Gå til innhold
Hundesonen.no

avstandskommandering, med sitt, dekk og stå


Benedicte

Recommended Posts

Vi har ennå litt fremaddrift på stå, dekk og sitt fra avstand. Dekk - sitt - dekk går fint, men ståen er ikke like bra. Hun reiser seg for det meste uten fremdrift i det hele tatt - men jeg vil være på den helt sikre siden. Hvordan lærte dere inn stå uten fremdrift? Trente dere på bord? Bak et nett? På en trapp? I et bånd slik at hunden ikke kan gå lenger frem?

Men det er egentlig ikke det som er det største problemet. Når hun er i stå, og skal sette seg, så tar hun bakparten under seg. Og da havner hun noen cm lenger frem for hver gang. Det samme fra stå til dekk. Hun legger beina under seg, uten noe særlig fremdrift egentlig, men igjen er det snakk om de få centimeterne. Jeg vil så gjerne lære henne å ikke flytte på forbeina i det hele tatt under avstandskommanderingen. Ikke en cm engang, bare stå med beina plantet på samme sted.

Men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Jag jobbar så nära hunden att jag inte behöver fundera på fysiska hinder. För att få rätt rörelser (bakbenen fastfrusna i alla förflyttningar) står jag dels nära, och dels ser jag till att hunden har ett frivilligt backande framför mig högt upp på repertoaren av frivilliga beteenden. Jag ökar inte avståndet förrän förflyttningarna är perfekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ennå litt fremaddrift på stå, dekk og sitt fra avstand. Dekk - sitt - dekk går fint, men ståen er ikke like bra. Hun reiser seg for det meste uten fremdrift i det hele tatt - men jeg vil være på den helt sikre siden. Hvordan lærte dere inn stå uten fremdrift? Trente dere på bord? Bak et nett? På en trapp? I et bånd slik at hunden ikke kan gå lenger frem?

Men det er egentlig ikke det som er det største problemet. Når hun er i stå, og skal sette seg, så tar hun bakparten under seg. Og da havner hun noen cm lenger frem for hver gang. Det samme fra stå til dekk. Hun legger beina under seg, uten noe særlig fremdrift egentlig, men igjen er det snakk om de få centimeterne. Jeg vil så gjerne lære henne å ikke flytte på forbeina i det hele tatt under avstandskommanderingen. Ikke en cm engang, bare stå med beina plantet på samme sted.

Men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.?

Ja det er mange som har "brent" seg på dette at om hunden har litt avdrift, så kan man alltid korrigere dette underveis. Erfaringsmessig er det ikke like enkelt. Du må sørge for at bevegelsene er korrekte fra dag og moment 1. Da må du være så nære hunden at du har full kontroll. Ser du at hunden setter seg med bakkroppen framover, så er det en kilde til framdrift så fremt den ikke kompenserer med å sette bakbena tilsvarende bakover i neste moment og det er heller skjeldent. I en konkurranse kan du sågar få trekk for avdrift underveis..selv om hunden etter 6 momenter ligger på samme plass. Dette med fysiske hinder som trapperasatser ol. har jeg egentlig elendig erfaringe med, så hopp over det der og konsentrere deg på at hundens bakben hele tiden er på samme plass og det gjør du best i nærkontakt og ikke engang tenk tanken på å øke avstanden før det er skikkelig befestet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så raske svar.

Vi la avstandskommanderingen på hyllen en stund ja, og tenkte å begynne helt på nytt igjen, gjøre det helt korrekt og så øke kriteriene når hunden virkelig kunne øvelsen! Jeg eksrimenterte med å trene på trapp med newfoundlandshunden min for et par år siden, men den ble veldig hjelpeavhengig.

