Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei allesammen!

Jeg er ny bruker her, og trenger litt forslag og tips:)

Jeg og familien har veldig lyst på hund, og vi har satt oss godt inn i hva som kreves, og at det er en kompis vi kommer til å ha i mange år:)

Derimot er vi litt usikkre på hvilken rase som kan passe oss.

Vi ønsker oss en liten hund, og har sett litt på raser som pomeranian, affenpincher og slike. Har dere noen gode forslag?

Tusen takk for råd og forslag!

Hilsen Sandra

Skrevet

Hei :)

Det kan være lurt å si noe om hva dere har å tilby en hund av daglige turer og aktiviteter, om dere har spesielle preferanser på pelsstell, om det er ønskelig med en sosial eller reservert hund osv.

Da er det mye lettere å komme med passende forslag.

Skrevet

Det er veldig mange små hunder og velge mellom, så greit å ha noen flere kriterier enn størrelse :)

Du har for eksempel disse rasene, de er forskjellige alle sammen, men små:

- Puddel (toy, dverg eller mellom)

- Dansk Svensk gårdshund

- Papillon

- Chihuahua

- Dvergpinscher

- Dvergschnauzer

- Chinese Crested

- Italiensk mynde

osv.

Så tenk litt mer over hva annet enn størrelse som er viktig for dere. Hva ønsker dere i en hund? Hva slags pels foretrekker dere? Kommer dere til å gå mye turer? Ønsker dere en rolig eller en aktiv hund? :)

Skrevet

Og om det er viktig for dere at hunden skal være lett å ha løs, en som er opptatt av eier eller en som er litt mer selvstendig og egenrådid. Er det viktig med en stille hund eller gjør det ingen ting om de kan ha lett for lyd, viktig at den er grei med andre hunder?

Skrevet

Hei igjen!

Beklager det tenkte jeg ikke på!

- Vi ønsker en hund som er glad i å gå tur, men som samtidig er fornøyd med litt "kortere" turer i blant. En rolig hund, men som også er glad i aktivitet. Kanskje en med litt kort pels, men vi har ikke noe i mot om det blir litt pelsstell. Ja det er jo viktig at den er grei mot andre hunder, og passer som en familiehund.

Skrevet

Hvor lange turer tenker du på en "normal dag"? 1 time? 1/2 time? 2 timer?

Og hva er en kort tur for deg?

Rolige dager i ny og ne er noe de fleste hunder lærer seg :)

Skrevet

Familiehund, betyr det svært små barn eller eldre?

Endel av småhundene har en lei tendens til ty til tenna fortere enn store hunder, deler av det er oppdragelse/sosialisering, men noe av det er medfødt gemytt.

Noen raser er også "godværs hunder" og liker ikke å gå tur i regn/snø/vinter, andre er mer robuste. Italiensk mynde f.eks har en tendens til å like å sove på sofaen om det er litt guffent ute, mens en pomeranian er mer troende til å like tur uavhengig av vær da de har mye pels beregnet på mer rufsete vær.

Skrevet

Hei!

En lang tur for oss er 1- 1/2 time:)-

En kort tur tenker jeg er 30 min, sånn før skole og sånt.

Litt pelsstell; Det er ikke noe problem å børste den et par ganger i uka hvis det trengs, men vi ønsker ikke en som har masse pels og som trenger grundig pelsstell hver dag.

Vi er ikke en småbarnsfamilie. Jeg er 16, og jeg har to søsken på 13,15

Men takk for alle forslag så langt:) vi får titte litt, og håpe på at vi finner en som passer oss godt:)

Skrevet

Pelsstell er veldig varierende. F eks dvergschnauzeren må nappes (hvor ofte avhenger av måten man gjør det på) og ellers kammes gjennom bein og sånt innimellom. En pomeranian må kammes godt igjennom jevnlig for å holdes flokefri. En papillon må også kammes jevnlig men har en annen pelstype enn pomme.

Skrevet

Boston terrier er jo små, men robuste hunder. Gøyale små krabater som klovner rundt og er glad og lykkelig og med på det meste, men samtidig glad i å ligge på en varm myk plass. Lite lyd, veldig omgjengelige. De har jo kort snute og kan være utsatt for heteslag bla på veldig varme dager viss det ikke er nedkjølingsmuligheter under veis, men i normal temp så kan de gå lange turer. Viktig å legge litt jobb i å finne en oppdretter som avler på hunder som ikke har pusteproblemer. De er gjerne ikke kjempeglade i dårlig eller kaldt vær, men det meste løses med dekken og evt potesokker.

Tibetansk spaniel.er kjekke små hunder.

Cavalier king charles spaniel, veldig trivelige hunder (dog en del samkjønnsaggresjon blant hannene har blitt), men her er det alfa omega å være nøye i valg av oppdretter da det finnes en del alvorlig sykdom på rasen.

Dverg/mellompuddel, må klippes, men det kan jo i verste fall settes vekk, ellers så må den jo børstes ved behov så den ikke får floker og for å få ut evt kvist og kvast etter tur.

Dansk svensk gårdshund kan også være verdt å sjekke ut.

Skrevet

Tusen takk for mange forslag, og nå har jeg sett litt på forskjellig.

Jeg kom over denne rasen, og syntes den virket veldig bra selvom det er en del pelsstell.

Hva tenker dere om en Norfolk Terrier eller Cairn terrier?

Skrevet

Tusen takk for mange forslag, og nå har jeg sett litt på forskjellig.

Jeg kom over denne rasen, og syntes den virket veldig bra selvom det er en del pelsstell.

Hva tenker dere om en Norfolk Terrier eller Cairn terrier?

Fine hunder det, de må vell nappes (?) kan vell ha noe lyd, det er jo en terrier så de er kanskje ikke de mildeste rundt andre hunder? Ikke nødvendigvis bråkete, men de er vell ikke de som lar seg pelle på nesa, litt usikker på hvordan de er mtp radius om man skulle ha lyst til å slippe de løs. Men mye hund i liten kropp, henger godt med på turer, tåler helt sikkert en rolig dag eller to. :)

Skrevet

Alle hunder som ikke er helt korthåret, krever jo et visst stell av pelsen, uten at det trenger å være en uoverkommelig oppgave av den grunn.

Alle hunder, småhunder også, er glade i å gå tur. Jeg går like langt med phalenen som jeg gjorde med tolleren. Ikke fordi jeg må, men det skjer ofte noe med folk når de får hund. De blir litt avhengig av frihetsfølelsen og alt det andre naturen gir. Sånn er det med meg, iallfall.

Så lenge dere er bevisste på at hunden er til glede og den -og dere- får valpekurs og treningsgrunnlag og at turer og annet stell og omsorg blir en glede og ikke en sur plikt dere krangler om, spiller det ikke så stor rolle hvilken av de små selskapshundrasene dere velger.

Foreldrene deres er også med på laget, regner jeg med. For hunden lever jo sannsynligvis til alle dere er ute av redet og kanskje studerer utenlands, eller bor på en hybel der det ikke er lov med hund. Dere skal kanskje på trening, ha russetid, på skoletur etc, mens dere bor hjemme også, så det er viktig at foreldrene dine også ønsker seg hund.

Dere burde også gå på kurs sammen, slik at all trening og krav blir likt, uavhengig av hvem som håndterer hunden. Slik blir den trygg og vet hva som forventes.

Dette ble kanskje mer enn du ba om, men jeg sa bare litt om hva jeg syns er viktig å tenke på før dere får den første hunden. Lykke til :)

• Like 3

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...