Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling


Feline
 Share

Recommended Posts

Hver gang vi går tur i skogen o.l. trener vi innkalling ved å ofte rope hunden inn til oss, gi godbiter og ros. Fungerer hvis det ikke er noe mer spennende. Har lyst å få en sikrere innkalling og trener en del på det. Lurer på hvordan man skal trene på det annet enn å bare trene innkalling ofte når vi er på tur.

På valpekurs trente vi innkalling slik:

Én person holder igjen hunden, den som skal kalle på hunden lokker og gjør seg spennende og løper av gårde før han setter seg ned med ryggen mot hunden og roper innkallingsordet.

Dette har vi gjort mye, og hunden er kjempegira og synes det er veldig gøy. Kommer alltid når vi trener innkalling på denne måten. Belønner da med draleke når hun kommer.

Hvis dette er første steg i innkallingstreningen, hva er da steg nummer to? For å øke vanskelighetsgraden liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke handler bare om innkallingen heller, selv om den er viktig, men like mye om å trene med forstyrelser, trene på selvkontroll, trene på å ikke bry seg om andre osv, først i bånd e.l. også etterhvert overføre til når hunden er løs. Men det er jo gjerne litt vanskelig, spesielt med enkelte hunder fordi det er så fristende å løpe bort når det kommer hunder eller mennesker som de synes er gøy. En annen ting er jo å ha på langline i starten slik at man også kan stoppe hunden om den tenker og gjøre feil, slik at den ikke får noen vinning på det.

Godbiter er jo ikke nødvendigvis veldig spennende heller så man kan i mange tilfeller ha mer effekt av lek, pipeball/dyr osv.

Edit: En annen ting er jo eget engasjement. Høyt entusiastisk toneleie og det at man bruker å løpe i motsatt retning i det man roper feks bruker ofte å skape en bra reaksjon. Samt å passe på å trene mest mulig hvor man ikke kobler dem når de kommer inn, men lar de få løpe videre og at man trener mye uten forstyrrelser slik at hunden ikke forbinner innkalling med at nå kommer det noen/noe. Noen lærer seg det også, når man roper så begynner hunden å se seg rundt for å sjekke hva som skjer før den evt velger å komme inn.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener det slik jeg beskriver under, og følger punktet om å ikke kalle inn hunden med mindre jeg er 90% sikker på at den kommer veldig nøye.

I tillegg roper jeg aldri på hunder som stikker/går langt men jeg gjemmer meg/stopper opp/går motsatt vei istedet, slik at hunden lærer at den må følge meg. Hvor effektivt sistnevnte er kommer jo an på hunden - men de fleste hunder uten skyhøy radius vil etterhvert begynne å holde seg mer i nærheten/stikke innom å sjekke hvor du befinner deg. For meg er det essensielt, jeg orker ikke å måtte rope på hunden for at den skal holde seg i nærheten, det vil jeg at den skal gjøre av seg selv. :)

Kopierer fra en annen tråd, legger i spoiler siden det er så langt, sånn at det ikke "tar over" hele tråden din :)

Frivilling innkalling:

1. Alltid ha med gode godbiter/god belønning, hunden må lære deg at det lønner seg å komme til deg - hver gang.

2. Belønn frivillig innkalling. Hver gang hunden frivillig tar kontakt med deg ute - belønn. Belønn også hunden får å oppholde seg i nærheten av deg, eller om den tilfeldigvis kommer innom uten å nødvendigvis ta kontakt.

De første gangene kommer gjerne hunden inn til deg bare noen få ganger. Eller kanskje den aldri kommee helt inn i det hele tatt. Etter en stund vil du derimot se at hunden kommer oftere og oftere inn til deg. Når hunden tar kontakt med deg rimelig ofte er du klar til neste steg.

Legg kommando på frivillig innkalling, gå videre til neste steg når hunden lykkes 90% av gangene:

1. Legg på kommando når hunden er 1 meter fra deg, men allerede på vei mot deg.

2. Legg på kommando når hunden er 5 meter fra deg, men allerede på vei mot deg.

2. Legg på kommando når hunden er 10 meter fra deg, men allerede på vei mot deg.

Når dette er på plass kan du begynne å teste ut kommandoen på relativt korte avstander (1-10 meter), gå videre til neste steg når hunden lykkes 90% av gangene. Etterhvet kan også avstanden økes enda mer.

1. Rop på hunden når den står i ro, men ser mot deg.

2. Rop på hunden når den står i ro, men ser en annen vei.

2. Rop på hunden når den står i ro, men står med baken mot deg.

3. Rop på hunden når den er i rolig bevegelse (samme punkter som over).

4. Rop på hunden når den løper (samme punkter som over, det vanskeligste er når den løper vekk fra deg)

Dette er basicen, trenger ikke følge punktene slavisk, de er bare en veiledning.

Når innkallingen over sitter uten forstyrrelse, så kan du begynne å trene i områder med forstyrrelse. F.eks mennesker, hunder, osv. Men ha i bakhodet at hunden skal lykkes mest mulig. Ikke rop om du vet hunden likevel ikke vil komme, da vil du bare vanne ut ordet. Du kan ha et ord som ikke er så nøye til slike situasjoner. I områder med vanskelig forstyrrelser må du gjerne gå flere skritt tilbake enn det hunden klarer uten forstyrrelse.

