Gå til innhold
Hundesonen.no

Konkurranserettet valpekurs i Oslo?


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Valpekurset på canis på jo "konkurranse-rettet" på den måten at man trener på så mange grunnferdigheter som man rekker, og det er jo veldig mange av dem man setter sammen til øvelser senere!?

(Sitt, dekk, kasse, musematte, håndtarget, stå, innkalling, bli i alle øvelser, "se belønning på bakken/ta kontakt for å utføre oppgaver" og lineføring var de jeg kom på i farten. Også ligger såklart kontakt i bunn for alle disse☺️ Uten kontantord eller lignende, for det skal være en selvfølge at hunden tar kontakt. Supernyttig, og null mas)

Det kan hvertfall anbefales på det sterkeste. Det er hvertfall et supert springbrett om du vil klikkertrene deg til konkurranse, for presisjon kommer fort. De vil at man skal bruke godbit og leke som belønning.

Også føler jeg vel at siden de trenerne jeg har hatt på valp/lydighetskurs har konkurrert/konkurrerer, så kan de legge det opp vanskeligere/mer utfordrende om man ønsker, og de tenker konkurranse kvalitet hele veien (hvertfall om man uttrykker at man ønsker dette, for det var jo mange spesielt på valpekurset som bare skulle ha "familiehund", og da settes det høye krav til dem også, men de kommer jo ikke å arresterer noen?)

Men det lokkes ingenting på kurset! Alt fanges eller shapes?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har et godt valpekurs å anbefale? Vil gjerne ha et som er litt konkurranserettet, hvis det finnes. Hvis det ikke finnes så vil jeg gjerne på et der de er fokusert på positiv innlæring med både leker og godbiter :)

Sjekket om canis skal ha noe? De har pleid å ha i Sandvika og diverse.

Ja, hvorfor ikke Canis? De er flinkere på Lahaugmoen enn på Bærumavdelingen, men begge er antageligvis helt fine til grunnkurs. Jeg trodde du hadde bestemt deg for de, egentlig?

Lundqvist er ikke konkurranserettet som sådan, men jeg synes opplegget deres gir et veldig fint grunnlag uansett. Jeg hadde glatt gått der med en hvilken som helst valp.

Hund i Sentrum har vel litt mer konkurranserettet, men ikke 100% positivt.

Ellers kan du jo sjekke med retrieverklubben hvordan valpekursene deres er? (jeg tror de fortsatt har?)

Ta kontakt med Jar hundeskole også. Jeg vet ikke hvordan valpekursene er, men Birgitta konkurrerer ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :D

Oslo Hundeskole avdeling Bergen var veldig konkurranse rettet på valpekurset. Skulle tro det var slik i Oslo også

Jeg gikk jo der på valpekurs (og masse annet) med Luna og, så jeg vet jo at de er ganske greie på den biten. Men samtidig så synes jeg det er mye i ettertid som ikke var like greit. De skulle blant annet lære oss "nei"-kommando, og det var ikke positivt innlæring, for å si det sånn. Var en del rykk og napp på de få "hverdagstingene" også. Så jeg vil nok heller gå et annet sted.

Ja, hvorfor ikke Canis? De er flinkere på Lahaugmoen enn på Bærumavdelingen, men begge er antageligvis helt fine til grunnkurs. Jeg trodde du hadde bestemt deg for de, egentlig?

Lundqvist er ikke konkurranserettet som sådan, men jeg synes opplegget deres gir et veldig fint grunnlag uansett. Jeg hadde glatt gått der med en hvilken som helst valp.

Hund i Sentrum har vel litt mer konkurranserettet, men ikke 100% positivt.

Ellers kan du jo sjekke med retrieverklubben hvordan valpekursene deres er? (jeg tror de fortsatt har?)

Ta kontakt med Jar hundeskole også. Jeg vet ikke hvordan valpekursene er, men Birgitta konkurrerer ihvertfall.

