Gå til innhold
Hundesonen.no

Say whuuut? Mattilsynet - aksjon mot dressur med strøm

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Skrevet

Jeg hadde nabo uti skauen som jeg "meldte" til vedr blant annet bruk av strøm for en del år siden, det er f*** ikke greit i det hele tatt. :no:

Nei, det er det ikke - ikke litt engang - hårreisende faktisk.........

Guest Belgerpia
Skrevet

....men det hører med til historien at mattilsynet ikke gjorde en pøkk. Kompis med den nevnte mannen og i samme hundemiljø, må vite. :huh:

Du tuller nå eller?????

Det er jo ikke bra, og bare det faktum at treningen foregår i skauen så andre ikke skal se burde jo tilsi at dette er ting som ikke tåler dagens lys.

Noen burde filme og legge ut til spott og spe, da MÅ de gjøre noe.

Skrevet

Det er faktisk skremmende mange som kommer og spør om vi selger strømhalsbånd.. Var en senest i går, og da opplyste jeg om at det var ulovlig (takk og pris) pga dyrevernsmessigeårsaker. "Jammen det finnes jo ulike styrker da". Det er fortsatt strøm, det er fortsatt laget for å gjøre vondt uansett hvor svakt det er, og det er derfor fortsatt ulovlig.

Snakket med en instruktør på et intervju for en intruktørjobb. Han hadde også brukt strøm noen ganger. Da je påpekte at det var ulovlig så mumlet han bare litt og skøv det unna: "Det fungerte i hvert fall".

Synes det er en skremmende utvikling at flere og flere ser til strøm som en løsning. Spesielt privatpersoner som mest sannsynlig ikke timer det riktig og bare skaper frustrasjon og frykt hos hunden.. Sikkert bare for å få den til å slutte å bjeffe når de dra hjemmefra også.. :(

• Like 3
Skrevet

Han bruker jo ikke strøm hele tiden, skjønner dere... bare i slike situasjoner som når:

"..en hannhund går mot en hannhund og det blir full tenning"

Jeg kan med hånda på hjertet si at om noen hadde strømma min hund mens hodet hans var innstilt på å ta en annen hund så ville strøm IKKE hjelp på den situasjonen, heller motsatt.

...what an asshat.

Skrevet

Det er blitt observert en staff som har fått støt pga den bjeffet mens den sto bundet til ett tre. En annen er blitt strømmet såpass mye at den har ligget på rygg med beina i været og ristet! Dette er kommet frem i en diskusjon på facebook, av de folka som meldte han her til mattilsynet! Han holder til i skogen i fredrikstad, er ikke godkjent instruktør og er dessverre kjent for sine metoder. Det som sjokkerer meg er at folk syns det er helt greit å misshandle dyrene sine på denne måten!

Skrevet

Bare spekulasjoner, men hvor mange slike instruktører kan det være i området. Jeg møtte hvertfall en som var på treningstur med en hund og eier, og han la ut i det vide og det brede om at strupehalsbånd og kort kobbel måtte man ha for å ha MAKT over hunden. Bet meg merke i han siden han åpenbart hadde sett basenji og lest navnet men ikke helt hadde kontroll på uttalen. Men til hans forsvar var det helt greit med sele på så små valper, man trengte ikke makt helt enda.

Skrevet

Han bruker jo ikke strøm hele tiden, skjønner dere... bare i slike situasjoner som når:

"..en hannhund går mot en hannhund og det blir full tenning"

Jeg kan med hånda på hjertet si at om noen hadde strømma min hund mens hodet hans var innstilt på å ta en annen hund så ville strøm IKKE hjelp på den situasjonen, heller motsatt.

...what an asshat.

Ja, jeg vil tro at det ville oppildnet enda mer. Hunder som får vondt biter sannsynligvis bare enda hardere!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...