Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny valp sammen med sære damer


Crazy
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg får snart en valp. I den anledning lurer på hvor mye de eldre hundene jeg bor sammen med påvirker den nye valpen. Evt hvilke hva jeg kan gjøre for at påvirkningen blir lavest mulig. De andre hundene er ikke mine og det gjør at jeg ikke kan endre så mye på deres atferder. Slik som være alene hjemme, lav terskel for å knurre på fremmende, ressursforsvar for leker og mat, hoppe på folk som kommer inn osv. Jeg ønsker ingen av disse atferdene fra min hund og lurer rett og slett på hvordan jeg kan løse dette på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hei! Jeg får snart en valp. I den anledning lurer på hvor mye de eldre hundene jeg bor sammen med påvirker den nye valpen. Evt hvilke hva jeg kan gjøre for at påvirkningen blir lavest mulig. De andre hundene er ikke mine og det gjør at jeg ikke kan endre så mye på deres atferder. Slik som være alene hjemme, lav terskel for å knurre på fremmende, ressursforsvar for leker og mat, hoppe på folk som kommer inn osv. Jeg ønsker ingen av disse atferdene fra min hund og lurer rett og slett på hvordan jeg kan løse dette på best mulig måte.

Gi din mye tid uten de andre hundene og lær den det du mener er rett adferd. Så kommer det ann på hvordan. man skal lære det. Siden jeg ahr bare en og han er san noen lunde kontroller bar må han vente i stua til besøkende har kommet inn i stua her. Da hilser han på en sivilisert måte. DU kommer til å ha flere hunder der så det blir en jobb kanskje ta hunden/valpen til sitt ved side nav beinet ditt og at den må følge deg inn i stua eller dit dere skal føre den får hilse. Den vil gjerne bli giret av både besøket og de andre hundene så dette tar lang tid å få inn men er verdt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kanskje betyr mest er også valpens personlighet? En trygg hund lar seg ikke rive med i dramatisering like lett. For eksempel lar ikke min hund seg rive med nye dramaqueen-er flere ganger, for straks han har skjønt at de overdriver tøyseting gidder han ikke å fløtte på skrotten engang.

Angående ressursforsvar må dere tenke føre var. Gi mat avskilt. Ikke la hundeleker flyte rundt.

Tren med valpen din, og prøv å forebygg konflikter på hjemmebane. Du har ett par flere ting å tenke på, men jeg tenker at men rett valp burde det gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken valp du får kommer til å ha mye og si, ellers må du bare ta kontroll over din hund og tren på det du ønsker å trene på samme hva de andre hundene/eierne gjør og hindre han i å bli med på det du ikke vil at han skal gjøre. Det går nok fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ressursforsvar smitter fort! Ikke la de andre få bølle med din. Pass på at valpen din ikke provoserer fram forsvar i de eldre hundene. Hvis det er mat som utløser, pass på at valpen ikke plager de store når de spiser. Er det leker som trigger, pass på at alle får ha leker i fred eller fjern de. Valpen bør jo ha noen leker tilgjengelig, men pass på at det er under strengt oppsyn om alle hundene er til stede. Ikke la de voksne stjele fra valpen.

Jeg greide veldig lett å lage ressursforsvar på min valp, både fordi jeg ikke skjerma henne fra frekke hunder og fordi hun opplevde ressursforsvar fra min eldste. Hun hadde ikke ressursforsvar i utgangspunktet.

Når det kommer til å være alene hjemme, så hadde jeg en hund som bråka ganske mye alene, og da passet jeg på at valpen var på et seperat rom hvor de ikke kunne se hverandre og lærte valpen å være alene der. Hun er super alene hjemme, den eldste ble aldri bra.

Det kommer som nevnt også an på valpen. Min valp var veldig avhengig av meg og alt annet enn meg kom i andre rekke. Selv om hun bodde og vokste opp med ei gneldrebikkje av dimensjoner, har hun aldri hatt tendenser til det. Hun bjeffer kun når det er "nødvendig" og ikke på alle lyder hun hører. Hun og den eldste var veldig gode venner, hadde det mye kjekt sammen. Men om hun måtte velge mellom meg og eldste, valgte hun alltid meg. Hun søkte trygghet hos MEG, ikke den andre hunden osv. Dermed tror jeg påvirkningen ble mindre.

Så, hold hundene mye separert og vær konsekvent med valpen på de områdene du ikke vil den skal bli påvirket. Mange av tingene du ramser opp er ren hverdagslydighet som er greit nok å trene på. Det er verre med ting som er relatert til frykt, sånn som ressursforsvar, usikkerhet ovenfor fremmede og å være alene hjemme. Det er ting som kan smitte over på valpen, men som ikke nødvendigvis kommer til å smitte. Det kommer litt an på hvor mye valpen blir påvirka av de voksne. Det andre du ramser opp har bare med oppdragelse å gjøre og hva som lønner seg for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...