Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling


Feline
 Share

Recommended Posts

Hver gang vi går tur i skogen o.l. trener vi innkalling ved å ofte rope hunden inn til oss, gi godbiter og ros. Fungerer hvis det ikke er noe mer spennende. Har lyst å få en sikrere innkalling og trener en del på det. Lurer på hvordan man skal trene på det annet enn å bare trene innkalling ofte når vi er på tur.

På valpekurs trente vi innkalling slik:

Én person holder igjen hunden, den som skal kalle på hunden lokker og gjør seg spennende og løper av gårde før han setter seg ned med ryggen mot hunden og roper innkallingsordet.

Dette har vi gjort mye, og hunden er kjempegira og synes det er veldig gøy. Kommer alltid når vi trener innkalling på denne måten. Belønner da med draleke når hun kommer.

Hvis dette er første steg i innkallingstreningen, hva er da steg nummer to? For å øke vanskelighetsgraden liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke handler bare om innkallingen heller, selv om den er viktig, men like mye om å trene med forstyrelser, trene på selvkontroll, trene på å ikke bry seg om andre osv, først i bånd e.l. også etterhvert overføre til når hunden er løs. Men det er jo gjerne litt vanskelig, spesielt med enkelte hunder fordi det er så fristende å løpe bort når det kommer hunder eller mennesker som de synes er gøy. En annen ting er jo å ha på langline i starten slik at man også kan stoppe hunden om den tenker og gjøre feil, slik at den ikke får noen vinning på det.

Godbiter er jo ikke nødvendigvis veldig spennende heller så man kan i mange tilfeller ha mer effekt av lek, pipeball/dyr osv.

Edit: En annen ting er jo eget engasjement. Høyt entusiastisk toneleie og det at man bruker å løpe i motsatt retning i det man roper feks bruker ofte å skape en bra reaksjon. Samt å passe på å trene mest mulig hvor man ikke kobler dem når de kommer inn, men lar de få løpe videre og at man trener mye uten forstyrrelser slik at hunden ikke forbinner innkalling med at nå kommer det noen/noe. Noen lærer seg det også, når man roper så begynner hunden å se seg rundt for å sjekke hva som skjer før den evt velger å komme inn.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener det slik jeg beskriver under, og følger punktet om å ikke kalle inn hunden med mindre jeg er 90% sikker på at den kommer veldig nøye.

I tillegg roper jeg aldri på hunder som stikker/går langt men jeg gjemmer meg/stopper opp/går motsatt vei istedet, slik at hunden lærer at den må følge meg. Hvor effektivt sistnevnte er kommer jo an på hunden - men de fleste hunder uten skyhøy radius vil etterhvert begynne å holde seg mer i nærheten/stikke innom å sjekke hvor du befinner deg. For meg er det essensielt, jeg orker ikke å måtte rope på hunden for at den skal holde seg i nærheten, det vil jeg at den skal gjøre av seg selv. :)

Kopierer fra en annen tråd, legger i spoiler siden det er så langt, sånn at det ikke "tar over" hele tråden din :)

Frivilling innkalling:

1. Alltid ha med gode godbiter/god belønning, hunden må lære deg at det lønner seg å komme til deg - hver gang.

2. Belønn frivillig innkalling. Hver gang hunden frivillig tar kontakt med deg ute - belønn. Belønn også hunden får å oppholde seg i nærheten av deg, eller om den tilfeldigvis kommer innom uten å nødvendigvis ta kontakt.

De første gangene kommer gjerne hunden inn til deg bare noen få ganger. Eller kanskje den aldri kommee helt inn i det hele tatt. Etter en stund vil du derimot se at hunden kommer oftere og oftere inn til deg. Når hunden tar kontakt med deg rimelig ofte er du klar til neste steg.

Legg kommando på frivillig innkalling, gå videre til neste steg når hunden lykkes 90% av gangene:

1. Legg på kommando når hunden er 1 meter fra deg, men allerede på vei mot deg.

2. Legg på kommando når hunden er 5 meter fra deg, men allerede på vei mot deg.

2. Legg på kommando når hunden er 10 meter fra deg, men allerede på vei mot deg.

Når dette er på plass kan du begynne å teste ut kommandoen på relativt korte avstander (1-10 meter), gå videre til neste steg når hunden lykkes 90% av gangene. Etterhvet kan også avstanden økes enda mer.

1. Rop på hunden når den står i ro, men ser mot deg.

2. Rop på hunden når den står i ro, men ser en annen vei.

2. Rop på hunden når den står i ro, men står med baken mot deg.

3. Rop på hunden når den er i rolig bevegelse (samme punkter som over).

4. Rop på hunden når den løper (samme punkter som over, det vanskeligste er når den løper vekk fra deg)

Dette er basicen, trenger ikke følge punktene slavisk, de er bare en veiledning.

Når innkallingen over sitter uten forstyrrelse, så kan du begynne å trene i områder med forstyrrelse. F.eks mennesker, hunder, osv. Men ha i bakhodet at hunden skal lykkes mest mulig. Ikke rop om du vet hunden likevel ikke vil komme, da vil du bare vanne ut ordet. Du kan ha et ord som ikke er så nøye til slike situasjoner. I områder med vanskelig forstyrrelser må du gjerne gå flere skritt tilbake enn det hunden klarer uten forstyrrelse.

