AnneB Skrevet 14. Februar 2015 Rapporter Share Skrevet 14. Februar 2015 Hvilken hund kommer til og passe oss? Vi er en småbarnsfamilie på 4. Er middels aktiv men liker og gå toppturer. Jeg har ønsket meg hund i mange år, det samme har samboeren min. Vi tenker en middels stor hund/stor hund.skal brukes som familie hund. minst mulig pels stell. Vi bor i en leilighet på 122km2 med en liten balkong og ingen hage. Men har flotte tur områder i nærheten siden vi bor ute på "bondelandet" av den lille byen vi bor i. Vi har sett oss ut noen raser vi liker men er redde for og velge feil rase til vårt formål siden dette blir vår første hund. Vi liker godt: Labrador retriver shiba/husky golden retriever Nova Scotia Duck Tolling Retriever og generell spisshund. Hunder som ikke er akuaktuelle for oss: Terrier puddel collie (all type av Collie) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AnneB Skrevet 14. Februar 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 14. Februar 2015 Beklager en del skrivefeil. Poster fra mobiltelefon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ida Skrevet 14. Februar 2015 Rapporter Share Skrevet 14. Februar 2015 (endret) Hvilke planer har dere for hunden? Vil dere drive med noen form for hundesport? Tenker dere å gå lange turer hver dag? Hva ser dere på som mye/tilstrekkelig mosjon? Har dere tenkt på om èn av dere skal ha hovedansvaret? Har dere tenkt på hvor lenge hunden skal være alene hjemme? Hvor lenge dere kan være hjemme med hunden før den må være alene? Vil dere ha valp, eller kan dere ta over en omplasseringshund? Hvor små er småbarna? Edit: Ryddet litt Endret 14. Februar 2015 av ida Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Bølla Skrevet 14. Februar 2015 Rapporter Share Skrevet 14. Februar 2015 Sett opp en liten liste som @ida foreslår, legg for eksempel til: - hvor mye mosjon kan dere gi hunden per dag? - hvor mye tid ser dere for dere å bruke på oppdragelse og lydighetstrening? - bjeffing? - hvor gamle er barna? - hvordan jobber dere? Mulighet for å ta med hund på jobb osv? Det er litt pelsstell på golden sammenlignet med labrador, men den førstnevnte er en lettere førstegangshund enn den andre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 14. Februar 2015 Rapporter Share Skrevet 14. Februar 2015 Om det ikke er viktig at hunden kan gå løs så er det mange spisshunder som kan passe dere. Du nevner jo shiba, som jeg tror kan være et ok valg. Hva med buhund? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 14. Februar 2015 Rapporter Share Skrevet 14. Februar 2015 Det er vel et ganske stort spenn mellom en labrador og en shiba, så ville tenkt litt mer igjennom hvordan dere ønsker hunden skal være. Omgjengelig med fremmede? Mer reservert? Kunne gå løs? Ok å kanskje alltid måtte gå i bånd (husky) osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tuvane Skrevet 14. Februar 2015 Rapporter Share Skrevet 14. Februar 2015 Er det viktig at hunden kan gå løs? I så fall faller i alle fall husky ut. Jeg tenker at en av retrieverne vil ha det ypperlig hos dere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts