Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosialisering trening!


westieFia
 Share

Recommended Posts

Jeg har en westie tispe på 3 og 1/2 år, som trenger noen nye hjelpere og venner :)

Hun er litt usikker på andre hunder etter noen dårlige opplevelser.

Vi har kommet rimelig langt, men har en del igjen på hilse delen. Hun blir ofte litt stiv i hilse-situasjonen, ihvertfall om den andre hunden kommer for brått på henne, noe som ofte ender med at hun knurrer eller markerer, og det er et mønster vi ønsker å snu.

Så det hadde vært veldig fint om det var noen hunder som kunne gi henne noen gode opplevelser, og gi henne litt tid så hun føler seg trygg i hilse situasjonen.

Det pleier ikke ta mer enn et par minutter på avstand, før hun føler seg trygg nok til å hilse, og da pleier hun å være klar for en liten lek.

Om det er noen som av forskjellige grunner ønsker å trene på passering eller å være rolig rundt andre hunder eller bare være konsentrert rundt andre hunder, er det helt perfekt, vi vil møte dere :)

-Om det er noen som har rolige stabile hunder som ikke har så stor interesse for andre hunder, er det helt perfekt om vi kan møte dere.

Vi vil også møte alle andre hunder, men ville store hunder tror jeg vi skal vente litt med, i såfall må de være i bånd, så det blir en positiv opplevelse for Fia :)

Bare gi en lyd, vi er glad for alle de gode møtene vi kan få.

Vi holder til ved Bjølsen, men vi kan fint komme oss rundt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger hun å hilse så mye da? Min Odin var redd for andre hunder etter flere dårlige opplevelser (og dårlig håndtering av eier i etterkant...) så vi bare kuttet ut hilsinga. Lenge (flere år). Men har vært masse rundt hunder på trening og kurs. Nå går han greit med de fleste. Jeg tror noe av det viktigste der har vært å lære ham at han slett ikke trenger å forholde seg til de hundene han ser.

Oslo og omegn dressurklubb trener i Sinsenhallen ca. en dag i uka om vinteren, og på Brekke om sommeren. Du kan jo bli med der, og trene på kontakt og lydighetsøvelser, så blir hun fort vant til at det kan være masse hunder rundt uten at hun trenger å være redd for at de kommer bort og at hun må takle dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for ditt innlegg.

Vi har hilst minimalt på tilfeldige hunder de siste 2 årene, og hun er roligere rundt hunder nå enn hun var, så jeg har tenkte at det hadde vært så bra om vi kom over den siste kneika også, men det er godt mulig at det er for tidlig..

Vi har trent masse kontakt og BAT.

Vi har ok kontroll på passering og hun stresser ikke så mye lenger nå når hun ser andre hund som hun gjorde før.

Det som er, er at det virker som om hun har veldig lyst til å hilse og være med andre hunder, men at hun ikke helt klarere hilse situasjonen. Kommer den andre hundene for brått på, gir hun beskjed, men i noen tilfeller er hun med på lek 2 sekunder etterpå. Hvis jeg så at hun ikke hadde noen glade av andre hunder, hadde jeg nok tenkt helt anderledes rundt det. Men hun er fortsatt veldig leken, og jeg ser at hun har glede av å være med andre hunder når situasjonen tilrettelegges så alt taes i hennes tempo. Og jeg har et stort ønske om at vi får snudd hilse situasjonene til noe som ikke må ende med at hun gir beskjed, men at hun forstår at hun kan komme seg ut av situasjonen på andre måter.

Jeg synes det er mye enklere å lage en positiv situasjon for Fia når vi møter hunder vi har avtalt å møte. Da vet den andre part at Fia må ha tid (og gjerne mer tid enn det ser ut til at hun trenger) og hun kan styre showet så hun føler hun har kontroll.

For meg er det ikke så viktig at de skal leke og løpe løs sånn i første omgang, men at hun kan få lov til å nærme seg den andre hundene i sitt tempo og hilse om hun vil, ønsker hun å leke, og den andre hundene ikke er for stor eller leker for voldsomt, er det supert.

Jeg har kontaktet Oslo og Omegn, og vil veldig gjerne være med å trene :)

Hun elsker å trene.

Du vil ikke møte oss for en liten tur du da?

Hun er veldig glad i Dansk/svenske gårdshunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...