Men så vet jeg i hvert fall det at hindere som skal hindre hunden i å ha bakdrift/fremdrift er fyfy. Skal heller gjøre som dere sier, gå helt tilbake i treningen og trene nærme hunden - og få en skikkelig avstandskommandering hvor hundens bein ikke flytter seg i det hele tatt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare bærte hunden tilbake så mye den gikk jeg. Har ikke noe fremdrift nå.
Ja jeg vet. Det var en helt vanlig fremgangsmåte før og er det fremdeles hos de som trener med positiv straff. Men poenget er at innen man får håndtert hunden tilbake til utgangspuktet går det en viss tid, så timingen blir elendig og den er som du vet særs viktig når man bruker positiv straff.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, timingen er helt fin :D er man rask nok er det ikke noe problem. Man må bare bruke seg selv mer enn når man står der med klikkeren. Jeg bare sa åssen jeg syns det funker perfekt :P jeg har en hund med 0 fremdrift hvertfall. og det tok ikke mer enn 2-3 repetisjoner så var den grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet. Det var en helt vanlig fremgangsmåte før og er det fremdeles hos de som trener med positiv straff. Men poenget er at innen man får håndtert hunden tilbake til utgangspuktet går det en viss tid, så timingen blir elendig og den er som du vet særs viktig når man bruker positiv straff.

Øh? Mulig jeg ikke henger helt med her... Kan du være snill å forklare meg dette?

Jeg trener også avstand med bakdrift. Altså forbein frosset i bakken. Slik har jeg gått frem: gått mot hunden, slik at han setter seg opp, står eller legger seg bakover. (Som vi har blittt enig om før, så er det vel opp til hunden hva den oppfatter som positiv straff.) Legger inn armbevegelser, slik at han oppfatter det som "flytt bakover.", skyver opp i sitt og stå. Dette er den øvelsen jeg har jevnt over, 10 på. Nok skryt :D . Jeg lever ihvertfall i troen om at bakdrift skaper stillstand i øvelsen. Slik tenker jeg; i konkuranser så vil hunden automatisk trekke mot fører (usikkerhet?), så når jeg har jobbet inn mye bakdrift, vil jeg forhåpentligvis få stillstand. Det samme tenker jeg i ruta. Så langt bak som mulig. Nå har jeg vært heldig med disse øvelsene med mine hunder, så enten trener jeg riktig og har hunder som tar slik læring rett, eller så liker de å være lengst mulig unna meg :D Uannsett ser sistemann ut som om han står å skriker til meg "gi meg neste komando, før jeg sprekker og gjør det selv" med en hale som går som en hjulvisp.

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh? Mulig jeg ikke henger helt med her... Kan du være snill å forklare meg dette?

Jeg trener også avstand med bakdrift. Altså forbein frosset i bakken. Slik har jeg gått frem: gått mot hunden, slik at han setter seg opp, står eller legger seg bakover. (Som vi har blittt enig om før, så er det vel opp til hunden hva den oppfatter som positiv straff.) Legger inn armbevegelser, slik at han oppfatter det som "flytt bakover.", skyver opp i sitt og stå.

Hmmm... egentligen kan vi inte säga att det är upp till hunden vad den uppfattar som positivt straff. Huruvida det är positivt straff eller inte kan vi inte se på hunden (om den är glad, ledsen, viftar på svansen etc.) utan vi måste titta på beteendet. Om vi har tillfört någonting (tex. obehag i form av att flytta hunden tillbaka) och beteendet (att ta ett steg framåt) blir mindre sannolikt, så var det positivt straff.

I din inlärning finns troligtvis ett element av negativ förstärkning, dvs. hunden drar sig bakåt för att undvika att bli trampad på/komma för nära dig. Jag tvivlar dock inte på att beteendet senare upprätthålls av positiv förstärkning, och att hunden tycker att det är superkul.

Själv skulle jag aldrig lägga in någon "drift" över huvud taget i fjärrdirigeringen. Jag försöker träna så bra att hunden är säker på hur rörelserna ska utföras, och kan göra det utan att flytta baktassarna någonting. Det är faktiskt möjligt att få ganska mycket neddrag för att hunden rör sig lite fram och tillbaka under momentet, även om den startar och slutar på samma punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh? Mulig jeg ikke henger helt med her... Kan du være snill å forklare meg dette?

