Gå til innhold
Hundesonen.no

Skremme vekk reven?


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Det er ikke noe poeng i å prøve å skremme vekk en så tam rev med menneskelyder (radio) eller menneskelukt (klær) når den helt klart ikke er redd for mennesker.

Enten må reven skytes eller så må kaninene sikres bedre og man beholder reven som ett hyggelig innslag på gårdsplassen. Eller man skaffer seg hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hvertfall det er et svært dårlig forslag å skyte en rev begrunnet at den er interessert i kaniner.

I alle nabolag jeg har bodd i finnes det også grevling, i varierende grad, og -kan- ikke disse også være en trussel for kaniner i vanlige utebur? Skal man ta de også, da, eller er det ikke så farlig når de bare kommer frem på natten fordi ikke like mange ser disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke altid hund hjelper helleer, et åår så overvintret en rev i HUNDEHUSET her på gården som har blitt brukt til hunder i mange år. Den ble skutt for den bel for plagsom. Men skal du få skutt en rev i boligfelt må det jo jeger og fellingstilatelse til etter hva ejg ahr forstått andre plasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hvertfall det er et svært dårlig forslag å skyte en rev begrunnet at den er interessert i kaniner.

I alle nabolag jeg har bodd i finnes det også grevling, i varierende grad, og -kan- ikke disse også være en trussel for kaniner i vanlige utebur? Skal man ta de også, da, eller er det ikke så farlig når de bare kommer frem på natten fordi ikke like mange ser disse?

Her er det vel snakk om en Rev som er veldig pågående på kaninene og som virker å ikke være særlig redd for mennesker, ikke rovdyr som bare streifer forbi hagen uten å henge seg opp i at den SKAL ha kaninene.

Om det er Grevling, Rev, Gaupe osv osv er trussel for dyrene på den skalaen som reven til Joacim er så kan det være nødvendig å gjøre noe med den og det er evt å skyte den.

På gården hadde vi en Gaupe som ble mer og mer nærgående, denne ble skutt, men det vil ikke si at man skal skyte alle de andre Gaupene i området, det var bare den ene som var litt for mye nede på gården og som tilslutt ikke reagerte hverken på mennesker eller hunder, da begynte det å bli litt skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel snakk om en Rev som er veldig pågående på kaninene og som virker å ikke være særlig redd for mennesker, ikke rovdyr som bare streifer forbi hagen uten å henge seg opp i at den SKAL ha kaninene.

Om det er Grevling, Rev, Gaupe osv osv er trussel for dyrene på den skalaen som reven til Joacim er så kan det være nødvendig å gjøre noe med den og det er evt å skyte den.

På gården hadde vi en Gaupe som ble mer og mer nærgående, denne ble skutt, men det vil ikke si at man skal skyte alle de andre Gaupene i området, det var bare den ene som var litt for mye nede på gården og som tilslutt ikke reagerte hverken på mennesker eller hunder, da begynte det å bli litt skummelt.

Reven er ikke en trussel for noen andre enn kaninene, så at den må bøte med livet fordi vi ikke sikrer våre kjæledyr ordentlig synes jeg er ren idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter tar også kaniner og så lenge eierne ikke bryr seg om å sikre dem bedre så er det vel bedre at Mikkel får spise enn kattene i nabolaget? Går vel fortere og mere effektivt også. Skal man plaffe løs så kan man like gjerne ta kaninene da vel? Om ingen er interessert i dem allikevel? Også hive dem til reven etterpå?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reven er ikke en trussel for noen andre enn kaninene, så at den må bøte med livet fordi vi ikke sikrer våre kjæledyr ordentlig synes jeg er ren idioti.

Etter å ha hatt en plagsom rev her i over et halvår så var jeg utrolig glad for at den ble borte. Alle her som den ferdes håpet at den ville bli sky igjen for det var tiden på året med ungrever. Her kunne en ikke sette fra seg skoene på utsiden av huset fordi når en kom ut så var det gjerne borte- Skoene som forsvant sto helt inntil inngangsdør og helt inntil terassedøra på en terrasse på rundt 5o kvm2 og for å komme opp måtte dene reven gå tvers over terrasen. Jo rever kan bli slitsomme.

Ville hørt med naboer om reven er slitsom for annet enn kaninene og etter det vilel jeg snakket med viltnemda om dem kan ta den for dere. Eller om dem vet hvordan dere går fram for at den blir skremt vekk

Edit: En rev som blir såpass nergående hvor det bor folk er ofte syk på et eller annet vis. Selv om den reven jeg snakket om ikke så ut til å vere syk men at den var i rett alder for å slippe mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Mye kreative løsninger, å skremme den på humant vis nytter jo ikke. Bildene er tatt rett etter jeg bokstavelig talt kjeppjaga han med kosten.. :o Han ser jo ikke ut til å bry seg.. Har og bare sett den her igjen denne ene gangen de siste par ukene så jeg får la det gå for nå. Det er IKKE mine kaniner, det er huseier sine som jeg leier hos men er jo jeg som opplever dette med vinduer og inngang nede rett ut mot hagen. De har bare svart at de har sikret buret fra reven i å grave, de ser ikke ut til å bry seg nevneverdig. Fikk istedet en historie om forrige kaninen som forsvant i revegapet det sier jo litt.. Unga er vel blitt eldre så kaninene bare er her og de utsetter å kvitte seg med de. :( Begrensa hva mer jeg får gjort, er jo kjipt om han kommer tilbake for jeg klarer liksom ikke bare se på at de stakkars kaninene blir herja med eller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reven er ikke en trussel for noen andre enn kaninene, så at den må bøte med livet fordi vi ikke sikrer våre kjæledyr ordentlig synes jeg er ren idioti.

Reven har for stor bestand, og gjør store innhugg mot fuglebestanden. Er en grunn til at det er skuddpremie på disse.

Her hvor jeg bor skytes det en god del rev året rundt, som lokkes til åte

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke at det går an å se på rev en som plagsom, jeg. For en del år tilbake bodde min far i et hus rett ved en liten skog, og der fikk vi flere ganger besøk av en rev som ikke var mye sky. Alltid like stas.

Vi hadde derimot katter, der reven aldri viste noen trussel for disse, men den ene katten passet veldig på sin eiendom og fløy en gang på reven. Tror ikke vi så reven etter det.

Reven har for stor bestand, og gjør store innhugg mot fuglebestanden. Er en grunn til at det er skuddpremie på disse.

Her hvor jeg bor skytes det en god del rev året rundt, som lokkes til åte

Og du vet at det er tilfellet at bestanden er for stor der Joachim bor, da, eller?

At det er nødvendig å skyte noen når bestanden blir for stor, ikke minst for dyrene selv, er riktig, men det er ikke tilfellet på alle plasser eller i hele landet at det er mye rev. Og om noen rev skal bli tatt i det området, er det fortsatt ingen grunn til at det behøver å være denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet så meldes det om store smågnagerår i hele landet og da øker revebestanden. Da må en følge med for da øker faren for reveskabb på de revene som er i den bestanden. Det er en svært så pinefull død for reven.

@Havanaislover dere hadde flaks med den reven dere hadde på besøk. Vi har sikkert hatt flere rever rundt husene her vi også. Men den reven som ble skyti var en pest og plage for alle som bodde på ruta hans. Hvorfor jeg mener vi har rev san ellers også. Jo jeg har en dach i støpejern som står på trappa helt intil huset. Flere morgener så ligger den i blomsterbeddet i steden for. Men det er det eneste som skjer så den får gå. Og dachn i støpejern er tung så det bør være litt størrelse på dyret som flytter på den

Har altid hørt at reven tar katt, men har også hørt at katta har skremt livskiten av reven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...