Gå til innhold
Hundesonen.no

valp og ferie


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg har i det siste tenkt en del på dette med ferie og valp og hvordan man får dette til å klaffe :-) Jeg har senferie i år og må nok ta ut tre uker ferie i juli/august. Da har jeg 2 uker ferie igjen. Jeg ser for meg at det ikke kommer til å klaffe med valp og ferie så hvordan gjør man dette da?

Jeg personlig synes 2 uker ferie er for lite når jeg får valp, men ser ut som om det kan bli realiteten og det stresser meg litt. Noen som har erfaring å dele? Det må da være flere der ute som har opplevd å måtte ta inn valp utenom ferietiden o.l? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hentet Ozu i oktober, og jeg hadde ikke noe spesiell ferie. Men jeg hadde en fleksibel jobb og min samboer jobbet nattevakt skift med 7 dager på og 7 dager av. Så vi løste det som følger:

Uke 1 hadde jeg hjemmekontor

Uke 2 gikk jeg på jobb, da hadde samboer sin friuke

Uke 3 jobbet vi begge, men siden samboer jobber nattevakt så var han hjemme hele dagene, men sov for det meste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man flekse litt så går det som regel bra. Jeg fikk 2 uker fri nå da vi hentet Lotta (snill hundegal sjef.... :D ).

Og så kjørte jeg hjem i lunsjen de to påfølgende ukene og fora og lufta og lekte litt med valpen. Da hadde hun vært alene fra1 - 3 timer -litt variabelt ettersom når ungene begynner skolen. Etter lunsj var hun "alene" (uten folk, de andre voksne hundene var jo der) i 2 -3 timer ca til unger kom hjem fra skolen.
Jeg kunne ta henne med på jobb om jeg ville, men for min del var det en dårligere løsning enn å la henne være hjemme og heller ta turer hjem. Det har gått veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fri/hjemmekontor i 2 uker, også hadde jeg valpen med i bilen etter det. Jeg har en jobb der det ikke gjør noe at jeg går ut og inn en del, så jeg kunne lufte henne ofte, og hun hadde ingen problemer med å sove i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv to uker med Tetris og løste tiden etterpå med at han først var med i bilen så jeg kunne se til ham ofte, så halv dag hjemme og tilsluttet hel dag hjemme med lufting.

Føler egentlig det var helt greit for da fikk vi to uker på å skape et bånd mellom oss samtidig som man ble pushet til å komme igang med hjemme alene treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at jeg jobber turnus og ikke har mulighet til å dra hjem i lunsj og ikke til å jobbe hjemmefra heller :-/ Jeg får lufta en gang ekstra på dagen på dagvakter, på kvelden får jeg som regel lufta hyppigere. :)

Så løsningen her blir helt klart å ta med i bilen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at jeg jobber turnus og ikke har mulighet til å dra hjem i lunsj og ikke til å jobbe hjemmefra heller :-/ Jeg får lufta en gang ekstra på dagen på dagvakter, på kvelden får jeg som regel lufta hyppigere. :)

Kan du alliere deg med en nabo-tenåring el? Som kan stikke innom og lufte. Ev mot litt betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du alliere deg med en nabo-tenåring el? Som kan stikke innom og lufte. Ev mot litt betaling.

Nja, jeg er litt der at jeg helst ikke vil belage meg på andre for at ting skal fungere :-) Jeg kjenner ikke naboene mine heller forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg er litt der at jeg helst ikke vil belage meg på andre for at ting skal fungere :-) Jeg kjenner ikke naboene mine heller forsåvidt.

Kan være vanskelig å alltid skulle ta alt selv. Da tror jeg det kan bli litt stressende for deg.

Jeg har jo egne unger som tar en del. Og i tillegg har nabo-unger ofte mast om å få "bidra" :ahappy:

Hva med å ta med på jobb da? Er der noe rom for det? Spurt deg for? Man blir ofte overasket over hvor velvillige folk -også sjefer er - når det kommer til dette med hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være vanskelig å alltid skulle ta alt selv. Da tror jeg det kan bli litt stressende for deg.

Jeg har jo egne unger som tar en del. Og i tillegg har nabo-unger ofte mast om å få "bidra" :ahappy:

Hva med å ta med på jobb da? Er der noe rom for det? Spurt deg for? Man blir ofte overasket over hvor velvillige folk -også sjefer er - når det kommer til dette med hund :)

jeg kan ta med i bilen :-) å ta med inn på jobb er nok ikke et særlig aktuelt alternativ tror jeg :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde to uker ferie (+2 dager avspasering) når jeg hentet både Birk og Harly.

