Gå til innhold
Hundesonen.no

Så lett avslører hunden humøret ditt


Artemis
 Share

Recommended Posts

Har du noen gang følt at hunden din merker om du er i et godt eller dårlig humør?Da kan det hende at du har vært inne på noe.Hunder kan nemlig skille mellom fornøyde og misfornøyde ansikter, ifølge en ny studie.

Artikkel på dagbladet.no

Artikkel på universitetets hjemmesider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og trengte man virkelig å forske på dette? Du trenger bare ha hund så VET man at hunder ser forskjell på glad og sint. Og at de leser oss som en åpen bok.

I dag skal man forske på alt det selvfølgelige. Hunder og dyr kan tolke oss? Kan vi tolke dyr? Mennesker har det hyggelig med dyr rundt seg? Slapper vi av? Er det godt for stress og angst? Jøje meg. Ja, la oss studere i 5 år og skrive en vettug oppgave om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er greit at de forsker på sånt jeg, da kan man vise til studier når ikke-hundeeiere (eller hundeeiere, for den saks skyld) mener du menneskeliggjør hunden eller tillegger de egenskaper de ikke har når du forteller at bikkja veit når du er lei deg, glad, i dårlig form eller whatever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er greit at de forsker på sånt jeg, da kan man vise til studier når ikke-hundeeiere (eller hundeeiere, for den saks skyld) mener du menneskeliggjør hunden eller tillegger de egenskaper de ikke har når du forteller at bikkja veit når du er lei deg, glad, i dårlig form eller whatever :)

enig :-D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av den her type forskning blir gjort for å forstå underliggende mekanismer og kan også gi oss bedre innsikt om hvordan mennesker oppfatter følelser.

Positive følelser hos dyr er et relativ nytt forskningsfelt - (en av de første artiklene publisert om temaet kom for under ti år siden) og hvordan dyr oppfatter følelser kan gi oss økt innsikt om hvordan følelser bearbeides i hjernen. I tillegg kan det gi vitenskapelig basis for å forbedre dyrevelferden i landbruket

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er veldig interessant, jeg, for spørsmålet her har jo ikke bare vært "Merker hunden forskjell på om du er sur eller blid?", men hele prosessen. Særlig dette sitatet fra den engelske artikkelen synes jeg var veldig interessant.

Dogs trained to choose the happy faces mastered the task significantly faster than those who had to choose the angry faces. “It seems that dogs dislike approaching angry faces,” study director Ludwig Huber explains.

Det gir jo mening, for all del, men å få det "bevist" i et forskningsprosjekt er strengt tatt noe annet enn at vi som har hund, merker forskjell på bikkja. :)

Og det er jo strengt tatt også forskjell på om hunden din kan lese deg, eller om hunder generelt kan se forskjell på blide og sure fjes. Kjempespennende forskning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...