Jo, har vel nesten kanskje bestemt meg for canis, men de fleste kursene de har er jo som du sier på Lahaugmoen, og det er ganske tungvint å komme seg dit uten bil. Ville gjerne ha noen andre tips også, hvis det skulle være noen som faktisk er like bra som dem :)

Skal sjekke ut Lundvist. Er det noe spesielt du liker vel det opplegget?

Visste ikke at Retrieverklubben har valpekurs? Det skal sjekkes ut :D

Er det noen som har erfaring med GoodDog sine kurs? Virker som om de også har et veldig godt opplegg for valper

RED: Har jo sett på et valpekurs på canis som begynner rett over nyttår. Det er på Bygdøy, så det å komme seg dit er jo ikke noe problem. Noen som har erfaring med instruktøren Anita Holm? Har lest litt på Lahaugmoen sin side, og hun virker jo utrolig flink :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :D

Jeg gikk jo der på valpekurs (og masse annet) med Luna og, så jeg vet jo at de er ganske greie på den biten. Men samtidig så synes jeg det er mye i ettertid som ikke var like greit. De skulle blant annet lære oss "nei"-kommando, og det var ikke positivt innlæring, for å si det sånn. Var en del rykk og napp på de få "hverdagstingene" også. Så jeg vil nok heller gå et annet sted.

Jo, har vel nesten kanskje bestemt meg for canis, men de fleste kursene de har er jo som du sier på Lahaugmoen, og det er ganske tungvint å komme seg dit uten bil. Ville gjerne ha noen andre tips også, hvis det skulle være noen som faktisk er like bra som dem :)

Skal sjekke ut Lundvist. Er det noe spesielt du liker vel det opplegget?

Visste ikke at Retrieverklubben har valpekurs? Det skal sjekkes ut :D

Er det noen som har erfaring med GoodDog sine kurs? Virker som om de også har et veldig godt opplegg for valper

Canis har jo kurs i Bærum også, sikkert enklere for deg å komme til? Plantasjen på Rud, blant annet.

Jar hundeskole har kurs på Lysaker.

Lundqvist er veldig nøye på kontakt-trening og fri/værsågod-kommando. De bruker også korreksjon/innlæring av stopp-kommando, med evt. fysisk korreksjon, men innlæringen er i utgangspunktet positiv. Type godbitskål, hunden ser på/trekker mot, si "stopp" og belønn når hunden tar kontakt med deg, etterhvert korrigerer du da fysisk om nødvendig, men det er valgfritt. De har i hovedsak stor fokus på belønning og masse kontakt og forstyrrelser, og jobbing på ulike steder. Grunnkurset er vel mest på ett sted, mens videregående flyttes rundt.

@SandyEyeCandy har vel gått hos Tess?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med GoodDog sine kurs? Virker som om de også har et veldig godt opplegg for valper

Jeg gikk ikke valpekurs, men var ikke overveldende fornøyd med det jeg prøvde der. problemet der var at selv om gruppen er liten, så var det for lite med en instruktør. Hunden fikk ikke pause underveis i treningen (satt i bur eller lignende) så hele greia ble ganske mye stress.

Men jeg kunne glatt ha deltatt på valpesosialiseringa og sånt som gooddog driver med, den virker veldig fin :)

Lundqvist har flere instruktører pr gruppe, pauser i bil/bur (og man får låne bil med bur om man ikke har bil).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundqvist har flere instruktører pr gruppe, pauser i bil/bur (og man får låne bil med bur om man ikke har bil).

Ja, og så har de én instruktør man forholder seg til som følger opp akkurat deg og dine mål (som du skriver opp på et kurskort på starten av kurset). Det er vel maks seks hunder, normalt fire, per instruktør.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :D

 

Jeg gikk jo der på valpekurs (og masse annet) med Luna og, så jeg vet jo at de er ganske greie på den biten. Men samtidig så synes jeg det er mye i ettertid som ikke var like greit. De skulle blant annet lære oss "nei"-kommando, og det var ikke positivt innlæring, for å si det sånn. Var en del rykk og napp på de få "hverdagstingene" også. Så jeg vil nok heller gå et annet sted.