Jeg trener også avstand med bakdrift. Altså forbein frosset i bakken. Slik har jeg gått frem: gått mot hunden, slik at han setter seg opp, står eller legger seg bakover. (Som vi har blittt enig om før, så er det vel opp til hunden hva den oppfatter som positiv straff.) Legger inn armbevegelser, slik at han oppfatter det som "flytt bakover.", skyver opp i sitt og stå. Dette er den øvelsen jeg har jevnt over, 10 på. Nok skryt :) . Jeg lever ihvertfall i troen om at bakdrift skaper stillstand i øvelsen. Slik tenker jeg; i konkuranser så vil hunden automatisk trekke mot fører (usikkerhet?), så når jeg har jobbet inn mye bakdrift, vil jeg forhåpentligvis få stillstand. Det samme tenker jeg i ruta. Så langt bak som mulig. Nå har jeg vært heldig med disse øvelsene med mine hunder, så enten trener jeg riktig og har hunder som tar slik læring rett, eller så liker de å være lengst mulig unna meg :) Uannsett ser sistemann ut som om han står å skriker til meg "gi meg neste komando, før jeg sprekker og gjør det selv" med en hale som går som en hjulvisp.

Margrete

For å se hva som er positiv straff, må vi, som Fanny sier, observere hunden og den atfreden den viser oss. Om den som et resultat av at du flytter den bakover, lar være å gå fram, så er det positv straff. Om du så begynner å bare belønne hunden for at den står stille, vil du en periode få crossoverhund og når den erover vil atferden bli under positiv forserkning. Men crossoverperioder er omveier. Jeg tror egentlig du også tenker litt feil om ruta. De som lærer hunden å gå lengst bak i ruta, ja noen belønner den på baksiden av ruten og tenker da kan jeg bare kommandere dekk i ruta...Dette er en høyst usikkermåte konlkurrere på og vi ser også resultatet. De tryggeste er de som lærer det rett fra dag og moment 1. Må også legge til at når det hevdes av Vicky at timingen er bra når man fysisk flytter hunden, så er det selvfølgelig ikke mulig om man da ikke har et betinget signal (klikker med motsatt fortegn) som varsler om at straffen kommer. Selve det å flytte hunden fysisk er det umulig å time perfekt. Så hva er det da som tilsynelatende gjør at timingen blir perfekt? Jo som jeg sa, så bruker man et betigen signal og det er bedre timet. Ser man at hunden siger frem, så vil førerens kroppspråk tvert fortelle hunden hva som er i gjære lenge før vedkommende er framme hos hunden for å flytt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å se hva som er positiv straff, må vi, som Fanny sier, observere hunden og den atfreden den viser oss. Om den som et resultat av at du flytter den bakover, lar være å gå fram, så er det positv straff. Om du så begynner å bare belønne hunden for at den står stille, vil du en periode få crossoverhund og når den erover vil atferden bli under positiv forserkning. Men crossoverperioder er omveier. Jeg tror egentlig du også tenker litt feil om ruta. De som lærer hunden å gå lengst bak i ruta, ja noen belønner den på baksiden av ruten og tenker da kan jeg bare kommandere dekk i ruta...Dette er en høyst usikkermåte konlkurrere på og vi ser også resultatet. De tryggeste er de som lærer det rett fra dag og moment 1. Må også legge til at når det hevdes av Vicky at timingen er bra når man fysisk flytter hunden, så er det selvfølgelig ikke mulig om man da ikke har et betinget signal (klikker med motsatt fortegn) som varsler om at straffen kommer. Selve det å flytte hunden fysisk er det umulig å time perfekt. Så hva er det da som tilsynelatende gjør at timingen blir perfekt? Jo som jeg sa, så bruker man et betigen signal og det er bedre timet. Ser man at hunden siger frem, så vil førerens kroppspråk tvert fortelle hunden hva som er i gjære lenge før vedkommende er framme hos hunden for å flytt den.

