Gå til innhold
Hundesonen.no

båndtrening og passeringer


voffvoff
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har en retriever på 20 måneder som har masse energi og som virkelig har krevet/krever sin mann/dame. Han er flink i bånd, men elsker å hilse på både hunder og mennesker. Har lært inn en god fot-kommando med kontakt som vi bruker på passering av mennesker, men som ikke er god nok til passering av hunder enda... Nok om det, det jeg egentlig lurer på er hvordan jeg kan lære han å gå normalt og ikke fot på passering av mennesker? Hadde vært behagelig å lære han å bare gå normalt i bånd når det kommer et menneske forbi nærme, istedenfor å måtte gå forbi med full kontakt. fot med kontakt har virkelig hjulpet på passering av mennesker, men vil gjerne at han skal kunne gå normalt uten å prøve å hilse på de som passerer forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om du ikke ber hunden gå fot med kontakt når det kommer et menneske? Dersom du bare kan gå helt vanlig, og hunden likevel går fot (du behøver jo ikke ha øyekontakt med hunden da), så er jo det bare en bra ting? :)

Skjønner hva du mener, men han blir såpass interessert i mennesket at han fort kan dra litt/gire seg opp for å hilse hvis jeg ikke ber han gå med kontakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve kindereggmetoden. Den bruker jeg på passering av både mennesker og hunder med veldig bra resultat. :)

Skal jeg klikke når han ser på mennesket også da? Både når han snur seg mot meg og tar kontakt, og når han snur seg mot mennesket? Har gjort dette litt når jeg har trent på passering med en avstand som er stor nok til at han kan gå løst i båndet, men ikke fot. Når jeg klikker da så ser han tilbake på meg og får godbit. Har belønnet han for å se på mennesket når vi har trent og kommet litt for nærme og gjort det da for at han ikke skal begynne å dra, men komme tilbake til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg klikke når han ser på mennesket også da? Både når han snur seg mot meg og tar kontakt, og når han snur seg mot mennesket? Har gjort dette litt når jeg har trent på passering med en avstand som er stor nok til at han kan gå løst i båndet, men ikke fot. Når jeg klikker da så ser han tilbake på meg og får godbit. Har belønnet han for å se på mennesket når vi har trent og kommet litt for nærme og gjort det da for at han ikke skal begynne å dra, men komme tilbake til meg.

Ja, jeg ville startet med å klikke når han ser på mennesker. Belønn når han snur seg tilbake til deg. Så vil han nok se tilbake på menneskene - klikk igjen, osv.

Etter en del repetisjoner (umulig å si hvor lang tid det vi ta), så vil han koble dette, og du kan ta vente litt med klikket. Han vil da se på menneskene, og så av seg selv snu seg mot det (fordi han har lært at andre mennesker = godbit fra deg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...