Gå til innhold
Hundesonen.no

Finsk lapphund og pelsmengde/kvalitet


Mariss
 Share

Recommended Posts

Hei!

Det er bare et tidsspørsmål for når jeg skal skaffe meg hund. Finsk lapphund har lenge vært høyt oppe på lista. Men jeg er noe forvirret ift hva som er ønsket pelsmengde på en finsk lapphund. Har sett bilder av finske lapphunder som har hatt ekstremt mye pels og andre som har lite pels. Har forstått det slik at pelsmassen vil øke de første årene, kan dette være årsaken til at det er såpass stor forskjell utfra bildene jeg finner på nettet? Har kjønn noe å si i dette tilfellet? Vinterpels vs. sommerpels er vell også av betydning?

Jeg har også lagt merke til at noen hunder har mer grov og "ull- lignende" pels, mens andre hunder har en mer glatt pels.

Jeg vil tro det er individuelle forskjeller, men syntes det er rart at det er så utrolig stor forskjell fra individ til individ.

Noen som har en forklaring på hvorfor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finske lapphuner som bor ute får gjerne ekstreme mengder pels. Min er mye ute og får nok en del pels, men ikke sånn som de som bor ute. Han er ikke to år enda heller så det kan bli mer. Så ja, det kan være alder på hunden som gjør at det er stor forskjell på bildene du har sett. Alder altså.

Ellers kan det være årstidsbetinget. De ser gjerne nokså lurvete ut i røytesesongen.

Pelskvalitet varierer vel litt fra linje til linje men det er satt standarder på hva som er ønskelig. Dette kan sikkert @Aslan masse om.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er bare et tidsspørsmål for når jeg skal skaffe meg hund. Finsk lapphund har lenge vært høyt oppe på lista. Men jeg er noe forvirret ift hva som er ønsket pelsmengde på en finsk lapphund. Har sett bilder av finske lapphunder som har hatt ekstremt mye pels og andre som har lite pels. Har forstått det slik at pelsmassen vil øke de første årene, kan dette være årsaken til at det er såpass stor forskjell utfra bildene jeg finner på nettet? Har kjønn noe å si i dette tilfellet? Vinterpels vs. sommerpels er vell også av betydning?

Jeg har også lagt merke til at noen hunder har mer grov og "ull- lignende" pels, mens andre hunder har en mer glatt pels.

Jeg vil tro det er individuelle forskjeller, men syntes det er rart at det er så utrolig stor forskjell fra individ til individ.

Noen som har en forklaring på hvorfor? :)

Lykke til med rasevalg :D

Ja, det er store forskjeller både på pelsmengde, pelstype og pelskvalitet på rasen.

Først og fremst alder, det er stort sett mindre pels på yngre, mer pels på voksne. Når voksenpelsen setter seg varierer, noen er mer eller mindre ferdige når de er rundt 2 år, på noen kan det ta 4-5 år før pelsen er helt full.

Tisper har generelt mindre pels enn hanner, men igjen kommer linjer inn, det finnes tisper av noen linjer som er mer pelsa enn hanner på andre linjer :P

Vinterpels og sommerpels er også hos endel stor forskjell. Hos noen ekstremt stor.

Her er min lapphund, øverst april 2014, nederst juli 2014

10606409_10154538113505341_4933349083583

(og tro det eller ei, slik han er på øverste bildet får jeg alltid spørsmål om han ikke er litt tjukk, men han veier 1-2 kg MER på nederste bilde enn øverste)

Finsk lapphund er en gammel og ny hund på en gang, hundetypen er veldig gammel, men befestingen av rase startet ikke før på 60-tallet. Derfor er det store variasjoner. Det som i dag er tre lapphundraser ble jo brukt til veldig ulike arbeidsoppgaver hos samene, og det forklarer nok endel av linjeforskjellene, blant annet på pels. For endel hunder var det viktig med tykk, isolerende pels, siden de skulle bo utendørs i gjerne ekstrem kulde, andre hunder arbeidet mer i skogen og trengte kortere pels. Finsk lapphund er nok av de hundene som bodde ute, og rett pels hos de er grov, tykk og isolerende, men det finnes jo lapphunder med ganske annen pels.