Hei Ingar

Jeg må bare innrømme at jeg var litt kjapt ute med tastaturet i morges. Har tenkt litt på dette i dag, og har kommet frem til at det jeg driver med er negativ forsterker. Presser bakover, når han utfører det jeg vil, opphører det lette presset fra meg. Likevel er jeg ikke helt villig til å innrømme det :)

Driver nok mer med det enn vi aner ja, både "dere", "vi" og "de andre" (vi vet jo at "de andre" bruker NF og PS)

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å se hva som er positiv straff, må vi, som Fanny sier, observere hunden og den atfreden den viser oss. Om den som et resultat av at du flytter den bakover, lar være å gå fram, så er det positv straff. Om du så begynner å bare belønne hunden for at den står stille, vil du en periode få crossoverhund og når den erover vil atferden bli under positiv forserkning. Men crossoverperioder er omveier. Jeg tror egentlig du også tenker litt feil om ruta. De som lærer hunden å gå lengst bak i ruta, ja noen belønner den på baksiden av ruten og tenker da kan jeg bare kommandere dekk i ruta...Dette er en høyst usikkermåte konlkurrere på og vi ser også resultatet. De tryggeste er de som lærer det rett fra dag og moment 1. Må også legge til at når det hevdes av Vicky at timingen er bra når man fysisk flytter hunden, så er det selvfølgelig ikke mulig om man da ikke har et betinget signal (klikker med motsatt fortegn) som varsler om at straffen kommer. Selve det å flytte hunden fysisk er det umulig å time perfekt. Så hva er det da som tilsynelatende gjør at timingen blir perfekt? Jo som jeg sa, så bruker man et betigen signal og det er bedre timet. Ser man at hunden siger frem, så vil førerens kroppspråk tvert fortelle hunden hva som er i gjære lenge før vedkommende er framme hos hunden for å flytt den.

man skal jo ikke stå langt unna når man trener det inn da. Så er man lett på foten er det like konsekvent som når du står der med plastboksen og klikker. Du må bruke kroppen mer da... men det er kanskje for slitsomt for noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal jo ikke stå langt unna når man trener det inn da. Så er man lett på foten er det like konsekvent som når du står der med plastboksen og klikker. Du må bruke kroppen mer da... men det er kanskje for slitsomt for noen?

Æææ ja klart det kan bli slitsomt for en hel del. Du snakker om å flytte (løfte) hunden tilbake til utgangpunktet. Mange har rett og slett ikke fysikk nok til å klare det. Og en ting til.. timingen. Selv om man er nærme og skal vi time det perfekt..så har du max 1 sekund på deg. Jeg leste et sted at de hadde kommet fram til effektiv timing er 0,6 sekunder. Klarer du å løpe tilbake,selv om du er nærme, løfte hunden f. eks. en meter bakover, sette den ned igjen... på 0,6 sekunder? her er klikkeren så suveren. Du får snappet det halve sekundet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææ ja klart det kan bli slitsomt for en hel del. Du snakker om å flytte (løfte) hunden tilbake til utgangpunktet. Mange har rett og slett ikke fysikk nok til å klare det. Og en ting til.. timingen. Selv om man er nærme og skal vi time det perfekt..så har du max 1 sekund på deg. Jeg leste et sted at de hadde kommet fram til effektiv timing er 0,6 sekunder. Klarer du å løpe tilbake,selv om du er nærme, løfte hunden f. eks. en meter bakover, sette den ned igjen... på 0,6 sekunder? her er klikkeren så suveren. Du får snappet det halve sekundet.

Jag tror faktiskt inte att timingsproblemet är så stort. Så länge förarens rörelse mot hunden påbörjas snabbt så fungerar det ju som ett betingat aversivt stimulus (som en klicker, fast tvärt om... :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å løpe tilbake,selv om du er nærme, løfte hunden f. eks. en meter bakover, sette den ned igjen... på 0,6 sekunder? her er klikkeren så suveren. Du får snappet det halve sekundet.

