo (2 timer +/- flytur) og det har vært 2 gang ila alle disse år at kaptein eller styrmann har måttet gå på do ila turen. Det er altså et relativt sjeldent fenomen IMO, men det kan hende at germanwings sitt crew har så dårlig tid ved mellomlandingene at de ikke har tid til å gjøre sine "businesses".

Det er også trist å lese at Lubitz fløy en ferry flight dagen før. En ferry flight er en tomflyvning hvor kun kaptein og styrmann er ombord, evt en flyvertinne eller tre hvis de trenger skyss. Han kunne med andre ord ha styrtet dette tomme flyet bare én dag før, og ikke tatt alle passasjerene med seg i døden. Men han valgte i stedet å vente til det var passasjerer med. Kan hende det var fordi kapteinen forlot cockpit på Barcelona-flyvningen, mens kapteinen som var med han på ferry flighten til Berlin ikke forlot cockpit. Hvem vet. Også kjipt å se at det var tegn på at folk rundt han kjente til de alvorlige suicidale tendensene, men man tenkte vel aldri at han skulle dra over hundre stk med seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...