Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av TAG teach på barn med spesielle behov - erfaringer?


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Jeg er ute i praksis nå, som 1.årsstudent på vernepleie. Vi har om funksjonshemming og i den anledning er jeg på en skole. Jeg skal følge en elev og skrive mål og tiltaksplan for han, samt igangsette tiltak(vi følger vernepleierens arbeidsmodell ift. kartlegging).

Jeg begynte å mandag og har brukt disse første dagene til å observere han sammen med sin assistent/lærer(som også er min veileder). Han har mye spesialundervisning i forhold til lesing og matte. Han har en diagnose som gjør at han har ekstremt dårlig selvtillit. Jeg husker ikke helt hva diagnosen het, men han dekker over feilene sine slik at vi ikke skal oppdage de. I tillegg har han veldig dårlig konsentrasjonsevne og det blir mye tull og fjas når han skal jobbe. Læreren er flink med han, og de har allerede et belønningssystem(han får to kjeks når han har lest leseleksa si eller gjort noen ark med matteoppgaver, samt 10 minutt data eller sløyd om han har jobbet bra). Jeg synes dog at kriteriene for belønning er veldig vage og lite konsekvente. Jeg ønsker mer struktur i undervisningen. Heller 10 minutter med konsentrert jobbing, enn 30 minutter med 80% fjas og 20% jobbing innimellom.

Jeg synes TAG teach virker som en veldig kjekk måte å jobbe med, spesielt siden han er redd for å gjøre feil, så tenker jeg at dette er en metode som vil være bra for han. Jeg tror også at han kanskje vil synes det er morsomt med en alternativ måte å lære på, at jeg sitter med en klikker og at han "bestemmer selv" hvor mye han vil jobbe for å oppnå sin belønning.

Jeg vil på forhånd gjøre et intervju med han hvor jeg har fokus på hva han liker å holde på med. Kanskje finner vi andre interesser som ikke er data/sløyd som vi kunne fått til, slik at han blir enda mer motivert. Jeg tenker også å prøve at han kan spare opp belønningene sine. Som f.eks. 1 klikk = 1 minutt med noe han liker. Når han har fått 10 klikk eller vi føler oss ferdige med jobbingen, får han klikkene han har spart opp i minutter på noen han liker. Jeg tenker da at han skal få noen belønninger å velge mellom.

Det jeg kjenner er litt utfordrende er hvordan jeg skal kjøre disse belønningene. Altså når jeg skal klikke. Han sliter som sagt med å lese, så jeg tenkte å sette meg ned med veileder å spørre hvilke bokstaver han synes er vanskelige, og så belønne han for å lese disse riktig. Tidligere har han fått belønning i form av to kjeks for å lese ferdig en side i leseboka eller lese igjennom lesearkene han får. Dette klarer han ikke uten å tulle innimellom, så da tenker jeg det er for store kriterier. Kanskje klikk for hver setning han leser?

I denne metoden skal man ikke gi så mye verbal feedback, ettersom jeg har forstått. Hva gjør jeg om han leser et ord feil? Jeg vil jo ikke gi han negativ feedback. Skal jeg holde tilbake klikket når han leser feil i en setning? Han er jo et kognitivt fungerende barn, så jeg tenkte litt at jeg kunne informert han om hvordan dette virker og at uteblivende klikk betyr at han gjorde feil, men kan velge om han vil lese setningen eller gjøre matteoppgaven på nytt, eller om han vil gå videre til neste. På denne måten forstå han om han har gjort feil, uten at jeg må si noe mens han leser eller jobber med en oppgave. Jeg vil på en måte ufarliggjøre feil i den grad det er mulig for å bygge motivasjon og tillit.

Sånn bare for å ha sagt dette, så skal selvfølgelig veileder, rektor og foreldre være enig i metoden før vi prøver den ut altså.

Blæh, ble fryktelig langt dette. Masse tanker som surrer rundt i hodet. Er det noen her som har jobbet med lignende caser eller med denne metoden å trene fram ferdigheter hos barn? Innspill på tankene mine eller refleksjoner over TAG teach som metode for å lære barn øvelser?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte på er om du har undersøkt noen andre metoder som også er basert på atferdsanalytiske prinsipper før du valgte denne? Hvorfor nettopp denne metoden?

Synes det er litt vanskelig å skrive mer uten å ta utgangspunkt i en spesiell metode, men jeg tror kanskje jeg heller ville brukt en metode der sosiale forsterkere i form av ros brukes i stedet for klikker. Gjør han feil så ignorerer du og sier eks. "en gang til". Når han klarer det så roses han for det han gjorde bra. "Bra, du leser som en helt!" "Du er jammen god til å lese!" "Hurra, så flink du er!" og samtidig fyller et tokenbrett (tegnøkonomi) som gir han tilgang på det han liker å gjøre/spise.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk enkelt! Det vil gjøre det lettere for både deg, han og de som skal følge det opp senere tenker jeg :) Vi hadde ikke en gang å sette i gang tiltak i vår første praksis, så jeg tenker at det er lurt å gjøre det enkelt og eventuelt ikke gå over sine egne evner/trygghet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Nå blir dette litt kjapt og gæli på telefonen og jeg må sortere litt i huet og evt gå gjennom notater.