Hvilket halve sekund er det snakk om her? Før hunden flytter seg feil? Av ren nysgjerrighet, finnes det noen som bruker klikker som betinget straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror faktiskt inte att timingsproblemet är så stort. Så länge förarens rörelse mot hunden påbörjas snabbt så fungerar det ju som ett betingat aversivt stimulus (som en klicker, fast tvärt om... :icon_redface: )

Ja det er jeg enig i og nevnte det også i et annet innlegg. Hunden leser førerens signal lenge før den fysiske løftingen tar til. Poenget er å synliggjøre at det er uten hensikt å løfte hunden tilbake fordi det er det Vicky tror er så effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg enig i og nevnte det også i et annet innlegg. Hunden leser førerens signal lenge før den fysiske løftingen tar til. Poenget er å synliggjøre at det er uten hensikt å løfte hunden tilbake fordi det er det Vicky tror er så effektivt.

Förmodligen räcker det nog att bara gå emot många hundar för att straffa beteendet, men om vi nu tänker oss att rörelsen mot hunden bara är en betingad aversiv stimulus så krävs det ju också att den följs av ett "äkta" straff, tex att hunden blir lyft tillbaka, för att inte rörelsen ska förlora sin effekt.

Well, jag sysslar inte med de metoderna, men de funkar säkert till viss del (hunden kan ju lära sig att den inte ska gå framåt, men det måste ju vara betydligt svårare att lära den exakt vad den ska göra...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Förmodligen räcker det nog att bara gå emot många hundar för att straffa beteendet, men om vi nu tänker oss att rörelsen mot hunden bara är en betingad aversiv stimulus så krävs det ju också att den följs av ett "äkta" straff, tex att hunden blir lyft tillbaka, för att inte rörelsen ska förlora sin effekt.

Well, jag sysslar inte med de metoderna, men de funkar säkert till viss del (hunden kan ju lära sig att den inte ska gå framåt, men det måste ju vara betydligt svårare att lära den exakt vad den ska göra...)

Ja klart og straffen kan egentlig være hva som helst som fører til mindre atferd. Å løfte hunden tilbake er da en fryktelig tungvint og lite hensiktsmessig affære. Jeg drev med det selv i årevis men skjønte egentlig ikke at min reaksjon, lenge før løftet kom var en betinget aversiv stimulus som du kaller det. Man lærer så lenge man lever. Og lærer man ikke, så er man i beste fall bare i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg enig i og nevnte det også i et annet innlegg. Hunden leser førerens signal lenge før den fysiske løftingen tar til. Poenget er å synliggjøre at det er uten hensikt å løfte hunden tilbake fordi det er det Vicky tror er så effektivt.

:rolleyes: det finnes virkelig dumme svar... det har du bevisst. Jeg VET det er effektivt :D det er det som teller. Jeg har vaffal 0 fremdrift, hund som står som en skulptur, og jeg fikk det til etter tja.... 2 repetisjoner kanskje? da snakker effektivitet :icon_redface: Jeg skal hvertfall aldri synke så mye at jeg står med en klikkeplastboks(ikke noe galt med den, bare de som tror de vet alt driver som regel med klikker) og innbille meg at jeg har rett i alt, og alle andre har feil. Klikkertrening er jo frelsen innenfor hundetrening! :) Du eller andre kommer aldri til å klare å hjernevaske meg til det ;) Jeg har min mening, og jeg bruker det JEG syns er effektivt. Og jeg respekterer dere for deres metode, og jeg gidder ikke å stå der å tro jeg er en altviter. Jeg kom ikke med min fremgangsmåte i denne topicen for å skape diskusjon, men for å komme med mitt synspunkt, og min fremgangsmåte. Folk må velge som de vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: det finnes virkelig dumme svar... det har du bevisst. Jeg VET det er effektivt :D det er det som teller. Jeg har vaffal 0 fremdrift, hund som står som en skulptur, og jeg fikk det til etter tja.... 2 repetisjoner kanskje? da snakker effektivitet :icon_redface: Jeg skal hvertfall aldri synke så mye at jeg står med en klikkeplastboks(ikke noe galt med den, bare de som tror de vet alt driver som regel med klikker) og innbille meg at jeg har rett i alt, og alle andre har feil. Klikkertrening er jo frelsen innenfor hundetrening! :) Du eller andre kommer aldri til å klare å hjernevaske meg til det ;) Jeg har min mening, og jeg bruker det JEG syns er effektivt. Og jeg respekterer dere for deres metode, og jeg gidder ikke å stå der å tro jeg er en altviter. Jeg kom ikke med min fremgangsmåte i denne topicen for å skape diskusjon, men for å komme med mitt synspunkt, og min fremgangsmåte. Folk må velge som de vil ;)

