Gå til innhold
Hundesonen.no

Sveits forbyr 13 hunderaser


Stine L

Recommended Posts

Sveits forbyr 13 hunderaser , blandinger av disse :

Pitbulls (APBT), Rottweilern , Dobermann American Staffordshire Terrier, bullterrier, Cane stand corso, for Dogo Argentino, Fila Brasileiro, Mastiff, Mastin Espanol, Mastino Napoletano, Presa Canario, Staffordshire bullterrier and Tosa .

http://translate.google.com/translate?hl=e...de/artikel30666

http://www.blick.ch/news/schweiz/kampfhund...de/artikel30666

http://www.toponline.ch/area-1.rub-41.art-56921.tce

http://www.swissinfo.org/sde/swissinfo.htm...y=1137191521000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer sikkert til norge også..

de norske som har mulighet til og forby hunderaser her, er jo skrudde i hodet, så det er bare noen år igjen, det er jeg sikekr på.

uendelig trist er det iallefall. og jeg vil ikke bo her om alle de 13 rasene blir borte..

er ingen igjen da nesten som jeg kunne eid...

hvem er det forresten som bestemmer hvilken rase som ska bli ulovlig i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mange år siden jeg har lest tysk, men såvidt jeg kan se av link nr 3 (eller 4), så dreier det seg om blandinger med disse hunderasene - det står eksplisitt at renrasede dobere og rottiser skal fortsatt være lovlige!

Merklig regel. Nåvel, det blir vell mindre blandingsavel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

"Haltung und Zucht von Pitbull-Hunden sollen in der Schweiz verboten werden. Bundesrat Joseph Deiss hatte nach der tödlichen Bissattacke auf einen sechsjährigen Knaben im zürcherischen Oberglatt am vergangenen 1. Dezember ein Massnahmenpaket angekündigt und dieses nun in eine kurze Anhörung geschickt.

Neben Pitbulls sollen künftig auch Mischlinge von 13 Hunderassen, darunter Rottweiler oder Dobermann, verboten werden. Reinrassige Tiere der 13 Rassen sollen hingegen weiterhin zugelassen sen.

Allerdings gelten für ihre Haltung und Zucht künftig strenge Auflagen: Wer einen solchen Hund halten will, braucht eine Bewilligung und muss die reinrassige Abstammung nachweisen."

Foreløpig er dette bare et forslag som går ut på at Pitbull skal forbys. Det samme skal blandinger mellom 13 ulike raser. Renrasede hunder av disse 13 skal ikke forbys men eierne må bekrefte avstamnngen v h a av stamtavle og ha offentlig godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, synes å huske at det far to,tre fedre som var med og bestemme at amstaffen skulle bli ulovlig?? eller husker jeg feil. er vel noen av de som også er bak websiden hvor det står så mye drit om raser? hundesnakk eller hva den nå het?

uansett, de tre fedrene hadde mistet sine barn som var drept av hunder.. Det rare var jo at alle de barna var drept av husky/malamute og de har visst ingen ting i mot de hunderasene..

eller er jeg heeeeeeelt på bærtur her nå?

isåfall må jeg beklage :) :oops:

og jeg har ingenting i mot de rasene jeg nevnte nå allså, bare så det er sagt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er dette bare et forslag som går ut på at Pitbull skal forbys. Det samme skal   blandinger mellom 13 ulike raser. Renrasede hunder av disse 13 skal ikke forbys men eierne må bekrefte avstamnngen v h a av stamtavle og ha offentlig godkjenning.
Stemmer det.

Trådstarter har nok bedrevet "klipp og lim" fra ben werner's nyheter på no.alt.hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det.

For å forstå helheten må man kjenne litt til Sveits og de selvstendige reglene i ulike "fylker"(kantonene/canton):

Eksempel fra et område der forbud gjelder fra januar 2006:

These races are forbidden starting from January 2006:

http://216.239.39.104/translate_c?hl=en&u=...de/artikel29090

Pitbull Terrier

American Staffordshire Terrier

Staffordshire staffordshire-Bullterrier

Bullterrier

Dobermann

Argentine dogge

Fila Brasileiro

Rottweiler

Mastiff

Spanish Mastiff

Neapolitan Mastiff

Tosa

Ellers kan det være nyttig( hvis man vil ha et objektivt bilde) å se hvorfor kamphunder igjen kommer i fokus i Sveits:

http://translate.google.com/translate?hl=e...weiz/kampfhunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[For å forstå helheten må man kjenne litt til Sveits og de selvstendige reglene i ulike "fylker"(kantonene/canton):

Eksempel fra et område Züric canton der 4 hunderaser fra 5.12 2005 MÅ gå i kort bånd MED MUNNKURV på offentlig sted i påvente av evt sentralt eller lokalt totalforbud:

"Immediately four dog races may not do no more without muzzle and line on the road: American pit bulletin, American Staffordshire Terrier, bullterrier and Staffordshire staffordshire-Bullterrier"

http://216.239.39.104/translate_c?hl=en&u=...de/artikel29003

Det som jeg finner av interesse er at det er de samme rasene som over hele verden er gjenngangere når man ser alvorlige biteepisoder(barn drepes), og det er de samme hunderasene som over hele verden omhandles som kamphundraser...

