Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg og samboer står mellom rasene Bichon Frise, Coton de Tulear, Bolognese, Japansk spisshund og Chinese Crested Powder Puff, vi trenger litt hjelp til å finne ut hvilke av rasene som kunne passet oss best.

Det vi ser etter i en hund er:

- Familiehund, glad i mennesker, store som små

- Går greit med andre hunder

- Ikke bjeffer for hver minste lyd, vi bor i et rekkehus som lager en del lyder og som er lytt. Hører naboene lukke dører osv. Men det går det vel an å trene til en viss grad?

- Trenger middels med turer, men blir gjerne med på noen lengre turer i blant.

- Søsteren min er allergisk så tenker på det, men det trenger ikke å være avgjørende for det endelige valget.

- Kan læres opp til å være hjemme alene. Blir alene i ca. 4-6 timer i hverdagen. Ellers har vi svigermor som er hjemmeværende rett borti gaten, som kan passe :)

- Kunne læres opp til innkalling.

- Livlig, glad og kosete.

- Vi har aldri hatt hund før, men har passet en Bichon frise i ferier for min mormor :)

Tusen takk for all hjelp :)

Skrevet

#1 Allergi: Ville først og fremst gått etter denne faktoren. Jeg tolker innlegget som at du og søsteren din ikke bor sammen, men det er greit å få besøk uten blodsprengte og tårete øyne, og tett og rinnende nese. Nå kan det hende søsteren din er heldig med allergien sin, men det er et ubehag. Jeg ville tatt med søsteren din og besøkt flere hunder av de aktuelle rasene for så å velge en av de hun ikke reagerer på :)

#2 "Trivsel": Oppsøk flere individer (seriøse oppdrettere er et godt sted å begynne) og se hvilke forskjeller det er på disse relativt like rasene dere liker best.

De fleste faktorene dere ramser opp er veldig/relativt lite rasebetinget, og er done deal med godt forarbeid og en dose sosialisering:

- Familiehund, glad i mennesker, store som små

- Går greit med andre hunder

- Ikke bjeffer for hver minste lyd, vi bor i et rekkehus som lager en del lyder og som er lytt. Hører naboene lukke dører osv. Men det går det vel an å trene til en viss grad?

- Trenger middels med turer, men blir gjerne med på noen lengre turer i blant.

- Søsteren min er allergisk så tenker på det, men det trenger ikke å være avgjørende for det endelige valget.

- Kan læres opp til å være hjemme alene. Blir alene i ca. 4-6 timer i hverdagen. Ellers har vi svigermor som er hjemmeværende rett borti gaten, som kan passe :)

- Kunne læres opp til innkalling.

- Livlig, glad og kosete.

Bjeffing er trenbart, ja, men en hund (tom de med vokt i seg) klarer å skille mellom støy og når de skal varsle så det at man hører lyder fra naboen vil jeg tro ikke skal være noe problem. Japaneren (spisshunder generelt) har vel litt over gjennomsnittet med lyd?

Alle disse 5 rasene har gankse likt aktivitetsnivå og ihvertfall Bolognese, Frisé, Coton og CC er morsomme og lette å trene med. Jeg har ikke noe særlig kunnskap til hvordan japaneren er i forhold til disse, men tror det er relativt like hunder du står å velger mellom..

Pelsstellet er jo der i hvertfall på disse nevnte hundene. Japaneren trenger vel litt mindre børsting (correct me if I'm wrong dere som har peiling)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...