Gå til innhold
Hundesonen.no

Avrevet klo, stell, heling og aktivitet?


Recommended Posts

Fant et par andre tråder om tema, men starter denne likevel, hvordan få til en bra heling? Hvilken aktivitet fysisk, kan de ha?

Jeg hentet hundene sent tirsdag kveld, etter en ukes ferie. At noe var galt skjønte jeg når Donna glefset midt i velkomsten, har gjort det én gang før. Under kraftige etterreaksjoner på rabiesvaksine.

Vel hjemme ser jeg ytterste neglen på høyre bakfot er borte, nerven ligger åpen. Det er litt neglerest, innerst.

Hun skal til kontroll hos dyrlege tirsdag, sendte bare foto onsdag morgen. Fkk svar UFF! Og skylle og vaske med saltvann og såpe, ta på betadine (a la pyrisept) og antibiotikakrem. Morgen og kveld. Jeg gjør tre ganger daglig, da hun jo må ut, og det er mye skitt og lort.

Nå begynner det røyne på, med manglende fysisk aktivitet. Det er pyton å holde henne fysisk inaktiv, ikke etpar dager innimellom, men over tid. Dyrlegen sa forsiktig med fysisk aktivitet. Jeg sier :gaah:

Hvordan har dere stelt og passet på? Hvor lang tid tar det, før neglen er helet?

Jeg har tenkt, best at hundene ikke leker sammen, ute. Unghannen er og har vært skikkelig brutus, 13mnd 35 kg, mot hennes to år og 25 kilo. Hun setter ikke skikkelig grenser, ser ut å tålmodig forsøke lære han snikjakt. Akkurat det, er ikke hans største talent.

Vi tok en langtur, løs, i morges (hun alene). Flyr som en antilope, som vanlig. Nerven begynte blø littegrann. Men gjør det noe?

Det viktigste er vel unngå infeksjon, og selve neglen vokser vel i sitt tempo uavhengig av aktivitet? Det er en pest å holde henne i ro, over tid. Virker tro det er en slags straff. Men hva vet jeg hva som foregår i hodet. Virker som hun blir usikker på meg, hva hun har gjort/hva er galt, virker det som.

Glem å trene mye mer mentalt, hun tror hun skal få belønning ved å gå ut. På løpetur.

Hvis det er nødvendig, holder jeg henne selvsagt i ro, tiden som trengs. Men hvis det ikke er nødvendig, er det mye bedre daglig, og med tanke å opprettholde kondisjon. Hun var som vanlig i morges. Spretten og glad, virket ikke plaget, heller ikke da nerven blødde, den blødde kun littegrann. Den sitter jo litt høyt på foten. Nå sover hun som en stein.

Jeg vet hva dyrlegen svarer: Hold henne i ro. Alle andre svar, mottas med takk.

Og tips om raskest mulig heling. Og stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Oj har lest mye forskjellig. Her knakk kloa inni huden og det jeg gjorde var å bandasjere første døgnet så etter det potesokk inne og ute ca et døgn før det ble potesokk ute. . Begrensa det i tre - fire dager. Men her høres det ut som det er betent og da blir det noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj har lest mye forskjellig. Her knakk kloa inni huden og det jeg gjorde var å bandasjere første døgnet så etter det potesokk inne og ute ca et døgn før det ble potesokk ute. . Begrensa det i tre - fire dager. Men her høres det ut som det er betent og da blir det noe annet

Ja dyrlegen sa, ikke dekke det til, men jeg setter bandasje med det samme etter stell, så hun ikke slikker. Men skjønte på han, han syns det var stygt.

Jeg har også undret, hvordan i all verden det kan ha skjedd. Hun løpt på skarpe lavasteiner, siden hun var liten, og voldsomt så hun flyr og hopper, men har aldri greid skade klørne. Og de var hverken sprø, eller for lange. Har undret, kan en annen hund ha gjort dette. Og nb, det VAR infisert. Men er ikke tegn til infeksjon nå, det kan vel komme senere med foreløpig har krem og vask gjort det bra, per dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Bandasje kan gjøre vondt værre ved at det blir for tett. derfor har jeg brukt en potesokk som er tynn fordi det kommer luft mellom potesokken samtidig som bøsset har vanskelig å komme inn og slikkingen syns på potesokken så en bare kan skifte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en hund med avrevet klo selv nå. ser ut som om min har revet kloen av lengre inn i poten. Eneste eg har gjort er daglige grønnsåpebad, samt ha potesokk på utendørs. Inne går hun med barnesokker i bomull for å hindre slikking, og samtidig gi en del lufting. Bruker sportsteip øverst på sokken for å hindre at den sklir ned. Denne uken har eg holdt henne rolig, kun korte turer ut, men tenker å øke aktiviteten noe neste uke, men da fortsatt kun korte turer i bånd. Regner med det vil ta ett par måneder før kloen er normal igjen, og så lenge kan eg ikke holde hunden i ro :)