Når forkjemperene fremhever disse rasene som så positive og vennlige side mot mennesker HVORFOR og HVORDAN forklarer man da alle de fatale biteepisodene som pitbull/amstaff gang på gang er innvolvert i?

Når man listet politiets(i norge i forbindelse med hundeloven) "STRASAK-register" mot anmeldelser/lovbrudd/hund var igjen kamphundrasene som amstaff/"pitbull" det som skilte seg ut . De var til de grader overrepresentert i forbindelse med kriminelle handlinger som omhandlet hund. Hvorfor?

Tror svaret på det over er at gitte hundetyper appelerer til (mer) til hundeeiere av en type som kanskje har og bruker hunden som "penis"-forlenger..

Ellers så bør kanskje leserene her på hundesonen få kjennskap til at mange ønsket "sertifikat /lisens" på gitte hundetyper i forbindelse med hundeloven...MEN etter hva jeg kjenner til gikk NKK mot dette og fikk AP med på å ikke gå for lisens/sertifikat...da ble det forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man listet politiets(i norge i forbindelse med hundeloven) "STRASAK-register" mot anmeldelser/lovbrudd/hund var igjen  kamphundrasene  som amstaff/"pitbull" det som skilte seg ut . De var til de grader overrepresentert i forbindelse med kriminelle handlinger  som omhandlet hund. Hvorfor?

Tror svaret på det over er at gitte hundetyper appelerer til (mer) til hundeeiere av en type som kanskje har og bruker hunden som "penis"-forlenger..

Først svar på hvorfor de rasene er overrepresentert i...vel, du skrev kriminelle handlinger, men jeg velger å tolke det som bite-episoder med forskjellig bakgrunn.

Blir barnet ditt bitt etter å ha kastet stein på en golden eller en mops så er det nok ikke så mange som anmelder. Er det derimot en stor, skummel pitbull som media omtaler som en drapshund, så viser jo dette bare hvor farlig den hunden er! En sånn kan man ikke ha i nabolaget!

Media påvirker oss. For 15 år siden hadde ikke den vanlige mann i gata hørt om pitbull. Da var dæ shäfer som var "the big bad wolf". Ikke bare ble den regnet som høyst ustabil, men den ble brukt mye av kriminelle, noe som ikke hjalp ryktet. Så var det rottweilern sin tur 5 år etter det. Den var LIVSFARLIG. 10 ganger så skummel som shäfer. Da ble jo det den nye rasen for de kriminelle rett og slett fordi den var stor, sterk og ikke minst fryktet.

Nå er det da pitbull/amstaff osv. Dette er en motesak, den nye penisforlengeren, akkurat som chihuahua er "in" for 14 jenter for tiden. Begge delene ødelegger for rasene + seriøse eiere av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var til de grader overrepresentert i forbindelse med kriminelle handlinger som omhandlet hund. Hvorfor?

Kriminelle handlinger som omhandler hund... Hva legges i det utsagnet ? Er det handlinger gjort av folk som HAR amstaff/pitbull - eller er det handlinger som HUNDENE har bedrevet ? Dette er jo vesentlig i forhold til hvordan man bedømmer "farligeheten" til hundene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mange syens å mene at man ved å forby muskelsatte korthårshunder har løst et problem.

Ja det får vi da inderlig håpe !! Hvis ikke problemene blir borte, har jo tiltaket ikke virket.

La oss i en tenkt fremtid, hvor selvfølgelig alle de kriminelle (i handlinger og sinn) har kvittet seg med alt av molossere, dogger, mastiffer, blandinger av disse og et par terrieraser, håpe at uegnede og kriminelle mennesker ikke får sansen for malle, schafer, boxer, bulldog, små terreierraser og mixer av disse....

Skulle det skje, er det ikke mye igjen å velge i.

Men det er godt at vi har myndigheter og eu parlament til å tenke for oss. Det å holde hund er tydeligvis noe vi ikke mestrer uten hjelp fra lovmakerne og politikerne våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trådstarter

Jeg synes det var virkelig rart at du skremmer vettet av hele hundesonen her med din påstand. Jeg har bodd i tyskland og snakker bedre tysk en norsk, så jeg mener at jeg fårsto denne teksten! [-X

Og fra alt jeg greide å lese i hele artikkelen var at de vil forby pitbull som til nå er LOVLIG. De vil også forby at det er PITBULL blandet med de 13 raser. Og dette er BARE et forslag. Det de også vil foreslå at de som har et av de nevnte 13 raser skall kunne identifisere den og ta et kurs i hundehold. Noe jeg synes er veldig bar.

Så slapp av!!! det blir ikke noe forbud mot noen raser untatt amerikansk pit bull om regelen går gjennom.

Håper du leser innlegget du selv skriver bedre neste gang før panikken brer seg ut over hunde norge :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...