Jeg gikk kurs med Eva og Emelie i TAG teach to år siden og husker de viste flere eks hvor det hadde blitt brukt TT på barn med spesielle behov meg stor suksess. Om jeg ikke husker feil så var det blant annet en med en hjerneskade som slet med å lære seg å gå i trappen. Og en (frisk) gutt som var livredd vann og de da jobbet med å få ut i et basseng. Utrolig fascinerende og gøy å se utviklingen.

Vi brukte også store deler av kurset på å jobbe med dette på hverandre og jeg liker måten å jobbe på. Litt sært er det jo til og begynne med, men effektivt og en ryddig måte å jobbe på. Jeg lærte meg blant annet å fylle bensin på det viset. :lol:

Så jeg har ikke personlig erfaring med dette, men jeg vet det har blitt brukt mye i USA blant. Kan sjekke notatene mine i morgen!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så fryktelig mye personlig erfaring med det, men tenkte jeg kunne dele en kilde

Karen Pryor skriver endel om det i den siste boka si, "reaching the animal mind" spesielt kapittel 11.

Her har hun samlet noen filmer og referanser til boka,

Verdt å sjekke ut?

Eva Bertilsson og kompani underviser i det, og det kan kanskje være verdt det å ta kontakt med de for å forhøre seg/få arrangert kurs for andre ansatte som jobber med barnet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drøftet dette med veileder og hun er veldig positiv til måten å jobbe på. Målet med å bruke denne metoden er å videreutvikle måten de allerede jobber med han på. Få mer struktur. Når han får klikk vil han få masse verbal ros i tillegg. Men når han gjør feil, vil vi ikke ha fokus på dette. Målet er at han skal ønske å jobbe og føle mestring. Jeg driver nå å utarbeider en plan for belønninger han kan velge mellom, i tillegg til at jeg skal snakke med han om dette.

Vi har funnet ut at det egentlig er konsentrasjonsproblemene som er utfordringen, ikke lesingen i seg selv. I stedet for å belønne for riktig lesing(noe som kan være utfordrende i og med at det er et sårt tema for han og vi ikke ønsker å gi tilbakemelding i særlig grad når han gjør feil), så skal vi jobbe med tiden han konsentrerer seg. Det vil være mye lettere å sette opp en formålstjenelig kriterieplan når jeg har tid å forholde meg til, heller enn lesingen som ferdighet i seg selv. Vi kommer til å kjøre korte økter, og ha lave kriterier i starten noe ala 15 sekund konsentrasjon= klikk. Og så tar vi det der i fra. Jeg skal uansett bruke neste uke til å observere og finpuss på eventuelle kriterier og bygge opp tillit hos gutten. Aktivt delta i lek med han osv. slik at han ikke bare ser meg i undervisningssituasjoner. Jeg vil se litt hvor han ligger ift. tid og sette tiden for klikk litt under dette for at han skal mestre i minst 80% av tilfellene. Jeg legger også stor vekt på at belønningene han får er av stor verdi for han. Han er glad i friluftsliv og dyr, så jeg tenkte f.eks. at så og så mange klikk fører til en grilltur i skogen, kanskje et besøk på en gård for å mate koppelam eller lignende. Samt små belønninger som han får i tillegg etter endt arbeidsøkt. De store belønningene han kan tjene opp vil han få max en gang i uken.

Jeg har en god dialog med veileder og hun syntes som sagt det var en kjempegod ide, så nå skal den bare finpusses litt på. Jeg ønsker å oppnå at gutten VIL jobbe, fordi han er motivert. Samtidig som han føler mestring.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har brukt denne metoden på min sønn :P (litt utleverende, men han er helt åpen på at mamma har oppdratt han med hundemetoder og at jeg snakker om det) Altså, nå er han langt i fra så syk som gutten i innlegget, men min sønn har ADD. Jeg kjørte masse belønning ved rett atferd via stemme og null reaksjon på negativ atferd. Han lærte fort at å slå lille søster i raserianfall resulterte ikke i noe annet enn at søster ble fjernet uten ett ord eller blikk. I læringssituasjoner så var det korte korte økter der han måtte nå ett veldig enkelt mål, før han "slapp løs". Dette lærte han også veldig fort. Hva som har gjort hva her aner jeg ikke, enten så har han vokst av seg en del eller så har shapingen (het det i gamle dager tror jeg ...) gjort sitt. Uansett, han klarte seg gjennom barneskolen uten for mye trøbbel. Det krevde jo sin kvinne å få lærerne til å gjøre det på min måte og ikke hva bup og ppt ville. De så det i bruk med meg, og da prøvde de med gode resultater. Han fikk jo ikke gå vekk ut av klasse rommet hele tiden, men da fikk han slappet litt av i noen minutter med ett blad eller bok. Vi har heller ikke kjørt noen andre krav i valg av VG i fjor, han måtte få velge det han følte seg tryggest i, og det resulterte i topp-karakterer på elektrolinjen, og han skal på maritime fag på sjøen til høsten igjen :) Er frekk nok til å ta på meg en del av æren for det gitt! Det var også en metode som falt helt naturlig for meg, da jeg er svært konfliktsky.