Fortsett hele tiden å belønn frivillige innkallinger.

Håper dette hjalp litt. Det er ingen fasit på hvordan folk gjør det, men metoden over er enkel å følge, og fungerer bra :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun kjeder seg og vil lære noe nytt? Hva med å finne noe i skogen? Bygd på tipsene over, bruk overraskelsesmomentet på belønning, noe nytt, spenning, for å øke interessen til neste gang. Spill på ressursene hunden har.

Så syns jeg turer hvor de løper løs kan ha et mål, og en struktur. En plan. Det skal jobbes også. Enkelt som jeg alltid gjør, er å ta en pause, hunden i dekk, jeg sjekker hundesonen på mobilen. De får litt vann fra spruteflaske hvis de oppfører seg skikkelig. Det er toppen, og de får det bare når de ligger rolig i dekk. Ikke på alerten. Spar det beste, til de vanskeligste situasjonene. Ikke for mye løpe løs, helst ikke uten styring og selvkontroll, men også følelse av frihet. Ikke vær forutsigbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Rop på hunden når den står i ro, men ser mot deg.

2. Rop på hunden når den står i ro, men ser en annen vei.

2. Rop på hunden når den står i ro, men står med baken mot deg.

3. Rop på hunden når den er i rolig bevegelse (samme punkter som over).

4. Rop på hunden når den løper (samme punkter som over, det vanskeligste er når den løper vekk fra deg)D

Ja dette var det jeg tenkte på, vi er på punkt 1 foreløbig når vi trener. Høres logisk ut de videre punktene med å kalle inn når hun ser en annen vei, beveger seg osv.

Innkallingen sitter egentlig veldig godt, har ingen problem med å ha henne løs når vi er på tur :) Er bare enkelte ting som fortsatt er litt for spennende, f.eks katter ;) Vi liker å trene litt målrettet på det når vi er på treningsbanen, og det vi har gjort i det siste har liksom blitt litt for enkelt :P men nå ser jeg hvordan vi kan gjøre det vanskeligere :) Synes det er viktig å trene på innkallingen annet enn bare på tur, slik at vi har en 100 % sikker innkalling når det plutselig trengs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spør om noe her? Hva om hunden kommer når du roper, men velger å løpe forbi, eller løpe fra deg igjen så fort den er kommet inn? xD

Da er det ingen belønning. Jeg foretrekker å avslutte innkalling enten med sitt eller ihvertfall kontaktøvelser for å unngå nettopp det. Innkalling = kom hit og vær hos meg, ikke "løp innenfor en halvmeter av meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ingen belønning. Jeg foretrekker å avslutte innkalling enten med sitt eller ihvertfall kontaktøvelser for å unngå nettopp det. Innkalling = kom hit og vær hos meg, ikke "løp innenfor en halvmeter av meg".

Han setter seg gjerne forran meg, men når jeg skal gi han belønning så stikker han igjen. Lurer på om vi skal endre belønning fra godbiter til lek da.

For å få han inn nå så får han en pinne når han kommer inn til meg, og det funker veldig fint, men ikke noe jeg kan gjøre hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han setter seg gjerne forran meg, men når jeg skal gi han belønning så stikker han igjen. Lurer på om vi skal endre belønning fra godbiter til lek da.

For å få han inn nå så får han en pinne når han kommer inn til meg, og det funker veldig fint, men ikke noe jeg kan gjøre hvor som helst.

Drakamp er kjempefin belønning for innkalling, så lenge hunden synes det er stas. Da lærer den at den må helt bort til deg for å få belønning, og at det er høy å være hos deg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spør om noe her? Hva om hunden kommer når du roper, men velger å løpe forbi, eller løpe fra deg igjen så fort den er kommet inn? xD

Da passer jeg på å juble idet hun er på siden av meg, eller helst før, og rygge-løpe vekk fra henne. Hvis hun er på vei og ikke har rukket å løpe forbi, så rygger jeg og løper og jubler og gir henne godbit eller så leker vi. Hvis hun ikke er interessert i belønningen så har jeg feilberegnet og venter på neste sjanse - og den kommer når jeg ser på henne at hun er klar for å leke eller ta godbit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg jukser, men jeg har veldig god erfaring med å ha hunden i flexi/sporline til den har trygg innkalling. Da tror den at det ikke er noe poeng i å ignorere innkalling, for den kommer seg ingen vei uansett, og det lønner seg mer å komme inn enn å stå og spøle i enden av lina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg jukser, men jeg har veldig god erfaring med å ha hunden i flexi/sporline til den har trygg innkalling. Da tror den at det ikke er noe poeng i å ignorere innkalling, for den kommer seg ingen vei uansett, og det lønner seg mer å komme inn enn å stå og spøle i enden av lina.

Vi bruker også langline når vi trener innkalling :) Mest fordi det er tryggere når man trener før innkallinga sitter. Trur ingen har lyst på en 30kg gallopphest i full fart mot seg og sine.

Han minste har jeg gitt opp (så flink er jeg), men han stikker ikke av og gir seg en ganske stor **** i andre vi møter. Elgkalven har vi kommet såpass langt med at han i bånd tar kontakt med meg når vi møter på andre.. drømmen er at han skal komme til meg når han ser andre bikkjer - uansett om jeg har sett de eller ei (pluss innkalling som sitter da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...