Ja det er greit...Jeg ser at du ikke skjønner logikken, men det er helt ok!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at folk kan bli forvirret gitt... :)

For å få til de forskjellige øvelsene, må man finne en fremgangsmåte som passer både for fører og hund. Derfor er flere innspill til et slikt spørsmål nyttig og helt nødvendig. Noen gjør det på en måte, andre på en annen...

Synes det er liten åpenhet for metoder på tvers av treningsmetoder. Og selv innen samme treningsmetode finnes jo flere forskjellige måter å gjøre ting på.

Så til spørsmålsstilleren sier jeg: les svarene du har fått, tenk igjennom de og velg et eller flere forslag for å prøve ut.

Jeg for min del trener dette så nære hunden at den ikke har mulighet til å få fremdrift.. jeg belønner når hunden drar seg bakover. Og jeg belønner bakover. Jeg vil at hunden skal tenke bakover i denne øvelsen. Grunnen? Vel... før avstandskommando er det 7 øvelser som alle har full fart fremover (bortsett fra noen momenter "her og der"), og hunden kommer inn i "fremover steamen". Derfor vil jeg, på mine hunder, at de skal tenke bakover. Erfaringsmessig blir de da stående på samme sted når jeg forsvinner 15-20 meter bort og begynner kommanderingen. Men selvfølgelig.. alt med måte her også. En hund som tar 10 steg bakover fra sitt til stå er jo ikke gunstig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin...du sier: Synes det er liten åpenhet for metoder på tvers av treningsmetoder. Og selv innen samme treningsmetode finnes jo flere forskjellige måter å gjøre ting på.

Hvilken metoder sikter du til da? Jeg ser av og til man nevner andre treningsmetoder, men ingwen forteller om hva de går ut på. det du sier innen samme treningsmetode er jeg med på men...andre metoder? Forklaring please!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er greit...Jeg ser at du ikke skjønner logikken, men det er helt ok!

jeg ser poenget ditt. du mener det er unyttig å flytte hunden tilbake. men hvordan skal ellers hunden skjønne selv at den må gå tilbake hvis den går for langt? og dette er ikke ueffektivt, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal klage på den fremgangsmåten. bare fordi det ikke er klikk betyr det ikke at det er dårlig skjønner du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser poenget ditt. du mener det er unyttig å flytte hunden tilbake. men hvordan skal ellers hunden skjønne selv at den må gå tilbake hvis den går for langt? og dette er ikke ueffektivt, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal klage på den fremgangsmåten. bare fordi det ikke er klikk betyr det ikke at det er dårlig skjønner du :)

Å flytte hunden tilbake er positiv straff. Og da er andre straffemetoder langt mer presise. Det er ikke slik at hunden skal få et slags forhold til den plassen kommando "stå" blir gitt på og tenke: "Åja! det var der kommandoen ble gitt". Det er å tillegge den egenskaper den ikke har. Som Fanny også var inne på..Når du så tar et skritt mot hunden i den hensikt å flytte den bakover, så er den lille bevegelsen et betinget signal som forteller hunden "nå kommer det straff" og dermed fryser den i stillingen.I sin ytterste konsekvens snur den og stikker av. Et godt eksempel på læringsloven. Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor jeg gidder å forklare dette for deg om og om igjen når du overhodet ikke gidder å vurdere riktigheten av det engang. Om jeg skulle tvile på lærinmgsloven så er det nå...men så jeg jeg ikke helt god jeg heller :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...