Her er beskrivelsen av pels fra dommerguiden: "Pelsen skal være tykk og fyldig. Dekkpelsen er rett og må absolutt være stri slik at den ikke samler snø. Videre blir ikke en stri pels våt på samme måte som en myk fordi den er vannavstøtende. Dekkpelsen er ikke blank. Den skal være matt. Det er rikelig med underull, og den er myk og tett, slik at dekkpelsen står ut. Dommere bør forsikre seg om at det er rikelig med underull. Dekkpelsen kan iblant ha litt bølger (spesielt på unge hunder), noe som ikke er en feil så lenge den fortsatt er stri. Krøller og myk pels forekommer ikke alltid sammen, til og med en rett pels kan være myk. En stri og bølgete pels er mye bedre enn en rett og myk. Dekkpelsen skal ikke være så lang at den ”henger”.En flat pels er feil. Pelsen på hodet og framsiden av beina er tydelig kortere. Særlig hannhundene har en utpreget man, og beina skal ha godt med hår på baksiden. Videre er hår på labbene (mellom tærne) ønskelig, og bør aldri klippes. Også ørene skal være tydelig behåret." Kan leses her http://www.norsklapphundklubb.no/Filer/skjemaer/20141206230204_skjema.pdf først rasestandarden, også en forklaring på de ulike punktene :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to! Ble litt klokere nå, ja. Var stor forskjell fra bilde nr. 1 til bilde nr. 2. Var dog utrolig skjønn på begge! :) Men er det mulig å se på en liten valp hvilken type/mengde pels han vil få i voksen alder, eller kan en bare ta utgangspunkt i hundens forfedre?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to! Ble litt klokere nå, ja. Var stor forskjell fra bilde nr. 1 til bilde nr. 2. Var dog utrolig skjønn på begge! :) Men er det mulig å se på en liten valp hvilken type/mengde pels han vil få i voksen alder, eller kan en bare ta utgangspunkt i hundens forfedre?

Hm, jeg tror det er litt både og. Endel gode oppdrettere kan nok se det, uten at jeg vet helt hvordan. Men du vil nok få en god pekepinn ved å se på foreldre, samt stamtavla både bakover og "utover", dog vil det jo være forskjeller innad i kull også. Rasekjennere ser det nok fra valpestadiet av ihvertfall, jeg kan ikke :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men møter på en tispe innimellom på tur som jeg vet hvertfall må være rundt året nå, og hun er veldig liten, typ ikke mye høyere enn min Havanais altså. Vanskelig å si under all pelsen, men tipper denne ikke kan veie mer enn max 12 kg.

Ser ellers rasetypisk ut, men hender det at tisper kan være så små, eller er denne et sjeldent unnta utenfor rasestandard? For den er slettes ingen medium stor hund, men en liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men møter på en tispe innimellom på tur som jeg vet hvertfall må være rundt året nå, og hun er veldig liten, typ ikke mye høyere enn min Havanais altså. Vanskelig å si under all pelsen, men tipper denne ikke kan veie mer enn max 12 kg.

Ser ellers rasetypisk ut, men hender det at tisper kan være så små, eller er denne et sjeldent unnta utenfor rasestandard? For den er slettes ingen medium stor hund, men en liten.

Ja, som Enits skriver er de fleste tisper mellom 41-47 cm, men finnes endel som er mye mindre (og høyere). Halvsøstern til Thorvald er under 40 cm høy (vet ikke hvor høy hun er), veier 10 kg, og vet av noen tisper til på samme størrelsen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at de varierer så mye, og at det da faktisk burde stå at de er små-medium store hunder og. Vet om en hann som er fryktelig mye større, men de virker jo større enn de egentlig er grunnet all pelsen og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at de varierer så mye, og at det da faktisk burde stå at de er små-medium store hunder og. Vet om en hann som er fryktelig mye større, men de virker jo større enn de egentlig er grunnet all pelsen og. :)

Ja, vet om hanner som er 55-60 cm i mankehøyde og nesten 30 kg også :P så variasjonen er stor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at de varierer så mye, og at det da faktisk burde stå at de er små-medium store hunder og. Vet om en hann som er fryktelig mye større, men de virker jo større enn de egentlig er grunnet all pelsen og. :)

Mezzi var 54 cm høy og svær! :P men ble brått mye mindre idet han ble dusjet og pelsen ikke var fluffy lengre :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...