Fortsett hele tiden å belønn frivillige innkallinger.

Håper dette hjalp litt. Det er ingen fasit på hvordan folk gjør det, men metoden over er enkel å følge, og fungerer bra :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun kjeder seg og vil lære noe nytt? Hva med å finne noe i skogen? Bygd på tipsene over, bruk overraskelsesmomentet på belønning, noe nytt, spenning, for å øke interessen til neste gang. Spill på ressursene hunden har.

Så syns jeg turer hvor de løper løs kan ha et mål, og en struktur. En plan. Det skal jobbes også. Enkelt som jeg alltid gjør, er å ta en pause, hunden i dekk, jeg sjekker hundesonen på mobilen. De får litt vann fra spruteflaske hvis de oppfører seg skikkelig. Det er toppen, og de får det bare når de ligger rolig i dekk. Ikke på alerten. Spar det beste, til de vanskeligste situasjonene. Ikke for mye løpe løs, helst ikke uten styring og selvkontroll, men også følelse av frihet. Ikke vær forutsigbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Rop på hunden når den står i ro, men ser mot deg.

2. Rop på hunden når den står i ro, men ser en annen vei.

2. Rop på hunden når den står i ro, men står med baken mot deg.

3. Rop på hunden når den er i rolig bevegelse (samme punkter som over).

4. Rop på hunden når den løper (samme punkter som over, det vanskeligste er når den løper vekk fra deg)D

Ja dette var det jeg tenkte på, vi er på punkt 1 foreløbig når vi trener. Høres logisk ut de videre punktene med å kalle inn når hun ser en annen vei, beveger seg osv.

Innkallingen sitter egentlig veldig godt, har ingen problem med å ha henne løs når vi er på tur :) Er bare enkelte ting som fortsatt er litt for spennende, f.eks katter ;) Vi liker å trene litt målrettet på det når vi er på treningsbanen, og det vi har gjort i det siste har liksom blitt litt for enkelt :P men nå ser jeg hvordan vi kan gjøre det vanskeligere :) Synes det er viktig å trene på innkallingen annet enn bare på tur, slik at vi har en 100 % sikker innkalling når det plutselig trengs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spør om noe her? Hva om hunden kommer når du roper, men velger å løpe forbi, eller løpe fra deg igjen så fort den er kommet inn? xD

Da er det ingen belønning. Jeg foretrekker å avslutte innkalling enten med sitt eller ihvertfall kontaktøvelser for å unngå nettopp det. Innkalling = kom hit og vær hos meg, ikke "løp innenfor en halvmeter av meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ingen belønning. Jeg foretrekker å avslutte innkalling enten med sitt eller ihvertfall kontaktøvelser for å unngå nettopp det. Innkalling = kom hit og vær hos meg, ikke "løp innenfor en halvmeter av meg".

Han setter seg gjerne forran meg, men når jeg skal gi han belønning så stikker han igjen. Lurer på om vi skal endre belønning fra godbiter til lek da.

For å få han inn nå så får han en pinne når han kommer inn til meg, og det funker veldig fint, men ikke noe jeg kan gjøre hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han setter seg gjerne forran meg, men når jeg skal gi han belønning så stikker han igjen. Lurer på om vi skal endre belønning fra godbiter til lek da.

For å få han inn nå så får han en pinne når han kommer inn til meg, og det funker veldig fint, men ikke noe jeg kan gjøre hvor som helst.

Drakamp er kjempefin belønning for innkalling, så lenge hunden synes det er stas. Da lærer den at den må helt bort til deg for å få belønning, og at det er høy å være hos deg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spør om noe her? Hva om hunden kommer når du roper, men velger å løpe forbi, eller løpe fra deg igjen så fort den er kommet inn? xD

Da passer jeg på å juble idet hun er på siden av meg, eller helst før, og rygge-løpe vekk fra henne. Hvis hun er på vei og ikke har rukket å løpe forbi, så rygger jeg og løper og jubler og gir henne godbit eller så leker vi. Hvis hun ikke er interessert i belønningen så har jeg feilberegnet og venter på neste sjanse - og den kommer når jeg ser på henne at hun er klar for å leke eller ta godbit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg jukser, men jeg har veldig god erfaring med å ha hunden i flexi/sporline til den har trygg innkalling. Da tror den at det ikke er noe poeng i å ignorere innkalling, for den kommer seg ingen vei uansett, og det lønner seg mer å komme inn enn å stå og spøle i enden av lina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg jukser, men jeg har veldig god erfaring med å ha hunden i flexi/sporline til den har trygg innkalling. Da tror den at det ikke er noe poeng i å ignorere innkalling, for den kommer seg ingen vei uansett, og det lønner seg mer å komme inn enn å stå og spøle i enden av lina.

Vi bruker også langline når vi trener innkalling :) Mest fordi det er tryggere når man trener før innkallinga sitter. Trur ingen har lyst på en 30kg gallopphest i full fart mot seg og sine.

Han minste har jeg gitt opp (så flink er jeg), men han stikker ikke av og gir seg en ganske stor **** i andre vi møter. Elgkalven har vi kommet såpass langt med at han i bånd tar kontakt med meg når vi møter på andre.. drømmen er at han skal komme til meg når han ser andre bikkjer - uansett om jeg har sett de eller ei (pluss innkalling som sitter da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...