Heldigvis er dalmatineren en bedagelig hund som ikke har noe i mot å måtte ta det med ro en stund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Nicki brakk ulvekloen var det luftig bandasjering (lufting for heling, og bandasje for å unngå urenheter og slikking/bakterier), så et lag bomull under stretch-bandasjen, og for desinfisering ble det anbefalt klorhexadrin fremfor pyrisept da pyrisept visstnok kunne ha negativ effekt i forhold til helingsprosessen. Bandasjen måtte holdes tørr, så siden det var vinter ble det gummi-potesokk (PawZ) over bandasjen på tur. Veldig frustrerende med en hund som dreit i skaden og hoppet rundt i djupsnøen kanskje enda værre enn før skaden...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar alle! :)

Da Nicki brakk ulvekloen var det luftig bandasjering (lufting for heling, og bandasje for å unngå urenheter og slikking/bakterier), så et lag bomull under stretch-bandasjen, og for desinfisering ble det anbefalt klorhexadrin fremfor pyrisept da pyrisept visstnok kunne ha negativ effekt i forhold til helingsprosessen. Bandasjen måtte holdes tørr, så siden det var vinter ble det gummi-potesokk (PawZ) over bandasjen på tur. Veldig frustrerende med en hund som dreit i skaden og hoppet rundt i djupsnøen kanskje enda værre enn før skaden...

Men din kunne altså ha aktivitet? Jeg forstår ikke hvorfor hunden skal holdes i ro. Jeg holder selvsagt Donna i ro hvis hun må det. Men må høre hvilke råd andre har fått, for syns dyrleger her, er rask å foreskrive ro. Blant annet skulle hun ta det med ro i løpetiden. Nåvel.

@Ingidano, å bare gjøre turer i bånd, er det et råd dyrlegen har gitt? Jeg forstår logikken i å ikke skade nerven, ikke få rifter i den. Så det var nok dumt å ta henne på tur i dag, og slippe henne løs. Men den ser ikke verre ut enn den var heldigvis. Spent hva dyrlegen sier tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar alle! :)

Men din kunne altså ha aktivitet? Jeg forstår ikke hvorfor hunden skal holdes i ro. Jeg holder selvsagt Donna i ro hvis hun må det. Men må høre hvilke råd andre har fått, for syns dyrleger her, er rask å foreskrive ro. Blant annet skulle hun ta det med ro i løpetiden. Nåvel.

@Ingidiano, å bare gjøre turer i bånd, er det et råd dyrlegen har gitt? Jeg forstår logikken i å ikke skade nerven, ikke få rifter i den. Så det var nok dumt å ta henne på tur i dag, og slippe henne løs. Men den ser ikke verre ut enn den var heldigvis. Spent hva dyrlegen sier tirsdag.

Har ikke vert hos dyrlege med hunden, det er bare mine egne tanker :) Men så lenge du bruker potesokk eller noe annet som beskytter foten vil eg tro du kan holde på som vanlig. Hadde det vert groenendaelen som skadet seg hadde eg ikke klart å holde hunden i ro på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar alle! :)

Men din kunne altså ha aktivitet? Jeg forstår ikke hvorfor hunden skal holdes i ro. Jeg holder selvsagt Donna i ro hvis hun må det. Men må høre hvilke råd andre har fått, for syns dyrleger her, er rask å foreskrive ro. Blant annet skulle hun ta det med ro i løpetiden. Nåvel.

Jeg fikk beskjed om å holde bandasjen tørr, som gjorde at aktiviteten måtte begrenses en del (kun bånd-turer, og lite dypsnødyking). I tillegg fikk jeg beskjeden at om hun viste tegn til å halte, til tross for at hun fikk noe smertestillende, så måtte hun holdes i ro. Det var aldri noe problem med Nicki, hun brydde seg ikke (med eller uten smertestillende), og klobruddet var heller ikke like alvorlig som det ditt ser ut som. Kunne ikke se på ganglaget (annet enn at takten var påvirket av en innpolstret fot) at hun hadde vondt noe sted.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...