Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene høyre-/venstre?


Nora
 Share

Recommended Posts

Du må bare gjøre det. Ta på deg magebelte og fest hunden, gå på tur å si høyre/venstre hver gang du svinger. Forøvrig så er det stort sett ikke noe problem å gå med hund på ski selv om den ikke kan masse kommandoer. Ingen av mine 3 har kunnet noe som helst men enten så går det bra eller så bruker jeg bare båndet og holder igjen om jeg ser at de ønsker å hilse på noen e.l. Og evt bremser ned nok til å guide hunden med i kryss og svinger. :) Ikke noen ulempe at de kan heller, men det er ikke nødvendig og utsette skigåingen på ubestemt tid om man ikke vil, og man kan jo trene underveis i løypa også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte korridoren på jobben min på kveldstid når jeg trente høyre og venstre. Det var en lang korridor med dører på begge sider - rett ovenfor hverandre. På ettermiddag/kveld sto dørene oppe. Jeg lot hunden gå foran meg i lang line og kommanderte så høyre eller venstre når vi nærmet oss døråpninger. Det funka som bare det..

Du kan sikkert lage et tilsvarende opplegg utendørs nå på vinteren ved f eks å gå opp spor på et snølagt jorde.

Ellers har jeg trent høyre/venstre i stua med hunden sittende foran meg og utkasting av godbiter mot høyre eller venstre samtidig som jeg ga kommandoen. Da må jeg jo bruke kommandoer som blir riktig for hunden og motsatt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkegårder har fine sti-nett for å trene 90 grader høyre og venstre. Har prøvd å få inn høyre/venstre på Nicki ganske lenge (snart et halvår?) mens jeg går tur, men det har ikke sunket inn som noen ord hun kobler mot en retningsendring hun må gjøre ennå. Ja, hun svinger stort sett av når jeg sier venstre eller høyre, men om det er flere alternativer enn det ene åpenbare, så er det bingo om hun velger riktig. Tror det er viktig at treningen krever aktiv hjernebruk og resulterer betinget i belønning for at det skal sette seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å si høyre/venstre hver gang vi var på tur og skulle svinge inn en annen vei. I tillegg trente jeg hjemme i stuen med to leker i litt god avstand, hadde bånd på henne, og kommanderte. Om hun gikk riktig fikk hun, hvis ikke stoppet jeg henne. Og så har jeg fått inn "ut til siden" kommando, da går hun til den nærmeste grøfta, veldig kjekt hvis det kommer folk/biler brått på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Enkleste måten å trene dette på er å gå med hunden i magebelte og strikk foran deg på en åpen plass eller et jorde etc. Hvis du vil ha hunden til høyre går du selv så lang ut til høyre som båndet tillater uten å bli stramt. Sier ordet du vil ha for høyre, hunden vil da se hvor du er og gå i den retningen. Samme mot venstre, gå selv så langt båndet tillater mot venstre, si ordet og når hunden går venstre, så roser du og legger inn ordet for venstre i rosen. Rolig ros, ikke så mye at hunden snur og kommer mot deg. Gjenta mange ganger med gradvis mindre og mindre utslag i retningen, til slutt vil du kunne bare ta et skritt mot riktig retning og hunden vil gå selv. Pass på at du ikke trener "mønster" med annen hver gang etc, men at det er uforutsigbart hvilken side som kommer. De fleste hunder har en god side og en trangere side, da må man trene mer på det som er vanskelig.

Når du gjør dette på en åpen plass så lærer hunden å gå den retningen du ønsker, ikke at den har en forventning til retningsskifte pga flere alternativer, da sier den egentlig bare at den ikke har lært det du ber den om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...