Ingen problem med alenetrening eller miljøer på noen av de :)

Edit:

Birk var alene hjemme med labbisen når jeg begynte i jobb igjen. Jobbet noen og åtti prosent stilling så det ble ikke fulle dager (man-fre). Eksen tok lunsj hjemme og luftet de dagene han hadde mulighet.

Når jeg hentet Harly jobbet jeg turnus (dag/kveld). Han var hjemme på seinvakter og med i bilen på jobb på tidligvakter. Og ble luftet i lunsjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første valpen så hadde jeg en periode hvor jeg tok på meg bare kveldsvakter og mens jeg var på jobb så var min far hjemme hos meg med valpen. Etter den perioden var valpen med i bilen en stund. Når jeg jobbet kveld var det ofte et par på jobb som var skikkelig glade i hunder som spurte om å få ta henne med seg hjem, så da ble hun med dem hjem også hentet jeg henne etter jobb. Valp nr to ble med i bilen med en gang, men jeg hadde jo en hund fra før da så han slapp å være alene. Delte opp pausene mine så jeg fikk luftet ganske mange ganger pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde to uker ferie (+2 dager avspasering) når jeg hentet både Birk og Harly.

Ingen problem med alenetrening eller miljøer på noen av de :)

Takk :-) Det høres bra ut!

jeg har sikkert et par venner som kan hjelpe meg noen dager uke nr 3 da. Muligens hvertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg hadde med hund i bil på jobb etter kort tid hjemme, ja det ble ikke så lang matpause emn jeg gjør det gjerne igjenn. ENe gangen så jobbet ejg i hvemmetjenesten og da valgte jeg først og ta med bilen på jobben så jeg hadde oversikt. Så lot jeg bilen stå igjen i skyggen på den rolige parkeringen og luftet i matpausen for så så la valpen ligge hjemme anene.

ellers som det har vert med så har jeg måtte lufte i matpausen for så å la hunden være hjemem seinere.

Den gang sønn var liten så brukte jeg han til å lufte i hvertfall etter skole tid og de gangene jeg jobbet kveldsvakt.

Syntes i grunnen det ikke var noe pes å ha med hunden i bilen i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at jeg jobber turnus og ikke har mulighet til å dra hjem i lunsj og ikke til å jobbe hjemmefra heller :-/ Jeg får lufta en gang ekstra på dagen på dagvakter, på kvelden får jeg som regel lufta hyppigere. :)

Så løsningen her blir helt klart å ta med i bilen :-)

Hvis du jobber turnus -er det ikke mulig å få ta hele ferien utenom tidlig eller sen pulje på sommeren? Det er det hos oss, sjefen blir bare glad om noen vil ta hele ferien på våren eller høsten, for da blir det én ferievikar mindre å leie inn ;)

Meeen, hva slags valp er det du har sett deg ut?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke ferie da vi hentet valp, men jobbet som lærervikar. Akkurat den uka vi fikk ham tok jeg få oppdrag, og samboer tok et par fridager de dagene jeg jobbet. I uke nummer to lå valpen i bilen mens jeg underviste. Det klaffet veldig bra, med to timer undervisning, tre timer fri og så to timer undervisning til, så vi var heldige sånn. Men allikevel. To uker ferie går helt fint hvis du starter med å trene ham på å ligge i bilen fra dag 2, sånn at du kan ta ham med på jobb og lufte ham jevnlig i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du jobber turnus -er det ikke mulig å få ta hele ferien utenom tidlig eller sen pulje på sommeren? Det er det hos oss, sjefen blir bare glad om noen vil ta hele ferien på våren eller høsten, for da blir det én ferievikar mindre å leie inn ;)

Meeen, hva slags valp er det du har sett deg ut?? :)

jeg skal høre med sjefen min, men har min tvil siden hun da har en hel 100% stilling å fylle opp :-)

Jeg tenker på enda en kelpie :-D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal høre med sjefen min, men har min tvil siden hun da har en hel 100% stilling å fylle opp :-)

Jeg tenker på enda en kelpie :-D

Ja, sjekk for sikkerhets skyld! :)

En av mine kollegaer tok ut 4 ferieuker i nov/des i år, og vi har et par langtidssykemeldte.

Hvilke kull er det du vil ha fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjekk for sikkerhets skyld! :)

En av mine kollegaer tok ut 4 ferieuker i nov/des i år, og vi har et par langtidssykemeldte.

Hvilke kull er det du vil ha fra?

Ekke et konkret kull enda :-) Er et påtenkt kull hos aussieaction men er ikke bestemt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...