Dette fungerer på psykisk syke også. Om man ønsker å vite mer om min erfaring rundt det, så send meg en PM :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Oppdatering:

I dag startet vi tiltaket med klikkeren. Det har blitt litt forsinka i og med at jeg har vært syk, kidden har vært syk, fridager og what not. Men ja, i dag begynte vi!

Jeg har kartlagt litt tidligere hvor lenge han holder konsentrasjonen i strekk med det opplegget han er vant med. Har da sittet med stoppeklokke på tlf. Det har variert fra sånn 30 sek, 1 minutt, 3 minutt osv før han har begynt å tulle. Så jeg tenkte jeg skulle begynne med 5 sek, bare for å være sikker på å få inn mange klikk. Deretter heller ta det litt på sparket og øke.

Vel, jeg gikk på en smell der gitt. Guttungen ble supermotivert av å høre klikkene og syntes det var kjempegøy å få tilbakemeldingen via den såpass fort. Det som er så flott når man bruker dette på barn, er jo at jeg kan fortelle han at klikkene samles opp til en stor belønning. Så for han var klikkene en slags minibelønning i seg selv virket det som. Jeg måtte fort øke til 10 sek og deretter 15. Han konsentrerte seg godt i nesten 10(!) minutter, uten avbrekk, tull eller noe fjas! Dette var i tillegg at han skulle lese en bok, det har han såvidt jeg vet aldri gjort før. Han fikk så klart mye hjelp, assistenten sa ord hun visste han synes var vanskelig og lot han prøve seg fram på ord hun mente han skulle greie. På de nesten 10 minuttene fikk jeg inn 43 klikk, gutten smilte fra øre til øre og sa han ville ha minst 50, så da tok vi et leseark i tillegg(stavinger, småord, nye bokstaver osv). Han fikk en pause på rundt 10 min(litt lite fant vi ut) og han ble forstyrra av en elev som utagerte på gangen utenfor. Men du kunne virkelig se at han prøvde så godt han kunne, om enn med litt urolig sitting, falt litt ut osv. Han brukte ca halvannet minutt på det arket, jeg senka kriteriene fra 15 sek til 10. Så han fikk rundt 8 klikk, og greide derfor over 50, noe han var supersolt over. Han sier han skal klare 50 i morgen også *ler*

Han elsker dyr, og jeg sa at siden han var sååå flink i dag, så skulle jeg ta med meg Nemi i morgen så han kan leke litt med henne. Gjemme seg i skogen så hun kan finne han, gi godbiter, leke, prøve å gjøre noen triks ovs. I tillegg skal vi på gårdsbesøk og kikke på grisunger og lam :) Han var så kry over hvor mange klikk han fikk og ville helst løpe rundt til alle og vise klikkeren, hehe. Du så hele gutten strutte når vi fortalte hvor utrolig flink han hadde vært :) Så jeg vil si det var suksess, hvert fall i dag :)

På grunn av at timen ble såpass effektiv og han jobba så bra og fort, så var det tid til å gi han en halv time med data før friminutt. Normalt sett er det ikke tid til mer en 10, max 15, fordi han bruker så lang tid på å komme igjennom det han skal.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra å kunne bruke hunden som forsterker da :D Gjorde jeg på jobb også, og det var de beste dagene :D Hvordan gjør du det med klikk videre? Øker kriteriene slik at det går lengre mellom klikkene? Er han opptatt av antallet slik at jo flere klikk er bedre, eller er han bare opptatt av å nå akkurat det tallet du har sagt? Og hva klikker du for, tiden han konsentrerer seg om eller vanskelige ord, eller begge deler? Bare nysgjerrig, synes dette er kjempeinteressant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bli i morgen. Har vært så mye fint vær i det siste og rimelig varmt. I morgen er det meldt overskya, så jeg må gjøre det mens jeg kan. Blir noen timer i bil på henne, så tørr ikke ta henne med når det er sol. Gutten har spurt om jeg ikke kan ta med Nemi nå helt siden jeg begynte og fortalt at jeg hadde schäfer. Han elsker schäfere, hehe. De har visst hatt noen i familien før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
    • Av praktiske årsaker, skal ha med hunden på flere reiser uten fryser. Tenker å gi blanding av vom og tørrfor på sikt.  I tillegg liker jeg å bruke deler av måltidene til trening på tur, noe som er vanskelig med råfor...  
    • Tispen min er 10 måneder nå.  Meget omgjengelig familiehund. Mjuk pels og gemytt 🤣. Lettlært. Nydelig vakker. Perfekt størrelse.  Vi driver med blodspor og lydighet.  Grua meg mest til pelsstell når jeg vurderte rasen, ja snø i pelsen er irriterende, men jeg må lære meg å huske å bruke riktig tøy 🙈 Koser meg overraskende med å klippe og stelle pelsen.  Jeg har dessverre vært ekstremt uheldig med sykdom på henne, men slik jeg har forstått det er dette en sunn rase med få plager.   
    • Blir spennende å følge med videre!   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...