 

Jo, har vel nesten kanskje bestemt meg for canis, men de fleste kursene de har er jo som du sier på Lahaugmoen, og det er ganske tungvint å komme seg dit uten bil. Ville gjerne ha noen andre tips også, hvis det skulle være noen som faktisk er like bra som dem :)

 

Skal sjekke ut Lundvist. Er det noe spesielt du liker vel det opplegget?

 

Visste ikke at Retrieverklubben har valpekurs? Det skal sjekkes ut :D

 

 

Er det noen som har erfaring med GoodDog sine kurs? Virker som om de også har et veldig godt opplegg for valper

 

RED: Har jo sett på et valpekurs på canis som begynner rett over nyttår. Det er på Bygdøy, så det å komme seg dit er jo ikke noe problem. Noen som har erfaring med instruktøren Anita Holm? Har lest litt på Lahaugmoen sin side, og hun virker jo utrolig flink :)

Var ingen negativ innlæring i Bergen hvertfall :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ingen negativ innlæring i Bergen hvertfall :)

men det kjennetegner oslo hundeskole. At man aldri helt vet man får fordi det er så stor forskjell på instruktørene og hvordan de driver. Blir ikke overrasket over at det er store forskjeller mellom avdelingene også, siden de er så lite homogene ellers også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anita Holm tror jeg er ganske flink.

Hmm... Da står det mellom Canis og Lundqvist. Valgets kvaler det her. Er så dårlig på å ta valg :P

men det kjennetegner oslo hundeskole. At man aldri helt vet man får fordi det er så stor forskjell på instruktørene og hvordan de driver. Blir ikke overrasket over at det er store forskjeller mellom avdelingene også, siden de er så lite homogene ellers også.

Veldig enig. Synes også det er veldig varierende. Har vel gått 6 eller 7 kurs der til sammen, og synes det har vært mye bra, men også en del dårlig... Hørt det samme fra andre utenfor Oslo også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg har en litt annen erfaring enn @Enits igjen, vi gikk samme kurs!

Khal kunne det meste som vi ble lært der, så han syns det blr fryktelig kjedelig å repetere det samme, for vi fikk ingen utfordringer eller tips om å komme oss videre, så han koblet litt ut og bare hang med etter 4 kursdag. Eneste vi hadde noe nytte av der var innkallingstrening, og det å få han til å jobbe selvom det var kjedelig.

Det var flinke instruktører, og kun positiv trening, men vi fikk ikke så mye ut av kurset ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg har en litt annen erfaring enn @Enits igjen, vi gikk samme kurs!

Khal kunne det meste som vi ble lært der, så han syns det blr fryktelig kjedelig å repetere det samme, for vi fikk ingen utfordringer eller tips om å komme oss videre, så han koblet litt ut og bare hang med etter 4 kursdag. Eneste vi hadde noe nytte av der var innkallingstrening, og det å få han til å jobbe selvom det var kjedelig.

Det var flinke instruktører, og kun positiv trening, men vi fikk ikke så mye ut av kurset ;p

Han fikk nå utfordre seg selv i å holde fokus på deg med andre kjente og ukjente til stede da ;)

Men ja, vi var og er fortsatt på to forskjellige nivåer, du er/var klar for grunnkurs du :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de to ville jeg valgt Lundqvist, og så heller gå videre på konkurransekurs på Canis senere. De har innlæring av klikker på Lundqvist, og mesteparten av innføringa der greier du helt fint selv.

Det hadde ikke vi på grunnkurset jeg tok på Lundqvist, altså, ingen klikker. Tror det var innlæring av postitivt markørord ("bra" eller lignende).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...